Filosofia ja tuonpuoleinen

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

On olemassa Kuolema-topic, niin tässä aiheessa puhutaan laajemmin aiheesta. Tämä aihe säästää näitä sivuja, ja synnyttää monia kysymyksiä, muttei vastauksia. Tässä aiheessa puhutaankin tästä. Ja nyt valaisen vähän niitä tietämättömiä jotka eivät tiedä / tiedä tarkoitusta mitä tarkoittaa filosofia:

Filosofia (muinaiskreikaksi ?????????) on noin 600-400 eaa. välisenä aikana antiikin Kreikassa syntynyt ajatteluperinne ja oppiala, joka pyrkii tutkimaan muun muassa todellisuuden perimmäistä olemusta, tiedon yleisiä ehtoja, kauneuden ja arvojen olemassaoloa, hyvän yhteiskunnan ehtoja, ihmisenä olemisen luonnetta sekä näihin kytkeytyviä yleisiä teemoja. Sana 'filosofia' on lähtöisin kreikan kielen sanoista filia ja sofia, joista ensimmäinen merkitsee rakastamista tai ystävyyttä ja jälkimmäinen viisautta – filosofia voidaankin käsittää siis viisauden rakastamiseksi.

Eli nyt pohditaan kysymyksiä, ja yritetään keksiä vastaukset. Itse olen miettinyt tätä kysymystä todella pitkään. Siitä aiheesta syntyy kolme erilaista kysymystä. Ensinnäkin, miten kuolee? Olen jo tainnut löytää mielessäni kaikki tavat kuolla. Toiseksi, mitä tapahtuu kun kuolee? Syntyykö uudelleen? Pääseekö taivaaseen? Vai pääseekö kadotukseen? Vai muuttuuko kaikki mustaksi ja ei tapahdu mitään? Ja kolmas kysymys, sattuuko kuolema? Minusta se riippuu tilanteesta. Jos kuolee itse, ei. Yleensä kuolee unen aikana, eli yöllä, mutta voi saada myös sydänkohtauksen yms. Jos joku murhaa sinut (ampuu sinut, tappaa muuten vaan jne.), niin sattuu. Tämä on filosofinen kysymys, ja filosofialle voisi tehdä oman topicin. Tämä on muutenkin aika laaja, mutta jos tekee filosofia-topicin, aihe käy vielä laajemmaksi. Maailmanlopuista en tiedä, sen asian Jumala päättäkööt itse... Ja nyt, keskustelu aiheesta alkakoon!

-Aleksi - täällä tässä ja nyt!

Sivut

Kommentit (99)

Vierailija

Hyvä aloitusviesti MP-98!

Tähän ei voi vastata: Jos avaruus on loputon, miten se voi laajeta? Entä JOS avaruus ei loppuisi, mutta silti laajenisi, mitä avaruuden rajan jälkeen tulisi?

/Olikos Sokrates ja muut vastaavat filosofeja?

Vierailija

Kiitos, Range Osku!

Olet oikeassa. Tuohon ei voi vastata, mutta yritän: Avaruus laajenee niin, että se pienentää maapalloa (???), ja rajan jälkeen tulisi joku uusi planeetta :D //Sokrates oli filosofi. Eikä pelkästään: Hän oli yksi maailman merkittävimmistä filosofeista.

Vierailija

taisivat ne olla filosofeja. entä jos avaruudella ei ole rajaa? ja jos on niin mennäänkö sen jälkeen toiseen ulottuvuuteen?

muuten kun näin tarkemmin alkaa ajatella,niin maailmankaikkeus on ihmeellinen.

Vierailija

Tuokin on ihan hyvä teoria, eli mennäänkö sitten avaruuden jälkeen toiseen ulottuvuuteen? Ja tuokin on totta: Maailman kaikkeus on ihmeellistä!

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Itse opiskelen parhaillaan elämäni ensimmäistä filosofian kurssia. Kuolema on synkkä ja vakava aihe, mutta se kuuluu elämään.

Kuolla voi monella tavalla. Joko sinulla voi olla jokin sairaus esim. syöpä, sinä voit saada sairauskohtauksen, voit ajaa auto-onnettomuuden, joutua onnettomuuteen, hukkua, tukehtua, voit joutua väkivallan uhriksi jne... kuolemaan johtavia syitä on useita. Joitakin voi välttää itse. Esimerkiksi tupakka on automaattisesti yhteydessä keuhkosyöpään. Jos et polta tupakkaa, on riski siihen,että sairastut keuhkosyöpään pienempi. Jos käytät heijastinta,kun kuljet pimeässä, on riski siihen,että jäät auton alle pimeänä syysiltana pienempi.

Vaikka kuulunkin kirkkoon ja olen käynyt rippikoulun jne..., niin suhtaudun varsin kriittisesti kuoleman jälkeiseen elämään. Uskon kyllä, että ihminen voi päästä taivaaseen, mutta en usko silti mihinkään tuonpuoleiseen elämään. Kun kuolemme ja meidät haudataan, niin ajan saatossa ruumiimme muuttuu takaisin mullaksi. "Maasta sinä olet tullut, maaksi sinä olet jälleen tuleman."

Ja tuohon kysymykseen: "Sattuuko kuolema?" voisin vastata, että riippuu kuolintavasta. Syöpä on yksi pahin tapa kuolla. Sinä tiedät,että sinulla on vakava syöpä ja sinä tiedät, että sinä kuolet. Se on ehkä mielellisesti kaikista pahinta, koska mikä voisi olla hirveämpää kuin se,että tietää pian kuolevansa. Et sinä voi tietää joutuvasi auton alle huomenna klo 14, mutta sinä voit tietää,että jos sinulla on syöpä, niin että sinä voit kuolla huomenna tai ylihuomenna. Sitten makaat sairaalassa syövän nujertamana ja odotat,että kuolisit pian. Se olisi hirveää.

Jos kuolet väkivallan uhrina, sinut puukotetaan tai ammutaan, niin tottakai puukon isku tai ampuminen varmaan sattuu hetkellisesti, mutta kun menet heti tajuttomaksi tai jos kuolet välittömästi niin kipu on vain hetkellistä ja menee nopeasti ohi.

Varmasti kaikki sairaudet,jossa ihminen viruu kuoleman kourissa ja odottaa kuolemaansa, niin ne ovat varmasti kaikista hirveimpiä. Tässä kohdin tulee myös kysymys eutanasiasta,joka liittyy uskontoon ja liittyy siihen,että saako ihmisen kuolemaa jouduttaa eli sairaaloissa,joissa makaa potilaita kuoleman kourissa,odottaen kuolemaa, niin saako heille antaa vaikka kuolettavaa ruisketta,jos he sitä itse haluavat? Tämähän on Suomen laissa kielletty, mutta toisaalta se olisi oikein, koska onko sitten oikein,että ihminen viruu tuskissaan,vaikka hän kuolisi muutenkin ehkä huomenna tai varsin pian.

Näihin löytyy varmasti paljon mielipiteitä ja ajatuksia.

Vierailija

oletteko yrittäneet miettiä mihin avaruus loppuu?

itse yritin, mutta sitten se alkoi tuntua oudolta :S

minusta on tyhmää jos jku halvaantuu kaulasta alas päin niin sille ei saii antaa mitään kuolemaan johtavaa ainetta tai vastaavaa. sehän olisi sama kuin kituisi koko elämänsä....

Vierailija

Muuten Sohvaperuna, olen kuullut jossakin että kuolema ei ole pahinta jos sairastaa syöpää, tai tietää kuolevansa. Pahinta on se odotus. Itse en ihan tajunnut tätä, mutta kai se meinaa sitä että odotuksen aikana ihminen jännittää liikaa...

-Aleksi - tänään tässä ja nyt!

Vierailija

Eikös tämä avaruuden laajeneminen tarkoita sitä, että galaksit etääntyvät toisistaan? En ole ihan sataprosenttisen varma asiasta, mutta luulisin niin. Se että avaruus on loputon, on niin ihmeellisen älytön (ei kuitenkaan mahdoton) että kun vain ajattelenkin sitä, tuntuu, kuin aivojen koko teho keskittyisi vain ajatusten selvittelemiseen, ja unohtaisi ruumiin.

Mutta tosiaan, onkoavaruus kuitenkaan loputon? Ja jos ei, niin mitä sen toisellapuolen on?

//: MP-98, älä kopioi suoraan Wikipediasta, äläkä muualtakaan!

Vierailija

Kopioin wikipediasta, enhän osaisi muuten kirjoittaa kreikkaa :) Siinä oli vain pätkä tekstiä jossa kerrotaan filosofiasta. Voin liittä / kirjoittaa muutakin...

Vierailija

Tämä avaruus juttu kiinnostaa minua, onhan avaruus aina minua kuitenkin kiinnostanut. Avaruus on täynnä mysteerejä, kuten: Minkä näköinen musta-aukko on sisältäpäin? tai, loppuuko avaruus koskaan, vai laajeneeko se koko ajan? Ja tietysti oma suosikkini, Tulemmeko koskaan näkemään ulkoavaruuden olioita, eli ufoja? Tuo kuolema sen sijaan, on vain ajan kysymys. Itse kohtalo määrittää minun kuolemani, mutta kuolemaa en koskaan ole paljon ajatellutkaan. Kaikki jotka tupakkaa polttavat voivat tietysti vähentää kuoleman riskejä lopettamalla tupakoinnin. Muuta kirjoitettavaa tästä aiheesta ei tule nyt mieleen.

Vierailija

Tämähän aihe on suosittu! Noo, sitten asiaan: Minusta se ei ole vain ajan kysymys, sillä mitä jos syntyy ja heti kuolee???

Vierailija

Minusta tuntuu, että kuolen putoamalla puusta. En tietenkään ole varma. Minä en usko uudelleensyntymään, mutta taivaaseen uskon. Kuolema ei mielestäni satu kaiketi. Nimittäin ihmiset, jotka ovat kuulemma olleet kuoleman ja elämän rajamailla ovat nähneet oman ruumiiinsa ja ikään kuin sielu olisi lähtenyt pois. Laskujeni mukaan maailma loppuu vuonna 2012, kun Sveitsissä olevan atomikiihdyttimen atomit kohtaavat tai sitten ei. Maailmanloppu on viimeksi ennustettu vuodelle 2003, mutta tässä sitä ollaan, joten en voi olla varma atomikiihdytin-teoriastani.

Vierailija

Miksi sinusta niin tuntuu? Mutta kai jokainen voi arvata kuolintapansa... Minä en ole varma, miten kuolen...

Tali
Seuraa 
Liittynyt13.5.2009

Minä en usko taivaaseen, enkä mihinkään yliluonnolliseen. Ja tohon maailman loppu teoriaan että jos yhdysvalloissa yksi supertulivuori purkaantuu, niin se vaikuttaa koko maailman ilmastoon pahasti. Se ei kuitenkaan välttämättä aiheuta mitään maailman loppua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat