Kasvissyöjät tänne!

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Täällä saatte sanoa oman mielipiteenne, onko järkevää aloittaa kasvissyöjänä vai onko se ihan pöhköä!

Olen päättänyt aloittaa, mutta kaikki ihmettelevät sitä. Jos syö kalaa, siitähän saa tarpeeksi vitamiineja. Ei tarvitse syödä punaista lihaa saadakseen vältämättömät vitamiinit...

Ja kertokaa myös onko tämä aihe ihan kaukaa haettu. :D

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Unohdin vastata kyssäriin, se on jokaisen oma asia ryhtyykö kasvissyöjäksi vai ei, mielestäni siinä ei oo mitään väärääkään.

Anna vaan muiden ihmetellä, pidä huoli vaan että saat tarpeeks kaikkee vitskuu yms.

Vierailija

Ilo-97 kirjoitti:Täällä saatte sanoa oman mielipiteenne, onko järkevää aloittaa kasvissyöjänä vai onko se ihan pöhköä!<br />

Olen päättänyt aloittaa, mutta kaikki ihmettelevät sitä. Jos syö kalaa, siitähän saa tarpeeksi vitamiineja. Ei tarvitse syödä punaista lihaa saadakseen vältämättömät vitamiinit...<br />

<br />

Ja kertokaa myös onko tämä aihe ihan kaukaa haettu. :D

Vierailija

Itse olen kasvissyöjä. Haluan näin omalta osaltani auttaa ilmaston muutoksen kanssa. En siis tue nautojen aiheuttamia metaanipäästöjä yms. Mutta olen laktovegaani eli juon maitoa. Näin saan kalsiumia. Ja tosiaan sitä kalsiumia on tabletteinekin. Tavallaa aiheuttaa se toki muutamia hankaluuksia. Äitini varsinkaan ei ole ihastunut ajattelu tapaani. Ruokaa on minulle vaikea keksiä. Huom kananmuniakaan en syö. Kylässä yleensä on myös hankaluuksia mikälie syömisistäni ei tiedetä. En siis tosiaankaan syö kanaa, kalaa, lihaa enkä mitään tuollaista. Sienistä saan esim valkuais-aineet. Kauhea selitys mutta mikäs siinä.

Vierailija

Minä olen ilmi elävä tyrannosaurus! :D Syön todella paljon lihaa ja kalaa. Syön myös kasviksia, mutta en riittävästi (ainakaan terveyskasvatuksen mukaan).

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Itse en ole koskaan kasvissyöntiä tajunnut.

Ihminen on kuitenkin eläin ja muutkin eläimet syövät lihaa. Ihminen on syönyt lihaa todella pitkään. Miksi siis rikkoa perinnettä. Fakta on, että ihminen tarvitsee vitamiinejä ja mineraaleja, joita saa vain lihasta. Tabletit taas on keinotekoisia ja niiden valmistus voi saastuttaa vaikka kuinka.

Mites ihmiset, jotka ovat vegaaneja eettisen kannan takia? Toki ymmärrän heitä, mutta onhan eläinmaailmassa valtavasti tapauksia, jossa ruoka (=joku eliö) syödään elävältä ja se kuolee sitten suhteellisen raa'alla tavalla. Miksi meidän pitäisi olla niitä hyviksiä ja miettiä eettisiä perusteita. Tuon kannalta voin sanoa, että ihmiset ovat kaikki tekopyhiä ja ylimielisiä. Eläimiähän mekin olemme, satumme vain olemaan kehittynein laji. Yhtä lailla ihminenkin on tappanut joskus aikoinaan eläimiä raa'asti ja epäeettisesti.

ahma kirjoitti: En siis tue nautojen aiheuttamia metaanipäästöjä yms.

Ei niiden lehmien päästöt vaikuta yhtään mihinkään. Metaani on kyllä vahva kasvinhuonekaasu, mutta tämä maailma on täynnä eri eliölajeja, jotka kaikki päästävät ulos metaanikaasuja. Muutama lehmä sinne tai tänne ei isoa kokonaisuutta muuta tässä tapauksessa.

Vaikka Darwinin evoluutiokäsitys onkin hieman vanhehtunut, niin silti siinä on jotain perää: vahvimmat lajit selviävät parhaiten. Ihminen on tässä tapauksessa se vahvin laji ja me siis hyödynnämme muita eliöitä. Luontoonhan mekin alkuperäisesti kuulutaan. Ja onhan luonnossakin muita lajeja hyödyntäviä lajeja.

Miksi yksi Suomen vanhimmista arkeologisista löydöistä on juuri kalaverkko? Juuri sen takia, että me olemme syöneet lihaa jo vuosituhansia. Senkin ajan ihmisetajattelivat ensin selvuytymistään ja toimeen tuloaan, kuin eettisiä kysymyksiä. Nykyäänhän ei enää ole mikään välttämättömyys syödä lihaa, ainakaan teollisuusmaissa. Kehitysmaissa taas ei pahemmin katsella ja mietitä, miten mikäkin lehmä on tapettu, kunhan saadaan ruokaa.

"Jos kerran haluaa suojella eläimiä, niin miksi sitten pitää syödä niiden ruuat?" xD

Mutta loppujen lopuksi, jokainen taaplaa tavallaan.

Vierailija

Tuota kasvisruokavaliota olen jossain vaiheessa kokeillut, mutta vähän vaikeaa, kun kotona ja koulussa on aina liharuokia. Kanaa en kuitenkaan syö (muuta kuin munia). Lopetan varmaan jossain vaiheessa lihansyönninkin, elleivät tuotantoeläinten olot parane. Mutta maitotuotteista en luovu. Ja kai sitä kalaakin voi syödä..

Eihän se mitenkään pöhköä ole aloittaa kasvissyönti. Jokainen saa itse valita, syö niin miten tuntee olonsa hyväksi.

Vierailija

Nam pippuri-pihvi,lehti-pihvi,sisäfile kanan siipi wiinin leike lohi taimen muikku ahven ekli kaikki liha käy minä en tiiä pystyisinkö elää ilman lihaa sitä paitsi kaikki kasvis syöjät näyttävät ali ravituilta

Vierailija

No se on ihan oma päätös alkaako kasvissyöjäksi. Itse ainakin yritän joka päivä syödä jotain salaattia. Liha on ihan hyvää, tulee syötyä joka päivä tai sitten kanaa tai kalaa myöskin.

Vierailija

Salwer1st/ kirjoitti:En ole kasvissyöjä, eikä kasvissyöntikään mitään erityisen kannttavaa ole. Ei saa kalsiumia.

Kalsiumia saa tablettinankin, jos niin haluaa.

Af1
Seuraa 
Liittynyt11.5.2008

No, enpä tiedä.. olen syönyt pikkuisesta 3-9v ihan normisti et lihansyöjä.. muahhahhaa, kuitenkin, mut nyt, ei mitään matkinta-tapaa mutta liha on alkanut ällöttää niin vegaani-pupuhan minusta tuli.. Mutta se ajattelutapa että "syö kasviksia ettei eläimiä kuole piipaa"on järjetön, kun eihän se siitä miksikään muutu jos et syö sitä kun tapettuhan se jo on.. Mutta koulussa tai muualla sitä ei huomioida...

Tapsa99
Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Minä en ole kasvissyöjä. Nam... Rakastan kaikkia kanaruokia. Kananugetit ym... Kääk! Nyt minulle tuli nälkä! Ketkä tykkää muuten broileripyörykästä enemmän, kuin lihapullasta? Minä tykkään enemmän broileripyörykästä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat