Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle

Sudari11

AkeMake

Moderaattori Viestejä: 1524

UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 24.2.2010 18:04

Lainaus:
Donald-91:
Täällä nettisivut osiossa on nyt muuten kaksi melkein saman nimistä topiccia:

- Usein kysyttävät kysymykset (tms.)
- UKK - Usein Kysytyt Kysymykset

Ja ideakin on sama. Olisin siis käyttänyt AkeMaken asemassa ensin näiden sivujen haku-konetta, ennen kuin aloitin tämän topicin tekoa.

Minä kyllä tiesin kyseisen topicin olemassaolosta. Tiesin, että tästä asiasta tulee paljokin sanomista. Kaisakoo ihmetteli samaa asiaa (Ajavatko nämä topicit saman asian) ensimmäisen sivun viimeisessä viestissä, johon kirja vastasi lyhyesti ja ytimekkäästi:
Lainaus:
Ei aja, koska se on kysymystopic ja tässä kirjoitetaan ja kehitellään akuankka.fi:n tulevaa UKK-listausta.

Laitoin kylläkin tähän myös mahdollisuuden, että täällä voisi kysellä keskusteluihin liittyvistä asioista, joka tekee tästä topicista melkoisesti samankaltaisen sen toisen kanssa, mutta tämän päätarkoitus on kuitenkin se UKK. Se miksi mahdollistin täällä kysymisen keskusteluihin liittyviä asioita oli se, että nämä tänne tulevat kysymyksethän auttavat myös hahmottamaan UKK:n sisältöä.

Lisäksi tämän topicin teosta keskusteliin melko pitkään jo tuolla Kokous nettisivujen hyväksi -topicissa ja tuolloin tämän luomiselle ei tullut minkäänlaisia vastaväitteitä.

Milla2

_wonderlust_

Moderaattori Viestejä: 4337

Re: UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 24.2.2010 19:59

Lainaus:
Don: Täällä nettisivut osiossa on nyt muuten kaksi melkein saman nimistä topiccia:

- Usein kysyttävät kysymykset (tms.)
- UKK - Usein Kysytyt Kysymykset

Ja ideakin on sama.

Make ehti jo hieman vastailla, mutta tekisin jaon vielä selvemmin.

Tämä topic on tehty (tai olisi pitänyt tehdä) ainoastaan käsittelemään tätä toimituksen meille iskemää haastetta naputella sivuille UKK, joka sitten isketään jonnekin päin saittia. Topic on siis vain yhteiseen pohtimiseen tätä vatvomista varten.

Samin tekemä UKK-toppa puolestaan on eräänlainen UKK:n korvike, jossa voi kysellä muilta käyttäjiltä apua erilaisiin sivuja koskeviin asioihin. Ihan eri asia.

//Naisen logiikka: D Eimutsiis en vaan ymmärrä, miksi tähän topicciin pitäisi sekoittaa muita asioita kuin UKK:n miettiminen, sillä silloin tämän aihe menee päällekkäin Samin tekemän UKK-topan kanssa.

Aku3_barks

Donald-91

Re: Re: UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 24.2.2010 20:18

Täytyy nyt kyllä tässä sanoa ihan rehellisesti sen kummemmin asiaa enää enempää hämmentämättä, että ensin minä kyllä ymmärsin niiden kahden topicin eron, kun AkeMake sen selitti, mutta kun Wondy meni selittämään lisää, niin en taas ymmärtänytkään aivan täysin. Eli suomeksi sanottuna AkeMake oli parempi selittämään asian.

Hessu10

Vaa_ri

Liittymispäivä: 07.04.2009

Re: UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 24.2.2010 20:27

Lainaus:
Don: Täytyy nyt kyllä tässä sanoa ihan rehellisesti sen kummemmin asiaa enää enempää hämmentämättä, että ensin minä kyllä ymmärsin niiden kahden topicin eron, kun AkeMake sen selitti, mutta kun Wondy meni selittämään lisää, niin en taas ymmärtänytkään aivan täysin. Eli suomeksi sanottuna AkeMake oli parempi selittämään asian.
Kumpikin selitti mielestäni aivan riittävän selvästi, mutta jos minä vuorostani yrittäisin? : D

Eli siis, tämä toppa on ihan sitä varten että keräämme käyttäjiä askarruttavia kysymyksiä joihin muut eivät vastausta tiedä, Toimitukselle. Ylläpito sitten julkaisee UKK:n jossa on vastaukset näihin kysymyksiin.

Se toinen kyselytopic jota aiemmin tarkoitin, on taasen sitä varten että kysellään asioita joihin tavalliset kanssakäyttäjät saattaisivat tietää vastauksen. Olen siellä aikanaan vastaillut paljon esimerkiksi galleriaa koskeviin kysymyksiin.

Kuinka pärjäsin? :'D

Aku39

Ankkafani315

UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 25.2.2010 16:49

Totta puhuen kaikki versiot ovat aika "epäselkeitä" : D

Jos oikein ymmärsin:
Tämä UKK-topic:
-kokoaa sitä UKKta jonka Yllärit myöhemmin lisäävät jonnekkin selkeälle paikalle
-voi kysellä myös ihan normaalisti näitä kysymyksiä
-lisättävää?

Samin UKK-topic:
-Kyselään vaan kysymyksiä nykyisen UKKn takia.

Näinkö?

Klaara

Kaisakoo

Liittymispäivä: 23.09.2008

Re: UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 25.2.2010 16:55

Lainaus:
UKK - Usein Kysytyt Kysymykset
Ankkafani315 - 25.02.10 04:49 (ID 474956) Totta puhuen kaikki versiot ovat aika "epäselkeitä" : D Jos oikein ymmärsin: Tämä UKK-topic: -kokoaa sitä UKKta jonka Yllärit myöhemmin lisäävät jonnekkin selkeälle paikalle -voi kysellä myös ihan normaalisti näitä kysymyksiä -lisättävää? Samin UKK-topic: -Kyselään vaan kysymyksiä nykyisen UKKn takia. Näinkö?

Ymmärsin asian samalla tavalla, siellä Samin UKK-topicissa en ole käynyt, täytyypä vilkaista;>

Ehdottaisin, että ylis laittaisi tämän UKK:n jonnekkin etusivun tienoille, vaikka ison linkin "UKK" jos ei muuta. Se voisi olla jossain hehkutetussa valoympyrässä... Okei, ehkei nyt ihan niin mutta näkyvälle paikalle kumminkin. Kun Netiketti ja muut "tärkeät" asiat ovat ihan sivun alareunassa, kaikki eivät niitä välttämättä näe. UKK olisi nimittäin tärkeä etenkin uusille käyttäjille, ja jos se on jossain alareunassa pienellä tekstillä kovin moni sitä tuskin huomaa.

Aku39

Ankkafani315

UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 25.2.2010 16:59

Lainaus:

Kaisuli:
Ehdottaisin, että ylis laittaisi tämän UKK:n jonnekkin etusivun tienoille, vaikka ison linkin "UKK" jos ei muuta....

Uskon kyllä, että he keksivät jonkun todella hyvän paikan, josta se on helppo löytää jne. : ) Minun puolestani ihan minne vaan, kunhan sillä ei ole mitään tekemistä tuon yläreunan piskuisen linkin kanssa!

EDIT//Öh? Sitä ei ollutkaan siellä?

///Jaa, se löytyikin sivukartasta.(Vielä monimutkaisempi paikka!) Samantekevää. Ja hienoa että siellä ylläpitäjien puolella pannaan töpinäksi!

@Kaisakoo////Niin tarkoitin tuolla viittauksellani yläreunan UKK-linkkiin, mutta minä höpsönä tajusin ettei sitä olekaan ko. paikassa.

Klaara

Kaisakoo

Liittymispäivä: 23.09.2008

Re: UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 25.2.2010 17:01

Mitä ei ollut "siellä"? En ihan tajunnut.

Anteeksi lyhyt viesti...

Aku39

Ankkafani315

UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 25.2.2010 17:10

Anteeksi lyhyt viestini. Jotten tuntisi tehneeni pahaa syntiä, pyydän modeja poistamaan minun(ja Kaisakoon) viestin.

Vastasin muokkaamalla kysymykseesi...

//Jaa, tämä onkin tarratopic! Aplodeja minulta jälleen kerran.

Sudari11

AkeMake

Moderaattori Viestejä: 1524

UKK - Usein Kysytyt Kysymykset 26.2.2010 9:15

Lainaus:
vaari:
Eli siis, tämä toppa on ihan sitä varten että keräämme käyttäjiä askarruttavia kysymyksiä joihin muut eivät vastausta tiedä, Toimitukselle. Ylläpito sitten julkaisee UKK:n jossa on vastaukset näihin kysymyksiin.

Tarkoittaako vaari nyt, että me keräämme vain kysymykset ja ylläpito vastaa niihin? Minä olen sitä mieltä, että meidän olisi hyvä tehdä tämä UKK mahdollisimman valmiiksi. Eli vastaamme myös siinä oleviin kysymyksiin oman tietämyksemme mukaan. Näin ylläpidolle ei jää niin paljon tekemistä sen suhteen vaan heille riittää tarkistaa vastaukset ja korjata niitä, mikäli niissä on jotain muokattavaa. Kyllä kai me suureen osaan noista peruskysymyksistä osaamme itsekin vastata?

Lainaus:
Kaisakoo:
Ehdottaisin, että ylis laittaisi tämän UKK:n jonnekkin etusivun tienoille, vaikka ison linkin "UKK" jos ei muuta. Se voisi olla jossain hehkutetussa valoympyrässä... Okei, ehkei nyt ihan niin mutta näkyvälle paikalle kumminkin.

Mikäli et aloitusviestiä lukenut, niin tämä topic on tehty juurikin tuota varten. Me valitimme adressissa, ettei keskustelujen UKK:ta ole ja se mikä on, on aivan liian näkymättömissä. Ylläpito lupasi laittaa UKK:n hyvin näkyville tänne, kunhan me ensin teemme tämän UKK:n ja sen takia tehtiin tämä topic.

Taidan seuraavassa hiukan nostaa tämän topicin liian korkealle korokkeelle, mutta tätä mieltä kuitenkin olen --> Vaikka tämä topic tehtiinkin "usein kysyttävät kysymykset" -topicin jälkeen niin olen sitä mieltä, että tämä topic ajaa paremmin tuon asian. Syitä tähän löysin nopeasti kaksi: Ensinnäkin tämä topic listaa alkuun Usein Kysyttyjä Kysymyksiä, josta käyttäjät voivat etsiä vastauksia kysymyksiinsä. Jos siitä ei vastausta löydä, niin on varsin luontevaa kysyä se kysymys tässä samassa topicissa. Toinen syy on tarraus. Vaikka tämän pysyminen tarratopicina ei olekaan varmaa niin tässä vaiheessa olen sitä mieltä, että koska tämä on aina ylimpänä niin käyttäjien on luontevaa kysyä kysymyksensä täällä, sillä tämä löytyy helposti. Kun tämä topic olisi käyttäjien ensisijainen vastausten haku/kysymispaikka (heti ylläpidon tekemän UKK-listan jälkeen), niin myös tämän pitäminen tarratopicina olisi mielekästä.

Täytyy myöntää, että olen nyt ajamassa tällä myöhemmin ilmestyneellä topicilla tuota aikaisempaa alas. Tämän perustelen kuitenkin siten, ettemme mielestäni saa olla liian ehdottomia aikaisempien topicien puolestapuhujia. Mikäli myöhemmin tulee kattavampi ja "parempi" topic, joka ottaa luontevasti sisäänsä myös sen aikaisemman topicin mukaisen aiheen niin voimme varsin hyvin ottaa uudemman kattavamman topicin käyttöön.

Vaikka tämä tarratopicina onkin niin täällä syntyy hyvin vähän keskustelua aiheesta, joten minun on pakko hiukan herätellä keskustelua.

Aloitetaanpa vaikka alusta ja käsitellään nämä neljä ensimmäistä UKK: ssa olevaa kysymystä.
Lainaus:
- Mitä minun tulee muistaa kirjoittaessani foorumille?

- Miten voin kirjoittaa viestin?
Klikkaamalla jonkun käyttäjän kirjoittaman viestin alla olevaa "vastaa viestiin" -linkkiä

- Miten voin tehdä aiheen?

- Mistä löydän säännöt/netiketin?

Ensin haluaisin kuulla näistä mielipiteitä kuuluvatko nämä UKK:iin ja jos kuuluvat, niin esittäkääpä ehdotuksia näiden vastauksiksi.

Aloita uusi viestiketju / Palaa tämän foorumin etusivulle

[^]