Mitä mieltä olet elokuvien/ohjelmien ikä-rajoista?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Niin että onko sinusta turha että suurin osa esim. bond elokuvista on k15? Minun mielestä ne on turhia.

Minun mielestä niiden pitäs mennä sellai mita kestää sen voi kattoo, jos ei kestä sitte ei kato.

Sivut

Kommentit (28)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Elokuvien tarkastuttaminen on niin kallista, että usein leffaan/peliin/wotevör lätkäistään yläkanttiin oleva ikäraja. Tästä syystä suhtaudun hieman kyynisesti noihin ikärajoihin. Kuitenkin niillä on tarkoituksensa, eivät ne ole turhia. Kyllä ne yli 15- tai 18-vuotiaille tarkoitetut leffat saattavat aiheuttaa "traumoja" (jos ei nyt ihan traumoja, niin sinne päin) lapsille. Vaikka leffaa katsoessa ei itskisi, ja seuraavan yön nukkuisi ihan hyvin, vaikutukset voivat näkyä vasta myöhemmin. Kyllä niitä heti sitten kasvettuaan katsoa. Lapset kuitenkin erottavat elokuvan ja todellisuuden rajan hämärämmin. Nykyiset erikoistehosteet kun ovat paikoitellen vielä niin aitoja, että välillä itseäänkin hämmentää.

Toinen huomion arvoinen seikka on se, millä tavalla vaikkapa kauhuleffa on pelottava. Näytetäänkö siinä yksityiskohtaisesti kurkun leikkaaminen vai onko leffa koko ajan painostava, psykologisesti pelottava? On hyvin henkilökohtaista, kumpaa pitää pelottavampana. Itse pidän jatkuvaa kohta-tuolta-tulee-joku -kauhua paljon pahempana kuin ihmisten silpomista. Ei sillä, että tykkäisin katsoa jälkimmäistä, sen vaan mieltää helpommin feikiksi. Esimerkiksi erään viikonlopun aikana katsoin kaksi leffaa, Orpokodin ja Sweeney Toddin. Orpokoti on K.13 ja Sweeney Todd K-18. Tästä huolimatta mielestäni Orpokoti oli viime kädessä pelottavampi. Siinä oli juuri sellaista pientä kauhua koko ajan läsnä. Sweeney Todd taas oli mielestäni vähemmän pelottava, vaikka siinä mm. näytetään huolellisesti lähietäisyydeltä yksi kaulan katkaisu. (Tai monta kaulaahan siinä vapautuu pään painosta, mutta tuo näytettiin erityisen läheltä.)

Pelkkä väkivalta ei muuten ole ainut, joka määrää ikärajan. Ikärajan määrittävät nimittäin väkivalta, seksuaalinen sisältö, kauhun herättäminen sekä muut perusteet (esim. huumeiden käyttö tai itsemurhan kuvaus). Valtion elokuvatarkastamon sivuilta saa mm. näitä lisätietoja.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

_wonderlust_ kirjoitti:Elokuvien tarkastuttaminen on niin kallista, että usein leffaan/peliin/wotevör lätkäistään yläkanttiin oleva ikäraja. Tästä syystä suhtaudun hieman kyynisesti noihin ikärajoihin. Kuitenkin niillä on tarkoituksensa, eivät ne ole turhia. Kyllä ne yli 15- tai 18-vuotiaille tarkoitetut leffat saattavat aiheuttaa "traumoja" (jos ei nyt ihan traumoja, niin sinne päin) lapsille. Vaikka leffaa katsoessa ei itskisi, ja seuraavan yön nukkuisi ihan hyvin, vaikutukset voivat näkyä vasta myöhemmin. Kyllä niitä heti sitten kasvettuaan katsoa. Lapset kuitenkin erottavat elokuvan ja todellisuuden rajan hämärämmin. Nykyiset erikoistehosteet kun ovat paikoitellen vielä niin aitoja, että välillä itseäänkin hämmentää.<br />

Toinen huomion arvoinen seikka on se, millä tavalla vaikkapa kauhuleffa on pelottava. Näytetäänkö siinä yksityiskohtaisesti kurkun leikkaaminen vai onko leffa koko ajan painostava, psykologisesti pelottava? On hyvin henkilökohtaista, kumpaa pitää pelottavampana. Itse pidän jatkuvaa kohta-tuolta-tulee-joku -kauhua paljon pahempana kuin ihmisten silpomista. Ei sillä, että tykkäisin katsoa jälkimmäistä, sen vaan mieltää helpommin feikiksi. Esimerkiksi erään viikonlopun aikana katsoin kaksi leffaa, Orpokodin ja Sweeney Toddin. Orpokoti on K.13 ja Sweeney Todd K-18. Tästä huolimatta mielestäni Orpokoti oli viime kädessä pelottavampi. Siinä oli juuri sellaista pientä kauhua koko ajan läsnä. Sweeney Todd taas oli mielestäni vähemmän pelottava, vaikka siinä mm. näytetään huolellisesti lähietäisyydeltä yksi kaulan katkaisu. (Tai monta kaulaahan siinä vapautuu pään painosta, mutta tuo näytettiin erityisen läheltä.)<br />

Pelkkä väkivalta ei muuten ole ainut, joka määrää ikärajan. Ikärajan määrittävät nimittäin väkivalta, seksuaalinen sisältö, kauhun herättäminen sekä muut perusteet (esim. huumeiden käyttö tai itsemurhan kuvaus). Valtion elokuvatarkastamon sivuilta saa mm. näitä lisätietoja.

Niin juuri. Mutta tuli tuosta mieleen, että millä tavalla joku kauhuelokuva vaikka on K-15, niin niitä piisaa monta eri perustetta. Näistä perusteista yksi on mainitsemasi "kohta tulee joku" -pelote, joka liittyy keskeisesti yhteen parhaimmista kauhuelokuvista, nimittäin Joy Ride -Ajojahti. Se elokuva perustuu suurinpiirtein, nimensä mukaisesti kyseiselle pelotteelle.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Niin, onhan niistä hyötyäkin, silloin esim. kun ei halua neljä vuotiaan pelaavan gta:ta tai jotain vastaavaa. Mutta en itse ole niin napaniuhaan noita totellut, aloin lukea mangaa 9 vuotiaana vaikka sitä suositellaan yli 12 vuotiaille:)

Vierailija

Harry Potter elokuvissa on mielestäni aivan naurettavat ikärajat. Pertsa ja Kilu elokuvat ovat vähintään samantasoisia vaikka ovat K-7 Hyyyyyyyyyyyvin outoa. Ikärajat ovat kyllä yleensä ihan hyvä juttu. Muutta usein peleissä tuntuu että sitä voisi laskea hieman.

Vierailija

Periaatteessa ikärajat ovat kaikkien parhaaksi, mutta esim.K-15 on siinä ja siinä että about 13v. voivat katsoa, mutta K-18 on todellakin yleensä liian raakaa alle 15v.

Jos K-12 on niin saahan esim.leffaan mennä aikuisen kanssa jo kai 9v.

Peleissä ikärajat ovat vanhemmille tiedoksi, jotain K-18 räiskintäpeliä alle 10v hohoih.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

On tärkeää, että elokuvissa on ikä-rajat, ja vielä tärkeämpää on, että niitä myös noudatetaan.

Mutta: Tämäkin kuuluu niihin pikku-asioihin, jotka kuuluisivat Off Topicciin.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

No kyllähän ikärajat ovat joissakin elokuvissa, eikä kaikki pysty kaysomaan k.18 elokuvia, jos on 12.v. Minä kyllä pystyn katsomaan k.18 leffoja. :) Viimeksi katsoin Saw 3. kaverin Halloween-bileissä. :) Kyllä miulkii meni paris kohas kädet silmien eteen, ku ne oli nii pelottavii. :D Mutta ei ne ole turhia, mutta jotkut hieman ottaa pottuun, kun on niin isot ikärajat. :D

Vierailija

Eipä noita ikärajoja ole koskaan tullut katsottua elokuvaa valittaessa. En oo kauheena K-18 elokuvia katsonut mutta esim. Rambo 4 ja Saw eivät aiheuttaneet minulle minkäänlaisia "traumoja". Yleensä K-15 elokuvat eivät ole kovin pelottavia tai mitään joten niitä voi katsoa vaikka 9-vuotias. Ainakin jotku James Bondit ja Indiana Jonesit voi katsoa aika nuorena.

Vierailija

Jotkut ikärajat ovat asiallisia ja toiset taas eivät. En minäkään niin hirveästi ole ikärajoista välittänyt, gta:ta pelasin jo alle kymmenen vuotiaana ja Bondeja olen jo pikku penskasta asti kattonu. Nykyään kattelen K-15 leffoja. Vaikka onhan muutkin hyviä...

Monet taitavat juuri ajatellakin sitä että se on niin coolia kattoa K-18 leffoja ja sitten kehuskelevat sillä koulussa aivan hirveästi kavereilleen. Yksi kaverinikin, kun on Sawit katsonut, niin aina jos luokassa jutellaan leffoista, niin hänen pitäää heti ottaa asia esille... Ikävä kyllä ... Mutta hänellä onkin sellainen persoona ;)

En itse halua mitenkään ylvästellä sillä. Turhaahan tuollaisesta ylvästeleminen on.

Minua ärsyttää kanssa se, kun filmivuokraamoissa ei välitetä paljoa yhtään, että minkä ikäiset niitä filmejä ostaa. Kerrankin kamun kanssa vuokrattiin K-15 leffa eikä mitään välittäny. Kaupoissa sitä sentään katotaan vähän, että kellee myydään ja mitä, mutta monet käyttävät sitä kikkaa, että esim. laittavat purkan ikärajan päälle tms..

Siinä hiukan minun mielipidettä...

Vierailija

No kyllähän ne ikarajat joissakin on turhia.Itse Bondeja voin kattoo ja muitakin K-15 leffoi mut ei K-18.Mutta jos saatte pahoja unia leffoista älkää katsoko niitä!

Vierailija

On ne kyllä ihan tärkeät asiat. Ikäraja kun kertoo hieman elokuvan/ohjelman sisällöstä. Ja yleensä ikärajoissa on myös suojaraja. (n. vuosi, riippu hieman) Mutta kyllä mielestäni kymmen vuotias voi katsoa sen K-11 elokuvan, tai 14 vuotias sen K-15 leffan. Mutta tämäkin asia on yksilöllistä, vaikka sinä voit katsoa ilman jälki mainingeja K-15 leffan, niin ei se tarkota, että kaverisikin voi. Ja myös nuoret voivat ajatella, että jos katsoo K-15 tai K-18 leffan, niin on kova jätkä. Mutta ei se näin ole. Itse voin kyllä katsoa K-15 elokuvia, mutta en ole niitä juuri ollenkaan katsellut. (Muutamia kyllä) Ja miks en... Se ei vain kiinosta minua. Pidän paljon enemmän pikku taaperoille tarkoitetuista piiretyistä! :- ) Se on vain enemmän minun juttuni, vaikka olen jo kolmetoista vuotta. Mutta haluaisin kyllä katsoa Sweeny Toddin, mutta se on K-18 ja vanhemmat ei anna katsella sitä sen takia.... Mutta vanhempani olisi minun antanut katsoa Manaajan, joka on myös K-18! Outoa... 0_o Mutta en tätä Manaajaakan katsonut, vaan luin sen ajan kirjaa. TV- ohjelmien ikärajoista en ole kyllä sitten paljoakaan välittänyt, kuten olen katsonut Lostin ja Rooman, jotka ovat K-15. Myös Big Brotherin K-15 jaksot katoin, kuten OC:n K-15 jaksot. Mangan ikärajat on myös mennyt hieman ohi... Hellsingiä olen lukenut, kuten Vagabondia ja Death Notea, jotka ovat K-15.

Mutta kuten tuolla aikasemmin sanoin, nämä mitä sietää katsoa/lukea on yksilöllistä! : )

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat