Akvaarion omistajille

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tämä on siis akvaarion omistajille suunniteltu topic, vaikka kyllä nekin voi täällä selailla ketkä akvaarioa on hankkimassa. Eli nyt vaan tietoa omista akvaarioistanne ja vinkkejä muille omistajille.

Itselläni on ja siellä on neontetroja, punakirjoahvenia ja monnisia. Suosittelen laittamaan piilopaikkoja kaloille ja muistakaa vahtia ettei kasveihin tule kotiloita, jos niitä näkyy niin heti pois sillä lisääntyvät vauhdilla. Ja vielä semmoinen juttu että vaalean sininen tausta on kaikkein paras, peiliä en suosittele, kalat ei välttämättä tykkää siitä.

Kommentit (3)

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Meillä on ollu akvaario semmonen 1-2 vuotta. Meidän ensimmäinen kala oli monni. Sen jälkeen on tullu Miljoonakaloja, Miekkapyrstöjä, Intiaaninsulkia ja panssarimonneja. Miljoonakaloja on enää yksi, koiras, tarkoitus olisi ostaa lisää Miljoonakaloja, ei liikaa. Jossaikin vaiheessa, sanoisin syksy 2008-talvi 2009 riehui akvaariossamme pilkkutauti, ja kaikenlaista, joka tappoi reilusti yli muutaman kalan, eniten se iski miljoonakaloihin, mutta myös miekkapyrstöt kärsivät, nyt miekkapyrstöillä menee hyvin, viimeisin kuolema havaittiin 20.3.2009 aikoihin, jolloin yksi miekkapyrstökoiras kuoli, mutta nyt siellä on yksi poikanenkin, suuremmalla mahdollisuudella koiras, koska sen pyrstö ei ole kokonaan musta, ja vaikuttaa muutenkin koiraalta. Kotiloita on joka akvaariossa, niinkuin meilläkin, nimittäin aina jossakin kasvissa voi olla niiden munia, ja kun ne kasvavat, ne lisääntyvät päätähuimaavaa vauhtia, ja syovät leviä, mutta myös kasvit ovat(valitettavasti)niiden ruokalistassa. Meidän akvaariossamme on hirveästi leviä. Suosittelen ensimmäikseksi kalaksi joko monnia tai miljoonakaloja, mutta myös miekkäpyrstöjä, ne ovat helppohoitoisia, ja nuo miljoonakalat ja miekkapyrstöt lisääntyvät hyvin.

Vierailija

Mulla oli oma 80 litrainen akvaario. Siellä oli kardinaalitetroja, jaguaarimonnisia ja taistelukala, mutta taistelukalan kuoleman jälkeen ostin miljoonakala uroksen. Ja tällä hetkellä se akvaario on kaverillani, mutta hänellä tietysti omat kalat. Kardinaalitetrat ovat melkein samannäköisiä, kuin neontetrat. Ovat vain isompia ja siksi otin kardinaalitetroja neontetrojen sijaan, että tietääkseni kardinaalit ovat varmempi valinta taistelukalan kanssa. Ja hyvinhän nuo yhdessä pärjäsivät. :D

Cammi
Seuraa 
Liittynyt17.6.2010

Minulla on ollut kaksi akvaariota. Ensimmäisestä hajosi ttoinen loisteputkista, jotka valaisivat akvaariota. Siinä ensimmäisessä minulla oli aluksi neljä miljoonakalaa ja kaksi punaplatyä sekä hieman myöhemmin partamonni. Pian toinen punaplatyistä kuoli ja sitten kuolivat miljoonakalat. Kolme miljoonakalaa katosi ja yhden löysin kuolleena kasvillisuudesta.

No, eipä siinä muuta kun menin ostamaan lisää kaloja ja pian akvaariossani ui jo kolme kardinaalitetraa yhden punaplatyn ja monnin lisäksi. Kardinaalitetratkin kuolivat sitten ajallaan.

Punaplatyni oli elänyt jo noin kaksivuotiaaksi, kun se sitten kuoli. Tulin koulusta kotiin ja näin sen kavien seassa. Sen vatsa oli ratkennut. Rupesin heti vaatimaan tietää, kuka oli ruokkinut sitä liikaa, koska itse osasin antaa kaloilleni sopivan päärän ruokaa. Syylliseksi paljastui pikkuveljeni, joka oli luullut, etten ollut ruokkinut kalaani aamulla. Punaplaty oli ja on edelleen vanhimmaksi elänyt kalani, vaikka minulla onkin jo uusi akvaario. Se on kokonaan lasinen toisin kuin ensimmäinen akvaarioni.

Otin sinne viisi miljoonakalaa ja yhden monnin. Tällä kertaa miljoonakalat olivat erivärisiä toisin kuin viime kerralla. Viimeksi ne olivat kaikki olleet sinikeltaisia. Ei kulunut viikkoakaan, kun jo yksi miljoonakaloista kuoli. Sitten kuoli pari muuta ja veimme vesinäytteen akvaariokauppaan. Siellä todettiin, että akvaariossani on nitriittiä. Ostimme kaupasta sellaisen ainaan, joka poistaa vedestä nitriittiä ja sitten kalat selvisivätkin ihan hyvin. Lopulta kaikki miljoonakalat kuolivat, paitsi yksi, keltainen uros. (Siihen mennessä kaikki miljoonakalani ovat olleet uroksia.) Ostimme pari uutta ja nekin kuolivat kohta. Nyt akvaariossani on se sama keltainen, yksi musta, yksi punainen ja yksi mustavalkoinen miljoonakala sekä yksi partamonni. Akvaariossani on ilmeisesti yksi naaras, sillä poikasia on lukemattomia. Kaksi on jo niin vanhoja, että niillä on väritys. Toinen on hyvin värikäs ja toisella on vähän keltaista pyrstössä.

Minunkin akvaariooni on tullut ajan myötä kotiloita. Niitä on tullut vasta hiljattain ja akvaario on ollut minulla vähän yli puoli vuotta.

Suosittelen tummansinistä taustaa ja valkoista hiekkaa (pikkukiviä) pohjalle. Itse en tykkää, jos akvaarioni on täynnä jotain ruukkuja ja kantoja ja sukeltajia ja arkkuja, mutta sehän on kai makuasia. Suosittelen myös akvaarioimuria. Sillä voi tehokkaasti ja ilman sähköä poistaa kalojen ulosteet ja ruoantähteet akvaarion pohjalta. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat