Geokätköily

Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Oletko etsinyt geokätköjä? Minä olen isäni kanssa löydetty 2 kätköä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Olisihan se hieno harrastus, mutta aika kallis se varmaan on: varusteet ja matkat (esim.ulkomaille) maksavat aika paljon.

Tali
Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Lainaus:
Re: Geokätköily

>omena< - 21.11.09 10:49 (ID 392769)

Olisihan se hieno harrastus, mutta aika kallis se varmaan on: varusteet ja matkat (esim.ulkomaille) maksavat aika paljon.

Niitä on kaikkialla suomessa, saattaa olla jopa sinun kotikunnallasi. siihen tarvitaan gps-laite ei muuta.

Tali
Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Lainaus:

AkutykkääIineksestä - 21.11.09 10:52 (ID 392776)

Geokätköily? Mikäs se on? Jokin harrastus vai? En ole koskaan kuullutkaan tuosta..

Lueppas tämä:

Geokätköily (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja rasioita. Useimmiten kätkön sijainti määritetään GPS-paikannuslaitteen avulla, mutta laitteen käyttö ei ole välttämätöntä. Geokätkön koordinaatit tai muut tarpeelliset tiedot kätkön löytämiseksi ilmoitetaan kätkökuvauksessa, joka julkaistaan harrastuksen Internet-sivustolla. Kun harrastaja on löytänyt kätkön, hän voi merkitä eli logata löytönsä kätkön Internet-sivulle.[1]

Geokätköjen tulee olla yleisellä alueella, jolla voi jokainen vapaasti liikkua tai yksityisalueella, mikäli kätkölle ja alueella liikkumiseen on hankittu maanomistajan lupa. Kätköjä ei saa piilottaa luvatta yksityisalueille tai luonnonsuojelualueille siten, että niistä aiheutuu vahinkoa ympäröivälle luonnolle, tai ilmoittamatta paikalliselle Metsähallituksen luontopalvelualueelle. Kätkön tulee olla haettavissa rikkomatta Suomen lakia. Varsinaiset kätkörasiat ja sellaiset multikätköjen pisteet, missä on jokin etsittävä rasia, eivät saisi geocaching.com:in sääntöjen mukaan olla 161 metriä lähempänä toisiaan. Tosin usein hyväksytään myös sellaisia kätköjä, joiden etäisyys toiseen kätköön on noin 150 metriä.

Kullakin geokätköllä on Internetissä oma kätkökuvaus, joka voi varsinaisten ohjeiden lisäksi sisältää myös taustatietoa kätkön sijaintipaikasta tai lisävihjeitä helpottamaan kätkön etsimistä.[2] Kätkön koordinaatit voidaan joko antaa suoraan (peruskätkö) tai jonkin arvoituksen tai tehtävän ratkaisuna. Geocaching.com-sivulla koordinaattien näkeminen edellyttää rekisteröitymistä sivustolle.

Tyypillinen kätkö on vesitiivis muovirasia. Vähimmillään sen tulee sisältää geokätkötiedote, jossa kerrotaan lyhyesti harrastuksesta, ja lokikirja tai -liuska, johon kätköllä käynnit merkataan. Lähestulkoon aina kätkörasioissa on kuitenkin myös kynä, jolla kävijät voivat kirjoittaa merkintänsä lokikirjaan tai -liuskaan. Aivan pienimmistä kätkörasioista kynä usein puuttuu; tällöin kuvauksessa yleensä kerrotaan oman kynän tarpeesta. Kätkörasioita on piilotettu moniin erilaisiin paikkoihin ja niissä usein vain harrastajien kekseliäisyys on rajana. Kätkörasia voi sisältää myös joitakin vaihtotavaroita sekä kätköstä toiseen matkaavia niin kutsuttuja matkalaisia, jotka voivat olla travel bugeja (TB) tai geokolikoita (GC). Travel bugeilla ja geokolikoilla on yksilöllinen tunnus, jonka avulla niiden etenemistä voi seurata verkossa. Niille on usein määritelty myös jokin tavoite, esimerkiksi tiettyyn maahan pääseminen.

By: Wikipedia

Vierailija

Lainaus:

AkutykkääIineksestä - 21.11.09 10:52 (ID 392776) Geokätköily? Mikäs se on? Jokin harrastus vai? En ole koskaan kuullutkaan tuosta..

En ole mikään erikoistunut, mutta voin selittää vähäsen: geokätköily on harrastus jossa etsitään jotain pikku laatikoita koordinaattien avulla esim.metsästä. Tietääkseni laatikolle (tai mikä se kätkö oikein on) saa jättää viestin seuraavalle kätkölläkävijälle. Enempää en osaa selittää mutta Googlesta löytyy varmaan lisää tietoa.

EDIT: Vigneri ehti ensin.

Tali
Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Geokätköily

-DonaldDuck- - 21.11.09 11:15 (ID 392826)

Kuulostaa jännält'. En ollut koskaan ennen kuullutkaan

Niin, ja samalla saa myös liikuntaa.

Tali
Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Lainaus:
Geokätköily

djlordi - 30.11.09 11:27 (ID 400111)

Olen lukenut siitä joskus ainakin Ilkka-lehdestä juttua, ja tiedän lajin tarkoituksen, mutta en ole itse kokeillut. Voisi olla ihan mukavaa puuhaa.

Ok. Jos tämä topic on turha, niin tämän voi sulkea.

raivo_ankka
Seuraa 
Liittynyt10.11.2009

Kuulin Geokätköilystä kun olin käymässä kummillani. Hänen miehensä kertoi mitä se on. Silloin emme innostuneet siitä kovinkaan paljon.

Setäni harrastaa sitä myös ja nyt olen itsekin kiinnostunut siitä hieman enemmän. Setäni lupasi selittää juurta jaksain mitä se on, ja uskon että e on ihan kivaa.

-r_a, raivoa jo vuodesta 99-

.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat