Lukio

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tämä keskustelu on lukiolaisten sananvaihtoa kaikesta siitä, mikä liittyy edes etäisesti valkolakin tavoitteluun. (Rakastamamme off topic käy pieninä annoksina :) )

Täällä voi avautua vaikkapa siitä, kuinka lukio vie elämän. Tai sitten pohtia kurssivalintoja ja tuskailla jatko-opintosuunnitelmien kanssa. Toivottavasti keskustelusta tulee vuorovaikutuksellista, eikä parin sanan vastauksien ketju.

Tsempataan toisiamme jaksamaan koeviikkoihin valmistautumisessa, ideoidaan penkkariasuja ja mietitään, mistä löytyisi pari vanhojen tansseihin - vai jättäisikö sittenkin tanssimatta... Täällä saa höpöttää niin kirjoituksista, tutortoiminnasta, kirjojen hankkimisesta, vaihtarivuodesta kuin kurssien itsenäisestä suorittamisestakin; kaikenlainen ajatustenvaihto on suotavaa eli antaa palaa!

Jotta saadaan keskustelu rivakasti käyntiin, heitän alkuun sen perinteisen kysymyksen: mitä kursseja nyt menossa? (Itelläni ENA3, SAA2, RUB2, VED3, PS1, KE2, MAA4, MAA11, LI2, TE1 kolme viimeisintä hajautettuna kahteen jaksoon.)

Kommentit (14)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Esimerkki hyvästä avauksesta.: )

Lainaus:
Pahvitimali: Tsempataan toisiamme jaksamaan koeviikkoihin valmistautumisessa, ideoidaan penkkariasuja ja mietitään, mistä löytyisi pari vanhojen tansseihin - vai jättäisikö sittenkin tanssimatta...

Koeviikko menikin juuri, ja suht. hyvin menikin.: ) Jokainen numeroni oli jokin ysi, ja pari näistä pyöristynee kymppiin. Jakson keskiarvon pitäisi siis jatkaa edelleen yli ysin tasoa.

Wanhoista.. Seuraavalla viikollahan ne ovat, ääks. En itse suostunut tanssimaan, en vaikka yritettiin, enkä toisaalta halunnut jäädä kokonaan hommasta sivuun.:'D Siispä juonnan. Pääsen pynttäytymään ja mukaan fiilikseen ilman tanssimista.:P Sopii hyvin.

Lainaus:
Pahvitimali: Jotta saadaan keskustelu rivakasti käyntiin, heitän alkuun sen perinteisen kysymyksen: mitä kursseja nyt menossa? (Itelläni ENA3, SAA2, RUB2, VED3, PS1, KE2, MAA4, MAA11, LI2, TE1 kolme viimeisintä hajautettuna kahteen jaksoon.)

Mulla on ihana jakso nyt.: D MAA9, GE2, SAB25 ja KU4. 45 minsan tunneilla tämä tekee 20 viikkotuntia plus tietty hypärit, joita on joku 5-6, eli aika jees.: D Koeviikolle tulee vain kolme koetta, joka puolestaan tarkoittaa runsasta vapaapäivämäärää. Me likes.

Vierailija

Sullahan on reilusti hypäreitä _wonderlust_! Mulla ei varmaan kahden ekan vuoden aikana ole ensimmäistäkään hypäriä... Lukkari niin täynnä. Mulla on niin selvästi muutama aine mistä on paljon kursseja, että on hankala vähentää tuntimäärää jättämättä jotain ainetta kokonaan pois. Paha on lukea kemiaa ja fysiikkaa vähän sieltä täältä, kun aineet itsessään on niin kokonaisuuksia. Kielissä sama.

Pidä hauskaa tansseissa! Tanssiiko teillä muuten suunnilleen kaikki?

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Pahvitimali: Sullahan on reilusti hypäreitä _wonderlust_! Mulla ei varmaan kahden ekan vuoden aikana ole ensimmäistäkään hypäriä...

Mulla ei ollut parissa ekassa jaksossa yhtään hypäriä, vaan lukkarit oli tosi täynnä, mutta vähitellen niitä rupesi tulemaan. Viisi tai kuusi on ennätys tähän mennessä, tämän määrän voisi käyttää jo hyödyllisesti..:'D Hypärimäärän huomaa siitäkin, että vaikka mulla on vaan 20 tuntia varsinaista koulua, oon silti esim. tiistaisin koulussa kasista viiteen. Tähän päivään mahtuukin jo kolme hypäriä.

Lainaus:
Mulla on niin selvästi muutama aine mistä on paljon kursseja, että on hankala vähentää tuntimäärää jättämättä jotain ainetta kokonaan pois. Paha on lukea kemiaa ja fysiikkaa vähän sieltä täältä, kun aineet itsessään on niin kokonaisuuksia. Kielissä sama.

Tiedän tunteen.. Enkusta ja ruotsista oon käynyt viisi kurssia, saksasta kuusi ja matikasta kahdeksan. Fyssasta ja kemiasta sai riittää yksi pakollinen kurssi kummastakin.: D Matikan ja saksan yhdistelmän takia en vieläkään ole saanut ängettyä psyka ykköstä mihinkään koloseen, vaan joudun tämän vuoden vikassa jaksossa kurssille ykkösten kanssa.-_-' Kaikella kunnioituksella ykköset, mutta kaikki opettajatkin ihmettelevät, kuinka tämän vuoden ykköset on poikkeuksellisen levottomia tapauksia. Kiva muutenkin näyttää joltain kakkosen lusmulta, joka ei ole "jaksanut" suorittaa sitä psykaa.: D

Lainaus:
Pidä hauskaa tansseissa! Tanssiiko teillä muuten suunnilleen kaikki?

Nojaa, jos nyt hengissä selviän..:'D Yli 40 paria tanssii, mutta mukana on koulun ulkopuolisia, ykkösiä ja abeja. Kyllä suurin osa kakkosista silti osallistuu.

Vierailija

Hyvä topic ja erittäin hyvä aloitus!: D

Olen tämän varmaan monesti jo sanonut, mutta sanonpa vielä täällä. Itselläni ei ole enää kursseja meneillään, abi kun olen ja lukulomalla, tai no varsinaisestihan lukuloma alkaa penkkareista. Torstainahan ne ovat ja jännityksellä odotan, että tuleeko niistä lopulta mitään, kun suunnitteluryhmällä on ollut vähän probleemeja. Viimeinen koeviikkokin meni vähän aikaa sitten ohi ja meidän koulun opettajien laiskuuden tuntien kokeiden palautukset ovat puolitoista viikkoa koeviikon päättymisestä. Eli ensi keskiviikkona pitääkin mennä palautuksiin, sitten näkeekin, että pääsinkö kursseista läpi, jotta saan sen vähimmäismäärän kursseja suoritettua.

Kevään kirjoituksetkin alkoivat viime perjantaina äikän tekstitaidolla, tosin itseltäni se ei mennyt varmastikaan kovin hyvin. Maaliskuussa olisi sitten vielä äikän esseekoe, fysiikka sekä pitkä matikka ja sen jälkeen onkin lukio suoritettu. Mitäs aineita muuten Wondy aikoo kirjoitta?

Lainaus:
Wondy: Pääsen pynttäytymään ja mukaan fiilikseen ilman tanssimista.:P

Kuinkas ajattelit pynttäytyä? Olisikohan tiedossa mustaa väriä...? : D

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Mattiii: Mitäs aineita muuten Wondy aikoo kirjoitta?

Krhm, tämähän nyt on vähän auki..:'D Pitkän matikan, äikän tietty, keskipitkän ruotsin ja pitkän enkun ainakin. Lyhyttä saksaa en ajatellut kirjoittaa, mutta kun nyt käyn kuitenkin kaikki kurssit siitä, niin pidetään tätä vaihtoehtoa pikkuisen mahdollisena. Bilsa on yksi mahdollisuus myös, oon käynyt siitä nyt kolme kurssia suht. mukavalla menestyksellä. Oikeastaan kaikki muut on sellaista ei-missään-nimessä -tasoa, jotain hissaa, yh:ta, ussaa jne. en ikimaailmassa kirjoita. Enkä tietty fyssaa tai kemiaa, kun olen käynyt niistä vain ne pakolliset kurssit.

Lainaus:
Kuinkas ajattelit pynttäytyä? Olisikohan tiedossa mustaa väriä...? : D

Hah, ehkä joo hieman mustaa.: D Oon jopa hommannut kaiken tarvittavan, eli ylipitkän merenneitomallisen hameen (suomeksi siis hame, joka on hyvin tyköistuva n. polviin asti ja levenee voimakkaasti helmaan), valkoista liituraitaa mustalla pohjalla, mustat avokkaat 13,5 cm:n koroilla, mustan paitapuseron hametta vastaavaa kangasta, mustan satiinivyötärökorsetin ja ylinäyttävät tekoripset ofc mustat nekin ja joiden tarkoituskaan ei ole esittää aitoja ripsiä vaan kaikkea muuta.: D Silmämeikki on sekin mustansävyinen, mutta väripilkuksi ajattelin kirkkaanviolettia kynsilakkaa. Että näinkin ilopilleriltä ajattelin näyttää.: D Niin ja päähaivenet olisi tarkoitus kihartaa ja kasata jonkinmoiseksi kampaukseksi. Siinä onkin hommaa, pelkässä kihartamisessa kestää ainakin tunti.

Vierailija

Kuulostaa Wondy aivan upealta! Tykästyin erityisesti tohon vyötärökorsettiin. Mitenkäs tanssahtelut sujuivat?

Uuden jakson alku on sitten kivaa aikaa, kun päälle ei paina vielä miljoona deadlinea ja koeviikkoon on vielä aikaa. Tästä olotilasta nautiskelen juuri nyt :)

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Lainaus:
Pahvitimali: Turha tuplapostaus (=piiloupitus), löytyykö laudalta muita lukiolaisia?

Oho, oho, olen missannut tämän topicin näemmä. No löytyyhän täältä lukiolaisia. Itseni ja jo sanaisen arkkunsa avanneiden lisäksi tiedän ainakin Budjettivajeen, Sohvaperunan ja Donald-91:n olevan lukiossa. Viimeksi mainittu tosin on jo lomilla lukiosta myös, vai...?

No siis, aiheeseen. Itse olen lukion ykkösellä ja kolme ensimmäistä jaksoa on suoritettu. Ihan mukavasti on mennyt myös. Paitsi ehkä matemaattisissa aineissa (matikka, fysiikka, kemia) jossa en todellakaan kovin nero ole. Ensi viikolla olisi tulossa takaisin fysiikan koe, jonka pelkään menneen aika tavalla penkin alle. Matikka, fysiikka ja kemia eivät itseäni kiinnosta niin tippaakaan, joten niiden arvosanat ovat vähän niin ja näin. Yritän kuitenkin niihinkin panostaa parhaani mukaan.

Nyt on siis neljäs jakso menossa ja kurssit ovat muistaakseni KE1, KU1, LIP3, ÄI10, UE2, MAB2 ja RUB2. Rasittavin jakso, mikä minulla on tähän mennessä ollut...

Tällä viikolla olivat penkkarit ja wanhojen tanssitkin, joo... Abien juhlissa sai kyllä välillä revetä kunnolla. Varsinkin heidän videonsa... :'D Näin varmaan kaikilla.

Vierailija

No, itse nyt olen lukion viimesyksynä aloitellut, joten en voi tästä lukiolaisuudesta niin syvällä rintaäänellä puhua, mutta voinpahan kuitenkin.

Wanhojen tanssithan ne sitten ensi vuonna ovat minulla edessä. Uskaltaisin pitää asiaa jo varmana, sillä seitsemän kymmenestä oppilaasta koulussamme on tyttöjä, joten meistä pojista tulee ensi vuonnakin olemaan melkoinen kysyntä.

Eilen kävinkin ottamassa tuntumaa ensi vuoteen katsomalla tanssit viimeistä kertaa nollakokemuksella. Ja kyllähän ne vuosi toisensa perään ovat aina yhtä hieno kulttuurillinenkin elämys. Koenkin siis vain velvollisuudekseni päästä jatkamaan tuota jaloa perinnettä.

Mutta siihen asti minun pitää sätkiä tämä ensimmäinen vuosi loppuun tässä arjen ja työn loputtomalta tuntuvassa kierteessä, vaikka ei siinä mitään vikaa ole. Kuluupahan tämä kultainen nuoruus hitaammin, jos on paljon työtä.

Itselläni vat siis tässä jaksossa GE2, VEB3, HI1, RUA3, UE2, MAA4 sekä ENA3. Tiukka jakso siis. Kaksi pitkää kieltä ja kolmea reaaliainetta. Mutta mikäs sen hauskempaa. Haasteet ovat elämän kardemumma.

Vierailija

Budjettivaje, ootko lukenu ruotsia "alusta asti" a-kielenä vai vaihtanut pitkäksi lukioonsirtymisvaiheessa? Ihan vain uteliaisuuttani kyselen :)

Vierailija

Lainaus:
Re: Lukio

Pahvitimali - 26.02.10 08:21 (ID 476036)

Budjettivaje, ootko lukenu ruotsia "alusta asti" a-kielenä vai vaihtanut pitkäksi lukioonsirtymisvaiheessa? Ihan vain uteliaisuuttani kyselen :)

Juu, kysele pois vain. On vain mieltä lämmittävää, kun joku jostakin syystä vaiheistani kyselee.

Eli käytännössä olen kyllä lukenut a-ruotsia alusta asti, mutta erikoisen tästä oppianeesta tekee meidän lukiossamme se, että se "aloitetaan" vasta kolmannesta kurssista. Ei siis ole RUA1 tai RUA2-kursseja, vaan niiden tilalla käydään lyhyen ruotsin vastaavat kurssit.

Mutta siis itse olen nuo kaksi lyhyen ruotsin kurssia käynyt ja nyt aloittanut pitemmän svenskan lukemisen ja kyllähän se on tarjonnut mukavasti enemmän haastetta kuin lyhyt. Tosin olen ajatellut alustavasti kirjoittaa ruotsin lyhyenä, mikä on varsin yleistä a-ruotsia lukevien keskuudessa.

Sikäli muuten onnistuin valitsemaan opinahjoni hyvin, sillä lukioni on Oulun ainoa, jossa pitkää ruotsia ylipäänsä voi opiskella.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Neljättä jaksoa mennään eteenpäin lukion ensimmäisellä luokalla.. Wanhojen tanssit on juu edessä ensi vuonna ja niihin saatiinkin jo vähän esimakua ennen hiihtolomaa,kun wanhat tanssivat koko koululle. Meidän koulussa muilla luokilla on ihan tasapuolisesti tyttöjä ja poikia,mutta sitten meidän luokalla (tai ryhmällä, eihän lukiossa ole luokkia) on peräti 19 tyttöä ja 4 poikaa, joten voipi olla,että on pienoinen kysyntä ensi vuonna, kuka tietää..

Itse valitsin b-ruotsin,kun tulin lukioon,koska olin b-ruotsia lukenut yläasteella, mutta on ruvennut hieman harmittamaan,koska itselläni ruotsi on selvästi vahvempi kieli kuin englanti ja sitten,kun pitää yksi pitkä kieli eli a-kieli yo-kirjoituksissa kirjoittaa, niin tuo ruotsi olisi ollut siinä tapauksessa parempi vaihtoehto. Tokihan voisin vieläkin vaihtaa b-ruotsista a-ruotsiin, mutta en tiedä viitsinkö. Kyllähän tuo englantikin ihan hyvin sujuu. Kaverillakin oli b-ruotsi yläasteella, mutta hän otti lukioon a-ruotsin. Kaverini on nyt lukion toisella luokalla ja hänellä on nuo wanhat tanssit jo takana päin. Kaveri kertoi,että olihan se aluksi hieman hankalaa, kun meni a-ruotsiin, mutta äkkiä siihen pääsi ns. sisälle. Alkuun kokeista tuli vitosia ja kutosia, mutta nopeasti ne numerotkin sieltä hilautuivat ylöspäin.

Yo-kirjoituksia en ole hirveästi vielä ajatellut, mutta alustavasti olen ajatellut kirjoittavani tälläisiä aineita, joista osa on pakollisiakin:

MAB eli lyhyt matematiikka,

RUB lyhyt ruotsi

ENA pitkä englanti

AI äidinkieli

ja sitten reaaliaineista ehkä psykologiaa, biologiaa tai jotain muuta..

Itselläni on tässä jaksossa seuraavanlaisia kursseja:

MAB2, TE1, AI3, HI2, GE2, MU1, LI1

Vierailija

Jos meillä olisi mahdollisuus lukea pitkää ruotsia olisin mitä todennäköisimmin siellä, keskipitkä on jotenkin... tympeää. Enkussa ja saksassa päntätään ties mitä hienouksia, ja ruotsissa pitää kääntää lause "Vad heter din mamma?" ja kysyä se sitten kaverilta. Ja ihan rupulukio tämä ei todellakaan ole, muissa aineissa vaatimustaso on huomattavan korkea ja erityisesti reaaleissa koekysymykset lähinnä vanhoja ylppäreitä. Ja sitten svenska on tällaista ihmeellistä ala-astetasoa. Motivaatio ruotsia kohtaan kun on muutenkin vähän hakusessa, niin tällainen leikkikoulumaisuus ei tee sille ainakaan hyvää.

Siis minäkin olen vielä vasta pikkuinen ykkönen, mutta kirjoituksista on puhuttu joka kurssilla ensimmäisistä tunneista lähtien. Jonkinlaiset raamit mulla on, mutta jollain tasolla suunnitelmat on kuitenkin vielä auki. Pitkä saksa ja enkku + kemia nyt varmaan ainakin, todennäköisesti keskipitkä ruotsi myös. Lyhyen venäjän kirjottaminen nyt on niin ja näin, sama pitkän matikan kanssa ja fysiikan kanssa.

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Kattokaa, mikä topic löytyi! ; )

Onkohan täällä ketään aktiivisia lukioikäisiä käyttäjiä enää. Minä ja Sohvaperuna? Wondy tietysti, mutta hänenkin lukionsa taitaa olla jo lukioitu.

Tällä hetkellä siis mennään omalla kohdallani toisen vuoden neljännen jakson koeviikkoa. Äsken oli biologian koe, joka meni muuten ihan hyvin, mutta tuli valitettavasti sählättyä yhden tehtävän kanssa. Olisin tiennyt enemmän, mutta en muistanut kirjoittaa lopulta niitä asioita. :/ Ensi viikolla minulla on kokeet äidinkielestä, ruotsista, englannista, yhteiskuntaopista ja historiasta.

Muilta osin lukio menee aika mukavasti. Kirjoitettavat aineet ovat selvillä. Äidinkieli, englanti, ruotsi, historia ja yhteiskuntaoppi olisi tarkoitus kirjoittaa. Lyhyen matematiikan kohdalla on vielä arpomista. Kirjoittaa vai ei? Matikka kun ei ole kovin vahvasti mennyt...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat