Kiistellyn Duckenheim-museohankkeen rahoitus on vihdoin varmistunut. Prosessin nopeuttamiseksi museo toteutetaan yksityisillä varoilla Helsingin ydinkeskustaan. Duckenheimin pääteos sijoitetaan Baanan ja Musiikkitalon välissä olevalle nurmikkoalueelle. Museo nostaa Helsingin turistikohteena todella raskaaseen sarjaan.

Helsingin keskustaan sijoittuva uusi museohanke on herättänyt paljon tunteita ja kiivasta keskustelua. Nyt paikka ja rahoitus ovat vihdoin selvillä ja keskustelu julkisten varojen käytöstä voidaan lopettaa, sillä nimettömänä pysyttelevän, taidemaailman tuntemusta Paratiisitieltä ammentavan sijoittajan miljoonarahoituksella museota päästään rakentamaan heti.

Avausnäyttely nousee Helsingin ydinkeskustaan jo kesäkuun alussa, selvästi alkuperäisestä aikataulusta etuajassa.

”Museohanke on herättänyt kiivasta keskustelua. Mutta nyt pulinat pois! Olemme erittäin iloisia siitä, että rahoitus saatiin järjestettyä näinkin nopealla aikataululla ja Duckenheimin avajaisia päästään viettämään jo kesäkuun alussa. Tulemme tiedottamaan asiasta tarkemmin, kun kaikki yksityiskohdat ovat selvillä", Suomen Duckenheim-säätiön puheenjohtaja Aki Hyyppä kertoo.

Ankallisaarteille omistettu näyttely

Duckenheim tuo Helsinkiin kansainvälisesti arvostetun näyttelyn, joka on omistettu maamme Ankallisaarteille. Näyttelyn pääteos sijoitetaan Musiikkitalon ja Baanan välille Haukipatsaan viereen.

”Yksityiskohtia emme vielä paljasta, mutta kyseessä on ainutlaatuinen teos jollaista ei ole Suomessa aikaisemmin nähty. Teos ja sen yhteydessä avattava näyttely ovat kunnianosoitus yhdelle Suomen kulttuurihistoriallisesti merkittävimmistä hahmoista, joka täyttää avajaispäivänä 80 vuotta", Hyyppä paljastaa.

Duckenheimista odotetaan yleisömagneettia, joka tulee lisäämään Helsingin kiinnostusta turistikohteena.

Lisätietoja:

Aki Hyyppä, Duckenheim-säätiön puheenjohtaja, puh. (09) 1201, aki.hyyppa@sanoma.com

Helsingin Ateneumissa avautui tiistaina 3. lokakuuta upea Ankallisgalleria-näyttely, jossa Suomen taiteen klassikkoteoksista nähdään ankallistetut versiot. Näyttely on avoinna aina helmikuun 2018 loppuun asti.

Aku Ankka -lehdessä on eletty koko vuosi 2017 ikään kuin rinnakkaistodellisuudessa satavuotisen Suomen kunniaksi, kun Suomen historian tapahtumien on seurattu tapahtuvan räpylävinkkelistä Kari Korhosen käsikirjoittamissa ja piirtämissä Suomi 100 -tarinoissa. Rinnakkaistodellisuus huipentuu nyt Ateneumin taidemuseossa nähtävässä näyttelyssä, jossa on esillä kaiken kaikkiaan 13 taideteosta. Teokset on luonnollisesti lainattu Ankkalinnan johtavasta taidemuseosta Ankallisgalleriasta.

Ankallisgallerian taiteilijoita ovat Alpertti AatelvilttiAltti FasaaniAkseli Kala-KallelaArvi LiljalunttiEino MaininkinenHuuko Simpura sekä Nantti Vonrikti. Kuuluisimpiin teoksiin kuuluvat muun muassa Ankanpoika ja varisElämäntaiteilija Hannu HanhiIltaa ja köyhyyttä kohtiLeikkiviä ankanpoikia rannalla sekä Taistelevat ankat.

Apuna ovat olleet Aku Ankan piirtäjistä Kari Korhonen, Don Rosa, Ulrich Schröder ja Daan Jippes sekä vielä Kati Kovacs.

 

Perjantaina 28. heinäkuuta ensi-iltansa saanutta Autot 3 -leffaa on odotettu, ja moni lienee jännittänyt, mitä Pixar ja Disney ovat keksineet. Elokuvan ensimmäinen traileri kun lupasi ainakin vauhtia ja ruttaantuneita konepeltejä. Onko luvassa siis pelkkää ryminää?

Kun Autot 2 marssitti heti alkumetreillä valkokankaalle toinen toistaan ilkeämpiä autonrämiä ja kaasarikunnan kovimpia agentteja, kolmonen antaa pääroolit takaisin kilpa-autoille. Salamalla alkaa kuitenkin olla takanaan jo melkoisen monta kautta radoilla, eikä hänen kuntonsa tahdo enää pärjätä uuden sukupolven kilpureille, jotka kykenevät pitämään optimaalisen ajoradan koko kisan ajan – puhumattakaan huikeista nopeuksista, joihin nuoremmat kisaajat yltävät. Onko Salaman aika panna pillit pussiin monen muun konkarin tavoin?

Onnekseen sankarimme saa käyttöönsä uuden upean harjoituskeskuksen, jossa treenaavat myös tulevaisuuden supertähdet.  Vanhan vauhtihirmun tueksi tulee vielä nuori ja pirteä henkilökohtainen valmentaja Cruz Ramirez, joka pitää huolen, ettei vanhan herran akselisto vain pääse kulumaan liikaa eikä päivänokosista lipsuta. Jokainen, jolla on vähänkin haasteita koordinaation kanssa – tai useampia ajokilometrejä takanaan – pystyy samaistumaan treenaajaansa nuivasti katselevaan Salamaan. Nuoren ja vanhan kohtaaminen sekä näiden välinen sanailu saakin aikuisen katsojan hekottelemaan. Mutta pitävätkö Cruzin tahattomat pappavitsit lapsikatsojankin otteessaan? Tuskin, mutta kiiltävät kilpurit ja rosoiset monsterirallikot hoitavat sen homman. Uusien hahmojen lisäksi mukana ovat – vanhojen fanien iloksi – myös Martti, Salli, Guido, Luigi sekä muut Syylari Cityn asukkaat. Eikä Doc Hudsoniakaan ole unohdettu. 

Autot 3 palaa teemoiltaan lähemmäs ensimmäistä leffaa, ja se tekee elokuvan juonestakin huomattavasti eheämmän kuin mitä kakkosen agenttirymistelyssä nähtiin. Siksi se sopiikin myös nuoremmille Autojen ystäville paremmin kuin elokuvasarjan keskimmäinen osa. Mutainen monsteriralli voi kuitenkin olla suurella valkokankaalla nähtynä osalle pienimmistä faneista melkoisen jännä.

Kuten Pixarilta ja Disneyltä sopii odottaa, animaatio on kerrassaan uskomatonta. Monessa kohtauksessa miltei unohtaa katsovansa animaatioelokuvaa, ja asia muistuu mieleen vasta kun eteen ilmestyy puhuva menopeli. Mutta niitä onkin taas mahtava seurata, sillä Salama ja kumppanit saavat suupielet nousemaan hymyyn, sydämen hakkaamaan ja miettimään, millaista onkaan olla ihan oikea kilpa-auto.