Don Rosa topic

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Eli kaikkea laidasta laitaan Donista... Voi laittaa esim. kumpi on parempi Rosa vai Barks. Tai miksi pidät Rosasta, kysyä tai muuta vastaavaa. Eli kaikkea Don Rosasta.

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Ankisti12 kirjoitti:Pidän Don Rosan piirtotyylistä, koska se on niin pikkutarkkaa ja yksityiskohtaista. Itsekkin, kun piirtelen (kuvis 10 :P) piirrän aina pikkutarkkaa. En tiedä miksi, mutta sen takia Rosa on minusta niin hyvä. Lisäksi Rosan juonissa on niin paljon hauskoja vitsejä, (kiitos kuuluu myös kääntäjille) nauran usein niitä lukiessani ääneen. Siksi pidän Rosan tarinoista.

Olen samaa mieltä.

Vierailija

vauhtivaakku577 kirjoitti:Pidän Don Rosasta jonkuvverran sen takia koska on niin mukava etsiä D.U.C.K.omistuksia.Ja mä oon saanu päähäni yhen asian.Nimittäin sen että Carl Barks ois sukua Don Rosalle.Koska se D.U.C.K.omistus tarkoitti muistaakseni suomeksi omistettu Carl sedälle Kenolta (Eli Don Rosalta).

Enpä ihan tuota usko se oli Unca Carl ja se voi tarkottaa ehkä jotain muutakin.

Vierailija

D.U.K.C omistukset on tosi kivoja niitä on aina niiin kiva etsiä. samoin Rosan pikkutarkka tyyli. Vauhtivaakku olet aivan oikeassa että tuo omistus on suomeksi Carl sedälle Kenolta,mutta he eivät ole sukua vaan Donin esikuva on Carl Barks joten hän luultavasti sanoo sen takia Carl Bärksiä Carl-sedäksi. =)

Pidän siksi Rosasta, koska hän piirtää - tai siis piirsi, sarjoihinsa hauskoja yksityiskohtia. Tykkään myös etsiä niitä D.U.C.K -omistuksia.

Uusimmassa Akkarissa oli muuten Suomessa ennen julkaisematon tarina joka oli Rosan piirtämä!

Vierailija

Pidän Don Rosasta jonkuvverran sen takia koska on niin mukava etsiä D.U.C.K.omistuksia.Ja mä oon saanu päähäni yhen asian.Nimittäin sen että Carl Barks ois sukua Don Rosalle.Koska se D.U.C.K.omistus tarkoitti muistaakseni suomeksi omistettu Carl sedälle Kenolta (Eli Don Rosalta).

Vierailija

judoka kirjoitti;

Uusimmassa Akkarissa oli muuten Suomessa ennen julkaisematon tarina joka oli Rosan piirtämä!

Meinaatko "tyyliyttä taaplaten"? Kyllä se oli juolkaistu ennenkin. Kovakantisessa Temppeliherrojen kätketty kruunu.

Vierailija

Omasta nmielestäni Don Rosa on se paras nykypiirtäjä. Ehdottomasti eniten arvostan Rosan oppineisuutta. Hänhän oli muistaakseni koulutukseltaan rakennusinsinööri, joka lopulta päätti heittäytyä tyhjän päälle ja ruveta sarjakuvapiirtäjäksi. Rosa käyttää tarinassaan taiturimaisesti historiaa ja fysiikkaa. Se, että olin lukenut Rahavirta -tarinan läpi tuhat kertaa, oli suunnilleen ainoa syy, miksi pääsin läpi yhdeksännen luokan fysiikankurssista. (Muistattehan, säteet jotka poistivat kitkan ja inertian.) Kukaan muu nykypiirtäjä ei koskaan keksisi mitään sellaista.

Nyt kun rupeaa oikein miettimään, ankkapiirtäjien taso on ruvennut mielestäni laskemaan kuin lehmän häntä. Kuinka monta kertaakaan olen repinyt hiuksiani, kun joku hollantilainen on piirtänyt mummo Ankan autolle pakoputken tai jotai muuta yhtä typerää. (Mummon autohan on ajalleen tyypillinen "naisten auto", eli söhköauto, jota ei tarvinnut käynnistää kammesta. Ei pakoputkea.) Rosa ei koskaan tekisi sellaista virhettä. Kuten sanoin, hän on liian oppinut ja liian fanaattinen Ankkoja kohtaan; hän on läksynsä lukenut.

Piirrustustyyli oli disney -uran alkuaikoina ehkä hieman jäykkää, mutta jo silloin ehdottomasti paljon miellyttävämpää katseltavaa kuin lähes kenenkään muun. Vuosien saatossa Don on kehittynyt todella paljon ja hän on nykyään paljon muutakin kuin pelkkä sarjakuvapiirtäjä. Hän on taiteilija, jonka töistä en voi saada tarpeekseni. Rosan jättäytyminen pois Disneyn kelkasta on mielestäni todellakin ok, mutta toivon hänen piirtävän jotain edes jatkossakin.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minun lempipiirtäjiini Rosa ei aivan kuulu. Rosan tarinoissa on ihan hyvät juonet, ja siitä pidän, että niissä on jotakin todenmukaisuutta suurimmassa osassa tarinoissa, toisin kuin monilla muilla piirtäjillä. Mutta; Kömmähdyksiäkin löytyy. Tarinassa Saari ajan rajalla on mahdoton kohta. Tarinassa Roope ehättää toisen päivän puolelle, koska saari on päivämäärärajan rajalla. Tarinassa on kuitenkin päivä. Eikös ole silleen, että päivämäärä vaihtuu yöaikaan...

Piirrokset ovat erilaisia kuin monilla piirtäjillä. Ne ovat todella tarkkoja, ja taidokkaasti piirrettyjä. Rosan ankoissa on yksityiskohtia, joita voisi verrata eräisiin länllärisarjakuviin. Niihin ne sopivatkin paremmin. Sen takia en pidäkään Rosasta Barksin tapaan. Barks piirtää sopivan yksityiskohtaisesti, ei liian tarkasti kuten Rosa.

Pidän Rosassa oikeastaan vain hänen hyvälaatuisista juonistaan, jotka kuitenkin häviävät joillekin italialaisten käsikirjoituksille.

Toki minä keräilen kaikenmaailman Rosa-kamaa. Rosan nimmareita löytyy monin kappalein. Niitä taitaa olla 10 nykyään, kun yhden niistä myyn. 7 nimmaroitua Rosa-kirjaa, joista on kahdessa myöskin kuva, ja toinenkin nimmari kuvan alla. Noiden lisäksi vielä yksi A6-pahvilla. Rosan tuotannosta minulla onkin 86,6 prosenttia, sarjakuvistaan siis.

Vierailija

Pidän tarkasta piirrostyylistä ja rakastan tutkia kuvissa olevia yksityiskohtia. Tarinoissa, jotka pohjautuvat historiaan, on suurimmaksi osaksi totuudenmukainen pohja ja ne sisältävät nerokkaita oivalluksia, kuten tarinassa "Saari ajan rajalla". D.U.C.K -merkintäjä on aina mukava etsiä, vaikka yleensä löydänkin ne aika nopeasti.

Vierailija

Pidän Rosan tyylistä, oikeista historiallisiasta hahmoista ja loputtomasta huumorintajusta.Barks on hyvä hienoista tarinoista ja mahtavista juonista.En oo ihan varma kumpi on parempi...

kisumisu98 kirjoitti:judoka kirjoitti;<br />

Uusimmassa Akkarissa oli muuten Suomessa ennen julkaisematon tarina joka oli Rosan piirtämä!<br />

<br />

Meinaatko "tyyliyttä taaplaten"? Kyllä se oli juolkaistu ennenkin. Kovakantisessa Temppeliherrojen kätketty kruunu.

Juu, tarkoitin.

En tiennytkään, että se on julkaistu Suomessa. Ainakin siinä Akkarissa luki niin, vai lukikohan siinä "Suomeksi"...?

Vierailija

Minä itse pidän Rosasta yksityiskohtien, tarkkuuden ja erityiseseti hyvien tarinoide(fantasiaa realistisuuden rajoissa) ja huumorin vuoksi. Rosan huumori on luotu mahtavilla tausta efekteillä ja tapahtumien kulku on mahtava. Ja vielä duck omistus. :)Mannaa...

Vierailija

Pidän Don Rosan piirtotyylistä, koska se on niin pikkutarkkaa ja yksityiskohtaista. Itsekkin, kun piirtelen (kuvis 10 :P) piirrän aina pikkutarkkaa. En tiedä miksi, mutta sen takia Rosa on minusta niin hyvä. Lisäksi Rosan juonissa on niin paljon hauskoja vitsejä, (kiitos kuuluu myös kääntäjille) nauran usein niitä lukiessani ääneen. Siksi pidän Rosan tarinoista.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat