Saanko tehdä JA MYYDÄ itse Aku Ankka sarjakuvia?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

En tiedä saanko, mutta haluan tehdä itse sarjakuvia.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Käsittääkseni mikään laki ei estä sinua myymästä niitä lähipiirissäsi, mutta jos alat myydä niitä hyvinkin julkisesti, syyllistyt mielestäni ainakin jonkinasteiseen tekijänoikeusrikkomukseen.

Vierailija

Lainaus:

Budjettivaje - 21.10.09 03:09 (ID 364576) Käsittääkseni mikään laki ei estä sinua myymästä niitä lähipiirissäsi, mutta jos alat myydä niitä hyvinkin julkisesti, syyllistyt mielestäni ainakin jonkinasteiseen tekijänoikeusrikkomukseen.

Olen samaa mieltä.

Vierailija

Omaksi huvikseen kyllä Aku Ankka sarjakuviakin saa piirtää, mutta ei myydä. Myöskään yleiseen levitykseen ei Disney -sarjakuvia saa laittaa ilman lupaa, vaikka olisit ne itse tehnyt, sillä silloin syyllistyt tekijänoikeusrikkomukseen. Näin minä olen asian ymmärtänyt.

Vierailija

Lainaus:

Budjettivaje - 21.10.09 03:09 (ID 364576) Käsittääkseni mikään laki ei estä sinua myymästä niitä lähipiirissäsi, mutta jos alat myydä niitä hyvinkin julkisesti, syyllistyt mielestäni ainakin jonkinasteiseen tekijänoikeusrikkomukseen.

Tällä lailla asia taitaa olla.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:

Olen samaa mieltä.

Vierailija

Lainaus:

Budjettivaje - 21.10.09 03:09 (ID 364576)

Käsittääkseni mikään laki ei estä sinua myymästä niitä lähipiirissäsi, mutta jos alat myydä niitä hyvinkin julkisesti, syyllistyt mielestäni ainakin jonkinasteiseen tekijänoikeusrikkomukseen.

Kyll

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Saat tehdä Ankka-sarjiksia, muttet missään tapauksessa myydä. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, et saisi kaupata mitään edes kaverillesi, verottaja ei nimittäin tykkää siitä ettei saa haluamaansa osaa myydystä tuotteesta. Mutta pysykäämme asiassa, kun kyseessä on Aku Ankka, ei sinulla ole oikeuksia käyttää hahmoa rahallista korvausta tavoiteltaessa. Toki saat julkaista omaa materiaaliasi ilmaiseksi missä lystäät mutta myymiseen tarvitset luvat, sekä tietysti tässä tapauksessa Disneyn hahmojen käyttämiseen sarjakuvissasi. Toisaalta voit nimetä Akun vaikkapa Sakuksi, jolloin se on periaatteessa oma hahmosi, eikä sen käyttö näin ollen vaadi mitään lupia.

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Lainaus:
Vaa_ri: Toisaalta voit nimetä Akun vaikkapa Sakuksi, jolloin se on periaatteessa oma hahmosi, eikä sen käyttö näin ollen vaadi mitään lupia.

Eikä Disneyä toisaalta kiinnosta lähteä nostamaan plagiointisyyteitä jotain noin pienimuotoista vastaan.

Itse kysymykseen, kuten monet ovatkin jo sanoneet, ei, et saa.

Mikki Hiirihän on Yhdysvalloissa se, jonka takia tekijänoikeuksien suoja-aikaa pidennetään: aina, kun Mikki on tulossa julkiseen käyttöön (suoja-aika loppuu), niin suoja aikaa pidennetään ja Mikki jää Disneyn yksinoikeudeksi rahastaa.

Iki-ihanaisen TO-lain mukaanhan saat kyllä piirrellä ja käsikirjoittaa Ankka-tarinoita, mutta kaupallista hyötyä et saa niistä saada. Joka on mielestäni ihan ookoo. Suoranaisesti julkisesta ILMAISESTA levityksestä en ole ihan varma, mutta epäilisin senkin olevan jotenkin TO-lakia vastaan. Ainakin Disney ärsyyntyy, kun ilmainen materiaali on aina heidän rahoistaan pois. (Netissähän on vaikka kuinka tavaraa ilmaislevityksessä, mutta sitä onkin todella vaikea saada loppumaan.)

Eli jos jotain haluaa julkaista (muualla kuin AA:n sivuilla, jolla on Disneyn lisenssit), niin nettiin vaan. Oli se laillista tai ei (josta en nyt ihan varma ole), niin turvallista se ainakin on.

Älä myy.

Tekijänoikeuksista sen verran pitää vielä pukahtaa, että muistakaahan tehdä ero ei-kaupallisen ja kaupallisen kopioimisen välille. Kaupallinen kopiointi on aina tekijältä pois mutta ei-kaupallinen kopiointi ei vaikuta mihinkään, sillä kopioija ei välttämättä tulisi ikinä muutenkaan ostamaan kyseistä teosta.

// Hus typo, hus!

Vierailija

Olen selvittänuyt että saat laittaa vaikka sarjakuvan joillekkin nettisivuille mutta et saa myydä missään nimessä!

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat