Keräily-Topic

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Ja näin ja niin, tein sitten tännekin tälläisen koko aihetta käsittelevän topicin RoopeAnkka12: ista pyynnöstä. Jep jep, varmaan ensimmäinen "kunnon" aihe tänne Keräily-osioonkin. Pistäpä RA12 tämä sinne linkkeihin myös. Eli vapaata keskustelua keräilystä, mutta koska tämä on ANKKA-osio, __VAIN__ ankkoihin liittyvää keskustelua. Sori nuo isot, mutta korostin tuota pointtia.

Hommia helpottamaan keskustelua:

-Mitä ankkoihin liittyvää tavaraa keräilet?

-Mikä on suosikkikeräilykohteesi?

-Onko sinulla harvinaisuuksia? Jos on, mitä?

Siinä oli hieman asiaa. Itse keräilen vanhoja taskareita, mahdollisimman vanhoja painoksia myös. Myös harvinaiset jatkissarja-lehdet ovat kohteenani.

Eikun pölisemään!

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Keräilen hyväkuntoisia taskareita. En yritä saada niitä kaikkia, ostan vain mielenkiintoisia numeroita. Keräilen myös Akkareita vuosilta 1990-2009. Lisäksi minulla on satoja Roope-setiä. Lempikeräilykohteeni ovat taskarit, koska niitä on mukava lukea, sekä tietysti Don Rosan kovakantiset, jotka minulla on lähes kaikki.

Vierailija

Minä keräilen myös mahdollisimman vanhoja Aku Ankkoja, ja yritän saada kasaan jatko-tarinoita.

Tietäisikö muuten joku, missä kirjassa olisi sarja "Windigojen mailla"...? Olen sen tarinan halunnut lukea, mutta minulla on vain 3 ensimmäistä osaa, ja loppua en tiedä...?

Vierailija

Minä keräilen kaikenlaisia Aku Ankkoja minä kerään Roope-Setä lehtiä ja Aku Ankka lehtiä ja myös kovakantisia vaikkei minulla niitä paljon olekaan.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Tällä hetkellä keräilen Roope-setiä ja divareista etsiskelen vuoden 1996-1998 Aku Ankkoja. Taskareitakin ostan silloin tällöin,mutta huomattavasti harvemmin kuin ennen.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tarpeellinen ja hyödyllinen topic, vaan eikös tällainen jo ole?

Keräilyni on todella monipuolista. Lainaten Viestimaraton-viestiäni:

Miksi keräilen Aku Ankkaa?

Hyvä kysymys, johon tosin on melkoisen haastava vastata, mutta itse kääntäisin tuon kysymyksen aika varmasti näin: Miksi et keräilisi Aku Ankkaa? Ensimmäisen taskukirjani luin joskus 5-vuotiaana kotona, kun olin löytänyt sen hyllystä. Numero tuolla oli 46 Roopen kolikkokierre. Se oli 3. painos, joku ihme vanhempien 90-luvun alussa ostama taskari. Tuolloin minua ärsytti, kun puolet sivuista olivat musta-valkoisia. Sittemmin en enää välittänyt niistä. Toisen taskarini löysin samasta paikasta yllätyksekseni. Sen numero oli 25 ja nimi Mikki vauhdissa. Taskari oli hieman rikki, mutta koska silloin minulla ei ollut taskukirjoja, paitsi se 46, niin innolla aloin lukea sitä, yhä musta-valkoiset kuvat minua ärsyttäen.

Pidin tuon taskarin 25 ensimmäistä Mikki-tarinaa todella hyvänä, ja sitä se olikin. Mahtava vanhan ajan tarina. Varmaan esikoulussa eli ”eskarissa” luin seuraavan taskukirjani, nimi oli sillä Hiihtopummi, numero 214, vaikka olinhan minä tuohon mennessä lukenut myös lehtiä, kun olimme jo tilannut Aku Ankka-lehtiä juuri 2002. Sain lahjaksi joskus vuonna 2002 tai 2003 Taskukirjat 150 Haavi Auki, 165 Yökyöpeli, 168 Lähdetään lätkimään ja 169 Törmäyskurssilla. Luin ne heti, ja suurin osa tarinoista on vieläkin mielessä mahtavina lukuelämyksnä. Silloin en pitänyt kovinkaan hyvää huolta Ankoistani ja ne ovatkin nytten todella huonossa kunnossa. Tunnearvoa niillä onkin enemmän kuin keräilyarvoa, onhan ne kuitenkin kymmenen ensimmäiseksi saatujen taskareideni joukossa.

Niin kuin Roope Ankalla, minunkin taskareihini liittyy jokaiseen oma muistonsa, eivät ne ole vain luettavaksi. Roope Ankalla kolikot, minulla Taskukirjat ja muut Aku Ankka-julkaisut. Jokaisella taskukirjalla on oma tarina, ja sen tulen aina muistamaankin. Esimerkiksi Taskukirjani 98 toinen painos on ostettu siwasta, Kirkkonummelta, 2003, ja muistan siitä senkin, että olimme menossa mökille, ja mökillä tiputin siihen hilloa ja siinä on ikävä tahra. Ja sitten vaikka Taskukirjani 281. Ostin sen matkalukemiseksi lentokentältä 2006 marraskuussa, lähtiessämme Kroatiaan lentokoneella. Tuonkin takia keräilen. On niin hauskaa ajatella eri taskareita, ja sitä, mistä ne onkin tullut ostettua... Tuosta Aloitin keräämään oikeastaan muutamia vuosia sitten, kun aloimme tilaamaan ihan Aku Ankka.-lehteä vuonna 2004, kun vuosi 2003 jäi vuoden 2002 jälkeen väliin. Tuolloin olin jo todella kiinnostunut Ankoista, tosin lähinnä vain lukumielessä. Samana vuonna ei enää riittänyt tavallinen lehti. Suoustuttelin vanhempani tilaamaan minulle myös Aku Ankan sarjisekstra – ja Roope-setä-lehtiä. 2008 kiinnostuin todella Aku Ankasta. Eli tämän vuoden – 2009, jälkeen, olen tilannut Aku Ankka-lehteä seitsemän vuotta, joka tuntuu, nyt kun ajattelee, paljon pidemmältä ajalta, kuin mitä oikeasti olemme tilanneet. Sitä miettii vain, että ”juuri eilenhän se akkari tuli, missä Aku oli törmännyt puhelintolppaan jne.” Oikeasti tuokin lehti ilmestyi 2004. Kyllä aika rientää! Akun kanssa aika vierähtää.

Aloin käydä kaikilla Aku Ankka-aiheisilla nettisivuilla, ostin Aku Ankkaa lisää, todella usein. Luin sitä päivittäin. Rahaakin alkoi mennä siihen enemmän, satoja euroja vuodessa... Säästän lähes kaikki omat rahani Ankkojen ostoon, eivätkä monet tutut, kuten kaverit voi käsittää sitä, että ostan jonkin kalliin teoksen, kun samalla hinnalla saisi esimerkiksi käytetyn polkupyörän! Keräilemisessä on paljon iloja, on mukavaa nähdä esimerkiksi kun näkee, että kaikki mini-taskarit, tai kaikki Ankantekijät-kirjat koristavat hyllyä. Aku Ankka-julkaisut ovat siis mielestäni omalla tavallaan kauniita, ja niitä on esimerkiksi nukkumaan mennessä ilo jäädä vilkuilemaan. Minun mielestäni kovakantiset Aku Ankka-julkaisut ovat kaikista hienoimpia, niitä on ilo jäädä hipelöimään ja vilkuilemaan. Aina kun ilmestyy uusi kovakantinen, haluan nähdä sen ”livenä”, mahdollisimman nopeasti. Kovakantiset ovat hyödyllisiä. Kovakantiset ovat siis mielestäni hienompia, kuin pehmeäkantiset ja muutkin julkaisut, ja kaiken lisäksi sisälty säilyy hyvänä kovien ja suojaavien kansien sisällä. Ja muutenkin, se on sillä tavalla, että useimmiten kovakantisiin on koottu kaikkia huippuhyviä tarinoita.

Keräilyyni liitttyy myöskin erilaiset ostoskierrokset, mitä kutsun muiden mukana olevien kanssa usein ”divarikiekoiksi”, kun divareissa käydään. Se on kyllä oma lukunsa. Mielestäni on aivan mahtavaa kävellä pitkiäkin matkoja hyvässä seurassa, muutaman divarin takia. Siinä on taas sellaista erilaista. Sitten, kun divari näkyy, on ihanaa rynnätä sisään kuin mikäkin koiralauma ja etsiä akkareita pinoista ja hyllyistä sekä muualtakin divarin kätköistä... Olen ehkä hieman omituisen kuuloinen, mutta siitä minä todella pidän ja tiedän ainakin muutaman samaa mieltä olevan...

On aivan ihanaa metsästää jotakin harvinaista julkaisua, vaikka jonkinlaisen rahasummankin ja pitkän kävelyn tulos olisikin. Se on juuri koko asiassa parasta. Jos on nähnnyt vaivaa jonkin julkaisun eteen, niin kuin usein minulle käykin, niin se on siinä juuri se pointti. Esimerkiksi mutsin ostama kirja ei ole yhtään sama asia, tunne ei ole sama. Toisin kuin on aivan mahtava tunne, jos on pitkän kävelylenkin jälkeen löytänyt etsimänsä. Se on todella palkitsevaa. Toki, aina kun saa jonkin uuden julkaisun, on iloinen tunne. On aina hauskaa, jos kokoelma karttuu, vaikkakin vain pienellä määrällä Aku Ankkaa. Ja onhan siinä sellainenkin, että jos lahjaksi saa, niin silloin säästää rahaa esimerkiksi juuri ”divarikiekalle”, tai muuten vain ostoksille.

Nimmareita ja kuvia olen aina harrastanut, ja niissäkin on oma hauskuutensa. Varsinkin aitoja piirroksia on todella hauska katsella. Ne kun ovat kaiken lisäksi vielä niin taidokkaita.

- Don Rosa (11 kpl. Kaikissa Rosa-kirjoissa, joissakin tuplana, ja vielä A6-pahvilla.

- Kari Korhonen (9 kpl. Esimerkiksi kirjoissa Neljä mestaria ja Naurettavat naapurit.)

- Daan Jippes (7 kpl. Esimerkiksi kirjoissa Ankantekijät 1 ja Ankantekijät 10.)

- Freddy Milton (5 kpl. Esimerkiksi kirjassa Ankantekijät 10 ja A6-pahvilla)

- Mau Heymans (5 kpl. Kirjassa Hollantilaiset mestarit, joita löytyy 3 kpl, + A6-pahvilla)

- Bas Heymans (5 kpl. Kirjassa Hollantilaiset mestarit, joita löytyy 3 kpl, + A6-pahvilla)

- Wilma van Den Bosch (4 kpl. Kirjassa Hollantilaiset mestarit ja A6-pahvi)

- Michel Nadorp (4 kpl. Kirjassa ja pahvilla)

- Ferioli (4.kpl. Kirjassa Neljä Mestaria ja A6)

- Rodriques (4 kpl. Kirjassa Neljä Mestaria ja A6)

- Wanda Gattino (4 kpl. Kirjassa Neljä Mestaria ja A6)

- Giorgio Cavazzano (2 kpl. Kirjassa Ankantekijät 8 ja A6-pahvilla)

- Kai Vainiomäki (1 kpl, vuoden 2006 Aku Ankka-lehdessä)

- Carl Barks (1 kpl, noin 250-300€:n arvoisessa Mickey Mouse in color-kirjassa)

- Floyd Gottfredson (1 kpl, noin 250-300€:n arvoisessa Mickey Mouse in color-kirjassa)

- Marco Rota (1 kpl, Nahkakantisessa Ankantekijät 4-kirjassa, jota on painettu 200kpl)

Ja kyllä aitoja piirroksiakin löytyy: Daan Jippes, Freddy Milton, Wilma van Den Bosch, Kari Korhonen, Michel Nadorp, Mau Heymans, Bas Heymans, Don Rosa...

Nyt kokoelmani on ainakin omasta mielestäni jo melkoisen suuri, ajatellen sen, että vasta parisen vuotta sitten aloin varsinaisesti kerätä.. Kokoelmani käsittää nykyään kaikki taskukirjat viittä lukuunottamatta, reilusti yli 2000 Aku Ankka-lehteä sekä paria lukuunottamatta kaikki Aku Ankka Ekstrat, Kaikki Jumbot (uusinta lukuunottamatta), kaikki teemataskarit, paitsi ensimmäinen, kaikki Mini-taskarit, kaikki Roope-sedät + erikoisnumeroita, 19 Näköispainosta, kaikki Taikaviitta-lehdet, lähes kaikki Iines-lehdet, 11 jättikirjaa, kaksi Carl Barksin Kootut-kirjaa (numerot 2 ja 12), Kaikki Aku Ankan Juhlasarjat-kirjat (1-5 kotelossa), kaikki ”normaalit” Ankantekijät paitsi uusin, sekä yksi nahkakantinen, numero 4, tekijän nimmarilla, Kaikki Don Rosa-kirjat, paitsi Roope Ankan elämä ja Teot-kirjan alkuperäispainos. Kaikissa Rosa-kirjoissani on lisäksi nimmarit, parissa kuvakin. Lisäksi omistan kaikki Ankalliskirjasto-kirjat, paitsi uusimman, 11 Aku Ankka Päivästä Päivään-kirjaa, 34 Parhaat Sarjat-kovakantista, kaikki paitsi kaksi Ankkalinnan-kirjaa, kaksi Neljä Mestaria-kirjaa tekijöiden nimmarilla ja Kari Korhosen kuvalla, kolme Hollantilaiset Mestaria-kirjaa, joissa kaikkissa nimmarit ja kuvat, paitsi yhdestä puuttuu Michel Nadorpin kuva. Omistan myös: Kaikkia Aku Ankan Taskukirjan erikoisnumerot, Carl Barksin Joulu-kirjat koteloissa, Kova Laki-kovakantisen, Nälkäinen kummmitus-kovakantisen, Mikin parhaat- kovakantisen, Aku Ankan parhaat sekä Roope-sedän parhaat-kovakantiset, Kummatkin ”Rokkikukot”-kirjat, kaikki kolme Aku Ankka Ekstra-kirjat, Aku Ankka Lanttijahti-kovakantisen, kaikki Aku Ankka Parhaat Palat-kirjat, Ammattina Ankka-kovakantisen, Aku Ankka myyttien saari-kovakantisen, Aku Ankan Lukupaketti-kovakantisen, Aku Ankka tietovisakirjat, Wizards of Mickey-kirjan, Näköispainoksena kaikki joulumantelit ja jouluparaatit sekä Roope-sedän aarrearkku-pakkauksen, sakankielisiä julkaisuja, pari ruotsinkielistä julkaisua, yhden italiankielisen julkaisun, tanskankielisen julkaisun, noin kolmisenkymmentä Aku Ankka-kansiota, Mikin Dekkaripokkareita, kummatkin Iines-pokkarit, Aku Ankan joulu-kovakantisen, viisi kovakantista taskukirjaa, Carl Barks – Ankkamaestro – vhs-kasetin, Sudenpentujen käsikirjoja, Mikin Mysteerit-pokkarit kaikki, Sarjainfo-lehtiä neljä kappaletta, kaikki Aku Ankan Aikakoneet, Mä Hessu-pokkarin sekä Hiiri Joka tiesi liikaa-pokkarin, noin 20 Aku-palat-albumia, Kaikki Aku Ankan satasivuiset-albumit, Paljon Aku Ankan Parhaat-albumeita, Aku Ankan jalkapalloalbumit, reilusti Aku Ankan karusellejä, Aku Ankka Klassikoita, murrealbumeita, Iines -Tunteita ja toilauksia-kirjan, Roope-setä – kultaiset vuodet – albumin, Walt Disneyn Klassikoita-albumeita sekä reilusti muita Ankka-julkaisuja ja oheistuotteita. Ja nyt kun katson tuota listaa, ihmettelen, miten nuo kaikki mahtuu edes kahteen kirjahyllyyn, joissa niitä pidän..

Lainaus:
Tietäisikö muuten joku, missä kirjassa olisi sarja "Windigojen mailla"...? Olen sen tarinan halunnut lukea, mutta minulla on vain 3 ensimmäistä osaa, ja loppua en tiedä...?
Tuossahan tarinassa on vain kolme osaa. Ainakin lehdessä se on julkaistu kokonaisena Aku Ankoissa 45-47/1991. Eli jos olet siitä kolme osaa lukenut, niin etköhän ole koko tarinankin. Tuo sarja on julkaistu myöskin Kadonneen kirjaston vartijat-kirjassa.

Pitkä viesti, 10500 merkkiä.

-Akuhullu

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

//Lagittipas sitten niin pahasti, että tuplana tuli. Ensiksi ei meinannut mennä, lähdin sivulta, ja lähetin uudestaan. Ei meinannut lähettää, ja lähdin taas. Nyt sitten on täällä, kaksinkertaisena. Voihan...

//valkoinenmagia, katsoin omista kokoelmista kyseisen lehden, ja itselläni lukee ainakin numerossa 47/1991, eli sarjan päätenumerossa, "loppu". Luultavasti sinullakin. Tuollaista "painovirhettä" tuskin on. : )

//Ettet vain puhuisi nyt tarinasta Unelmoiden läpi elämän? =)

//Hei! Tuon tarinan ensimmäinen osa, joka on numerossa 45/91, päättyy tuolla tavalla, että Roope näkee jotakin, ja Windingot kaappaavat hänet mukaansa.

//Suosittelen itse ainakin sinua ostamaan kirjan tai ne kaksi puuttuvaa lehteä, saat hienon lukunautinnon ;)

Vierailija

Kiitoksia tiedosta, Akuhullu97.

ongelma vain on, että kaikkien lopussa lukee "jatkuu seuraavassa numerossa"...?

Se jää muistini mukaan siihen kohtaan, jossa Roope huutaa; Olen kääpiö-intiaanien vankina!

Puhun ihan tästä "Windigojen mailla" sarjasta.

Jep, en usko itsekkään, että paino-virhettä olisi,

mutta kuinka tarina tästä jatkuu...?

Jep jep. Näin on tehtävä. ;)

Vierailija

Hieno viesti Akuhullu-97. Pn sinulla aika valtava kokoelma Disney-julkaisuja, vaikka oletkin vasta 97 (vai oletko?). Miten olet tuon ikäisenä onnistunut saamaan noin valtavan kasan nimmareita, minulla ei ole yhtäkään ja olen sinua vanhempi. Olet kyllä aikamoinen Akuhullu, Akuhullu. :D

T3
Seuraa 
Liittynyt17.7.2009

Keräilen kaikenlaisia Aku Ankkoja. Mieluiten taskareita, sillä niitä tulee joka kuukausi joten niiden julkaisutahdissa pysyy hyvin perässä. Taskareita minulla on jo melkoinen läjä, niitä on melkein hylly pullollaan ns. 200 luvun taskareita minulla on noin 30, 300 luvulta melkein kaikki. Vaikka niitä onkin niin paljon, niitä löytyy silti vähän väliä vaikka sisarusten huoneista. Roope-setiäkin on jo melkoinen pinkka kaapin pohjalla. Meille tuli Roope-setä noin 3 vuotta, sitten oli pieni tauko ja nyt se tulee veljelleni lahjatilauksena.

//: Kovakantisiakin on jo aika paljon.

T3

Vierailija

Periaattessa keräilen vähän kaikkea Aku Ankka kirjoja mutta suurin osa ostoistani on Aku Ankan Taskukirjoja tai kovakantisia mutta aku ankka on jäänyt vähän muiden keräilyjen taakse mutta kyllä aina välillä ostelen taskareita kun halvalla divareista löytyy. Silloin kun ostan divareista minulla on yksi periaate: Ensipainos se olla pitää ;).

:)lillen:)

Vierailija

Voisin kai kertoakin! (:

Kerään siitä vuodesta lähtien, mistä minulle on tullut ankka-lehdet (Kaikki lehdet ovat minulla kyseiseltä vuodelta) myöskin kaikki taskarit ja ropsut. Eli tilaus vuodesta jonnekin hamaan tulevaisuuteen! :P

Kerään myös Rosan kirjoja, joista omistankin kaikki, paitsi viimeistä, joka ilmestyy ensi vuonna.

Joskus saattaa ostaa jonkin yksittäisen kova- tai pehmeäkantisen, mutta en yleensä osta.

OP kuittaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat