Metsästys&Kalastus

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Elikkä tälläisiä topicejahan on ollut jo monia,mutta kaikki ovat tippuneet.Eli ajattelin tehdä suosiolla uuden.Toiseksi pon noussut kaiken maailman topiceja,kuten Väittelyt,Psygolokia,Filosofia ja Maantieto topicit.

Elikkä täällä saa keskustella kaikkea metsästykseen ja kalastukseen liittyvää esimm...jahtitarinoita,mikä on paras riistaeläin,antaa ruokavinkkejä,miten valmistat esim... jänispaistin jne jne jne.

Voit myös kertoa mitä kaloja olet saannut,mikä olisi paras uistin jne jne jne...

Elikkä ei muuta kuin puhumaan!

-Mehvisto-

Kommentit (7)

Vierailija

Kun olin kerran meidän vaarilla, niin me menimme kalastamaan lohta ruoaksi, ja kun onki veti niin kovaa, niin vaari-parka lensi veteen. Heh, heh!

Vierailija

Kun mummon luona niin sillon jätettiin onki pyytämään kalaa kun menimme kävelyllr kun tulimme takaisin näimme ongen vedessä ja siinä oli kiinii lahna saimme haravalla sen ongen takaisin.

Vierailija

Kalastamista harrastan jonkun verran. Ja ehkä vanhempana myös metsästystä. Kala-onni tuntuu minulta puuttuvan. Olen saanut virvelillä tasan yhden kalan, 2,3 kiloisen eiku 2,7 vai... ääh, en muista kuinka ison hauen. Mato-ongella olen toki särkiä nostellut, ja ompa kohdalle osunut n. 5cm pitkä ahven. Se oli aika hauska.

-Vade-

Vierailija

Juu no kyllähän minä kalastelen mielelläni ja käyn metsällä Honkaperän porukan kanssa. Kesällä kalastelen tuossa takapihalla kun joki virtaa, ja kyllä siitä saa ihan hyvän makuisia ahvenia, harreja ja haukia. Itselläni on virveli mutta siitä on kela rikki joten piti ostaa uusi. Umpikelaa käytän koska avokelat ovat mielestäni hankalia mutta niitä pitää joskus kokeilla sitten vähän paremmalla ajalla. Uistimia, löytyisköhän niitä noin 70 kappaletta tai enemmänkin.

Viime vuonna ärsytti kun tulin kalasta niin sitten huomasin että pihtini joilla otan aina uistin ahvenen/hauen leuasta olivat tippuneet johonkin rantaa. No kyllä ne varmaan joskus vielä löytyvät.

Olen menettänyt parhaan uistemeni ärsyttävän serkkuni takia, koskan hän heitti sen puuhun.

Kahluusaappaat pitäisi joskus hankkia.

Mitäs metsästys/kalastusvaatteita te muuten käytätte? Minä käytän vain Jahtia. Se on kerta paras.

/Metsästyskorttia minulla ei ole joten se pitäisi hankkia. Kalastus lupaa en viälä tarvitse.

Vierailija

Kerran vähän ärsytti meidän mökillä kun olin saanut uuden virvelin. Jokivesi olikin yllättävän matalalla ja uistin jäi pohjaan keskelle leveää jokea. No, pitihän se sieltä hakea kun ei sitä viittiny sinne jättää kun siinä joskus uidaan. Virta oli joistainkohin yllättävän voimakas ja tuli sitte vähän uituu...

SuperÄijä
Seuraa 
Liittynyt27.12.2009

Metsästystä en harrasta, kalastusta sitäkin enemmän. Lähinnä haukia, lohia ja ahvenia virvelilläni nostelen. Kyllä niitä kahden-kolmen kilon haukia saan kesäsää noin viisi-kymmenen, riippuen siitä missä voin kalastaa.

Kelaan en ole hirveästi viittinyt panostaa, virvelipaketin mukana tullut on tähän asti riittänyt, mitä sekin välillä reistaa sivuttaisvedossa. Valmistajan mukaan johtuu käyttämästäni siimasta(vetää neljä kiloa), eli paksumpaa siimaa pitää kokeilla.

Vapa on medium-jäykkä, vahva Shimano kolmen vuoden takuulla. Ei tuosta takuusta loppujen lopuksi kamalasti hyötyä ole, tuollainen perusvapa kun on lähes ilmainen. Varsinkaan kun vapa on käytännössä hajoamaton.

Vieheistä sen verran, että niitä on iso pakillinen. Mielestäni paras viehe haukia vastaan on Rapalan keskikokoinen ta iso Taildancer, alavatsa valkoisena, selkä oranssina. Liike houkuttelee etenkin haukea, mutta myös jonkin verran kuhaa. Sääli vain, että isäni veti sen viime kesänä pohjaan, niin syvään, ettei varmasti saa takaisin. Enkä sen jälkeen ole nähnyt kaupoissa normaalia taildanceria, mutta sitä uudempaa versiota(nimeä en múista.Ominaisuuksiltaan erilainen.)olen kyllä nähnyt.

Toinen asia, mikä minua kismittää vieheisiin liittyen, on se, että tarpeeksi isoja lippoja on vaikea löytää. Ne kun ovat parhaita ISOjen ahvenien kalastamiseen. Ahvenet kun eivät ota vaappuun kovin agressiivisesti.

Onko kenelläkään muuten Kuusamon vuosiuistin 2010:ää? Itsellä on, mutta käytännössä en ole kokeillut. Se virtausaukko juttu vähän epäilyttää, vaikka voihan sekin toimia. Tuskin kuitenkaan uistinta juurikaan tulen uittamaan, koska kalat raapisivat kultauksen piloille, eikä uistin enää näyttäisi hienolle. Mistä asti uistinten on tarvinnut näyttää ihmisen silmään hienoilta.

Vaakana käytän Fischermanin digivaakaa

Toiminnot vakiot: Lock, on, off

MAX punnitsevuus: 7500g

Virhealue

0-1000g:5g

1000-7500g:10g

Eli aika perus vaaka löytyy kaapista. Enpä niin ISOja kaloja ole saanut, etteikö tuo riittäisi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat