Tekijänoikeudet

Vierailija

Mistä pitää kysyä lupa, jos haluaa käyttää Aku Ankka kuvia nettisivulla?

Kommentit (9)

Vierailija

Parashan tapa olisi kysyä palautteen kautta. Itse en sivua ole tehnyt joka käsittelisi AA (Aku Ankka) mutta ainahan toimitukselta kysyä voi.

JA (Jonzkuaku)

P.S Rupean käyttämään itsestä tuota lyhennystä ja voittekin sanoa minua JA:ksi

Vierailija

Ööh? Mitä sinä tarkoitat? Näiden sivujen gallerian kuvia vai? Jos ajattelet lähettää kuvia tämän sivun galleriaan, niin siitä vain! Ei siihen mitään lupia tarvita. Vai tarkoitatko sitä, että haluat lisätä Aku Ankan kuvia omalle kotisivullesi? Jos tarkoitat sitä, niin ehkä sitten pitää kysyäkin. Kysy vaikka palautteen kautta.

Vierailija

MillaMagia8 kirjoitti:Ööh? Mitä sinä tarkoitat? Näiden sivujen gallerian kuvia vai? Jos ajattelet lähettää kuvia tämän sivun galleriaan, niin siitä vain! Ei siihen mitään lupia tarvita. Vai tarkoitatko sitä, että haluat lisätä Aku Ankan kuvia omalle kotisivullesi? Jos tarkoitat sitä, niin ehkä sitten pitää kysyäkin. Kysy vaikka palautteen kautta.

Jos tota tarkotit, ni oon samaa mieltä

Vierailija

Aina on kohteliasta kysyä lupa kuvan käyttöön omistajalta, mutta usein riittää (C) -merkintä. Siitä ei pitäisi tulla ongelmaa, jos et väitä tehneesi kuvaa itse tai omistavasi oikeuksia siihen.

Sitä kuvaa ei muuten sitten saa käyttää ansiomielessä, eli sillä kuvalla et saa hankkia rahaa ilman lupaa kuvan omistajalta.

Eli jos merkitset lähteen ja/tai saat luvan käyttöön, se on OK kunhan et käytä sitä taloudellisen hyödyn hankkimiseen.

Pistä merkille onko kuva julkaistu jollain ilmaisella lisenssillä, kuten Creative Commonssilla, sillä tekijä merkitsee sen ja määrittää oikeudet tuotteen käyttöön. Jos siinä sanotaan, että kuvaa saa käyttää ei-kaupallisiin tarkoituksiin, niin silloin sitä ei saa käyttää kaupallisissa tarkoituksissa. Jos et tottele tekijän määrittelemiä sääntöjä, "sopimus" raukeaa ja et saa oikeutta levittää tuotetta.

Siinä pari nyrkkisääntöä, jotka toimivat useimmissa tapauksissa.

Totelkaa tekijän sääntöjä, jos ette halua vaikeuksia...

Vierailija

Tarkoitin vaan sitä että jos teen Aku Ankka aiheisen sivun (domain tilattu kesällä toiseen projektiin, pitäisi keksiä sille käyttöä), ja laitan sinne vaikka Akusta kuvan niin pitääkö olla Disneyltä lupa vai riittääkö pelkkä lähdemerkintä.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Teppo Tulppu kirjoitti:Tarkoitin vaan sitä että jos teen Aku Ankka aiheisen sivun (domain tilattu kesällä toiseen projektiin, pitäisi keksiä sille käyttöä), ja laitan sinne vaikka Akusta kuvan niin pitääkö olla Disneyltä lupa vai riittääkö pelkkä lähdemerkintä.

Sitä itsekin mietin, kun aloin tekemään sivuani. Itse ainakin olen laittanut (c)Disney.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat