The next Formulaviestimaraton-kausi!

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tervetuloa uudelle Formulaviestimaraton-kaudelle! Päätin sitten tehdä uuden FVM:n. Saa nähdä, että tuleeko tästä kaudesta yhtään parempaa, kuin aiemmista.

Säännöt:

-kilpailun tarkoituksena on kirjoittaa mahdollisimman pitkä viesti jostain osakilpailuittain vaihtuvasta aiheesta. Eli "teemana" on kuitenkin Formulat.

-tekstin kopioiminen on ehdottomasti kielletty!!! Jos tekstiä kopioi jostakin, siitä seuraa rangaistus.

-osakilpailun voittaja saa voitosta 10 MM-pistettä, toiseksi tullut saa, 6 pistettä, osakilpailussa kolmanneksi tullut saa 4 pistettä, neljäs saa 2 pistettä ja viidenneksi tullut saa 1:n MM-pisteen.

-selvennettynä:

Sija 1: 10p

Sija2: 6p

Sija3: 4p

Sija4: 2p

Sija5: 1p

-jokainen osakilpailu päättyy sunnuntaisin kello 10.00 (ellei toisin ilmoiteta)! Ja kaikki (paitsi ensimmäinen ja ehkä toinenkin) osakilpailut myös alkavat tuohon samaan aikaan!

-jos kilpailijan lähettämä viesti lähetetään kilpailuajan ulkopuolella, eli myöhässä, niin lähetettyä viestiä ei huomioida lopputuloksissa

-tekstin täytyy olla faktaa, mutta mielipiteet ovat myös sallittuja, kunhan mielipiteitä ei olla venytelty liiallisuuksiin

-saatan joskus tehdä joitakin rankingeja, mutta niitä ei tule säännöllisin väliajoin

-kauden lopussa eniten pisteitä kerännyt kilpailija VOITTAA FVM-MESTARUUDEN!

Tähän mennessä Salwer on ollut aika ylivoimainen Formulaviestimaratoneissa, muista ei ole kovin suurta vastusta ollut, ainakaan kovin monessa osakilpailuissa.

Laitan osakilpailujen listan jossain vaiheessa.

Aloittamme Australian osakilpailulla. Ensimmäisen osakilpailun (14.5-21.5) aihe on Formula 1:n historia! ( kyseinen aihe on todella laaja, eli tietoa löytyy todella paljon) Tämä ensimmäinen osakilpailu alkaa juuri NYT, ja päättyy seuraavan viikon torstaina, eli VIIKON KULUTTUA.

Kiitos jo näin etukäteen kaikille osallistujille!

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Okei lähetän nyt jotain.( ja osallistumisen)

Michael Schumaher on kaikkien aikojen eniten MM voittoja ssanut F1-kuljettaja. Formuloiden ensimmäinen kausi ajettiin vuonna 1950. Formuloiden säännöt ja pisteiden lasku ovat muuttuneet todella paljon. Ferrarin moottorit ovat todennäköisesti kaikkien aikojen eniten tallipisteitä kerännyt eri Ferrarin moottoria käyttävien tiimeille.

Siihen tuli jotain spämmättyä.

t. vanha kunnon RELA

Vierailija

Tämä osakilpailu päättyy huomenna klo 10! (aiheena on siis suomalaiset F1-kuskit)!!!! Ei oo tullu paljoakaan viestejä. :D

Vierailija

DJ Rela kirjoitti:Okei lähetän nyt jotain.( ja osallistumisen)<br />

<br />

Formuloiden ensimmäinen MM kausi oli vuonna 1950. Michael Schumaher on kaikkien aikojen eniten MM voittoja ssanut F1-kuljettaja. Formuloiden ensimmäinen kausi ajettiin vuonna 1950. Formuloiden säännöt ja pisteiden lasku ovat muuttuneet todella paljon. Ferrarin moottorit ovat todennäköisesti kaikkien aikojen eniten tallipisteitä kerännyt eri Ferrarin moottoria käyttävien tiimeille. Suomalaisista formula kuljettajista eniten MM voittoja on Mika Häkkisellä. Kun taas Kimi Räikkösellä on suomalaisista formula kuljettajista eniten pisteitä. Kimi Räikkönen on saanut lempinimen jäämies. <br />

Siihen tuli jotain spämmättyä.<br />

Jatkoin tuota viestiä hieman.

t. vanha kunnon RELA

Vierailija

Kirjoitanhan minäkin, vaikken formuloista kovinkaan paljoa tiedä...

Ensimmäinen Formula1-kausi starttasi vuonna 1950...

Jatkoa seuraa...

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Sisäinen pakko voittaa...:

Formula ykkösten historia

Formula ykkösten MM-sarja alkoi vuonna 1950. Kausi oli italian Giuseppe Farinan hallintaa. Giuseppen talli, Alfa Romeo, oli myöskin ylivoimainen, mutta tuohon aikaan ei merkkimestaruuksia vielä jaeltu. Giuseppe Farina ajoi mestariksi, toinen oli Juan Manuel Fangio ja kolmas Luigi Fagioli. Kaudella 1950 oli seitsemän osakilpailua. Kausi 1951 oli Argentiinan Juan-Manuel Fangion hallintaa. Italian Alberto Ascari tosin haastoi hyvin. Fangio voitti kolme kauden kahdeksasta osakilpailusta ja Ascari kaksi. Kausi oli pitkälti italialaisten ja argentiinalaisen hallintaa, vain Indy 500:n voitto meni muualle. MM-pisteissä kuuden kärki ole joko Argentiinasta tai Italiasta. Kausi 1952 oli täyttä italialaisten dominointia. Italialaiset voittivat joka kilpailun Indianapolis 500:aa lukuunottamatta. Alberto Ascari voitti kauden kahdeksasta kilpailusta kuusi ja oli ylivoimainen mestari. MM-pisteissä toinen oli Farina ja kolmas Piero Tafutti. Ascari jatkoi dominointia myös 1953 voittaen mestaruuden. Fangio oli palannut ja sijoittua pisteissä toiseksi, Giuseppe Farinan edelle. Fangion valtakausi alkoi toden teolla kaudesta 1954. Hän voitti kauden yhdeksästä kilpailusta seitsemän, joka oli tuohon aikaan yhden kauden voittojen ennätys. Vain Indy 500:n (Bill Vukovich) ja Espanjan (Mike Hawthorn) voitot menivät muille miehille. Fangio voitti mestaruuden ylivoimaiseen tyyliin ja maanmies José Froilán González oli pisteissä toinen. Iso-Britannian Mike Hawthorn oli kolmas. Kaudella 1955 Fangio voitti mestaruuden ennen Stirling Mossia ja Eugenio Castellottia. Kausi 1556 oli Fangion ja Mossin taistelua. Kausi päättyi lopulta Fangion eduksi kahdella pisteellä. Peter Collins oli kolmas. Fangion viiden ja viimeinen mestaruus tuli 1957 ennen Mossia ja Luigi Mussoa. Fangion mestaruusennätyksen rikkoi vasta Michael Schumacher vuonna 2003. Kausi 1958 oli brittien kausi. Indy 500:n lisäksi vain yksi voitto ei mennyt Yhdistyneeseen Kunisgaskuntaan. Mike Hawthorn voitti mestaruuden pisteen erolla Mossiin. Koko neljän kärki muodostui briteistä, sillä sijat 3 ja 4 muodostivat Tony Brooks ja Roy Salvadori. Vuonna 1959 aussi Jack Brabham tuli ryminälle kärkeen. Hän voitti mestaruuden Tony Brooksin ja -yllätys, yllätys- Stirling Mossin nenän edestä. Kauden 1960 kärkikolmikko muodostui Australian Jack Brabhamista, Uuden-Seelannin Bruce McLarenista ja taas kerran Iso-Britannian Striling Mossista. MM-pisteistä lienee syytä poimia ensimmäinen pohjoismainen kuljettaja, ruotsalainen Jo Bonnier, joka sijoittui 18. Kaudeksi 1961 F1:sten valta vaihtui. Mestariksi nousi Yhdysvaltain Phill Hill, ennen Saksan lupaavaa Wolfgang von Tripsia ja tietysti Stirling Mossia! Kausi 1962 sujui Hillin komennossa, ei tosin USA:laisen Phill Hillin vaan Iso-Britannian Graham Hillin. G. Hill voitti mestaruuden ennen Bruce McLarenia ja Jim Clarkia. Missäkö Moss on? Hän loukkaantui vakavasti Goodwoodissa ja joutui lopettamaan uransa. Kadeun 1963 jokaisen kipailun voitti britti; Hill, Clark, Clark, Clark, Clark, Surtees, Clark, Hill, Clark, Clark. Ei liene vaikea arvata kuka voitti mestaruuden. Tietysti Englannin Jim Skotlannin. Valmistajien mestaruus meni Lotukselle.

Vierailija

Täytyy tähänkin nyt jotain satuilla, sillä Formuloista en hirveästi tiedä.

Suomalaisia F1-kuskeja paahtaa tälläkin hetkellä pari kappaletta sarjassa. Vanha kunnon "hiljaa korkealta" -piipittäjä Kimi Räikkönen, Heikki Kovalainen sekä Sakemannisuomalainen Nico Rosberg. He ovat pärjänneet ihan kohtuu hyvin, ja Räkä Räikkönenkin on mukana kärkikahinoissa.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Formula 1 eli FIA Formula One World Championship on vuonna 1950 alkanut sarja, jossa kilpaillaan nimensä mukaan Formuloilla. Ensimmäinen kausi siis kilpailtiin vuonna 1950. Tuolloin talleja oli mukana 24, mutta vain 7 tallia sai pisteitä 7 ajetusta osakilpailusta. Jo ensimmäisenä kautena mukana oli Ferrari talli, joka siis on edelleen mukana. kuljettajia ensimmäisenä kautena ajoi yhteensä 74. ensimmäisen vuoden maailmanmestaruus meni Italialaiselle Giuseppe Farinalle ja ensi vuoden mestaruus meni Farinan talli kaverille Juan-Manuel Fangionille. Valmistajien mestaruuden nappasi Alfa Romeo, mutta silloin sitä ei laskettu ollenkaan. Pisteet jaettiin 5 parhaalle maaliin tulijalle. Voitosta sai 8 pistettä (8,6,4,3,2). Tätä pisteen lasku järjestelmään käytettiin vuoteen 1959 asti kunnes se muuttui kaudeksi 1960 niin, että 6 tullut kuljettaja sai 1 MM pisteen. Tämä pistejärjestelmä toimi vain kauden 1960 kun se vaihdettiin uuteen. 1950-luku oli Ferrarin, Alfa Romeon ja Maseratin tallien juhlintaa. Käynnissä oleva kausi on siis formuloiden 59. Tällä kaudella mukana on 2 Suomalais kuljettajaa. Talleja on mukana 10(Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Williams, Red Bull, Toyota, Toro Rosso, Force India ja Brawn GP). Kuljettajina toimii Ferrarilla (Felipe Massa & Kimi Räikkönen), McLarenilla (Lewis Hamilton & Heikki Kovalainen), BMW llä(Nick Heidfeld & Robert Kubica), Rénaultilla (Fernandi Alonso & Nelson Piquet), Williamsilla (Nico Rosberg & Kazuki Nakajima), Red Bullilla (Mark Webber & Sebastian Vettel), Toro Rossolla (Sebastien Buemi & Sebastien Bourdais), Force Indialla (Giancarlo Fisichella & Adrian Sutil), Toyotalla (jarno Trulli & Timo Glock) sekä Brawn GPllä (Jenson Button & Rubens Barrichello). ajetaan 17 radalla (Australian Grand Prix,Malaysian Grand,Chinese, Bahrain Grand Prix, Gran Premio de España, Grand Prix de Monaco ,Turkish Grand Prix, British Grand Prix, Großer Preis von Deutschland, Magyar Nagydij, Grand Prix of Europe, Belgian Grand, Gran Premio Santander d'Italia, SingTel Singapore Grand Prix, Fuji Television, Brasilia Grande Prêmio do Brasil, Etihad Airways). Hallitseva maailmanmestari on Lewis Hamilton ja hallitseva tallien mestari Ferrari. Nykyiseen pistejärjestelmä on toiminut kaudesta 2003 lähtien. Pisteitä saa nyt 8 parasta maaliin päässyttä kuljettajaa eli (10,8,6,5,4,3,2,1). Suomalaisia on ajanut formuloissa 9 kuskia(Leo Kinnunen, Mikko Kozarowitzky, Keke Rosberg, Mika Salo, Mika Häkkinen, Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto, Heikki Kovalainen ja Kimi Räikkönen. Myös Keke Rosbergin poika Nico Rosberg kilpailee F1, mutta hänellä on Suomen ja Saksan kansallisuus; Niko puhuu äidinkielenään Saksaa. Ensimmäisenä kilpailuun osallistui Heistä Leo Kinnunen. Kinnusta aijemmin on kuitenkin Suomalainen ajanut Formula autoa nimittäin Mauri Salo vuonna 1965. F1-sarjassa on ollut mukana myös yksi Suomalainen F1-talli AAW Racing Team, joka kilpaili kaudella 1974. AAW Racing Teamin auto on nähtävillä Turun Sanomien museossa. Mika Häkkinen on voittanut Suomalaisista eniten mestaruuksia. Mikalla on tilillään kaksi f1 mestaruutta peräkkäisiltä vuosilta 1998-1999. Myös Keke Rosberg ja Kimi Räikkönen on voittanut f1 maailmanmestaruuden kerran. Menestynein F1-talli on Ferrari. Nykyisistä talleista siis vanhin on Ferrari(1950) ja nuorin Brawn GP(2009). Tällä hetkellä Brawn GPn Jenson Button perässään hänen tallikaverinsa Rubens Baricello. Tallien välistä kilpailua johtaa Brawn GP ja toisena tulee Red Bull Racing. Kimi Räikkönen on tällä hetkellä sijalla 13 ja Heikki Kovalainen sijalla 11. Nopeusennätys kilpailussa on Suomalaisen Kimi Räikkösen hallussa. Räikkönen ajoi Italian GPssä vuonna 2005 McLarinillaan 370,1 km/h. Menestynein F1 kuljettaja on Saksalainen Michael Schumacher, joka voitti 7 mestaruuden lisäksi lähes kaiken minkä oli voitettavissa.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Vierailija

Vaikka kone on rikki, pakko jotain on kirjoittaa, kun voittoon ei paljoa vaadita.

F1:n historia

Formula 1 alkoi vuonna 1950. Kausi oli suosittu, sillä silloin kilpailuissa oli mukana yli 70 eri kuljettajaa! Tallejakin oli 20, mutta alkukausina tallit eivät kilpailleet mestaruudesta. Mestaruuksia jaettiin vain kuljettajille. Tiukkojen taistelujen jälkeen mestaruus meni Giuseppe Farinalle. (Hän on syntynyt 1906 ja oli jo vanha voittaessaan mestaruuden. Hän oli kerännyt useita palkintoja erinäisissä ajokilpailuissa jo ennen mestaruuttaan. Farinan auto oli Alfa Romeo.) Toiseksi ajoi Juan-Manuel Fangio. (Hänkin oli jo melko vanha; Hän oli syntynyt 1911. Hänelläkin oli Alfa Romeo.) Kilpailijoiden eroksi jäi vain kolme pistettä. Tallit eivät siis kilpailleet mestaruudesta, mutta Alfa Romeo oli selkeästi paras. Seuraavana kautena mestari vaihtui. Oli Fangion aikakauden alku. Toisin kuin edellisellä kaudella, tällä kertaa ei ajettu osakilpailuita, joista ei jaettu pistetitä. GP:tä oli kahdeksan. Erikoiden kaudesta tekee se, että eräässä osakilpailussa Fangio käytti tallikaverinsa autoa loppukilpailun omansa hajoamisen jälkeen. Voitosta saadut pisteet puolitettiin silloin. Myöhemmin kuitenkin tuli tämän mahdottomaksi tekevä sääntöpykälä. Mestaruus meni kuudella pisteellä Fangiolle. Suomalaisista formula 1-sarjaan ovat osallistuneet Leo Kinnunen, Mikko Kozarowitzky, Keke Rosberg, Mika Salo, Mika Häkkinen, Jyrki Järvilehto (eli JJ Lehto, lyhennettä Järvilehto alkoi käyttää johtuen hänen sukunimensä vaikeasta ääntämisestä ulkomaisille), Heikki Kovalainen ja Kimi Räikkönen. Useat, minä mukaanlukien, mieltävät myös Keke Rosbergin pojan Nico Rosbergin suomalaiseksi, sillä hänellä on sekä Suomen että Saksan kansallisuudet vaikkakin hän kilpailee saksalaisena. Suomalaiset ovat saaneet mestaruuksia kelvollisesti. Keke Rosberg sai yhden, Häkkinen kaksi ja Räikkönen myös yhden. Menestyneimmät kuljettajat koskaan ovat Juan-Manuel Fangio(viisi mestaruutta) ja Michael Schumacher (seitsemän mestaruutta, yli 90 voittoa, yli 65 paalupaikkaa, yli 1300 pistettä, yli 150 sijoitusta kolmen kärjessä, yli 20 hattutemppua ja vaikka mitä muita ennätyksiä). Schumia pidetäänkin ansaitusti kaikkien aikojen parhaana kuljettajana. 1994 San Marinon kilpailussa traagisesti kuollutta Ayrton Sennaan arvostetaan myös paljon. Ilman hänen kuolemaansa hän olisi voittanut jopa Schumin, ja useasti, sanotaan.

Eiköhän tähän jää.. Tuskin pääsen enää nettiin muutamaan viikkoon.

~kirja

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

kirja kirjoitti:Jyrki Järvilehto (eli JJ Lehto, lyhennettä Järvilehto alkoi käyttää johtuen hänen sukunimensä vaikeasta ääntämisestä ulkomaisille.

Taisi kuitenkin johtua Keke Rosbergin tempusta. Keke oli aikoinaan Jykän manageri, ja koska Järvilehto oli niin vaikea nimi, halusi Keke "muuttaa" Järvilehdon katu-uskottavuuden vuoksi JJ Lehdoksi.

Vierailija

Klo 14 alkoi: Kiinan osakilpailu. Tämä osakilpailu (21.-31.5) päättyy vasta ensi sunnuntaina! Aiheena on siis suomalaiset Formula1-kuskit!!

Kohta lasken Australian osakilpailun tuloket.

Vierailija

Pitääpi vielä ohittaa tuo yksi tuosta. :)

F1:n historia

Formula 1 alkoi vuonna 1950. Kausi oli suosittu, sillä silloin kilpailuissa oli mukana yli 70 eri kuljettajaa! Tallejakin oli 20, mutta alkukausina tallit eivät kilpailleet mestaruudesta. Mestaruuksia jaettiin vain kuljettajille. Tiukkojen taistelujen jälkeen mestaruus meni Giuseppe Farinalle. (Hän on syntynyt 1906 ja oli jo vanha voittaessaan mestaruuden. Hän oli kerännyt useita palkintoja erinäisissä ajokilpailuissa jo ennen mestaruuttaan. Farinan auto oli Alfa Romeo.) Toiseksi ajoi Juan-Manuel Fangio. (Hänkin oli jo melko vanha; Hän oli syntynyt 1911. Hänelläkin oli Alfa Romeo.) Kilpailijoiden eroksi jäi vain kolme pistettä. Tallit eivät siis kilpailleet mestaruudesta, mutta Alfa Romeo oli selkeästi paras. Seuraavana kautena mestari vaihtui. Oli Fangion aikakauden alku. Toisin kuin edellisellä kaudella, tällä kertaa ei ajettu osakilpailuita, joista ei jaettu pistetitä. GP:tä oli kahdeksan. Erikoiden kaudesta tekee se, että eräässä osakilpailussa Fangio käytti tallikaverinsa autoa loppukilpailun omansa hajoamisen jälkeen. Voitosta saadut pisteet puolitettiin silloin. Myöhemmin kuitenkin tuli tämän mahdottomaksi tekevä sääntöpykälä. Mestaruus meni kuudella pisteellä Fangiolle. Suomalaisista formula 1-sarjaan ovat osallistuneet Leo Kinnunen, Mikko Kozarowitzky, Keke Rosberg, Mika Salo, Mika Häkkinen, Jyrki Järvilehto (eli JJ Lehto, lyhennettä Järvilehto alkoi käyttää johtuen hänen sukunimensä vaikeasta ääntämisestä ulkomaisille), Heikki Kovalainen ja Kimi Räikkönen. Useat, minä mukaanlukien, mieltävät myös Keke Rosbergin pojan Nico Rosbergin suomalaiseksi, sillä hänellä on sekä Suomen että Saksan kansallisuudet vaikkakin hän kilpailee saksalaisena. Suomalaiset ovat saaneet mestaruuksia kelvollisesti. Keke Rosberg sai yhden, Häkkinen kaksi ja Räikkönen myös yhden. Menestyneimmät kuljettajat koskaan ovat Juan-Manuel Fangio(viisi mestaruutta) ja Michael Schumacher (seitsemän mestaruutta, yli 90 voittoa, yli 65 paalupaikkaa, yli 1300 pistettä, yli 150 sijoitusta kolmen kärjessä, yli 20 hattutemppua ja vaikka mitä muita ennätyksiä). Schumia pidetäänkin ansaitusti kaikkien aikojen parhaana kuljettajana. 1994 San Marinon kilpailussa traagisesti kuollutta Ayrton Sennaan arvostetaan myös paljon. Ilman hänen kuolemaansa hän olisi voittanut jopa Schumin, ja useasti, sanotaan. Formuloissa on nykypäivänä 10 tallia ja jokaisessa kaksi kuljettajaa. Tallit ja kuljettajat kaudella 2009 ovat seuraavat: Ferrari (Felipe Massa & Kimi Räikkönen), McLaren (Lewis Hamilton & Heikki Kovalainen), BMW (Nick Heidfeld & Robert Kubica), Rénault (Fernandi Alonso & Nelson Piquet), Williams (Nico Rosberg & Kazuki Nakajima), Red Bull (Mark Webber & Sebastian Vettel), Toro Rosso (Sebastien Buemi & Sebastien Bourdais), Force India (Giancarlo Fisichella & Adrian Sutil), Toyota (jarno Trulli & Timo Glock) sekä Brawn GP (Jenson Button & Rubens Barrichello). Tällä kaudella Hondan (joka meni konkurssiin) ostanut Brawn GP on hallinnut sarjaa, perässään Toyota, Red Bull sekä joskus Williamskin. Edelliskauden (ja useiden aiempien) hallitsijat Ferrari ja McLaren ovat olleet ahdingossa, tosin Ferrarin vauhti on parantunut kauden edetessä.

~kirja

Vierailija

Ensimmäinen kausi oli vuonna 1950 hallitseva maailman mestari lewis hamilton Hallitseva valmistajien mestari FerrariMoottoreiden valmistajat BMW,Ferrari,Mersedes,Renault ja Toyota Rengasvalmistaja bridgestoneKautta 2007 väritti tasaisen mestaruustaistelun lisäksi niin sanottu vakoiluskandaali. McLarenin epäiltiin, ja lopulta todettiin, käyttäneen Ferrarilta saatuja luottamuksellisia teknisiä dokumentteja oman autonsa kehityksessä. FIA:n antama sakkorangaistus oli urheiluhistorian suurin: 100 miljoonaa dollaria, josta tosin McLarenin maksettavaksi jäi noin puolet, koska kauden menestyksestä ansaitut rahat vähennettiin rangaistuksesta. Lisäksi McLarenin saavuttamat tallipisteet poistettiin. Kuljettajapisteisiin ei puututtu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat