Kuinka kirjoitat oikein?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tässä ovat siis tälläiset yleisohjeet mm. näilläkin sivuilla kirjoittamiseen. Olisi suotavaa, että kaikki (myös ne nuoremmat käyttäjät) edes hieman keskittyisivät siihen, miten kirjoittavat.

Lauseen alkuun tulee ISO alkukirjain.

Lauseen loppuun tulee piste.

Pilkun ja sanojen jälkeen tulee väli.

Esimerkiksi:

Minä pidän Aku Ankasta, koska hän on hauska.

HUOM! Myös erisnimet (Aku Ankka, Tuomo, Helsinki) kirjoitetaan ISOLLA alkukirjaimella.

Mm. sanojen että, koska, sekä, ja, mutta jälkeen tulee pilkku.

Yhdyssanoja kutsutaan yhdyssanoiksi, sillä ne kirjoitetaan YHTEEN. Esimerkiksi näin:

jääkaappi, tietokone jne.

Jos sinusta tuntuu, että et osaa kirjoittaa jotakin sanaa ta-vut-ta-mi-nen auttaa.

Miksi näin:

koskakunkaikkionvainkirjoitettuyhteenpötlköönmitensattuuteksistä

eisaaselvää.

Ymmärsivätkö kaikki?

Näillä perusohjeilla pötkii jo pitkälle.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Kiitos tästä topicista, maikki! Juuri tällaiset keskustelut edistävät näitä sivuja hyvin paljon eteenpäin.:D

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kuin ala-asteelle palaisi :) Eiköhän jokainen ala-asteen käynyt nuo ainakin osaa, mutta jos ei ole ala-astetta vielä kokonaan käynyt, niin nyt on hyvä opetella nuo jo etukäteen, siis mikäli ei koulussa vielä ole opetellut niitä.

Vierailija

Hyvä topicci, vaikka itse nuo osaankin. Suosittelen nuorempia käyttäjiä varsinkin lukemaan tarkasti, jotta sitten osaavat kirjoittaa niiden mukaan. Lisäksi oikeinkirjoitustaitoa tarvitsee melkein kaikkialla. Esim. sähköposteissa, kouluaineissa ja jne. Kiitos tästä topicista. :D

Vierailija

No, ei tämä oikeinkirjoituksen kertaaminen tee koskaan pahaa vanhemmankaan polven käyttäjille.

Olen nimittäin kuullut kaameista yhdyssanavirheistä jopa ylioppilaskirjoituksissa.

Itse uskoisin hallitsevani oikeinkirjoitusasiat.

Vierailija

Mun mielestä tämä on nyt ihan hyödyllinen but still, olen itse ala-asteella ja kolmosella ja kirjoitan mielestäni asiallisesti, joten tämä kyllä on meille nuoremmille(sori) vähän loukkaava. Kyllä tämähän on hyödyksi, vaikuttaa ainakin spämmiin. Kyllähän jotkut ylä-astelaisetkin kirjoittaa aika huonosti.

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Kuinka kirjoitat oikein?

aatk 100 - 22.10.09 04:04 (ID 365028) niin mä oon 6 luokalla

Siinäpä oiva esimerkki "miten EI pidä kirjoittaa" Vitsi,vitsi,vitsi.

Itse olen 5 luokalla, sain takaisin juuri ennen syyslomaa tarinan joka oli n.900 sanaa pitkä, vain viisi kirjoitusvirhettä :D

Hermanni 313
Seuraa 
Liittynyt9.6.2008

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Re: Kuinka kirjoitat oikein?

kelmeri - 22.10.09 05:31 (ID 365236) kirjoitan oikein aina

Tuostakin lauseesta puuttui se ISO alkukirjain ja piste sinne loppuun.:@

No, on oikein hyvä tämmöinen toppa, sillä monet (en tarkoita vain pienempiä käyttäjiä) vaan myös vähän isommat eivät kaikki osaa kirjoittaa oikein.

Ja tekee itsellekin ihan hyvää kerrata:]

Koulussa äidinkielennumeroni on 8;)!

Vierailija

Lainaus:

kelmeri - 22.10.09 05:31 (ID 365236) kirjoitan oikein aina

Ja se näkyy! No, vitsi vain. ;)

Muuten, koulussa äidinkielen numeroni on 9! :D

Vierailija

Lainaus:

kelmeri - 22.10.09 05:31 (ID 365236)

kirjoitan oikein aina

Tuo ei ole oikein kirjoittamista. Tuo on pahin moka mitä voi tehdä!

Vierailija

hekoheko kyl mäkin osaaan mut en viitti kirjottaa oikein.. sillä kukaan ei tiedä mun salaisuutta, jos tietää niin... oioioi! mun luokkalaiset kirjottaa volkswagenin volkkswaggen.. ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat