Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle

Aku27

Donald-91

Historia 27.11.2008 16:04Icon_lock

Tämä on yleinen ja kaiken kattava Historia-keskustelu. Ideana on kertoa, mitä mieltä on historiasta esimerkiksi kouluaineena, mutta myös tietenkin ihan yleisesti. Kuten vaikkapa että mikä historiassa kiinnostaa ja mikä ei kiinnosta. Ja saa kertoa omaa historia-tietämystään aiheesta kuin aiheesta, sekä kysyä laidasta laitaan asioita historiasta. Muistakaa: erilaisten diktaattoreiden tai vastaavien ihannointi on ehdottomasti kielletty!! Muuten sana on kyllä vapaa. Eli tässä ideaa vielä lyhykäisyydessän pähkinänkuooressa:
a) aiheena vain historia
b) mielipiteitä kouluaineena ja/tai yleensäkkin
c) saa kertoa omaa historian tietämystään
d) saa kysyä laidasta laitaan historiasta
e) muuta vapaata keskustelua historiasta
f) Historia-visailu on täysin sallittua

Visailun SÄÄNNÖT:
1. Vastauksia ei saa luntata tai niihin ei saa hakea tietoa esimerkiksi internetistä.
1.1 Lunttaamiskielto koskee kaikkia Historia-visailuun osallistuvia käyttäjiä.
1.2 Mikäli joku käyttäjä huomaa, että jonkun kysymyksen, johon vaaditaan sanallista selitystä, vastaus on sanasta sanaan samalla tavalla kirjoitettu kuin wikipediassa, tulkitaan se lunttaamiseksi, eikä näin ollen siitä jaeta luntanneelle pistettä.
2. Kun laittaa kysymyksen, niin pitää laittaa myös kysymyksen maksimipistemäärä samaan viestiin.
3. Vastaus on vahvistettava viimeistään silloin, kun __ensimmäisen__ vastauksen tulemisesta on kulunut vuorokausi/24 tuntia, muutoin kysymys hylätään ja siitä kysymyksestä ei jaeta pisteitä
3.1 Vastaus on _aina_ kirjoitettava _omaan_ viestiin.
3.2 Vastausta ei saa muokata _samaan viestiin_ enää miksikään muuksi sen jälkeen kun on vastannut.
3.3 Muu viestien muokkailu on sallittua, mutta ei vastausten
3.4 Jos huomataan, että joku käyttäjä muuttaa oman vastauksensa siksi mikä on oikein, niin vastauksen muokkaaja ei saa pistettä, vaikka se olisi oikein.
4. Visailussa saa olla auki kerrallaan vain yksi kysymys.
4.1 Kysymys on auki kysymyksen kysymisestä siihen hetkeen, kun joku vastauksista vahvistetaan oikeaksi ja piste/pisteet on jaettu.
4.2 Uutta kysymystä ei saa laittaa, ennen kuin edellisen kysymyksen yksikään vastaus on vahvistettu oikeaksi. Kysymyksen saa laittaa vasta sitten, kun edellinen kysymys on käsitelty.
4.3 Kun kysymys vahvistetaan, on vahvistajan kerrottava, montako pistettä oikein vastannut henkilö saa oikeasta vastauksesta.
4.4 Omaan kysymykseen EI saa eikä voi vastata! Omasta kysymyksestä ei siis kysymyksen kysyjä voi saada pisteitä.
5. Jokainen kausi kestää tasan kolme kuukautta, sisältäen vain runkosarjan. Ei siis pudotuspelejä.
6. Kaikkien kysymysten pitää liittyä aiheeltaan jotenkin todelliseen historiaan.
7. Jokainen saa kysyä peräkkäin enintään 3 kysymystä.
8. Yksi kysymys saa olla voimassa korkeintaan 3 vuorokautta riippumatta siitä, tuleeko siihen osittainkaan oikeita vastauksia siinä ajassa.
9. Jokaiselta käyttäjältä hyväksytään vain yksi vastaus kerrallaan. Vasta sen jälkeen, kun kysymyksen kysyjä on vahvistanut vastauksen olleen väärä, saa yrittää vastata uudestaan. Muussa tapauksessa on annettava vastausvuoro muille käyttäjille.
9.1 Sama käyttäjä saa koittaa arvata kahta arvausta vain vuosien ja päivämäärän ollessa kyseessä.
9.2 Kuitenkin siinä tapauksessa, että vuosissa tai päivämäärissä on vain kaksi vaihtoehtoa, niin silloin saa arvata vain yhtä vaihtoehtoa kerrallaan.
10. Mikäli kaksi tai useampi käyttäjää vastaa 2:n minuutin sisällä toisistaan oikein, niin siinä tapauksessa molemmat/kaikki 2:n minuutin sisällä oikein vastanneet käyttäjät saavat kysymyksestä ansaitsemansa pisteet.
11. Alkuperäistä vastausta _ei_ saa vaihtaa uudeksi.
12. Mikäli käyttäjä rikkoo toistuvasti sääntöjä ensimmäisen huomautuksen jälkeenkin, niin häneltä vähennetään seuraavan rikkeen jälkeen yksi piste.
13. Tässä visailussa _ei_ voi jakaa puolikkaita tai muita sellaisia vajaita pisteitä. Ainoastaan kokonaiset pisteet hyväksytään!
14. Kenenkään nimimerkkiä ei saa kopioida.
----------------------

Omaa mielipidettä historiasta lyhyesti: Kouluaineenakin historia on helppoa ja mielenkiintoista, ja tykkään siitä paljon. Historiassa on mielestäni erittäin paljon mielenkiintoisia asioita, mutta mainittakoon niistä 1200-luku ja sen ajan Aasia. Ja ehdottomasti pienenä lapsena erityisesti Dinosaurusten aika sekä evoluutio ja sen kulku. Vähiten kiinnostaviin asioihin historiassa kuuluvat tyyliin "fysiikan historia" ja niin edelleen. Saatan kirjoittaa, ja varmasti tulenkin kirjoittamaan lisää tähän keskusteluun sitten joskus.
Eli vapaata keskustelua aiheena historia.
Ps. Tolkuttoman laajasta aiheesta kyllä riittää varmasti puhetta, joten yhden sanan -> yhden lauseen viestit ovat "liian" lyhyviä.

Aku54

Salwer1st/

Liittymispäivä: 06.05.2008

RE:Historia 27.11.2008 16:20Icon_lock

Juu, varmasti tähän topiciin riittää pölistävää ja pulistavaa.
Omasta mielestäni hissa kuulu "keskiverto"-aineisiin. Ja sehän ei tietekään tarkoita, että historia olisi tylsä aine. Päin vastoin. Mielenkiintoista historiassa ovat lähes kaikki asiat. Eirtyisesti maiden rajat (Nimenomaan miten ne ovat ennen kulkeneet) kiinnostavat. Rajajutun seurauksena myös sodat kiinnostavat, sillä silloin rajoja on rukattu erilaisiksi. Ensi viikolla alkaa hissan jakso, eli taas pääsee hissaa lukemaan. Jippii! Hissassa mikään ei ole oikein mielenkiinnotonta. Jokseenkin tylsiä aiheita toki on, mutta en niitä jaksa nyt ruveta listaamaan. Hissa on kyllä hyvä aine.

Roope4

Barks-Fani

RE:Historia 27.11.2008 16:23Icon_lock

Mun mielestä hissa on hyvä aine lähinnä sen takia ku opettaja on niin hyvä. Mut erityisesti mua kiinnostaa toinen maailmansota.

Aku_rosa

Rosa4tehwin

Liittymispäivä: 28.06.2008

RE:Historia 28.11.2008 14:13Icon_lock

Ensimmäiseksi pistää silmään tuo "diktaattorien ihannointi". Minusta niin pitkään, kun teot tai vakaumukset eivät riko lakia, ne eivät saa olla kiellettyjä. Jos joku vaikka sattuu tykkäämään vaikka Mussolinistä tai Maosta, niin ei se kiellettyä ole. Tai jos joku vaikka (aivan oikein asia on vielä) mainitsee, että Hitlerin avulla Suomi on yhä itsenäinen. Menee pilkun viilaukseksi kyllä, mutta ainakaan historiallinen kiinnostus ei voi olla kiellettyä? : D
Nonniin. Historia on luonnontieteiden jälkeen mielestäni kiinnostavin kouluaine ja muutenkin vapaa-ajalla jonkun verran historiaa harrastelen. Etenkin sotarhistoria kiinnostaa, sillä siinä on sitä jotain jännitystä ja maailma on kuitenkin suurimmat muutoksensa kokenut sotien kautta.
Ajanjaksona mielenkiintoisin on juuri nimenomaan WW2, eli vuodet 1939-45. Eniten WW2Tyrmistynytsa ehkä kiehtoo sen läheisyys nykyaikaan ja ylipäätään sen tapahtumat. Voin aika luottavaisesti sanoa, että ainakin toisen maailmansodan tapahtumat on minulla suht hyvin hallussa. Ja tietenkin ihan mielenkiintoisimpia henkilöitä on silloiset johtajat. Muistaakseni viidennessä jaksossa olenkin uuden ajan sotahistorian kurssilla.
Histriaa harrastan lähinnä re-enactmentin kautta. Vaikka nyt ihan lähiaikoina onkin jäänyt tapahtumat vähän vähille, niin silti aihe kiinnostaa. Ja nimenomaan toiseen maailmansotaan keskitytään.
Tietenkin olen kiinnostunut myös Suomen käymistä sodista toisen maailmansodan aikana, sillä onhan nyt kotimaan historia oltava hanskassa. Ja onhan Tuntsikkakin hyvä kirja : D
Vähintäänkin venäläisvastaista ajatusmallia olen omaksunut juuri talvi- ja jatkosodan takia. Ja ei se kommarivaltakaan pisteitä silmissäni ole nostanut. Mutta pidettiinpähän silti kommunismi ja neukut pois Suomesta! Ja itsenäisiä ollaan sentään.
Ja ei ne venäläiset nykyäänkään mitään puhtoisia ole, kun koittavat Suomen vähitellen ostaa itselleen. Se 45 minuuttia-ohjelman juttu aiheesta oli kuulemma kiinnostava (itseltä jäi harmi kyllä katsomatta). Ja pitihän jonkun venäläisn rakentaa tänne 5 tähden hotellikin, mutta se hanke vähän niin kuin kaatui xD

Historia on kivaa juu.

Kaija

Otto Ankka-94

RE:Historia 28.11.2008 14:22Icon_lock

Historia on yksi mukavimmista kouluaineista! Ilahtunut Veikkaisin, että hissasta saan todstukseen arvosanaksi 8.
Koulun historiantunneilla käsittelemme tällä hetkellä toista maailmansotaa, lähiviikkoina perehdymme tarkemmin Suomen talvisotaan ynnä muuhun.

Piippumies

Hanhihannu

Liittymispäivä: 09.06.2008

RE:Historia 28.11.2008 14:44Icon_lock

Historia on kiinostava kouluaine puoleksi ja puoleksi ei. Minua kiinostaa Rooman, Kreikan ja Egyptin historia enemmän, kuin joku Suomen itsenäisyys sota. Ja kaikki Euroopan synnyt yms. muut saman tapaiset aiheet eivät viihdytä. Itse olen opiskellut historiaa 2½ vuotta koulussa ja aikalailla ysin paikkeilla numerot ovat olleet. On hyvä ettei historia ala jo kolmosella, vaan vasta viidennellä. Historiaa voi sanoa osittain minun lempi realiaineeksi koulussa. Myös miedän koulun historian kirjat ovat mukavia, paljon kiinostvaia kuvia ja fontti koko sopivaa. Hissan ope taas on mitä on... Kokeetkin ovat joskus yli vaikeita, kun niissä kysytään liialisesti vuosilukuja. Tällä hetkellä opiskelemme koulun historian tunneilla Pohjois-Amerikan alkuperäis kansaa, eli intiaaneja. Mutta nyt ei kyllä muistu mitään intiaani heimoa mieleen, joka oli juuri Pohjois-Amerikan heimo... Oma historiallinen tietämys ei ole ihan mahti luokkaa, vaikka kokeista saan hyviä numeroita, mutta niihinkin vain opettelen ulkoasiat ja sitten unohdan sen. Ja tämän vuoden alussa meillä oli leikkimielinen historian tietovisa ja oli viisitoista kysymystä ja minä osasin niistä kolme... Tiesin sen, että Columbus matkasi lähes ensimmäisenä Amarikkaan, tiesin miksi intiaaneja sanotaan intiaaneiksi ja luokkasäädyt. (Aateliset, papisto, porvaristo ja talonpojat) Tietovisan kysymykset olivat ala-asteen oppimäärästä ja yleistieto kysymyksiä, esim. minä vuona Suomi itsenästyi... Hehhe, kumpa tietäisikin. Mutta olenhan minä vasta seiskalla. : D

Aku20

Duke Duck

RE:Historia 28.11.2008 15:35Icon_lock

Ihan kiva aine, mulla oli se 10. Ysillä historiaa ei tosin enää ole, koska meillä on yhteiskuntaoppia.

Roope17

ankkahullu93

Liittymispäivä: 28.11.2008

RE:Historia 28.11.2008 15:54Icon_lock

Minua kiinnostaa historia suuresti. varsinkin suomen sisällissota
ja talvi-,jatko-, ja lapinsota ovat mieluisia aiheita tutkittaviksi.
Olen kerännyt kaikkia vanhoja sotaan liittyviä tavaroita, kirjeitä,
postikortteja, joitain räniköitä, valokuvia ja kirjoja. Koulussa
historia on paras aine ja se olikin peräti 9 Toiveikas mutta harmi kun sitä ei ole enään tänä vuonna vaan melkeen tylsää yhteiskuntaoppia...

Ope

Sami-96

Liittymispäivä: 05.05.2008

RE:RE:Historia 28.11.2008 19:09Icon_lock

Salwer1st/ kirjoitti:Juu, varmasti tähän topiciin riittää pölistävää ja pulistavaa.<br />
Omasta mielestäni hissa kuulu "keskiverto"-aineisiin. Ja sehän ei tietekään tarkoita, että historia olisi tylsä aine. Päin vastoin. Mielenkiintoista historiassa ovat lähes kaikki asiat. Eirtyisesti maiden rajat (Nimenomaan miten ne ovat ennen kulkeneet) kiinnostavat. Rajajutun seurauksena myös sodat kiinnostavat, sillä silloin rajoja on rukattu erilaisiksi. Ensi viikolla alkaa hissan jakso, eli taas pääsee hissaa lukemaan. Jippii! Hissassa mikään ei ole oikein mielenkiinnotonta. Jokseenkin tylsiä aiheita toki on, mutta en niitä jaksa nyt ruveta listaamaan. Hissa on kyllä hyvä aine.

Hoo, tämä ei kyllä liity aiheeseen, mutta nytpä paljastit ikääsi hieman. Hissa kun alkaa vasta viidennellä vuosiluokalla, joten olet vähintään vitosella... : )
Jottei mene täysin aiheen vierestä, minustakin hissa on kiva aine.

Apulainen

Capzi

RE:Historia 28.11.2008 19:13Icon_lock

hissan maikka on ihan ok ja ainekin on ihan ok, ei kauheesti kiinnosta mua. todistuksessa oli keväällä 8 mut veikkaisin et se tippuu seiskaan seuraavassa tokarissa.

Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle