Tarina: Formula ykköset: Lees-tallin tarina

Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Juu, elikkä tällaisen aloitan. Älkää ihmeessä ihmetelkö, että aikamuoto vaihtelee. Vahinkoja sattuu;). Luvusta V alkakaen kokonaan sitten imperfektissä. Tarina on julkaistu aiemmin Ankkiksessa, joten lukuja tulee aluksi aika usein.

Yleistä:

Koitan saada tarinasta mahdollisimman todenmukaisen. Kilpailupaikat, tallit, tulokset (Lähes aina) ja muut ovat aitoja. Vain talli, jossa tapahtumat tapahtuvat on keksitty.

Prologi:

Eletään marraskuuta 1999. Englantilainen Geoff Lees on perustamassa Formula 1-tallia. Hänellä riittää kokemusta, onhan hän itsekin ykkösissä ajanut 12 kilpailua, joista hän pääsi maalin kolmessa. Rahaa sen sijaan puuttuu ja paljon. Lees kyselee englantilaisilta yhtiöiltä sponsorisopimusta. Hän saa tallin mukaan muutamia englantilaisia yhtiöitä sekä erään suomalaisen sarjakuvalehden, Aku Ankan. Talli pääsee vauhtiin. Henkilöstö palkattiin. Kuljettajat vain puuttuvat. Lees löysi Formula 3000-sarjassa 1999 toiseksi sijoittuneen tanskalaisen Jason Wattin, ja ottaa tämän talliin kilpakuljettajaksi. Toinen paikka on vielä vapaa. FIA antaa tallille luvan ajaa Formula ykkösissä kaudella 2000. Auto on jo esisuunniteltu, ja testit alkavat yhden kuljettajan voimin. Talli nimettiin Geoff Leesin mukaan Leesiksi.

Luku l: Talvitestit 2000

Testit sujuvat yllättävän hyvin. Leesien vauhti riittää keskikastin tavoittamiseen. Kilpakumppaneja ovat Jordan ja Sauber. Testikausi alkaa olla puolessa välissä, kun toisella paikkallekin löydetään pätevä kuljettaja, Arrowsin testaaja, aussi Mark Webber. Webber ja Watt toivat Leesit usein hyville sijoituksille testeissä. Auto julkistettiin 5.2.2000. Lontoossa ja se sai puna-vihreän värityksen.

Luku ll: Australian GP 2000

Vapaat harjoitukst olivat floppi. Leesit putosivat ryminällä joukon häntäpäähän. Talvitestien kovat vastukset Jordanit ja Sauberit olivat kaukana edessä. Minardit, Prostit ja Jaguarit olivat nyt vastuksina. Perjantain 1. harjoituksissa Watt oli 18. ja Webber 16. ja toisissa harjoituksissa Watt oli mainiosti 12. ja Webber 15. Lauantaina sijat olivat: Watt 15. Webber 21. Aika-ajo oli kuitenkin ihan hyvä. Webber oli 14. eli oikein mainiolla sijalla ja Watt huristeli sijalle 16. Warm up:iin Leesit eivät jostain syystä osallistuneet. Itse kilpailu oli rumba ja maalin 24:stä autosta pääsi vain 10. Maaliin päässeiden joukossa oli myös Mark Webber, joka oli 10.

Tulokset maaliin päässeiden osalta:

Kuljettaja: Talli:

1. Michael Schumacher Ferrari

2. Rubens Barrichello Ferrari

3. Ralf Schumacher Williams

4. Jacques Villeneuve BAR

5. Giancarlo Fisichella Benetton

6. Ricardo Zonta BAR

7. Alexander Wurz Benetton

8. Marc Gené Minardi

9. Nick Heidfeld Prost

10. Mark Webber Lees

Kuljettajien pistetilanne:

Kuljettaja: Talli: Pisteet:

1. Michael Schumacher Ferrari 10

2. Rubens Barrichello Ferrari 6

3. Ralf Schumacher Williams 4

4. Jacques Villeneuve BAR 3

5. Giancarlo Fisichella Benetton 2

6. Ricardo Zonta BAR 1

Valmistajien pistetilanne:

Talli:

1. Ferrari 16

2. Williams 4

3. BAR 4

4. Benetton 2

Luku lll: Brasilian GP 2000

Australia oli pettymys ja Brasiliaan marssi sisuuntunut talli. Kuljettajat olivat valittaneet kovasti auton kilpailukyvyttömyydestä Australian GP:n jälkeen.

"Omapahan on vikansa, kun eivät lujaa pysty ajamaan", oli Geoff Lees tästä mieltä.

"Hyvähän hänen on sanoa, kun itse ei pystynyt urallaan lujaa ajamaan", kuittaili Webber. Tallin sisällä oli siis pientä kärhämää. Vapaat harjoitukset olivat ihan onnistuneet. 10-15 sijoja kaikista sessioista. Yllättäin Geoff ja kuljettajat olivatkin taas hyvää pataa keskenään. Hyvät sijoitukset kun toimivat hyvänä lääkkeenä erimielisyyksiin Formula ykkösissä. Aika-ajo oli sitten varsin napakymppi. Watt ajoi ruutuun 11. ja Webberin sijoitus oli 14. Warm up:in Lees jätti taas jostain syystä välistä.

"Mahtaako talli olla tyytymätön Warm up:eihin", mietittiin FIA:ssa. Jos aika-ajo oli napakymppi, niin kyllä sitä oli itse kilpailukin, josta muodostui aikamoinen show. Ulosajoja ei kilpailussa juurikaan nähty, mutta teknisiä ongelmia, niitä piisasi. Wurzin kone räjähti kierroksella 6 ja Heidfeldin kierroksella 9. Ensimmäinen kovan luokan keskeyttäjä oli kuitenkin Jacques Villeneuve, jonka BAR:in vaihdelaatikko sanoi sopimuksen irti kierroksella 16. Rubens Barrichellon hydrauliikka petti kierroksella 27 ja paalumies Mika Häkkisen öljyn paineet katosivat kierroksella 30. Tapahtumarikkaan kilpailun maalissa Watt oli sijalla 4. ja Webber 7. Leesin ensimmäiset pisteet oli näin saavutettu. Maalin saavutti vain 12 autoa.

Tulokset pistesijojen osalta:

Kuljettaja: Talli:

1. Michael Schumacher Ferrari

2. Giancarlo Fisichella Benetton

3. Heinz-Harald Frentzen Jordan

4. Jason Watt Lees

5. Jarno Trulli Jordan

6. Ralf Schumacher Williams

Kuljettajien pistetilanne:

1. Michael Schumacher Ferrari 26

2. Giancarlo Fisichella Benetton 8

3. Rubens Barrichello Ferrari 6

4. Ralf Schumacher Williams 5

5. Heinz-Harald Fretzen 4

6. Jacques Villeneuve 3

7. Jason Watt 3

8. Jarno Trulli 2

9. Ricardo Zonta

Valmistajien pistetilanne:

1. Ferrari 26

2. Benetton 8

3. Jordan 6

4. Williams 5

5. BAR 4

6. Lees 3

Enempää ette varmaan tänään jaksa lukea. Kommentteja, pyydän.

Kommentit (8)

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Bonusluku I (Sijoittuu lukujen IV ja V väliin.): Kuljettajaa etsimässä.

Webber, Webber on nyt Geoff Leesin huolena. Hänelle todettiin San Marinon osakilpailun jälkeen jalan murtuma ja lievä aivotärähdys. Se tarkoittaa kuuden kilpailun "lomaa" Webberille. Leesillä ei ole testikuljettajaa, joka tarkoittaa, että korvaaja on etsittävä jostakin muualta. Formula kolmetonniset ajavat testejä Paul Richardin radalla Ranskassa. Sinne siis, ja varakuljettaja bongaamaan. Päteviä kuljettaja ehdokkaita löytyy vaikka millä mitalla. Päteviä ehdokkaita ovat mm. Bruno Junqueira (Arrowsin testaaja), Nicolas Minassian, Fernando Alonso, Justin Wilson, Tomas Enge, Darren Manning (BAR:in testaaja), Sébastien Bourdais, Faprizio Gollin jne. Eräs kuljettaja kuitenkin pistää Leesin silmään. Belgian David Saelens! Se on päätetty. Saelens ajaa sessiokohtaisella sopimuksella ehkä seuraavat kuusi kilpailua, ellei sitten saa potkuja. Seuraavaksi David pitää kouluttaa Formula ykkösillä taitavasti ajavaksi kuljettajiksi. Tarvitaan sponsorirahaa, sillä Leesillä ei ole ajosimulaattoreita, eikä ylimääräisiä vara-autoja. Watt testaa Jerezissa tällä hetkellä sillä ainoalla vara-autolla. "Rahalla saa ja hevosella pääsee", kuuluu vanha sanonta. Näin myös tässä tapauksessa. Sponsorirahoilla Saelens pääsee McLarenille harjoittelemaan tallin ajosimulaattorilla. Hinta tästä lystistä on 80 000 taalaa + McLarenin ja sen pääspnsorin Westin mainikoset Leesien kyljessä seuraavissa kahdessa osakilpailussa... Kaksi hyvää kuljettajaa silti ajaa Leeseillä, joten siinä suhteessa ei ole ainakaan vielä mitään hätää.

Tällainen lyhyt BONUS-luku tähän väliin. Toivottavasti pidätte.

Vierailija

Minä olen jo tuon tuolta Ankkiksen puolelta lukenut. Hieno tarina, hyvä, että tapahtumat ja radat ovat oikeita. Tulee ihan vuosi 2000 mieleen. :)

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Jaaha, jaaha... Ei mitään eloa tässä topicissa. Vain 3 käyttäjää kommentoinut. Ei voi olla... Muihin on tullut roimasti enemmän kommentteja vähemmillä luvuilla.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Nenä! Vain noihin muihin tarinoihin kommentoidaan. Pitää varmaan laittaa se viimeinenkin varastoluku:¨

Luku V: Britannian GP 2000

Kaikki autot rahdattiin Silverstonen rata-alueelle aikaisin torstaiaamuna. Kuljettajat olivat saapuneet tutustumaan rataan jo eilen. Ensimmäistä kertaa Lees-tallin historiassa tallin kuljettaja pääsi lehdistötilaisuuteen median tentattavaksi. David Sealens siis sinne pääsi johtuen tietysti debyyttikilpailustaan ykkösillä. Mitään sen suurempaa ei torstaina tapahtunut. Kotikilpailunsa kunniaksi Geoff oli tuonut kakkua. Perjantain vapaat harjoitukset lähtivät käyntiin. West- ja McLaren mainoksille koristellut Leesin autot (tiedät kyllä miksi, jos olet lukenut edellisen bonusluvun) huristivat radalla nyt myös Britannian lipussa, kotikilpailun kunniaksi edelleen. Watt ajoi harjoituksissa sijat 5. ja 8. eli aivan loistavat sijat. Taisi Geoff Leeskin tästä jotenkin Wattin palkita. Sealens taas ei oikein saanut kunnon tuntumaa rataan. Sijoitukset hänen osaltaan olivat 20. ja 23. eli varsin vaatimattomat. Eipä ollut Geoff tästä iloinen, mutta päästi Sealensin silti aika-ajoon ajamaan normaaliliksalla. Aika-ajo oli sitä mihin perjantaina jäätiin. Watt oli vahva, mutta Sealens heikko. Watt ajoi lopulta sijan 7. ja Saelens oli yllättävän hyvin 16. Tapahtumarikas kilpailu päättyi lopulta Leesin "sponsorin" McLarenin kaksoisvoittoon, järjestyksessä Coulthard-Häkkinen. Leesit kuitenkin taistelivat hyvin, aina kummatkin kuljettajt maalin saakka. Watt oli uskomattomasti neljäs! Leesin kotikilpailussa Jason Watt ajoi Leesin jaetun parhaan sijoituksen, neljännen sijan! Siinä oli Geoff Leesillä hurraamista. Vielä uskomattomampaa oli Saelensin nousi sijalle 8! Kilpailun jälkeen Geoff tarjosi koko tallille yhden ilmaisen hotelliyön seuraavassa osakilpailussa Espanjassa.

Tulokset pisteille päässeiden osalta:

1. David Coulthard, McLaren

2. Mika Häkkinen, McLaren

3. Michael Schumacher, Ferrari

4. Jason Watt, Lees

5. Ralf Schumacher, Williams

6. Jenson Button, Williams

Kuljettajien MM-sarja top-10

1. Michael Schumacher 34

2. David Coulthard 14

3. Mika Häkkinen 12

4. Rubens Barrichello 9

5. Giancarlo Fisichella 8

6. Ralf Schumacher 7

7. Jason Watt 6

8. Jacques Villeneuve 5

9. Heinz-Harald Frentzen 4

10. Jarno Trulli 2

Valmistajien MM-sarja:

1. Ferrari, 43

2. McLaren, 26

3. Benetton, 8

4. Williams, 8

5. Jordan, 6

6. BAR, 6

7. Lees, 6

8. Sauber, 1

Vierailija

Nämä ensimmäiset luvut ovat vielä aika tylsähköjä ja kerrotaan vain pari asiaa, mutta tiedän, että kunhan tarina etenee lukujen taso paranee. :D

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Pistetään Karhukelmin mieliksi vielä yksi huono luku.

Luku IV: San Marinon GP 2000

Lees talleineen astelee San Marinon rata-aluellee hymyillen. Brasilian GP oli osunut nappiin. Jason on MM-sarjassa seitsemäntenä ja Lees valmistajien MM-sarjassa kuudentena. Erimielisyydet on unohdettu. Geoff ei ollut itse ajanut San Marinossa ykkösillä, mutta tietää silti radan niksit ja jakaa ne kuljettajilleen. Mark ei ole iloisella päällä. Hän sai eilen 5 ruudun rangaistuksen yhdelle lempiradoistaan vaarallisesta ajosta viime osakilpailussa johtuen. Vapaat harjoitukset pörähtävät käyntiin. Webber ajaa rajusti ulos Tamburello-mutkassa. Kestää hetken ennen kuin ambulanssi ja raivaustraktori ehtivät paikalle. Myöhemmin selviää, että Webberin oikea jalka on poikki. Hän joutuu olemaan seuraavat 6 kilpailua sivussa. Watt jätti harjoitukset väliin Webberin ulosajosta johtuen, mutta ajaa kuitenkin lauantaina harjoituksissa itsensä sijalle 17. Yhden kuljettajan voimin ajettava aika-ajo on vaatimaton. Tuloksena on vasta 21. sija. Häkkinen ajaa paalulle. Lähdössä Watt ajaa yhteen Marc Genén kanssa tuloksena keskeytys. Geoff Leeskaan ei keksi varikkomuurilla mitään julkaisukelpoista materiaalia, joten jätän sen julkaisematta. Surkea kisaviikonloppu! Maaliin pääsee 15 autoa.

Tulokset pisteille päässeiden osalta:

1. Michael Schumacher, Ferrari

2. Mika Häkkinen, McLaren

3. David Coulthard, McLaren

4. Rubens Barrichello, Ferrari

5. Jacques Villeneuve, BAR

6. Mika Salo, Sauber

Kuljettajien MM-sarja top 10:

1. Michael Schumacher, Ferrari, 30

2. Rubens Barrichello, Ferrari, 9

3. Giancarlo Fisichella, Benetton, 8

4. Mika Häkkinen, McLaren, 6

5. Ralf Schumacher, Williams, 5

6. Jacques Villeneuve, BAR, 5

7. Heinz-Harald Frentzen, Jordan, 4

8. David Coulthard, McLaren, 4

9. Jason Watt, Lees, 3

10. Jarno Trulli, Jordan, 2

Valmistajien MM-sarja:

1. Ferrari, 39

2. McLaren, 10

3. Benetton, 8

4. Jordan, 6

5. BAR, 6

6. Williams, 5

7. Lees, 3

8. Sauber, 1

Vierailija

Ööh... Tämä tarina oli vähän pihkätkö minun lukea,mutta se oli aika mielenkiintoinen.

Miinukset: vähän pitkähkö (ainakin minun lukea tätä)

Plussaa:Joskus mielenkiintoisia kohtia joita oli kiva lukea.

arvosana:7½

ps: näit hyvin paljon vaivaa ja kiitän sinua siitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat