Ruotsi

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Elikkäs tämä topic on luotu siksi, että monet oppisivat ruotsin kielen alkeita, sillä onhan ruotsin kieli Suomen toinen virallinen kieli. Tämä ropic on tarkoitettu myös kaikkeen ruotsin kieleen liittyvään keskusteluun. Ruotsin kielessä on myös samat aakkoset. Tässä muutamia:

Hejdå, hej = hei, moi

Vad = mitä

Vad heter du? = Mikä sinun nimesi on?

Jag heter javal. = Minun nimeni on javal.

Hur gammal är du? = Kuinka vanha sinä olet?

Jag är tretton år. = Minä olen 13 vuotta.

Och jag har en mamma. = Ja minulla on äiti.

1 ett, en

2 två

3 tre

4 fyra

5 fem

6 se x (yhteen)

7 sju

8 åtta

9 nio

10 tio

(Nio ja tio äännetään niu ja tiu) (Å äännetään o.)

Persoonapronominit:

jag minä

du sinä

han hän (pojasta)

hon hän (tytöstä)

vi me

ni te

de/dom he

Prepositiot:

i Vasa - Vaasassa

på bordet - pöydällä, pöydän päällä

till skolan - kouluun, koulun luokse

från Vasa - Vaasasta, Vaasan luota

hos Aku - Akun luona

med Aku - Akun kanssa

under stolen - tuolin alla

bakom bilen - auton takana

framför huset - talon edessä

bredvid skolan - koulun vieressä

Lisää "sanontoja":

God morgon! - Hyvää huomenta!

Goddad! - Hyvää päivää!

Hejdå! - Heippa!

Vi ses! - Nähdään

Vuodenaikoja:

Kevät - Vår

Kesä - Sommar

Syksy - Höst

Vinter - Talvi

Husdjur (kotieläimet)

hevonen - en häst

koira - en hund

kissa - en katt

undulaatti - en undulat

papukaija - en papegoja

hamsteri - en hamster

marsu - ett marsvin

rotta - en råtta

kani - en kanin

kala - en fisk

gerbiili - en gerbil

lisko - en ödla

Näin muodostetaan lauseesta kielteinen.

Laita "inte" sana lauseeseen kun tekijä ja "tekeminen" on kerrottu. Esim.

Jag bor inte Åbo. - Minä en asu Turussa.

Kysymyksiä sitten vain.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Niin mikä ei muuten näy tuossa kohdassa 6?

Hienoa, että teit tämän nyt sitten.

Kysyisin heti alkuun, mitä olikaan ruotsiksi "Yksi pala kinkkua"?

Vierailija

Kohdassa 6 se ei näy jos kirjoittaa yhteen, koska se on suomen kielessä "ruma sana". Yksi pala kinkkua = En bit skinka.

Vierailija

Kiitoksia tuosta yhdestä palasta kinkkua!

Ei se sana kyllä ruma sana ole tuossa kohdassa 6 ja sitä paitsi se olisi englantia, jos se olisi yhteen kirjoitettu, eikä suomea. Se on normaali sana!

Ja kyllä sitä koulussakin käsitellään, jos ei teillä vielä ole käsitelty.

Vierailija

Kiva topic, Javal :) Ei minulla ole ainakaan vielä mitään huomautettavaa. Juu, ei tuo 6 ruotsiksi ole suomeksi/englanniksi ruma sana/kirosana. Se on ihan sana muiden joukossa.

Ps: One Piece, millä luokalla olet? Veikkaan jotain 6- tai 7-luokkaa.

//EDIT// Tuo en on kyllä artikkeli, eikä tarkoita numero 1, ainakin tietääkseni.

Vierailija

Lainaus:
Ruotsi

Roope Ankka12 - 13.12.09 12:27 (ID 413245)

Kiva topic, Javal :) Ei minulla ole ainakaan vielä mitään huomautettavaa. Juu, ei tuo 6 ruotsiksi ole suomeksi/englanniksi ruma sana/kirosana. Se on ihan sana muiden joukossa.

Ps: One Piece, millä luokalla olet? Veikkaan jotain 6- tai 7-luokkaa.

Juu, niinhän minä olen. Sinä taidat olla seiskalla?

Vierailija

Minäkin olen 7 luokalla. Ja sanan/artikkelin "en" voi kääntää suomeksi "yksi". En tiedä siitä se x sanasta (toki koulussa käsitelty), mutta sana ei näy jos kirjoittaa yhteen. Tässä vielä lisää kielioppia:

jag minä

du sinä

han hän (pojasta)

hon hän (tytöstä)

vi me

ni te

de/dom he

Vierailija

Lainaus:
Re: Ruotsi

javal - 13.12.09 12:42 (ID 413257) Minäkin olen 7 luokalla. Ja sanan/artikkelin "en" voi kääntää suomeksi "yksi". En tiedä siitä se x sanasta (toki koulussa käsitelty), mutta sana ei näy jos kirjoittaa yhteen. Tässä vielä lisää kielioppia: jag minä du sinä han hän (pojasta) hon hän (tytöstä) vi me ni te de/dom he

Voisit lisätä nuo aloitusviestiin ja kertoa vaikka, että ruotsin kielen kirjaimet ovat samat, kuin suomessa.

matsuuu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Re: Re: Re: Ruotsi

One Piece - 13.12.09 12:19 (ID 413241) Kiitoksia tuosta yhdestä palasta kinkkua! Ei se sana kyllä ruma sana ole tuossa kohdassa 6 ja sitä paitsi se olisi englantia, jos se olisi yhteen kirjoitettu, eikä suomea. Se on normaali sana! Ja kyllä sitä koulussakin käsitellään, jos ei teillä vielä ole käsitelty.

Näinhän se on, jos se on englantia, se on suomeksi sukupuoli, mikä ei ole ruma sana. Ja lisää ruottalaisia sanoja:

elva=11

tolva=12

tretton=13

tjugo=20

min mitt mina= minun (riippuu subjektin suvusta)

din ditt dina= sinun (riippuu dubjektin suvusta)

dyr, dyrare, dyrast= kallis, kalliimpi, kallein

dyr, dyrt, dyra =kallis (riippuu objektin suvusta)

Mä olen ysillä

Matsuuu

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Ruotsi

matsuuu - 13.12.09 12:50 (ID 413267)

Lainaus:
Re: Re: Re: Ruotsi

One Piece - 13.12.09 12:19 (ID 413241) Kiitoksia tuosta yhdestä palasta kinkkua! Ei se sana kyllä ruma sana ole tuossa kohdassa 6 ja sitä paitsi se olisi englantia, jos se olisi yhteen kirjoitettu, eikä suomea. Se on normaali sana! Ja kyllä sitä koulussakin käsitellään, jos ei teillä vielä ole käsitelty.

Näinhän se on, jos se on englantia, se on suomeksi sukupuoli, mikä ei ole ruma sana. Ja lisää ruottalaisia sanoja:

elva=11

tolva=12

tretton=13

tjugo=20

min mitt mina= minun (riippuu subjektin suvusta)

din ditt dina= sinun (riippuu dubjektin suvusta)

dyr, dyrare, dyrast= kallis, kalliimpi, kallein

dyr, dyrt, dyra =kallis (riippuu objektin suvusta)

Mä olen ysillä

Pahoittelen pilkunviilaustani, mutta 12 on tolv, ei tolva. Mä oon seiskalla, ja suomenruotsalainen. ;)

Vierailija

Lisäyksiä ja parannuksia tehty ensimmäisen sivun ensimmäiseen viestiin. Sitten vain harjoittelemaan ja kysymään! Vastaan jokaiseen.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Hyvä topic. Mitä mieltä muuten olette,kun Ajankohtaisessa kakkosessa oli pari viikkoa sitten,että pakkoruotsi pitäisi ottaa kokonaan kouluista pois. Etenkin Itä-Suomessa,niin pakkovenäjä olisi tarpeellisempaa kuin pakkoruotsi. Mitä mieltä olette? Pitäisikö ruotsia opiskella kouluissa vai pitäisikö sen olla vapaaehtoista? Ruotsi on kuitenkin Suomen toinen virallinen kieli. Ottakaa kantaa.

Jag tänker att vi måste pluggar svenska i skola eftersom vi behöver svenska i jobb och svenska är Finlands andra officiell språk. Berättar din egen åsikt för saken.

-------------------------------------------------

RUOTSIN VERBIN TAIVUTUS:

1) Spela, spelar, spelade, spelat = pelata

2a) ringa,ringer,ringde,ringt = soittaa

2b) köpa, köper, köpte, köpt = ostaa

3) bo,bor,bodde,bott = asua

4) springa, springer, sprang, sprungit = juosta (epäsäännölliset verbit)

Vierailija

Sohvaperuna, kyl pitäis ottaa ruotsi pois. Vois laittaa sen valinnaiseks vaikka sitte. kertokaas joku, opiskeleeko suomessa suomenruotsalaiset jokka puhuu ruotsia, opiskeleeko ne suomea?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat