Miks melkein kaikki pitää niin paljon Rosasta?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

mä en tajua, onhan se ihan hyvä mut ei kuulu parhaimpien piirtäjien joukkoon mun mielestä.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Onhan Rosan piirrostyyli tarkan näköistä, ja sitähän se on, mutta kun tarkemmin katoo Barksin tyyliä, niin on se lähes yhtä tarkkaa. Rosan piirrostyyli vain on mun mielestä Marvelin supersankari tarinoiden näköistä, jolloin se saattaa hämätä hiukan mutta en väitä etteikö Rosan piirrostyyli olisi epätarkkaa. Voitte vaikka katsella useita Barksin ruutuja kuten siitä tarinasta missä aku lumoaa käärmeitä ja tulee houkutelleeksi oson merihirviön tai mikä se ikinä olikaan. Siitä tarinasta huomaa että on se Barksinkin tyyli tarkkaa.

Ja sanon joillekin joiden mielestä vain Rosa on paras, niin on olemassa omia mielipiteitä ja mielipiteet eivät ole koskaan vääriä vastauksia, vaan joku pitää toisesta ja joku toisesta, niin se vaan menee.

Vierailija

Eikä oo.

Tarinoiden eron huomaa kun lukee jotain William Van Hornin tarinoita ja Rosan, ni rosalla on liikaa yksityiskohtia.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Se johtuu siitä, että Don Rosa osaa piirtää hyvin. Sen takia siitä pitävät niin monet, kuten myös minäkin! ;)

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Hänellä on tarkka piirrostyyli ja hyvät käsikirjoitukset.

Omasta mielestäni hän on hyvä piirtäjä, ei paras, mutta hyvä. Jos haluan katsoa tarkkaa ja uskomattoman mahtavaa piirrostyyliä, niin minä luen Jean Giraudin/Moebiuksen tekemiä tai Marvelin tai DC:n julkaisemia sarjakuvia. Aku Ankka on "funny animal" -hahmo, johon mielestäni ei sovi liian tarkka tyyli. Liiat yksityiskohdat ja historialliset viitauksetkaan eivät mielestäni kuulu akkariin, mutta on niitä välillä kivakin lukea. Tämä siis oma mielipiteeni. Hän on sanonut muuten haastattelussa pitää sitä loukkaavana, että hänet nostetaan Barksin ohi suosiossa, jota hän ei mielestään ansaitse...

"En pidä ajatuksesta. Olen nuorempaa sukupolvea kuin Barks, ja siksi tarinani saattavat vedota lukijoihini. Kuitenkin ainoa syy, miksi teen näitä tarinoita, on rakkauteni Barksin ankkoihin. Tuntuu loukkaavalta nousta kyselyssä ohi."

Sitten lisää:

Tyylillisesti Rosa on kehittynyt pitkin harppauksin. Eri fanilehtiin 70-luvulla tehdyt tarinat olivat kömpelön suttuisia. Vuosien varrella Rosa on oppinut paljon ruutujen sommittelusta ja tarinoidenkuljetuksesta.

Barksin veroiseksi rennoksi viivankäyttäjäksi Rosa ei kuitenkaan koskaan kehity: hänen jälkensä on huomattavasti jähmeämpää.

"Ihmettelen eniten Barksin huikeaa työtahtia. Kahdessakymmenessä vuodessa hän teki kirjaimellisesti tuhansia sarjakuvia, joiden taso oli tasaisen korkea."

Rosan mukaan Barks on 1900-luvun tärkein tarinankertoja. Barks-friikin suusta moinen on miltei vaatimaton lausahdus. Monille suomalaisille se tosin ainakin hipoo totuutta.

"En usko, että Barks voi koskaan käsittää meitä, jotka kasvoimme hänen varjossaan. Hän on peloissaan siitä vallasta, joka hänellä on ollut ihmisiin. En minäkään sellaista haluaisi ­ vaikuttaa tuhansiin ja taas tuhansiin lukijoihin", sanoo Rosa vakavana ja unohtaa tekevänsä juuri niin.

Lähde on sitten ylioppilaslehti...

Rosan tarkka piirrostyyli selittyisi juuri sillä, että hän "ei osaisi piirtää" kunnolla ja yrittäisi tarkkuudella peittää osaamattomuuttaan. Toiset mahdolliset selitykset olisivatkin hänen rakennusinsinöörin koulutuksensa ja se, että hän olisi muuten vaan perfektionisti. Myös käytetyn paperin koko vaikuttaa tarkkuuteen. Mutta oikean vastauksen tietää vain hän itse.

Vierailija

Rosa aivan mahtava, koska sen tarinoita voi lukea uudestaan ja uudestaan, sillä aina löytää jonkun hauskan yksityiskohdan lisää. Ei kaikkien tarvitse Rosan piirrostyylistä pitää, se on mielipideasia.

Rosa on minun listani kärkisijoilla, vaikka Rosa itse sitä vastustaisikin. Ainoastaan Vicar yltää Rosan edelle ja hänkin vain niukasti.

Vince
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Rosalla sattuu olemaan ilmiömäisen mahtava piirostyyli. Siksi suurin osa pitää hänen töistään.

Omasta mielestäni Barksin juonet ovat parempia. Mutta... tää on taas niitä makuasioita. :)

Vierailija

Kaikki johtuu varmasti siitä, että Rosalla on vain niin ylivertainen piirrostyyli. Tai sitten muut eivät uskalla erottua joukosta. Rosa on kyllä erinomainen, mutta hän ei kuuluu ainakaan kahden lempipiirtäjäni joukkoon.

Vierailija

Sillä on niin tarkat piirrokset ja mahtavat juonet. Yksityiskohtia on paljon, esim. taustat on paljon tarkempia kuin muilla piirtäjillä.

___Aku Ankka___
Seuraa 
Liittynyt17.6.2008

Rosalla on uskomattoman tarkka piirostyyli ja monen mielestä sillä on monet hyvät kässärit jotka se on piirtäny. Mutta ehkä kaikkein suurin syy on se että hnellä on niin tarkka piirostyyli, en ymmärrä miten hän saa sen niin tarkasti piirretttyä.

Tämmöinen vanha sivujen käyttäjä joka täällä käy piipahtamassa silloin tällöin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat