Akkarin taso laskenut

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Mielestäni Aku Ankka lehden taso on viime vuosina laskenut huomattavasti. Suurin osa tarinoista on keskitasoa tai huonoja. Tason laskeminen alkoi 2003-luvulla kun Rosa alkoi hidastaa tuotantoaan. Tuo ei meinannut silloin vielä mitään koska lehdessä oli paljon Vicaria ja muita hyvien tekijöiden tarinoita. Mutta mitäs nyt, monesti olette nähneet Vicarin tarinoita tänä vuonna? Kahdesti? Ennen niitä oli vähintään joka toisessa Akkarissa. Vaikka Feriolia, Rodriquessia, Gattinoa, Vicaria ja muita hyviä tekijöitä on vielä, niin niitä on harvoin. Onko kyse vain siitä että kaikki hyvät tekijät ovat vain vanhentuneet ja tilalle on tullut nuoria huonompia? Ei kai koska taskari ja muut julkaisut ovat säilyttäneet tasonsa. Ne Barksin klassikotkaan eivät lehteä täysin pelasta vaikka niiden lisääntynyt määrä on hyvä asia. Rosan uusinnat ovat myös hyvä asia, mutta kaikki tosi fanit ovat jo lukeneet ne. Laittaisivat edes ennen Suomessa julkaisettomia! Uskon että moni Ankkafani on samaa mieltä kanssani, ja tiedän että asiasta on jo keskusteltu. Toivoisin että täällä keskustellaan asiasta lisää, ja löydetään lisää huonoja ja hyviä puolia. Lehden tasosta piirtämämi kaavio on osoitteessa: http://img140.imageshack.us/img140/8844/kaavio2.jpg

Kommentit (14)

Vierailija

Vihdoinkin joitakin jotka ovat samaa mieltä!

Akkareiden taso meni huonosi mielestäni tuossa 90 luvun alussa. Uusia(huonoja) piirtäjiä tuli(jotka eivät osaa oikein hommaansa) Olen jo ajatellut akkareiden tilaamisen/ostamisen lopettamista. Vanhoja,hyviä piirtäjiä(Gattino,Rosa,Scarpa,Barks,Vicar) Ei näe enää akkareissa. (Myöskään Cavazzanoa,yhtä lempi piirtäjääni ei paljoa näe akkarissa,ennemminkin taskareissa) Piirtäjien takia akkareiden taso laskee ja akkaria ei enää lueta paljoa(noin puolet meidän luokalta on lopettanut akkareiden lukemisen)Haluan ammatikseni ankkapiirtäjän loistokkaan työn,että voisin parantaa akkareiden tasoa. Käsikirjoittajatkin ovat nykyään aika huonoja(pikemminkin surkeita)

Joten sanon nyt: VANHAT HYVÄT PIIRTÄJÄT TAKAISIN!

Vierailija

ÄLÄ LUE TÄTÄ!

ONko KAikki HYvät IDeat JO KÄytetty? VAi MIksei NIin HYviä ENÄÄ KEksitä

JA NIiden TIlalta TUlee HUonoja SEkä UUsintoja? EIvätkö NYky PIiirtäjät

ENää KEksi HYviä SArjoja? JA MIKSI MINÄ HÖLMÖ KOKO AJAN KYSELEN JA JUNNAAN SAMAA MITÄ KAIKKI MUUT JO TIETÄVÄT? ehkä siksi että haluan ola mukana järkevässä asiassa josta olen samaa mieltä mutta ei tämä minun jutu silti hyödytä mitään miksi minä sitten tämän teen ja taas tuli uusi kysymys.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Mielestäni Aku Ankka-lehti oli aivan parhaimmillaan 50- ja 60-luvuilla. Tuolloin Barksia oli lähes joka lehdessä. Se oli mahtavaa, vaikka huonojakin tekijöitä mahtui lehtiin paljon. Pohjimmillaan taso oli 70-luvulla, nimittäin silloin oli Stroblia lehdet täynnä. Parempiakin tekijöitä oli, mutta aika vähän. Strobliin saivat lukijat tuolloin tyytyä. Nykyiset mestarit olivat tuolloin vasta aloittelemassa uraansa, ja esimerkiksi Vicarin tuon aikaiset sarjakuvat eivät ole läheskään huipputasoa. Sen aikaisten piirrosten perusteella sanoisin, että Vicar ei ole piirtäjien kärkikastissa.

80-luvulla Vicarin piirrokset alkoivat parantua ja lehden tasokin alkoi nousta. Silloin myös muutamat muut huiput aloittivat piirtämisen. Esimerkiksi Santanach, joka on suhteelisen hyvä piirtäjä, keskivertoa parempi, niin yleistyi lehdessä tuolloin nopeasti. 80-luvulla akkarin taso oli siltäkin osin hyvää, että Paul Murryn vauhdikkaita Mikki-jatkosarjoja esitettiin paljon lehdessä.

90-luku oli mielestäni välivaihetta. Tuolloin Vicarin piirrokset olivat parhaimmillaan, ja monet nykymestarit kuten Gattino, Rodriques ja Ferioli olivat jo tunnettuja Aku Ankan vakiopiirtäjiä. Ikävä kyllä kuitenkaan Barksin klassikoita, ei mitään Barksia, julkaistu tuolloin. Rosaakin alkoi tuolloin olla, mutta Rosa ei kuulu ihan lempipiirtäjiini. Joillekkin se oli toki kiva, mutta sanottaisiinko, että 90-luku ei todellakaan ollut mieleeni.

2000-luvun alussa oli mielestäni parasta sarjakuvaa pitkään aikaan. Akkarissa julkaistiin paljon Gonzalesin Hessu/Mikki-vitsisarjoja ja Taliaferron Aku-vitsisarjoja täytteinä. Se oli todella kiva, ja kun Barksiakin alettiin julkaisemaan uudestaan, niin 2000-luvun alku oli mahtavaa luettavaa. Lehden täyttivät usein loppuun Vicarin kaltaiset mainiot piirtäjät. Todellakin, pitkin 2000-lukua lehden laatu on huonontunut. Nyttemmin, ennen, kun oli usein 1 pitkä sarja, 2 vähän lyhyenpää, ja vitsisarja, niin nykyään siitä ensimmäisestä sarjasta otetaan niin sanotusti usein otettu pala pois, ja vitsisarjan tilalla on joku 5-sivuinen älyttömän tylsä Matami Mimmi-sarja. Siitä huomaa lehden huonontumisen. Jotakin Bernadon Matami Mimmejä on liiaksi nykyään.

Vierailija

Hauska kaavio! En ihan ole samaa mieltä. Taso notkahti mielestäni myös tuossa 80-luvulla, mutta sen jälkeen ylöspäin, eikä nytkään ole vajonnut huonompaan suuntaan, on toki satunnaisia notkahduskausia, mutta lisääntynyt on Barksin klassikot mikä on ihan hyvä asia, vaikkakin ovat tuttuja, toivon samaa että nyt pitäisi kiireenvilkkaa ruveta suomentamaan ennenjulkaisemattomia niin Rosaa kuin muutakin.

Vierailija

buke44 kirjoitti:......... jne.. Lehden tasosta piirtämämi kaavio on osoitteessa: http://img140.imageshack.us/img140/8844/kaavio2.jpg

Moi, tuli vaan tässä mieleen että onkohan tuo Aku Ankan ulkopuolelle vievän linkin tai kuvan lisääminen säännöissä kielletty myös tuolla tavalla eli ilman linkin aktiivisuutta? Olen itse lisännyt samalla tavalla linkkejä johonkin paikkoihin joista on omasta mielestä myös hyötyä.

No voikohan sitä nyt sanoa "huomattavasti", mutta ainakin oon huomannut, että Milla Magiaa ei enää esiinny yhtä paljon kuin ennen.(kai) Siitä se kai on omasta mielestäni laskenut sillä pidän Millasta. Muuten taas Barksia on tullut aika paljon.:s

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Mielestäni se taas on pysynyt aikalailla paikallaan. Huonoimmat tarinat oli joskus 50-60-luvulla ehkä (paitsi Barks). Mielestäni Vicaria kyllä on ollut sopivan usein. Italialaispiirtjiä saisi tulla vähän ehkä lisää Akkareihin.

Vierailija

Minusta kaikkein paras ankkavuosi oli 2005. En tiedä mikä siinä oli, en vain tykännyt alle 2000-luvun lehdistä. Jos nyt sanoisin, akkarien taso on (minun makuuni) laskenut vuonna 2006. Silloin ei minusta ollut kaikki enää nin hyviä sarjakuvia.

Vierailija

musta kaikki nää hollantilaiset (esim. bas ja mau heymans) ovat huonoja ja niistä tämä lehti nykään täyttyy. Mutta verrattuna ruotsalaiseen kalle ankkaan niin tää lehti on paljon paljon parempi (johtuu suomennuksesta, paperin sortista, ei ole sellaisia rasittavia leluja, kotisivuista, kilpailuista j.n.e)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat