Kemia!

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Juttelkaa kemiasta!

Mä haluaisin tietää siitä enemmän,koska minulla ei ole koskaan ollut,olenhan vasta 10v.Onko se jotain räjähdeitten kanssa leikkimistä XD..Vai mitä se on?

Kommentit (13)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Yläasteella meillä oli ihan paras opettaja kemiassa & fysiikassa, teimme vetyraketteja ja pamauttelimme muutenkin vähän kaikenlaista. Lukiossa yhtä tuntia lukuunottamatta kemia oli pelkkää kirjan ja Maolin kanssa säätämistä, lähinnä orgaanisten aiheiden kemiaa. Piirreltiin hiilivetyketjuja ja opeteltiin funktionaalisten ryhmien tunnistamista & nimeämistä. Ihan ok sekin oli, joskus oli mielenkiintoisempaa ja joskus vähän vähemmän. Kovin moni ei tainnut edes joutua kurssista uusintaan: D

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Heh, no ei nyt ihan, vaikka kyllähän aina joku ehdottaa pommin tai räjähteen tekemistä.

Kemiassa lähinnä tutkitaan miten aineet reagoivat keskenään, tutkitaan atomien rakenteita, tehdään liuoksia yms...

Kemia on hauska ja mielenkiintoinen aine, mutta kaikista ikävintä on, kun joutuu opettelemaan kaiken maailman kaavoja ja laskutoimituksia.

Yläasteelta muistan ainakin sen, että kerran teimme kemian tunnilla salmiakkia.

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Wondy tyhjensikin jo pajatson, mutta pakko sanoa että kemia oli niitä peruskoulun ja amiksen keskitasoa mielenkiintoisempia aineita. Kaikenlaista tuli kokeiltua aina kun open silmä vältti, ja kaasupoltinhan oli pakko sytyttää joka kerta avaamalla ensin hana täysin minkä jälkeen sitten tikku tuleen ja... Roihahti lähes kattoon asti.

Nyt ammattikorkeassa kemia on sisällytetty fysiikkaan, sillä jälkimmäinen on insinöörille tarpeellisempi, ja tavallaanhan nämäkin liittyvät toisiinsa.

Haa, enää tunti fyssaa ja sitten kotiin! ; D

Vierailija

Itse taisin eilen reputtaa kemiankokeen. En ole varma.

Ei se koe vaikea ollut, luin vain vääriä asioita valmistautuessani.

Kemia on yleensäkin ihan kelpo aine. En tosin itse taida tarvita sitä tulevaisuuden ammatissani.

Kemianopettajamme on varsinainen hullu tiedemies. Hän tekee kokeita (demoja) ja kertoo kuivia vitsejä. Joille nyt kuitenkin nauretaan.

Vierailija

Juu, ihan mielenkiintoista se on. Vaan melkoista ulkoa opettelua. Mikä muuten on tulevaisuutesi jos saan kysyä?

Vierailija

Saa toki. Siis oletuksella, että tarkoit minua Da arskour.

Olen alustavasti ajatellut lähteä yhteiskuntatieteiden alalle. Miksen tulevaisuudessa pyrkisi vaikka kansanedustajaksi.

Vierailija

Muistaakseni viidennellä luokalla aloitettiin kemia, tosin sulautettuna yhdeksi oppiaineeksi fysiikan kanssa. Mutta ala-asteen kemiassa ei opita itse asiassa mitään (ainakaan meillä ei opittu).

Seitsemännellä luokalla kemiasta tulee oma oppiaineensa.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Nykyään kemia taitaa alkaa joskus vitosen kieppeillä, jos olen oikein ymmärtänyt? Itselläni alkoi vasta yläasteella, mutta opetussuunnitelmaa on ala-asteaikani jälkeen ehdtty muuttamaan varmaan pariinkin kertaan. Meillä biologia, maantieto, kemia ja fysiikka oli yhtenä aineena, ympäristö- ja luonnontietona.

Ne, joille kemia ei oikein iske: lukiossa kemiaa on vain yksi kurssi, joten siitä voi ottaa suoritusmerkinnän (S) todistukseen, mikäli arvosanasta ei tule ihan toivottavaa. Näin ollen kemia ei voi laskea keskiarvoa, vaikka siitä saisi huononkin numeron: )

Vierailija

Niinhän tuo meilläkin oli fysiikka, kemia, biologia ja maantieto ympäristotiedon muodossa viidennelle saakka.

Silloin muistaakseni fysiikkakemia irtautui omaksi aineekseen, joskin kirja oli sama kuin ympäristötiedossa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat