Esitelmät!

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

nonni!eli pidättekö esitelmistä ja minkälaisia esitelmiä olet tehnyt?:)

PS:Jos jaksat perustele.

Sivut

Kommentit (18)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Alin lause veks. Aina pitää perustella. Jos ei jaksa, ei pidä edes kirjoittaa. Tämä on vapaaehtoista.

Aihe on ikävän suppea.. Kehotan tätä käsittelemään esiintymistä muutenkin, saadaan pidempiä vastauksia.

No niin. Aihe on sinänsä itselleni ajankohtainen, sillä minulla on huomenna esitelmä. Aiheena itsemurhat. Parin kanssa teen, onneksi, ei ole niin paljoa hommaa eivätkä kaikki tuijota vain minua. Omaan vastuualueeseeni kuuluu mm. faktoja ja tilastoja itsemurhista sekä hoito- ja ehkäisykeinoja. Tiesittekö, että miehet tekevät itsemurhia huomattavasti naisia enemmän, ja suomalaiset tekevät itsemurhia muita pohjoismaalaisia enemmän?

Onhan tähän ikään ehditty tehdä isompaa ja pienempää esitelmää jos jonkinlaista. Itsemurhien lisäksi tämän vuoden saldoon kuuluvat Albert Edelfelt ja Ilkka Remeksen Uhrilento. Yläasteella pidin lyhyen esitelmän kahdesta sukupuolitaudista, joita en enää muista. Saksastakin olen pitänyt esitelmän, samoin yhdestä keittokirjasta, Cradle of Filthistä lyhyen esitelmän ja mitähän näitä nyt olisi. Ala-asteella tein sydämestä, tosiaan. Ja etanasta & kastemadosta, hiphei. Muut ryhmät saivat oravan, liito-oravan, suden yms. söpöjä ötököitä, ja minun ryhmäni etanan ja kastemadon._. Olin katkera. Enempää en millään muista, vaikka onhan näitä joutunut tekemään ihan liikaa.

Itse kysymykseen (vihdoin:'D): en voi sietää esitelmien pitämistä. Huomenna on tuo itsemurha-esitelmäni, ja olen ollut paniikissa jo noin viikon. Nyt pitäisi oikeastaan tehdä sitä, mutten jaksa. Ja kohta tulee vielä pahempi paniikki. Inhoan puhumista yleensäkin, tunneilla en viittaa kuin äärimmäisessä hädässä. Sitten opettajat inisevät tuntiaktiivisuudesta, vaikka minä olen oikeasti mukana - en vain halua olla äänessä. Idiootit, tajuaisivat, että ihmiset ovat erilaisia>: ( Syytä siihen, että vihaan esiintymistä näin paljon, en osaa sanoa. Pitäisi varmaan käydä jollain kallonkutistajalla. (Hah, ihan kuin uskaltaisin, siellähän pitäisi _puhua_!)

Vierailija

_wonderlust_ kirjoitti:Alin lause veks. Aina pitää perustella. Jos ei jaksa, ei pidä edes kirjoittaa. Tämä on vapaaehtoista.<br />

Aihe on ikävän suppea.. Kehotan tätä käsittelemään esiintymistä muutenkin, saadaan pidempiä vastauksia.<br />

<br />

No niin. Aihe on sinänsä itselleni ajankohtainen, sillä minulla on huomenna esitelmä. Aiheena itsemurhat. Parin kanssa teen, onneksi, ei ole niin paljoa hommaa eivätkä kaikki tuijota vain minua. Omaan vastuualueeseeni kuuluu mm. faktoja ja tilastoja itsemurhista sekä hoito- ja ehkäisykeinoja. Tiesittekö, että miehet tekevät itsemurhia huomattavasti naisia enemmän, ja suomalaiset tekevät itsemurhia muita pohjoismaalaisia enemmän?<br />

Onhan tähän ikään ehditty tehdä isompaa ja pienempää esitelmää jos jonkinlaista. Itsemurhien lisäksi tämän vuoden saldoon kuuluvat Albert Edelfelt ja Ilkka Remeksen Uhrilento. Yläasteella pidin lyhyen esitelmän kahdesta sukupuolitaudista, joita en enää muista. Saksastakin olen pitänyt esitelmän, samoin yhdestä keittokirjasta, Cradle of Filthistä lyhyen esitelmän ja mitähän näitä nyt olisi. Ala-asteella tein sydämestä, tosiaan. Ja etanasta &#38; kastemadosta, hiphei. Muut ryhmät saivat oravan, liito-oravan, suden yms. söpöjä ötököitä, ja minun ryhmäni etanan ja kastemadon._. Olin katkera. Enempää en millään muista, vaikka onhan näitä joutunut tekemään ihan liikaa.<br />

<br />

Itse kysymykseen (vihdoin:'D): en voi sietää esitelmien pitämistä. Huomenna on tuo itsemurha-esitelmäni, ja olen ollut paniikissa jo noin viikon. Nyt pitäisi oikeastaan tehdä sitä, mutten jaksa. Ja kohta tulee vielä pahempi paniikki. Inhoan puhumista yleensäkin, tunneilla en viittaa kuin äärimmäisessä hädässä. Sitten opettajat inisevät tuntiaktiivisuudesta, vaikka minä olen oikeasti mukana - en vain halua olla äänessä. Idiootit, tajuaisivat, että ihmiset ovat erilaisia&gt;: ( Syytä siihen, että vihaan esiintymistä näin paljon, en osaa sanoa. Pitäisi varmaan käydä jollain kallonkutistajalla. (Hah, ihan kuin uskaltaisin, siellähän pitäisi _puhua_!)

Ok! Voitte puhua mistä tahansa esitelmiin liittyvistä asioista:)

Vierailija

Itsemurhista olis varmaan kiva tehä esitelmiä. Itseasiassa Wondy mäkään en tykkää puhumisesta tunnilla.

Esitelmiä on kiva tehdä en vaan tiedä miksi :s Viime esitelmä minkä tein taisi olla Italiasta :o Unelma esitelmä olisi jos saisi vapaavalintaisen aiheen :D En ikävä kyllä muista mitä kaikkia esitelmiä olen tehnyt. Viime vuonna mä ja mun kaveri jouduttiin tekee esitelmä Saudi-Arbiasta ei tullu koskaan valmiiks...

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Täytyy tunnustaa, että minäkin kyllä inhoan melko paljonkin esitelmän pitämistä. Varsinkin jos yleisö on iso ja aihekkaan ei niin selkeä/simppeli. Itse olen pitänyt esitelmän Äiti Teresasta. Tosin se kerta oli puoli pakolla, sillä se tuli sakkona myöhästymisestä, josta muuten sain taas tänään kuulla opettajan yllyttämänä aika lailla!!! (6) Toinen tämän vuotinen esitelmä koski mantsan tunnilla maahanmuuttoa, jos en väärin muista.

Onhan noita erillaisia esitelmiä kerennyt pitää todella paljon, mutta siis kaikkea niistä en läheskään muista. Mutta muistanen sitten myöhemmin, joten kirjoitan tähän uudestaan myöhemmin.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Riippuu hieman aiheen kiinnostavuudesta. Itse pidän ehkä hieman enemmän yksin esitelmän teosta, sillä jos toinen on kyseisessä aineessa huono, hän vain olisi koko ajan siinä häiritsemässä.

Tässä ala-asteella ihan ensimmäinen esitelmäni aihe oli karhu, josta pidin esitelmän toisella luokalla. Kolmannella tein parin kanssa Liettuasta, viidennellä tein Egyptin jumalista. Sain siitä 9 plussan. Tässä kutosella on tullut tehtyä esitelmä rautakaudesta ja yksin tein mantsassa Marokosta.

Parhaiten onnistui siis tuo Egyptin jumalat, mutta kiinnostavin oli Marokko. Hieman vaikeampi kuitenkin oli hankkia tietoa Marokosta kuin Bastetista tai Atonista.

Vierailija

jatkoa edelliseen kirjotukseen;

miks opettajat pistää minut aina jonkun nenää kaivavan kusipään kanssa tekemään esitelmiä?! mutta jos saa valita parin niin sillon on helppoa :D

Vierailija

Mun sisällä asuu kanssa pieni esiintyjä, ja jos aloitan esitelmän, niin minulla on pieni kikka millä pääsen jännittämisestä.. ennen esitelmän pitoa laitan kämmeneeni klemmarin. sitten kun pidän esitelmää ja puhun (ääneni on hiljainen ja opettajat valittaa että puhuhn muutenkin liian hiljaa) niin pidän kelmmaria kädessä ja pyörittelen sitä niin jännitys purkaantuu ja pääsen kunnolla esittämään. pidän myös esim. näyttämöllä esiintymisestä, harmi ettei meidän koulussa pääse seiskat esiintymään tsi pitämään esitelmiä...

Vierailija

Tein vähän aikaa sitten esitelmän yhdestä Aasian maasta onneks sitä ei oo pitäny vielä lukee,koska opettaja unohti:D.

Vierailija

Jännittäminenhän on maailman terveellisin ja tavallisin asia, jos ei jännittäisi niin se ei todellakaan olisi tervettä ;) Jos minä en jännitä niin kaikki menee päin puuta x).

Onhan esitelmät välillä ihan kivoja, riippuu vähän, että onko itse aihe kiinnostava. Tänä vuonna on jo kerinnyt olemaan muutamia esitelmiä. Välillä esitälmiä on kiva tehdä ja ihan kiva esittääkin. Jos yksin joutuu esittämään, niin jännittää vielä enemmän. Minusta on mukavempi esittää kaksin tai kolmin, muttei hirveän isolla porukalla kumminkaan.

En nyt jaksa hirveesti ruveta kirjottelemaan -.-

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Rosa4tehwin kirjoitti:Näin lukiossa oleville "pelotteluna", että se Äi4:n ohjelmapuhe on oikeasti todella jännittävä tilanne. Itsellänikin syke oli varmasti muuta sata ja mitään muuta tilannetta en ole niin paljoa jännittänyt.

Kiitos ihan hirveästiDD: Tehwin, tän saat vielä maksaa. (Jotten saa banneja kanssakäyttäjien uhkailusta, kerrottakoon päiväkodin opettajille, etten ollut tosissani, enkä ole vaatimassa Tehwikän päätä vadille.)

Rosa4tehwin kirjoitti:Esiintymisessä tärkeintä on unohtaa itsensä ja heikkoutensa. On vain annettava alitajunnan puhua ja eliminoitava ajatustoiminta tiettyyn pisteeseen asti. Itse en esiintyessäni edes välitä, kuka siellä yleisössä on kuuntelemassa tai kuinka suurelle yleisölle puhun. Mitä sitten, vaikka mokaa? Kuka välittää? Vaikka olisi kuinka iso yleisö, ei sillä ole mitään merkitystä kuin ihmisen omassa päässä ja se ajatus onkin poistettava. Kun puhutaan, ei keksitytä yleisön reaktioihin tai arvosteluun, vaan keskitytään tiedon välittämiseen yleisölle.

Tuo on varmasti totta ja auttaa pääsemään tietynlaisesta esiintymiskammosta eroon, mutta jos tulisit pääni sisään ennen minun esiintymisvuoroani huomaisit, ettei tuo ihan riitä. Olen yli-itsekriittinen, ja haluan tietysti suoriutua mahdollisimman hyvin kaikessa kouluun liittyvässä. Suulliset tehtävät poikkeavat tästä, haluan vain, että ne ovat ohi. En edes kykene ajattelemaan sitä, minkä numeron saan tai mitä mieltä muut ovat, kun en edes kykene ajattelemaan. Saan oikeasti keskittyä siihen, etten tärise, oksenna ja pyörry. Enkä ymmärrä, mistä tämä edes johtuu! En pelkää sitä, että muut pitäisivät esitelmääni tms. tyhmänä tai huonona, en sitä, että unohdan sanat, en sitä, minkä numeron siitä saan.. Pelkään vaan puhumista ihan käsittämättömän paljon. Samaisesta syystä en haluaisi koskaan puhua tunnilla. Vihaan sitä, kun tiedän pakotetun vuoroni lähestyvän, tai kun opettaja kysyy minulta ja valtaosa pahimmassa tapauksessa hiljenee ja kääntyy katsomaan. Saan oikeasti keskittää ajatukseni vain siihen, että vastaan, enkä ajattele tilannetta. Pienempänä tykkäsin olla juontajana ja kertojana, ja jännitin tällaisia tilanteita terveellä tavalla: sen verran, että keskityn esiintymiseeni parhaalla panoksella. Yläasteella parin kanssa tehtävät esitelmät menivät vielä sen suuremmitta ongelmitta, mutta kaikenlainen vapaaehtoinen esiintyminen ja yksin esittäminen olivat jo ikäviä ja välteltäviä kokemuksia. Nykytilanteen kerroinkin jo. Yleensähän esiintymispelko hellittää vanhetessa, minulla vain pahenee.

Itsemurhaesitelmä on nyt ohi (kiitos siitä), ja nyt pitäisi tehdä fysiikan nobelistista esitelmä. Onneksi se vain palautetaan Fronteriin, eikä sitä tarvitse esittää! Eikä edes tulostaa, säästyy mustetta:')

Vierailija

Itse minä inhoan esitelmiä ja varsinkin luokan edessä puhumista. Mieluummin teen esitelmän, jota ei lueta. OLen tehnyt esitelmiä... Rahasta, Auringosta, :@ ristiretkistä :@, Bulgariasta... vähän kaikesta. Jos tulee esitelmiä läxyx niin sitten: :@ :@

Vierailija

Tokalla tein esitelmän kaverin kanssa auringosta. Meille tuli pisin esitelmä ja kolmosella (olen nyt) oli kiva aihe. Sai päättää itte. No tei kissoista. :D

Vierailija

Iines 99 kirjoitti:Tokalla tein esitelmän kaverin kanssa auringosta. Meille tuli pisin esitelmä ja kolmosella (olen nyt) oli kiva aihe. Sai päättää itte. No tei kissoista. :D

Anteeksi unohdin perustelut. Tein kissoista koska ne ovat lempieläimiäni, ympärilläni asuu paljon kissoja ja tiedän niistä paljon. :) (6) :)

Vierailija

mä olen 7 ja oon tehny esitelmii mm. tupakasta,ruutanasta,silkkiuikusta....... musta esitelmien tekeminen o kivaa. varsinki jos saa tehdä esitelmän oman bestiksen kans tai yksin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat