Topicceja joka lähtöön.

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Nykyään tuntuu, kuin sana topic pursuisi joka viestissä joka rivillä. Varsinkin ne jotka luetaan ankkasivujen top-kaartiin, hokevat tätä sanaa juuri aloitteleville ankisteille. Aina sanotaan, että älä tee uutta aihetta, kun vanha on käden ulottuvilla. Kysynpähän vain, että mihin tällainen yritys oikein pyrkii. Yhdellä foorumilla lienee korkeimmillaan toista sataa sivua erilaisia aiheita. Miksi siis etsiä yhtä aihetta tuhansien joukosta, jos sen voi kerran tehdä yksinkertaisesti painamalla nappia ''tee uusi keskustelu''. Toimitus ei tähän mennessä minun tietääksesi ole julistanut mitään hätäsäästö ohjelmaa jonka tavoitteena olisi lopettaa ''turhien aiheiden tekeminen''.

Tämän topic-sanan käyttö ei sitä paitsi auta yhtään ketään, sillä varmasti suuri osa edes tietää mitä se tarkoittaa. ''Tämä keskustelu kuuluu paremmin foorumille pulinat, sillä tällainen aihe löytyy helposti jo sivulta 235 foorumilta nettisivut ja blaa...''. Mikä estää kirjoittamasta uutta aihetta, jos kerran haluaa vastauksen tärkeään kysymykseen vaivattomasti ja nopeasti. Toivonkin siis että voisitte kertoa tyhmemmällekkin, mihin pyrkii tuolla, että uusien keskusteluiden tekeminen olisi kiellettyä. Eikä kaikkien tarvitsisi lukea käyttäjien omia ''ohjetopicceja'', kilometritolkulla.

Kommentit (12)

Vierailija

Hohhoijaa. Puhuva Koira, haluatko, että nämä foorumit tursuaisivat turhia topiceja? Minä en ainakaan halua, että niin tapahtuisi. Ja muutenkin, ohjetopiceja kannattaa lukea, sillä ne vähän auttavatkin. Ja voin tokaista, että tämä topic on TURHA! Mutta ei keskustelujen tekeminen ole kiellettyä, ei suinkaan, mutta mielellään saisi olla asiallisia keskusteluja, sillä turhat topicit ovat turhia, eivätkä hyödyllisiä, tai mielenkiintoisia.

Vierailija

Juu kyllä minä sen jutun ymmärrän, mutta haenkin vain sitä, että se opetettaisiin myös sivujen uusille ja tietämättömille käyttäjille. Kiitos kommenteistanne. Toivotaan että asia menee perille.

Vierailija

MillaMagia8 kirjoitti:Hohhoijaa. Puhuva Koira, haluatko, että nämä foorumit tursuaisivat turhia topiceja? Minä en ainakaan halua, että niin tapahtuisi. Ja muutenkin, ohjetopiceja kannattaa lukea, sillä ne vähän auttavatkin. Ja voin tokaista, että tämä topic on TURHA! Mutta ei keskustelujen tekeminen ole kiellettyä, ei suinkaan, mutta mielellään saisi olla asiallisia keskusteluja, sillä turhat topicit ovat turhia, eivätkä hyödyllisiä, tai mielenkiintoisia.

Ja juuri tuota turha-sanan takia yritänkin hieman auttaa näitä käyttäjiä, jotka puoliksi luulevat tätä sivustoa jonkinlaiseksi chatiksi.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Siinä "hokemisessa" ei ole mitään pahaa tai väärää, ja sillä pyritään OPETTAMAAN uudet käyttäjät foorumeiden tavoille sekä samalla parantamaan näiden sivujen tasoa. Vai onko se väärin muka, Puhuvakoira?

"Miksi etsiä valmiita topicceja tuhansien joukosta kun voi tehdä uusia." Siis miksi tehdä TURHIA topicceja, eli siis keskusteluja? Ne ovat turhia myös sen takia jos niistä on jo olemassa topic. Mistään ei kannata olla kahta topiccia. Katsos kun homma EI vaan nyt mene niin että ´Paljon topicceja ja vähän viestejä per topic.´ vaan juuri päinvastoin. Eli ´Vähän topicceja ja paljon viestejä per topic.´ Niin se on.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Noh, tässä pyritään kohottamaan foorumin tasoa. Ja yleensä aiheista, joista tehdään koko ajan topicceja, on ainakin yksi lajin edustaja varsin pinnalla. Ja uusien keskustelujen tekeminen ei ole kiellettyä, mutta turhien topiccien teko ei ole suotavaa. Olisiko kivaa, jos esim aihesita "Mitä mää tekisin?", "Paljonko sinulla on rahaa juuri nyt taskussasi?" tms. tehtäisiin omat topicit. Ja jos haluaa pikaisesti vastauksen kysymykseen, se kysytään Off-topicissa tai Pikkukyselyissä. Wond ja Tehwin voivatkin selittää asian tarkemmin.

Vierailija

Kysehän tässä meidän "hokemisessa" on siis siitä, että me yritetään jotenkin omavaltaisesti vähentää topiccien määrää. Emme tarkoita sitä, että topicceja ei saisi tehdä, mutta niitä ei tehdä mistä haluaa.

Topic tehdään hyvästä ja vankasta aiheesta, jonka itse topicin lähettäjä arvioi. Sellaisesta aiheesta, josta jo topicceja on ollut, ei tehdä uutta topiccia.

Puhuva koira, haluaisitk sinä, että joka minuutti tulee 1-2 topiccia, joka paikka täyttyisi niistä, ja sivut hidastuisi entisestään? Tahdotko että topiccin aiheet on jotain: "minkä väriset on isomummosi villasukat????", tai sitten jotain: "Iik, mun korvis putos vessanpöttöön!! HELP, mitä mä teen????!!!111". Tahdotko tästä foorumista tosiaan tuon tapaisen paikan? En usko että kukaan tahtoo tuollaista.

Sami-96

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Aaah, mukavaa, kun sitä ...ttuilua tulee ihan melkeinpä suoraan xD Onhan se toki sääli, että ei ihmiset tajua lainkaan, mitä me täällä yritämme tehdä, mutta naurettavinta on se, että topicista huomauttaminen otetaan valtavana henkilökohtaisena loukkauksena ja, kuten Wond sanoikin mukavasti in another topic, sodanjulistuksena.

Niin, sehän on sitten käyttäjien yliarvioimista, kun käytämme sanaa 'topic'. Meidän kait pitäisi sitten kohdella heitä kuni pieniä lapsia ja puhua typerästi ja mahdollisimman selvästi, että kaikki ymmärtäisivät. Haluan vain kohdella kaikkia käyttäjiä vertaisinani ja siksi käytän termejä, joiden oletan olevan perustietoa tai joiden tiedän olevan erittäin helposti pääteltävissä/googletettavissa. Eli junnut saisivat olla kiitollisia, etten ainakaan aliarvioi heitä ja ainakin aluksi koitan osoittaa kunnioitusta heitä kohtaan (Se kyllä aika äkkiä tippuu, kun huomaan, ettei neuvot mene perille ja typeryys ja uusavuttomuus ovat huipussaan. Ja neuvomista seuraa vain itkua ja pirinää, kun topicista huomauttaminen tuntuu olevan henkilökohtainen loukkaus pahimmasta päästä.)

Eihän ylläpito (huomatkaa se ero, toimitus on itse lehden päätöselin, kun taas ylläpito huoltaa ja valvoo sivutoa ja foorumeita) mitään topicpannaa ole julistanut. Ei mikään ylläpito millään foorumilal sellaista tee. Ihmiset kun olettavat, että käyttäjille on sen verran järkeä päässä, etteivät he tee jokaisesta saamastaan joululahjasta ja mummon anopin sukkahousuista omaa topicciaan. Kirjoittamaton sääntö foorumeilla liikuttaessa on, että topicceja ei tehdä ihan muuten vaan ja huvikseen, vaan ne tehdään kunnolla.

Se vain tuntuu olevan niin tuhottoman vaikeaa ymmärtää, että joka pikkukysymyskestäkään, halusi vastauksen kuulla miten kovasti tahansa, ei pidä tehdä omaa topicciaan, kun varmasti löytyy jostain yleinen kyselytopic. Onhan se periaatteessa helppoa vain tehdä uusi topic vaikka kysymyksen joka kirjaimelle, mutta vain omasta itsekkäästä näkökulmasta. Onhan foorumeilla muitakin ja ne mut eivät pidä siitä, että turhat topicit vievät kaiken tilan hyviltä topiceilta. Eikä se bittiavaruuskaan loputon ole. Eikä sivut ole ilmaisia. Näin iso sivusto maksaa luultavasti aivan tuhottomasti (pienehkö bandwidh maksaa noin 50€/vuosi ja tämä sivu tarvitsee valtavan muistikapasiteetin), joten ei varmaan ylläpito ihan riemusta hypi, kun se joutuu hostaamaan (ylläpitämään, säilyttämään) aivan turhia topiceja.

Eli huomioikaa ainakin se, että suuri topicmäärä ei ole edes mitenkään järin taloudellista ylläpidolle. Etenkään, jos ne topicit ovat täysin turhia, jolloin niiden ylläpitäminen on ajan ja rahan haaskausta.

Vierailija

Oon samaa mielta kuin Puhuva koira. Kuten esim. uudet kirjautuneet ovat taalla ensimmaista kertaa niin he saattavat innostua ja kirjoittaa turhia topicceja. Ja heti kun he saavat tietaa sanan "turha topic" he vetaytyvat kuoreensa ja tuntevat itsensa ulkopuolisiksi. Ikaan kuin turhan topicin kirjoittaminen olisi hirveen huono asia. Kyl ma tiedan et esim joku: "Minka varinen on tukkasi" tai " Mika on isasi nimi" jutut on turhaa mut silti. Huom: Voitte kommentoida rauhassa juttujani.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ymmärtäkää nyt, mikä on syy-seuraus. Jos turhia topicceja ei tehtäisi, ei olisi tuhansia aiheita, joista etsiä.

Tämän ymmärtäminen näyttää olevan monille vaikeaa. Totta kai se topic on useasti viestissä, jos se on se aihe, josta puhutaan. Ja kai jokainen osaa sen verran käyttää päätään, että jos ei tiedä jotakin sanaa, ottaa siitä selvän - muuten, kuin tekemällä uuden _topicin_ (ja taas tuo topic).

Muuten minusta ei olisi niin vakavaa, vaikka topicceja tehtäisiin turhemmistakin aiheista, mutta ne vaikeuttavat muiden topiccien löytämistä. Tässä se suurin ongelma ainakin minun meilestäni on. Aina on niitäkin topicceja, jotka eivät kiinnosta itseään, mutta ovat silti hyviä. Urheilu on oikein mainio aihe topicille, se ei vain jaksa kiinnostaa itseäni pätkän vertaa. Sen sijaan "mitä teen mun hyppyrotta katos!!11" ei ole missään tilanteessa hyvä topic, kiinnosti minua sitten hyppyrotat tai ei. Tämä ja monet muut topicit vaan koko ajan kasvattavat tätä heinäkasaa, ja tietyn aiheen etsiminen alkaa olla jo neulan etsimistä heinäsuovasta.

Vierailija

Pikkutyttö kirjoitti:Oon samaa mielta kuin Puhuva koira. Kuten esim. uudet kirjautuneet ovat taalla ensimmaista kertaa niin he saattavat innostua ja kirjoittaa turhia topicceja. Ja heti kun he saavat tietaa sanan "turha topic" he vetaytyvat kuoreensa ja tuntevat itsensa ulkopuolisiksi. Ikaan kuin turhan topicin kirjoittaminen olisi hirveen huono asia. Kyl ma tiedan et esim joku: "Minka varinen on tukkasi" tai " Mika on isasi nimi" jutut on turhaa mut silti. Huom: Voitte kommentoida rauhassa juttujani.

Olen aika samaa mieltä, esim. jos uusi käyttäjä on ujo. Niin sitten hän ei enää uskalla tehdä mitään topiceja. Mutta kyllä pitää neuvoa, jos ei ymmärrä että turhia topiceja ei tehdä, koska kohta täällä on paljon topiceja, sitten on vielä vaikeampi etsiä sitä tiettyä topicia.

Pikkutyttö, miksi et käytä ä-kirjainta? Oletko ulkomailla? Ei ole pakko vastata jos et halua. Olen tosi utelias. : )

Vierailija

Pikkutyttö, miksi et käytä ä-kirjainta? Oletko ulkomailla? Ei ole pakko vastata jos et halua. Olen tosi utelias. : ) Olen kylla ulkomailla. Amerikassa. Toivottavasti kaikki ymmartaa kirjoitustani.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat