Tottumusta vai taiteellista silmää?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Yllätti tämä arvostelujen suuri määrä täällä mutta sehän todistaa vain että aihe kiinnostaa.

Opettelin lukemaan isoveljeni Akuja selaamalla 70- luvun alussa viisivuotiaana ja siitä asti Ankat ovat kuuluneet vapaa-aikaani kiinteästi. Mokillä selataan naapurilta saatuja 60-70-80- luvun Akuja yhä uudelleen ja 80-lukukin on aika hyvin kahlattu.

Sitten tapahtui jotain ja Aku lähes unohtui 90-luvulla kunnes löysin sen taas joku vuosi sitten Carl Barksin kootut- kirjasarjan myötä.

En sitten tiedä mutta Barksin, Brancan, Stroblin ym. vanhojen mestareiden piirrosjälkeä ei mielestäni voi verrata nykypiirtäjiin.Toki esim.Freddy Milton on piirtänyt Akua jo 70-luvulta mutta jälki on silti ala-arvoista. Samaa luokkaa William Van Horn, Bernado yms. Ja Rosa olisi oikein hyvin voinut pitäytyä insinöörinä konepiirustuksen parissa eikä kiusata sarjakuvan ystäviä jäykistelyillään.

Makuasioitahan nämä mutta ottakaa ja verratkaa jotain Miltonin piirtämää tarinaa vaikkapa Barksiin niin piirtäjien tekninen taso erottuu kuin yö ja päivä. Vai olenko vain niin tottunut "vanhaan" sarjakuvaan ettei tämä uusi tahdo aueta...

Kommentit (7)

Vierailija

Daniel Brancan tyyli on ihan mukava, mutta jotenkin sellainen(miten sanoisi) Ääh! En osaa sanoa miten se on sellainen -----. Pidän kuitenkin paljon Brancan tyylistä

Carl Barksin tyylistä olen aina pitänyt ja niin pidän vieläkin.

Don Rosan tyylistä pidän todella paljon myös. Ääriviivat erottuvat hyvin.

Nunezin tyylistä en kauheasti pidä. Silti ihan hyvälaatuiset piirrokset.

Mau Heymansin tyyli on hauska. Vitsisarjatkin ovat hienolaatuisia. Niin myös muutkin hänen tarinansa ovat ihan luettavia.

Hänen veljensä Basin tyylistä en pidä ihan yhtä paljon. Muuten kuitenkin hyvä käsiala.

Rodriguezin käsiala on alkanut huonontua. Harmi! Aina hänellä on ollut hieno käsiala, mutta tällä hetkellä se ei ole parasta toivottua häneltä.

Vicarin tyyli on tämän hetken parhaimpia. Hänen käsialansa on hienoa ja tarinat hyviä. Tarinoiden ideaa häneltä ei puutu. Lähes joka Akkarissa on hänen tarinoita. Ihme että hän keksii vieläkin hyviä tarinoita.

Siinä arvostelut tämän hetken tunnetuimmista Ankkapiirtäjistä

Vierailija

Branca..... No ihan mukiin menevä piirtäjä, taidot keskiluokkaa. Pidän jostakin syystä tästä tyylistä.

Barks menettelee. Ennen oli parempia sarjoja häneltä.

Don Rosa aivan täydellisen paras piirtäjä. Hienot yksityiskohdat.

Mau Heymans ihan hyvä piirtäjä, keskiluokkaa.

Rodriques hyvä piirtäjä, yksi suosikeistani. Huonontunut tyyli hiukan vuosien aikana.

Nunez en yksinkertaisesti pidä tyylistä.

Vicar, elävä tyyli, minusta hiukkasen tylsä. Hyvä piirtäjä. Tämän hetkistä parhaimmistoa.

Minun mielipiteeni.

Vierailija

Akuking kirjoitti:Daniel Brancan tyyli on ihan mukava, mutta jotenkin sellainen(miten sanoisi) Ääh! En osaa sanoa miten se on sellainen -----. Pidän kuitenkin paljon Brancan tyylistä<br />

Carl Barksin tyylistä olen aina pitänyt ja niin pidän vieläkin. <br />

Don Rosan tyylistä pidän todella paljon myös. Ääriviivat erottuvat hyvin.<br />

Nunezin tyylistä en kauheasti pidä. Silti ihan hyvälaatuiset piirrokset.<br />

Mau Heymansin tyyli on hauska. Vitsisarjatkin ovat hienolaatuisia. Niin myös muutkin hänen tarinansa ovat ihan luettavia.<br />

Hänen veljensä Basin tyylistä en pidä ihan yhtä paljon. Muuten kuitenkin hyvä käsiala.<br />

Rodriguezin käsiala on alkanut huonontua. Harmi! Aina hänellä on ollut hieno käsiala, mutta tällä hetkellä se ei ole parasta toivottua häneltä.<br />

Vicarin tyyli on tämän hetken parhaimpia. Hänen käsialansa on hienoa ja tarinat hyviä. Tarinoiden ideaa häneltä ei puutu. Lähes joka Akkarissa on hänen tarinoita. Ihme että hän keksii vieläkin hyviä tarinoita.<br />

<br />

Siinä arvostelut tämän hetken tunnetuimmista Ankkapiirtäjistä

Samaa mieltä olen.

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Jep jep, yhdyn edelliseen viestiin, paitsi että osa Barksin sarjoista on täynnä mauttomia vitsejä ja jopa lapsellisuuksia, mutta loihan hän sentään Aku Ankan...

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Vaa_ri kirjoitti:Jep jep, yhdyn edelliseen viestiin, paitsi että osa Barksin sarjoista on täynnä mauttomia vitsejä ja jopa lapsellisuuksia, mutta loihan hän sentään Aku Ankan...

Äp! Aku Ankan loi Walt Disney. Carl Barks loi Akulle "sielun". Barksin luomuksia ovat mm. Roope, Hannu, Mummo, Pelle, Kultu, Hansu ja monet muut. Iineskin tavallaan.

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Jaa niinkö se meni? No joka tapauksessa nykyaika on nykyaikaa ja piirrostyylin "pitääkin" muuttua. Mielestäni kun nykyään lukee vanhoja sarjoja, ne todella näyttävät "vanhanaikaisilta". Kyllä se on käsikirjoitus mikä nykyään tökkii, esimerkiksi Taikaviitta-sarjat ovat laskeneet alamäkeä jo vuosia.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Itse asiassa minäkin olen sitä mieltä, että nykyiset tusinaegmontit (Rodriques, Ferioli, Núñez, Ferraris...) eivät yllä lähellekään hyvän piirtäjän vaatimustasoja.

Rodriquesin tyylin on viime aikoina huonontunut, aikoinaan, vuoden 2004-2006 tienoilla tyyli oli oikein mukavaa, mutta nykyään...

Feriolista en ole koskaan pitänyt, enkä varmaan tule koskaan pitämäänkään. Syy, en tiedä?

Núñez on aivan... epähyvä.

Ferrariksen tyyli muuttui kamalasti miehen siirtyessä Egmontille. Vanha tyyli oli muka, uusi tyyli on kauhea.

William van Horn on kauhea, Bernadó vielä kauheampi.

Sen sijaan mainitsemasi Don Rosa on paras piirtäjä! Eivätkä Rosan piirrokset mitään jäykkiä ole!

Barks on mestari, sitä en kiistä. Mestarin tyyli oli useita vuosikymmeniä parasta, minun listoissani hänen syrjäytettiin vastaa 2000-luvulla Rosan, Cavazzanon, M. Heymansin ja Frecceron toimesta.

Brancalla on kanssa ihan kiva tyyli.

Stroblin tyylistä taas minä en pidä. Se on liian pelkistetty!

Taidat olla vain vanhaan tottunut. Ostappas taskari, sieltä näet mitä Italiassa on viime aikoina tehty. Lennokkuutta jos kaipaat, niin äkkiä kauppaan. Nykyitaliaanot ovat hyvin koulutettuja ja nerokkaita piirtäjiä, vanhat italiaanot ovat legendoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat