Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle

Roope21

Touhula

Liittymispäivä: 25.08.2008

RE:Historia 28.11.2008 20:05Icon_lock

Se oli paras aine, sain 10 todistukseen ja jopa jonkun palkinnon siitä...Nyt joutuu tosiaan yhteiskuntaoppia vääntämään.

Niinkuin tässä edellä esim. Rosa4tehwinillä, niin sama aihe kiinnostaa eli toinen maailmansota. Olen justiinsa lukemassa yhtä kirjaa jatkosodasta. "Jatkosodan hyökkäystaisteluja 1941" Sitten toinen kirja on ollu kaapissa lokakuusta asti, vähän vaan olen ehtinyt selailla. Nimi on "Saksan itärintama 1941-45".

Korkkareitakin on tosiaan tullu luettua, mutta niiden juonet on vähän sitä sun tätä. Noh, luin myös tässä viikolla sarjakuvan suomalaisista SS-miehistä. "SS-Wiking, panttipataljoona" Lieneekö joku muu lukenut? Olisi saanut olla pidempikin...
Hyppäsin vähän aiheesta, mutta historiaa nekin...

Aku3_barks

Donald-91

RE:RE:Historia 29.11.2008 14:12Icon_lock

Rosa4tehwin kirjoitti:Ensimmäiseksi pistää silmään tuo "diktaattorien ihannointi". Minusta niin pitkään, kun teot tai vakaumukset eivät riko lakia, ne eivät saa olla kiellettyjä. Jos joku vaikka sattuu tykkäämään vaikka Mussolinistä tai Maosta, niin ei se kiellettyä ole. Tai jos joku vaikka (aivan oikein asia on vielä) mainitsee, että Hitlerin avulla Suomi on yhä itsenäinen. Menee pilkun viilaukseksi kyllä, mutta ainakaan historiallinen kiinnostus ei voi olla kiellettyä? : D<br />
Nonniin. Historia on luonnontieteiden jälkeen mielestäni kiinnostavin kouluaine ja muutenkin vapaa-ajalla jonkun verran historiaa harrastelen. Etenkin sotarhistoria kiinnostaa, sillä siinä on sitä jotain jännitystä ja maailma on kuitenkin suurimmat muutoksensa kokenut sotien kautta.<br />
Ajanjaksona mielenkiintoisin on juuri nimenomaan WW2, eli vuodet 1939-45. Eniten WW2Tyrmistynytsa ehkä kiehtoo sen läheisyys nykyaikaan ja ylipäätään sen tapahtumat. Voin aika luottavaisesti sanoa, että ainakin toisen maailmansodan tapahtumat on minulla suht hyvin hallussa. Ja tietenkin ihan mielenkiintoisimpia henkilöitä on silloiset johtajat. Muistaakseni viidennessä jaksossa olenkin uuden ajan sotahistorian kurssilla.<br />
Histriaa harrastan lähinnä re-enactmentin kautta. Vaikka nyt ihan lähiaikoina onkin jäänyt tapahtumat vähän vähille, niin silti aihe kiinnostaa. Ja nimenomaan toiseen maailmansotaan keskitytään. <br />
Tietenkin olen kiinnostunut myös Suomen käymistä sodista toisen maailmansodan aikana, sillä onhan nyt kotimaan historia oltava hanskassa. Ja onhan Tuntsikkakin hyvä kirja : D<br />
Vähintäänkin venäläisvastaista ajatusmallia olen omaksunut juuri talvi- ja jatkosodan takia. Ja ei se kommarivaltakaan pisteitä silmissäni ole nostanut. Mutta pidettiinpähän silti kommunismi ja neukut pois Suomesta! Ja itsenäisiä ollaan sentään.<br />
Ja ei ne venäläiset nykyäänkään mitään puhtoisia ole, kun koittavat Suomen vähitellen ostaa itselleen. Se 45 minuuttia-ohjelman juttu aiheesta oli kuulemma kiinnostava (itseltä jäi harmi kyllä katsomatta). Ja pitihän jonkun venäläisn rakentaa tänne 5 tähden hotellikin, mutta se hanke vähän niin kuin kaatui xD<br />
<br />
Historia on kivaa juu.

Selvennämpä nyt vähän tuota "diktaattorien ihailu" -kieltoa, Rosa4tehwin. Tarkoitin sillä kiellolla kaikenlaista Uus-Natsiutta tai muuta sellaista, mikä on laissa kiellettyä ja niin edelleen. En sinänsä kyllä epäilekkään, että kukaan sivun käyttäjistä sellainen lähellekkään olisikaan, mutta kuitenkin. Kyllähän sen nyt pitäisi moraalinkin sanoa; keskustelua lain ja moraalin puitteissa.
Ja sitten vastaus erityisesti Otto Ankka-94Roope_pettynytle tuosta tietokilpailusta. Kun kerran sitä toiivoit, niin avattakoon Historia tietokilpailu, MUTTA kunhan se tietokilpailu ei ole ainoata historia-keskustelua tässä topicissa. Eli tietokilpailu muun keskustelun yhteydessä on nyt virallisesti avattu!! Säännöt:
a) tietokilpailussa edelliseen kysymykseen vastannut keksii uuden kysymyksen
b) tietokilpailuun ei saa laittaa kysymystä, jos ei tiedä vastausta edelliseen (koska muuten viestit olisi liian lyhyviä ja kilpailu tavallaan epäreilua)
c) minä, Donald-91, lasken pisteet ja ilmoitan ne kerran päivässä
Jos nämä lyhyet säännöt sopisivat?

Aku2_rosa

maikki

RE:Historia 29.11.2008 14:38Icon_lock

Minulla historia on yksi lempiaineistani. Se on helppoa. En juuri koskaan lue kokeisiin ja saan silti aina 9-10. Historiassa mielenkiintoista on kaikki. Paitsi ihmisen evoluutio, johon en edes usko. Muutenkin evoluutio nyt ei ole mikään kovinkaan kiinnostava aihe. Sen sijaan sellaiset asiat kuten toinen mailmansota ja 1. mailmansota ovat aika mielenkiintoisia. Minua kiinnostaa myös historian politiikka. Esim. Ranskan vallankumous ja sen sellaiset tärkeät tapahtumat, jotka vaikuttavat meidänkin elämään. Vaikka olenkin kiinnostunut esim. 2. mailmansodasta se ei tarkoita, että olisin joku sotahullu. Minusta sotiminen on turhaa, mutta silti mielenkiintoista ajatella esim. miten sota vaikutti mailman asioihin. Ja minkälaista oli sen jälkeen. Ei minua niinkään kiinnosta kuka "voitti", sillä sodassahan kaikki häviävät.
Myös semmoiset asiat kuten teollinen vallankumous kiinnostaa. Minun onnekseni se onkin nyt meillä koulussa aiheena.
En yhtään ihmettele miksi jotkut eivät ole kiinnostuineita historiasta. KUkapa voisi olla jos ainoa paikka missä historiasta kuulee on koulu. Koulun historiakun on niin tylsää ja suurpiirteitä. Koulun historian tunneilla kerrostaan vaan suurimmat (ja yleensä tylsimmätkin) asiat. Siellä ei kerrota sellasisia hauskoja (tai vähemmän hauskoja) ykstyiskohtia kuten kirjoissa tai televisiossa. Joten jos historia ei kiinnosta, kehotan avamaan telkkarin.

Aku11

Ankka96

RE:Historia 29.11.2008 15:58Icon_lock

Mielestäni historia on erittäin kiinnostava aihe.Eniten historiassa minua kiinnostavat 1500-1800 vuodet.Erityisen kiinnostavaksi koen 1600 ja 1700-lukujen historian.Luen mielelläni historiasta kertovia kirjoja ja lainaan niitä usein kirjastosta.Koulun historian tunnit ovat kuitenkin aika tylsiä koska opettajamme on sekopää ja aiheet ovat aika tylsiä (siis Egypti, antiikin Kreikka ja Rooma).Mielestäni koulukirjoissa on liian vähän uuden ajan historiaa.

Tietovisakysymys:Kuka hallitsija sanoi "Valtio olen minä."

Aku55

Lippo Liukas

Liittymispäivä: 09.09.2008

RE:Historia 29.11.2008 16:30Icon_lock

Oon nelosella eikä hissa oo alkanu

Delia

Nanne

RE:Historia 29.11.2008 16:36Icon_lock

Minustakin historia on kiinnostava aine, se on otenkin vähän erilasita mutta silti niinkuin muutkin aineet. Itse pidän eniten Egyptin, Kreikan ja Rooman historiasta mistä meillä ainakin oli 5Roope_pettynytlä luokalla. Suomen historia ei mielestäni ole niin kiinnostavaa, mutta kivaa sekin. Jotenkin Suomen historia ei vain iske niin paljoin kuin tälläiset missä on paljon myyttejä tai muuta. Meillä on hyvät historian kirjatkin joten nekin vaikuttavat asiaan, mainitsen vaikka nyt samalla että meilläkin oli Suomen keskiajasta koe torstaina ja se meni hyvin.
Jätän tuohon kysymyksen vastaamisen muille, koska en ole varma siitä. Se tuskin haittaa kun muuten tässä selittelin.

Alkuasukas2

Af1

Liittymispäivä: 11.05.2008

RE:RE:RE:Historia 29.11.2008 16:48Icon_lock

Donald-91 kirjoitti:
Selvennämpä nyt vähän tuota "diktaattorien ihailu" -kieltoa, Rosa4tehwin. Tarkoitin sillä kiellolla kaikenlaista Uus-Natsiutta tai muuta sellaista, mikä on laissa kiellettyä ja niin edelleen. En sinänsä kyllä epäilekkään, että kukaan sivun käyttäjistä sellainen lähellekkään olisikaan, mutta kuitenkin.

Uus-Natsejahan on tällä hetkellä kaikesta huolimatta aikas paljon, kuten olen sen huomannut, kaverini oli pyörtyä kun kuuli että sellaisien se yksi kauppakin tuossa lähellä on.. ei liittynyt aiheeseen..
Minusta eri maiden historiaa on kiehtova tutkia, ja olen hyvin kiinnostunut myös esim. Suomen itsenäisyydestä (siis synnystä), sodista ja jääkaudesta, jotka liittyy enemmän maantietoon, mutta kuitenkin. Eli jonkun verran pidän historiasta, oikeastaan todella paljon, mutta koulu-aineena se ei tässä koulussa ole.

Aku_rosa

Rosa4tehwin

Liittymispäivä: 28.06.2008

RE:RE:Historia 30.11.2008 12:33Icon_lock

maikki kirjoitti: Ei minua niinkään kiinnosta kuka "voitti", sillä sodassahan kaikki häviävät.

Ei nyt ihan noinkaan. Sodassa on aina kaikilta kanteilta katsottuna voittaja ja häviäjä; Suomikin on periaatteessa ollut voitokas kaikissa käymissään sodissa, sillä meille oli jo voitto pärjätä neukkuja vastaan ja pitää itsenäisyytemme. Viralliselta kantiltahan Suomi hävisi toisessa maailmansodassa, mutta kyllä se vaan meidän näkökulmasta oli voitto sekin.
Edes kansan näkökulmasta kaikki eivät häviä sodassa. Sillä kuitenkin sen verran nationalististä ajattelua on joka valtiossa, että itsenäisyyden säilyttäminen suurellakin hinnalla on suotavaa. Voittajavaltion siviiliväestö voi tuntea hävinneensä, jos heillä ei ole mitään intressejä uudesta, valloitetusta alueesta. Mutta itsenäisyyden säilyttäminen on aina voitto.
Politiikan kannalta on aina voittaja ja häviäjä. Etenkin aluepolitiikka ja valta-asemapolitiikka maiden johtajien kesken on yleensä ratkaistavissa vain sodan keinoin.
Sodan seurauksena on aina häviäjiä ja voittajia: voittajia ovat ne, jotka saavat sanella rauhansopimuksen ehdot ja häviäjät joutuvat vain hyväksymään sopimuksen. Kansan näkökulmasta katsottuna on vaikeampaa määritellä häviäjä ja voittaja, mutta laajasta näkökulmasta ne löytyvät aina.

Itsevaltiuden asemaansa sanoilla "Valtio olen minä" määritti Ranskan kuningas Ludwig XIV 1600-luvulla.
Mikä toisen maailmansodan ratkaissut tapahtuma oli 6.6.1944? Ja miksi se oli ratkaiseva? ;P

Roope23

Scoore McDuck

Liittymispäivä: 30.11.2008

RE:Historia 30.11.2008 13:24Icon_lock

Kuten monet ovat sanoneet, niin historia kiinnostaa, myös minua! Kiinnostavimpia aiheita historiassa taitaa olla atsteekit, mayat yms. muinaiset Keski-Amerikan intiaanikansat ja ehkä myös Rooman valtakunta. Sodat minua ei liiemmin kiinnosta. Myös kouluaineena tuo historia on loisto homma.
Sitten otan kantaa tuohon diktaattori- ja Uus-Natsi -asiaan. Mielestänihän on aika hullua kaikenlainen Uus-Natseus ja sellainen. Natsithan oikeastaan halveksivat ihmisyyttä ja eritoten sortivat julmasti juutalaisia. Ja Hitler johti tällaista epäinhimillistä ideologiaa (mutta tietenkin myös Natsi-Saksaa). Herää vain kysymys, miten kukaan voi sellaista edes hyväksyä, saati sitten ihannoida?? Olen kuullut (luotettavasta lähteestä), että nyky-Saksassa joutuu vankilaan kaikenlaisesta Uus-Natseudesta ja jopa Natsi-tunnusten- ja tervehdysten esittämisestä. Näihin tunnuksiin kuuluu tietenkin siis myös esimerkiksi Natsi-lippu.
Kun tuossa Donald-91 jo avasi tietokilpailun tähän topicciin, niin laitampas ensimmäisen kysymyksen:
Millä nimellä muinaiset Viikingit kutsuivat nykyistä New Foundlandia?

Aku3_barks

Donald-91

RE:Historia 30.11.2008 16:00Icon_lock

Wikipedian mukaan nimellä Vinland, eli suomeksi "Viinimaa".

Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle

[^]