Sananselitys-topic

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Noniin, eli tässä topicissa olisi siis ideana selittää joku sana. Selitys menee yksinkertaisesti sillä tavalla, että ensimmäinen henkilö selittää ensimmäisen sanan, jonka sitten seuraava yrittää arvata/tietää. Sen jälkeen edelliseen selitykseen vastannut henkilö selittää jonkun sanan seuraavalle jne. Kun on vastannut edelliseen sananselitykseen, tulee vastaajan AINA selittää myös itse. Selityksen pituudella ei ole olennaista merkitystä, mutta pääasia on, ettei viesteistä tule kovin lyhyviä. Tässä vielä sananselityksen säännöt:

a) Jokainen, joka vastaa edelliseen selitykseen, selittää aina myös itse jonkin sanan.

b) Selityksen pituudella ei ole olennaista merkitystä, mutta pääasia on, ettei viesteistä tule liian lyhyviä.

c) Mitään väkivaltaan, rasismiin jne liittyviä sanoja EI saa selittää.

d) Selitettävät sanat saavat toki olla myös sivistyssanoja.

e) Sananselityksien pitää olla selkeitä.

f) Jos selitettävä sana esiintyy selityksessä, merkitään se kolmella tähdellä, oli sana itse minkä mittainen tahansa. Eli jos sana esiintyy selityksessä, se merkitään näin: ***

Ensimmäinen sanan selitys on lyhyesti: Konkreettisen vastakohta.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Sivut

Kommentit (42)

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Hallowale kirjoitti:Eikö kannattaisi vastauksen jälkeen odottaa, että kysymyksen kysyjä tulee ilmoittamaan että vastaus oli oikea, ja vasta sitten laittaa oma uusi kysymys?<br />

<br />

Esim:<br />

Roope: Se on keltainen ja pyöreä.<br />

Aku: Olisiko seteli?<br />

Roope: Eipä ole.<br />

Tupu: Se on kolikko!<br />

Roope: Oikein Tupu, laita oma kysymyksesi.

Kyllä! Eli tästä lähtien tässä topicissa ODOTETAAN että kysymyksen kysyjä antaa vastaukselle vahvistuksen, etää onko se oikein vai ei.

Eli Henkilö A selittää jotain, ja kun henkilö B on yrittänyt arvata/tietää PITÄÄ odottaa, että henkilö A sanoo onko B:n vastaus oikein. Ja sen jälkeen jatkuu normaalisti.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Oikein oli teekoo!

Ekaan vastaan tietokone, tokaan WEB.

Aika hankala..mutta next: Laatikon muoto paljon värejä?

Vierailija

Eikö kannattaisi vastauksen jälkeen odottaa, että kysymyksen kysyjä tulee ilmoittamaan että vastaus oli oikea, ja vasta sitten laittaa oma uusi kysymys?

Esim:

Roope: Se on keltainen ja pyöreä.

Aku: Olisiko seteli?

Roope: Eipä ole.

Tupu: Se on kolikko!

Roope: Oikein Tupu, laita oma kysymyksesi.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Nyt tämäkin sitten sait tehtyä, mutta sitten asiaan. Konkreettisen vastakohta on abstraktinen.

Seuraava:Näitä löytyy , joka talosta (katosta)?

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Vierailija

Päämme yläpuolella on ilmakehä. (Tarkoititko tätä "Hiidenkirnu"?)

Seuraava:Suomen kielessä toiseksi yleisimpänä esiintyvä sijamuoto. Lauseen objekti on usein tässä sijamuodossa taivutettu. *** ajaa siis tavallaan saman asian kuin akkusatiivi esim. saksassa ja latinassa. Kyseinen sijamuoto vastaa kysymykseen ketä?, mitä? ja keitä?.

Vierailija

Olisikohan ikkuna?

Next: Bassossa on yleensä näitä neljä, biisi taikka kuusi (No nyt se on aika iisi homma tietää se -.-)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat