Venäjä

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tämän topic on pyhitetty venäjän kielelle, sekä yleisesti itänaapuristamme puhumiselle.

Pyrin antamaan teille kaikille halukkaille peruspaketin venäjän kieltä siinä määrin, että hallitsisitte perusasiat, kuten esimerkiksi venäläisten aakkosten merkityksen sanojen suvut ynnä muuta. Tavoitteena olkoon riittävä tietous normaaliin arkikeskusteluun venäjäksi.

Toivon todella, ettei topic kuivuisi kasaan ainakaan hujauksessa, joten kysymyksiä saa ja pitää esittää, jos tulee ongelmia.

VENÄLÄISET AAKKOSET

Venäläisten kirjainten osaaminen on aivan ensimmäinen askel venäjää opittaessa. Niitä ymmärtämättä koko kielen opiskelu on hankalaa, ellei mahdotonta.

A a = A a

K ? = K k

M ? = M m

O o= O o

T ?= T t

? ? = V v

? ? = E e, je

? ? = N n

? ? = R r

? ? = S s

? ? = H h

? ? = U u

? ? = I i

? ? = L l

? ? = P p

? ?= B b

? ? = G g

? ? = D d

? ? = jo

? ? = zh (vrt. englannin kielen friDGe)

? ? = Z z

? ? = ji (lyhyt i)

? ? = F f

? ? = ts

? ? = tsh

? ? = sh

? ? = shtsh

? = taka-i (y: n ja i: n välimuoto)

? = pehmeä merkki (viimeinen konsonantti pehmenee j-mäiseksi)

? = kova merkki (harvinainen, lähes tarpeeton)

? ? = E e

? ? = ju

? ? = ja

Huomaathan, että useat venäläiset pienet kirjaimet ovat usein samanlaisia, kuin isot, mutta vain puolet pienempiä.

Sivut

Kommentit (46)

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Noniin, tässähän tämä on nyt sitten vihdoinkin tämä Venäjä-topic! Hienoa, Budjettivaje. Tämä on erittäin mielenkiintoinen topic. Katsotaan miten keskustelu tässäkin topicissa alkaa sujumaan. Toivottavasti ainakin melko hyvin. Eikä vain "melko hyvin", vaan erittäin hyvin. Vaikka minä en olekaan mikään kielinero aivan, niin yritän opetella jotain perussanoja/perulauseita venäjäksi. Siitä on nimittäin varmasti hyötyä tulevaisuudessa.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Budjettivaje, miten sanottiinkaan venäjäksi "Minun nimeni on ..."?

En muista, mutta olen kuullut sen.

P.S. Hyvä kun teit vihdoin tämän topicin, kiitän!

Vierailija

Kiitos kehuista Donald-91, One Piece ja kumppanit!

Niin ja muistutan, että halukkaat voivat myös keskustella venäjään liittyvistä asioista, kuten vaikkapa Putinin kyseenalaisesta asemasta tai Neuvostoliiton ajoista.

Ja olen samaa mieltä kanssasi siinä, että venäjä on hyödyllistä. Nimittäin Suomi keskittää toimintaansa yhä kasvavassa määrin Venäjälle. Älkää uskoko, jos teille sanotaan, että englantia osaamalla saatte töitä mistä vain. Venäjä ja kiina ne ovat ne kannattavat kielet.

Mutta todellakin, yritän aluksi saada teitä ymmärtämään venäjänkielisten tekstien merkitystä.

Tietenkään tämä tämmöinen köykäinen sekundaopetus ei vedä vertoja live-opetukselle.

Lainaus:
One Piece: Budjettivaje, miten sanottiinkaan venäjäksi "Minun nimeni on ..."?

Se on ???? ?????, eli lausutaan minja zavut.

Vierailija

Mukavaa, että vihdoinkin teit tämän topicin. En tiedä paljon mitään (yhtään mitään) Venäjän kielestä, mutta historian tunneilla ollaan Venäjää käsitelty. En ymmärrä, mikä kaikilla suomalaisilla on Venäjää ja venäläisiä vastaan. Kaipa se johtuu noista sodista, joissa Suomi on sotinut Venäjää vastaan. Mutta eihän se ole Venäjän/venäläisien syy, vaan vallanhimoisten johtajien. Kyllä kai kuka vain olisi sotaisa, jos johtaisi maailman suurinta valtiota.

-Poo?e A???a12

Vierailija

Minä en tästä "Sosialistisen Neuvosto Tasavaltojan Liitosta" oikein perusta,jos saa sanoa.Kielikin on sellasta outoa ja niin on kirjaimetkin.

Onko muuten niin että osa kirjaimista on samoja kuin Kreikassa?

Vierailija

Lainaus:
Venäjä

Budjettivaje - 12.12.09 07:25 (ID 412708)
Lainaus:
One Piece: Budjettivaje, miten sanottiinkaan venäjäksi "Minun nimeni on ..."?

Se on ???? ?????, eli lausutaan minja zavut.

Kiitoksia vaan Budjettivaje!

Nyt muistan sen taas!

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Venäjä

Roope Ankka12 - 12.12.09 07:26 (ID 412710) Mukavaa, että vihdoinkin teit tämän topicin. En tiedä paljon mitään (yhtään mitään) Venäjän kielestä, mutta historian tunneilla ollaan Venäjää käsitelty. En ymmärrä, mikä kaikilla suomalaisilla on Venäjää ja venäläisiä vastaan. Kaipa se johtuu noista sodista, joissa Suomi on sotinut Venäjää vastaan. Mutta eihän se ole Venäjän/venäläisien syy, vaan vallanhimoisten johtajien. Kyllä kai kuka vain olisi sotaisa, jos johtaisi maailman suurinta valtiota. -Poo?e A???a12

Niin sehän johtuu varmaan Stalinista,"Isä Aurinkoisesta että niittä vihataan.

Toinen hyvä esimerkki on Nikolai Bobrikow.

Eiköhän häntä aika paljon vihattu jos Schauman ampuu hänet senaatin portaissa.

Don McAnkka
Seuraa 
Liittynyt26.10.2009

Mukavaa, että toteutit tämän topicin, Budjettivaje!

En minäkään kieltä ymmärrä, saatikka puhu, mutta maa on tullut tutuksi maantiedon tunneilla ja museoissa vieraillessa.

Mitenkäs tervehtiminen? Mitenkäs se hoituu? Valistaisitko minua tietämätöntä, Budjettivaje?

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Venäjä

Don McAnkka - 12.12.09 07:32 (ID 412722)

Mukavaa, että toteutit tämän topicin, Budjettivaje!

En minäkään kieltä ymmärrä, saatikka puhu, mutta maa on tullut tutuksi maantiedon tunneilla ja museoissa vieraillessa.

Mitenkäs tervehtiminen? Mitenkäs se hoituu? Valistaisitko minua tietämätöntä, Budjettivaje?

No, en mielellään menisi vielä tervehdyksiin asti, sillä aluksi olisi todellakin parasta oppia nuo aakkoset. Tällöin minun ei sanojen opettamiseen mentäessä tarvitsisi kirjoittaa ääntämisasua suomalaisin kirjaimin.

Pistän nyt kuitenkin ihan tällaisen perustervehdyksen, jolla voi korvata minkä tahansa muun tervehdyksen paitsi "hyvää yötä":

???????????? [zdracdvitje]

Lainaus:
Mefisto: Onko muuten niin että osa kirjaimista on samoja kuin Kreikassa?

En usko. Venäjän kielessä ei ole noita alfoja ja deltoja ynnä muita.

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Venäjä

Mefisto - 12.12.09 07:31 (ID 412718)
Lainaus:
Re: Re: Venäjä Roope Ankka12 - 12.12.09 07:26 (ID 412710) Mukavaa, että vihdoinkin teit tämän topicin. En tiedä paljon mitään (yhtään mitään) Venäjän kielestä, mutta historian tunneilla ollaan Venäjää käsitelty. En ymmärrä, mikä kaikilla suomalaisilla on Venäjää ja venäläisiä vastaan. Kaipa se johtuu noista sodista, joissa Suomi on sotinut Venäjää vastaan. Mutta eihän se ole Venäjän/venäläisien syy, vaan vallanhimoisten johtajien. Kyllä kai kuka vain olisi sotaisa, jos johtaisi maailman suurinta valtiota. -Poo?e A???a12
Niin sehän johtuu varmaan Stalinista,"Isä Aurinkoisesta että niittä vihataan. Toinen hyvä esimerkki on Nikolai Bobrikow. Eiköhän häntä aika paljon vihattu jos Schauman ampuu hänet senaatin portaissa.

Suomi ja Venäjähän ovat taistelleet aikojen alusta asti, vaikka missä sodissa. En viitannut vain Talvi- ja Jatkosotaan.

Missäs Budjetti on, kun ei ole täällä opastamassa meitä. Aika hyvin on lähtenyt käyntiin tämä topic.

EDIT: Ai, siinähän sinä :)

Don McAnkka
Seuraa 
Liittynyt26.10.2009

Lainaus:
Venäjä

Budjettivaje - 12.12.09 07:36 (ID 412727) No, en mielellään menisi vielä tervehdyksiin asti, sillä aluksi olisi todellakin parasta oppia nuo aakkoset. Tällöin minun ei sanojen opettamiseen mentäessä tarvitsisi kirjoittaa ääntämisasua suomalaisin kirjaimin.

Totta. Parempi opetella kielen alkeet ensin. Anteeksi turha kysymykseni.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Hei Budjettivaje; Miten sanotaan "Donald-91" venäjäksi? Ainakin lopussa taitaa olla tuo sama numeropääte.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Lainaus:
Re: Venäjä

Donald-91 - 12.12.09 07:39 (ID 412733)

Hei Budjettivaje; Miten sanotaan "Donald-91" venäjäksi? Ainakin lopussa taitaa olla tuo sama numeropääte.

Huhhuh!

Kylläpäs teillä on mukavan paljon kysyttävää.

Donald-91 on venäjäksi kirjoitettuna ?o?a??-91.

Vierailija

Niin, minunkin nimessäni (jonka Budjetti oli laittanut aloitusviestiin. Joka on muuten suuri kunnia :))olivat numerot pysyneet samoina.

Vau, mikä viestivauhti! Joka minuutti tulee uusia viestejä! Hyvin onnistunut topic, Budjetti! Tämmöistä on näköjään kaivattu.

Ps: Kiitos vielä kerran Budjetti! Siis tästä kunniasta saada nimi aloitusviestiin. Alan käyttämään tätä nimikijoituksena.

-Poo?e A???a12

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat