Syyskuussa kauppoihin on putkahdellut komeita Ankka-kirjoja kuin sieniä sateella. Koviin kansiin on pakattu niin Rosaa, Barksia, Korhosta kuin ankallistettuja kirjallisuusklassikoitakin. Lisää sarjisherkkuja on luvassa lokakuun loppupuolella, joten kannattaa seurata ankallisuutisointia!

ANKALLISKIRJALLISTA ILOITTELUA

Syyskuun alussa ilmestynyt Ankalliskirjallisuuden klassikot -sarjan viimeisin (ja viimeinen), muttei suinkaan vähäisin osa Aku Hamlet – kas siinä pulma marssittaa jälleen esiin sivukaupalla merkillisiä merkkihenkilöitä ja päätähuimaavia juonenkäänteitä. Tieteiskirjallisuuden perinteille kumarretaan syvään huikeassa tulevaisuuskuvaelmassa, jossa palomies Akutag osallistuu musiikin takavarikoimiseen tähtääviin kotietsintöihin. Goethen Faust kohtaa vertaisensa juonia ja jallitusta kihisevässä Tohtori Anktuksessa, ja Mikki Sawyerin seikkailut huimaavat jopa Hessulperi Hoppin päätä. Shakesperiaanista tragediaa on puolestaan luvassa teoksen nimitarinassa, jossa prinssi Aku-Hamlet löytää itsensä visaisten päätösten edestä. 

William Shakespearen, Mark Twainin, Ray Bradburyn ja muiden historian lehdille kynänjälkensä jättäneiden mestarien teoksista sarjakuvatulkintoja ovat taiteilleet Aku Ankan taskukirjoista tutut huippupiirtäjät, kuten Giovan Battista Carpi, Luciano Bottaro ja Maria Luisa Uggetti. Kirjan viidestä sarjakuvasta peräti kolme on Suomessa aikaisemmin julkaisemattomia. Kirjallisuudentutkija, dosentti Kai Mikkonen (FT) pureutuu esipuheessa henkilökuvauksen eroihin sarjakuvissa ja kirjallisuudessa sekä esittelee kunkin sarjakuvan taustalla olevan klassikkoteoksen. Lukeminen – eritoten sarjakuvien lukeminen – kannattaa aina!

 

Kirjarovioita Ankkalinnassa Ray Bradburyn malliin.

 

ANKKALEGENDAT RINNAKKAIN 

Ankanystävät voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: barksisteihin ja rosalaisiin. Patabarksistien mielestä Carl Barksin vanhat klassikot ovat sitä parasta Ankka-sarjakuvaa, kun taas Don Rosan ystävien mielestä juuri Rosa puhalsi Ankkoihin uuden hengen. Rosa itse on suuri Barks-fani. Hän on omistanut kaikki tarinansa Barksille aloitussivulle piilotetulla D.U.C.K.-tekstillä, ja koko hänen tuotantonsa vilisee viittauksia vanhan mestarin luomaan universumiin.

Kielletyn laakson tarinat  -kirjaan on koottu Rosan jatko-osia Barksin sarjoihin. Nyt sekä ”alkuperäinen” tarina että sen jatko-osa ynnä Rosan seikkailuihinsa kätkemät Barks-viittaukset ovat ensi kertaa helposti vertailtavissa – ja nautittavissa!

Kielletyn laakson tarinat nivoo kansiensa väliin viisi tarinaparia:

Kielletty laakso (Carl Barks) ja Pako kielletystä laaksosta (Don Rosa)
Vahva-Jussi (Barks) ja Vahva-Jussin paluu (Rosa)
Aku Ankka pelastaa Tyhjälän joulun (Barks) ja Ensimmäinen keksintö (Rosa)
Vaarallinen keksintö (Barks) ja Kutistuva kitupiikki (Rosa)
Takaisin Klondikeen (Barks) ja Lumikenttien kimallus (Rosa)

 

Sarjisten lisäksi kirjan sivuilta löytyy alkuperäisiä kansikuvia sekä tietenkin Rosan asiantuntevat esipuheet, jotka valottavat sarjojen taustoja.

 

ANKAT SUOMEMME SALOILLA

Tätä on odotettu, nimittäin ankkamaista syväanalyysia Suomesta! Ankkojen Suomi -kirjaan on koottu koko Akun, Roopen ja ankanpoikien unohtumaton Suomen-kiertue eli seitsemän Aku Ankka -lehdessä julkaistua tarinaa, joissa seurue kiitää pikkubussilla halki tuhansien järvien ja mehevien murteiden maan. Kari Korhosen käsikirjoittamissa ja piirtämissä tarinoissa Ankoille tulevat tutuksi muun muassa eteläpohjalainen yritteliäisyys, kalakukon suutuntuma ja pääkaupungin historia sekä tietysti paikallismurteiden ponteva poljento. Ankkojen Suomi on vauhdikas pikataival Suomen syvimpään olemukseen. 

 Kari Korhonen on Suomen ainoa ammatikseen Ankkatarinoita piirtävä taiteilija. Maakuntatarinoiden lisäksi nojatuolimatkaa siivittävät Korhosen tarina Kaikkien aikojen sinfonia sekä joukko muita sarjakuvallisia katsauksia suomalaiseen musiikkiin, kirjallisuuteen ja muotoiluun. Sarjakuvia täydentävät piirrokset ja luonnokset sekä artikkelit, joissa höystetään turistikierrosta faktamaistiaisilla ynnä ruoditaan muun muassa ankkasarjojen ja murteiden hykerryttävää liittoa.

 

Kuvia Korhosen alkuperäisestä kuvakäsikirjoituksesta Luovaa työtä -sarjaan! Tunnistatko suomalaiset muotoilujulkkikset?

 

EIKÄ TÄSSÄ VIELÄ KAIKKI!

Kaikki uutuudet ovat jo saatavilla kirjakaupoissa sekä tietenkin kätevästi Ankka-puodissa. Lisäksi Don Rosa ja Kari Korhonen ovat tavattavissa Helsingin kirjamessuilla lokakuun lopussa, Rosa perjantaina ja sunnuntaina ja Korhonen lauantaina. Rosa piipahtaa nimmaroimassa myös Tampereella. Tarkemmat aikataulutiedot ilmestyvät piakkoin tänne Aku Ankan nettisivuille, ja ne voi lukea myös Aku Ankasta 43/2014.

Helsingin Ateneumissa avautui tiistaina 3. lokakuuta upea Ankallisgalleria-näyttely, jossa Suomen taiteen klassikkoteoksista nähdään ankallistetut versiot. Näyttely on avoinna aina helmikuun 2018 loppuun asti.

Aku Ankka -lehdessä on eletty koko vuosi 2017 ikään kuin rinnakkaistodellisuudessa satavuotisen Suomen kunniaksi, kun Suomen historian tapahtumien on seurattu tapahtuvan räpylävinkkelistä Kari Korhosen käsikirjoittamissa ja piirtämissä Suomi 100 -tarinoissa. Rinnakkaistodellisuus huipentuu nyt Ateneumin taidemuseossa nähtävässä näyttelyssä, jossa on esillä kaiken kaikkiaan 13 taideteosta. Teokset on luonnollisesti lainattu Ankkalinnan johtavasta taidemuseosta Ankallisgalleriasta.

Ankallisgallerian taiteilijoita ovat Alpertti AatelvilttiAltti FasaaniAkseli Kala-KallelaArvi LiljalunttiEino MaininkinenHuuko Simpura sekä Nantti Vonrikti. Kuuluisimpiin teoksiin kuuluvat muun muassa Ankanpoika ja varisElämäntaiteilija Hannu HanhiIltaa ja köyhyyttä kohtiLeikkiviä ankanpoikia rannalla sekä Taistelevat ankat.

Apuna ovat olleet Aku Ankan piirtäjistä Kari Korhonen, Don Rosa, Ulrich Schröder ja Daan Jippes sekä vielä Kati Kovacs.

 

Perjantaina 28. heinäkuuta ensi-iltansa saanutta Autot 3 -leffaa on odotettu, ja moni lienee jännittänyt, mitä Pixar ja Disney ovat keksineet. Elokuvan ensimmäinen traileri kun lupasi ainakin vauhtia ja ruttaantuneita konepeltejä. Onko luvassa siis pelkkää ryminää?

Kun Autot 2 marssitti heti alkumetreillä valkokankaalle toinen toistaan ilkeämpiä autonrämiä ja kaasarikunnan kovimpia agentteja, kolmonen antaa pääroolit takaisin kilpa-autoille. Salamalla alkaa kuitenkin olla takanaan jo melkoisen monta kautta radoilla, eikä hänen kuntonsa tahdo enää pärjätä uuden sukupolven kilpureille, jotka kykenevät pitämään optimaalisen ajoradan koko kisan ajan – puhumattakaan huikeista nopeuksista, joihin nuoremmat kisaajat yltävät. Onko Salaman aika panna pillit pussiin monen muun konkarin tavoin?

Onnekseen sankarimme saa käyttöönsä uuden upean harjoituskeskuksen, jossa treenaavat myös tulevaisuuden supertähdet.  Vanhan vauhtihirmun tueksi tulee vielä nuori ja pirteä henkilökohtainen valmentaja Cruz Ramirez, joka pitää huolen, ettei vanhan herran akselisto vain pääse kulumaan liikaa eikä päivänokosista lipsuta. Jokainen, jolla on vähänkin haasteita koordinaation kanssa – tai useampia ajokilometrejä takanaan – pystyy samaistumaan treenaajaansa nuivasti katselevaan Salamaan. Nuoren ja vanhan kohtaaminen sekä näiden välinen sanailu saakin aikuisen katsojan hekottelemaan. Mutta pitävätkö Cruzin tahattomat pappavitsit lapsikatsojankin otteessaan? Tuskin, mutta kiiltävät kilpurit ja rosoiset monsterirallikot hoitavat sen homman. Uusien hahmojen lisäksi mukana ovat – vanhojen fanien iloksi – myös Martti, Salli, Guido, Luigi sekä muut Syylari Cityn asukkaat. Eikä Doc Hudsoniakaan ole unohdettu. 

Autot 3 palaa teemoiltaan lähemmäs ensimmäistä leffaa, ja se tekee elokuvan juonestakin huomattavasti eheämmän kuin mitä kakkosen agenttirymistelyssä nähtiin. Siksi se sopiikin myös nuoremmille Autojen ystäville paremmin kuin elokuvasarjan keskimmäinen osa. Mutainen monsteriralli voi kuitenkin olla suurella valkokankaalla nähtynä osalle pienimmistä faneista melkoisen jännä.

Kuten Pixarilta ja Disneyltä sopii odottaa, animaatio on kerrassaan uskomatonta. Monessa kohtauksessa miltei unohtaa katsovansa animaatioelokuvaa, ja asia muistuu mieleen vasta kun eteen ilmestyy puhuva menopeli. Mutta niitä onkin taas mahtava seurata, sillä Salama ja kumppanit saavat suupielet nousemaan hymyyn, sydämen hakkaamaan ja miettimään, millaista onkaan olla ihan oikea kilpa-auto.