Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs)

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Onko kenelläkään teistä Disney, Aku ja minä kirjaa?

Tässä topicissa on tarkoitus keskustella Aku Ankan edesmenneestä päätoimittajasta Markku Kivekkästä ja kirjasta Disney, Aku ja minä.

Tässä tietoteksti, kopioitu netistä, Markku Kivekkäästä:

Markku Kivekäs (16. kesäkuuta 1947 – 30. toukokuuta 2008 Helsinki) oli suomalainen Disney-asiantuntija ja -keräilijä. Hän toimi Aku Ankka -lehden päätoimittajana vuosina 1988–2007. Kivekäs jäi eläkkeelle tehtävästään kesäkuussa 2007. Hän jätti kaikkien aikojen huippulevikissään olevan Aku Ankan yli 35 vuoden työuran jälkeen, sillä hän oli tullut lehteen töihin jo vuonna 1970.

Sarjakuvaneuvos Kivekäs kiinnostui Aku Ankasta jo lapsuudessaan ja voitti television Tupla tai kuitti -tietokilpailun pääpalkinnon kahdesti, vuonna 1962 aiheena Aku Ankka ja 1965 aiheena Disneyn piirroselokuvat. Hän on myös tavannut Walt Disneyn Los Angelesissa vuonna 1966. Tapaaminen johti Kivekkään uravalinnan lopullisesti Disney-sarjakuvien pariin.

Kivekkään päätoimittajakaudella Aku Ankka -lehden yleisilme muuttui paljon. Entisestä poiketen muun muassa piirtäjien ja käsikirjoittajien nimet tuotiin tarinoiden yhteydessä esille.

Kivekkään panos populaarikulttuuriin ilmenee lukuisten Aku Ankan sivuilta elämään jääneiden lentävien lauseiden ja mielikuvituksellisten käännösten kautta. Kivekkään organisoima Carl Barksin Suomen vierailu vuonna 1994 oli myös näkyvä mediatapahtuma.

Aku Ankan 2. heinäkuuta 2008 ilmestynyt numero 27/2008 omistettiin kokonaan Kivekkään muistolle. Lehti sisälsi kirjoituksen hänen elämästään ja Carl Barksin "Takaisin Klondikeen" -tarinan sen alkuperäisellä Kivekkään laatimalla suomennoksella, jota pidetään yhtenä hänen merkittävimmistä käännöksistään.

Kommentit (14)

Vierailija

Enpä omista kirjaa ja tuskinpa hankinkaan.. Ne pelit siellä kaupassa, Kupta tai tuutti ja sitten se toinen mukava peli..

Vierailija

Hienoa Roope Ankka12! Todella asiantunteva ja hyvin kirjoitettu viesti!

Harmi vaan, että minä en omista tuota kirjaa :o, mutta varmasti se on mielenkiintoinen kirja!

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Re: Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs)

antsu95 - 09.11.09 10:39 (ID 380685)

Hienoa Roope Ankka12! Todella asiantunteva ja hyvin kirjoitettu viesti!

Paitsi että hän ei sitä itse kirjoittanut
Lainaus:
Tässä tietoteksti, kopioitu netistä, Markku Kivekkäästä

Itsekään en kyseistä kirjaa omista.

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs)

djlordi - 09.11.09 02:35 (ID 380780)
Lainaus:
Re: Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs) antsu95 - 09.11.09 10:39 (ID 380685) Hienoa Roope Ankka12! Todella asiantunteva ja hyvin kirjoitettu viesti!
Lainaus:

Harmi tuottaa pettymys, mutta viesti ei ole minun, vaan kopioin sen wikipediasta. Tänne ei tarvitse kirjoittaa viestiä, jos ei ole muuta sanomista kuin: Minulla ei ole sitä kirjaa.

Vierailija

Onhan se minulla ja sitä on kiva lukea.Heti kuin huomasin sen mainoksena yhdessä vuoden 2007 Akkarissa niin ryntäsin kauppaan.Siellä niitä oli,koska täällä Levillä oikein pursuaa kirjakauppoja.Mutta se vaan on harmi että Markkumme kuoli.Niisk)Luen sitä tosi paljon iltaisin sängyssä.

Vierailija

Lainaus:
Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs)

Roope Ankka12 - 09.11.09 03:29 (ID 380857)

Lainaus:
Re: Re: Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs)

djlordi - 09.11.09 02:35 (ID 380780)
Lainaus:
Re: Disney, Aku ja minä (Markku Kivekäs) antsu95 - 09.11.09 10:39 (ID 380685) Hienoa Roope Ankka12! Todella asiantunteva ja hyvin kirjoitettu viesti!
Lainaus:

Harmi tuottaa pettymys, mutta viesti ei ole minun, vaan kopioin sen wikipediasta. Tänne ei tarvitse kirjoittaa viestiä, jos ei ole muuta sanomista kuin: Minulla ei ole sitä kirjaa.

Ai, no oli se silti hyvin kirjoitettu.... :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat