Aku Ankka Lataamo tutuksi, osa 3

Vuoden ikään ehtinyt sähköinen sarjispalvelumme Aku Ankka Lataamo kasvaa ja kehittyy – nyt mukaan ovat päässeet myös Taskarit. Siis mitä? Se selviää nyt! Vuoden lopussa luvassa on vielä artikkelisarjan viimeinen osa, jossa luodaan katse ensi vuoteen.

Italialaisen Disney-sarjakuvan ystäville koittivat marraskuun alussa kissanpäivät! Vuoden harmainta aikaa voi nimittäin vastedes lievittää myös nauttimalla Aku Ankan taskukirjoja sähköisessä muodossa! Pientä (lisä)maksua vastaan saa luettavakseen Taskari-kirjaston, joka sisältää nyt jotakuinkin 150 uusinta taskukirjaa. Kirjastoa täydennetään pikkuhiljaa, kunnes kokoelma on täydellinen. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Mitä uutta saatavilla?

Kuten jo äsken mainittiin, palveluun on nyt ladattu lähes kaikki perus-Taskarit numerosta 266 eteenpäin, ja uusin taskukirja ilmestyy Lataamoon samaan aikaan kuin kioskeihinkin. Erikoisnumeroita eli Teema- ja Supertaskareita Lataamosta ei siis ainakaan toistaiseksi löydy. Piirtäjät- ja hahmot-osioihin on luonnollisesti myös lisätty uusia esittelyjä. Osa Taskari-tarinoiden piirtäjistä, kuten esimerkiksi Giorgio Cavazzano, on toki tehnyt tarinoita Akkariinkin, ja heidän esittelynsä ovat olleet luettavissa Lataamosta jo pitkään, mutta useimpien italoartistien tarinoita on Suomessa julkaistu vain Taskareissa, sarjiskirjoissa ja Roope-setä-lehdessä. Hahmoista uusia, lähinnä Taskareissa seikkailevia esiteltäviä ovat muun muassa Mustan Pekan tyttöystävä Hertta, supersankari Viitatar ja etsivä Rankku Kanuuna.

Entä hinta?

Vallan ilmaiseksi Taskareihin ei pääse käsiksi, mutta sopuhintaan kuitenkin. Uudistuksen jälkeen Lataamo-tilauksia on kolmea eri sorttia, nimittäin: Aku Ankka Lataamo eli Lataamon perustilaus. Akkarin tilaajille hinta on 4,90/kk ja ei-tilaajille 9,90/kk.
Lataamo Plussa, jolla Aku Ankka -lehden tilaaja saa käyttöönsä kaiken edellämainitun sekä Taskarit hintaan 7,90/kk ja ei-tilaaja hintaan 12,90/kk. Taskari-Lataamo eli pelkät Taskarit hintaan 5,90/kk.
Piirtäjä- ja hahmoesittelyt ovat tietenkin edelleen ilmaiseksi kaikkien luettavissa, ja lehti- ja Taskari-arkistoa pääsee niin ikään selailemaan, vaikka tilaus ei niiden lukuoikeutta
sisältäisikään. Taskarilukukokemusta voi lisäksi testata ilmaista näytepokkaria tavaamalla. Toimitus suosittelee Taskari-tarinoita erityisesti kännykällä Lataamoa käyttäville – pokkarikokoiset tarinat toimivat pienemmilläkin näytöillä erinomaisesti. Ei siis muuta kuin testaamaan!

Huomio! Taskari-sisältö ilmaantuu iOs- ja Android-härveleissä näkyviin vain, jos olet ladannut laitteeseesi Lataamon uusimman version Appstoresta tai Google Play -kaupasta. Itse sovellus on ilmainen.

Helsingin Ateneumissa avautui tiistaina 3. lokakuuta upea Ankallisgalleria-näyttely, jossa Suomen taiteen klassikkoteoksista nähdään ankallistetut versiot. Näyttely on avoinna aina helmikuun 2018 loppuun asti.

Aku Ankka -lehdessä on eletty koko vuosi 2017 ikään kuin rinnakkaistodellisuudessa satavuotisen Suomen kunniaksi, kun Suomen historian tapahtumien on seurattu tapahtuvan räpylävinkkelistä Kari Korhosen käsikirjoittamissa ja piirtämissä Suomi 100 -tarinoissa. Rinnakkaistodellisuus huipentuu nyt Ateneumin taidemuseossa nähtävässä näyttelyssä, jossa on esillä kaiken kaikkiaan 13 taideteosta. Teokset on luonnollisesti lainattu Ankkalinnan johtavasta taidemuseosta Ankallisgalleriasta.

Ankallisgallerian taiteilijoita ovat Alpertti AatelvilttiAltti FasaaniAkseli Kala-KallelaArvi LiljalunttiEino MaininkinenHuuko Simpura sekä Nantti Vonrikti. Kuuluisimpiin teoksiin kuuluvat muun muassa Ankanpoika ja varisElämäntaiteilija Hannu HanhiIltaa ja köyhyyttä kohtiLeikkiviä ankanpoikia rannalla sekä Taistelevat ankat.

Apuna ovat olleet Aku Ankan piirtäjistä Kari Korhonen, Don Rosa, Ulrich Schröder ja Daan Jippes sekä vielä Kati Kovacs.

 

Perjantaina 28. heinäkuuta ensi-iltansa saanutta Autot 3 -leffaa on odotettu, ja moni lienee jännittänyt, mitä Pixar ja Disney ovat keksineet. Elokuvan ensimmäinen traileri kun lupasi ainakin vauhtia ja ruttaantuneita konepeltejä. Onko luvassa siis pelkkää ryminää?

Kun Autot 2 marssitti heti alkumetreillä valkokankaalle toinen toistaan ilkeämpiä autonrämiä ja kaasarikunnan kovimpia agentteja, kolmonen antaa pääroolit takaisin kilpa-autoille. Salamalla alkaa kuitenkin olla takanaan jo melkoisen monta kautta radoilla, eikä hänen kuntonsa tahdo enää pärjätä uuden sukupolven kilpureille, jotka kykenevät pitämään optimaalisen ajoradan koko kisan ajan – puhumattakaan huikeista nopeuksista, joihin nuoremmat kisaajat yltävät. Onko Salaman aika panna pillit pussiin monen muun konkarin tavoin?

Onnekseen sankarimme saa käyttöönsä uuden upean harjoituskeskuksen, jossa treenaavat myös tulevaisuuden supertähdet.  Vanhan vauhtihirmun tueksi tulee vielä nuori ja pirteä henkilökohtainen valmentaja Cruz Ramirez, joka pitää huolen, ettei vanhan herran akselisto vain pääse kulumaan liikaa eikä päivänokosista lipsuta. Jokainen, jolla on vähänkin haasteita koordinaation kanssa – tai useampia ajokilometrejä takanaan – pystyy samaistumaan treenaajaansa nuivasti katselevaan Salamaan. Nuoren ja vanhan kohtaaminen sekä näiden välinen sanailu saakin aikuisen katsojan hekottelemaan. Mutta pitävätkö Cruzin tahattomat pappavitsit lapsikatsojankin otteessaan? Tuskin, mutta kiiltävät kilpurit ja rosoiset monsterirallikot hoitavat sen homman. Uusien hahmojen lisäksi mukana ovat – vanhojen fanien iloksi – myös Martti, Salli, Guido, Luigi sekä muut Syylari Cityn asukkaat. Eikä Doc Hudsoniakaan ole unohdettu. 

Autot 3 palaa teemoiltaan lähemmäs ensimmäistä leffaa, ja se tekee elokuvan juonestakin huomattavasti eheämmän kuin mitä kakkosen agenttirymistelyssä nähtiin. Siksi se sopiikin myös nuoremmille Autojen ystäville paremmin kuin elokuvasarjan keskimmäinen osa. Mutainen monsteriralli voi kuitenkin olla suurella valkokankaalla nähtynä osalle pienimmistä faneista melkoisen jännä.

Kuten Pixarilta ja Disneyltä sopii odottaa, animaatio on kerrassaan uskomatonta. Monessa kohtauksessa miltei unohtaa katsovansa animaatioelokuvaa, ja asia muistuu mieleen vasta kun eteen ilmestyy puhuva menopeli. Mutta niitä onkin taas mahtava seurata, sillä Salama ja kumppanit saavat suupielet nousemaan hymyyn, sydämen hakkaamaan ja miettimään, millaista onkaan olla ihan oikea kilpa-auto.