Valehtelu

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Kuten otsikko kertoo, tässä topicissa jutellaan valehtelusta. Minun mielestä tämä ei ainakaan ole turha. Luulen, että tästä aiheesta puhetta riittää, valehtelu kun on usein puhuttu asia.

Mutta mitä valehtelu oikeastaan on? Tässä ote Wikipediasta:

Lainaus:
Valehtelu on väärän tiedon esittämistä ja levittämistä. Valehtelija tietää esittämänsä tiedon paikkansapitämättömyydestä. Valehtelua voidaan käyttää mielipiteiden muokkaajana tai tapahtuneiden asioiden peittelemisenä.

Mytomania on psykologinen sairaus, jonka oireita ovat sairaalloinen halu valehdella ja keksiä sepitettyjä tarinoita.

Valhe voi olla aivan harmiton pikku juttu, joka on joidenkin mielestä mahdollisesti hauskaa pilaa. Valkoiset valheet ovatkin melko yleisiä. Usein valehtelu on kuitenkin haitallista, se voi jopa rikkoa esimerkiksi avioliiton ja muitakin tärkeitä ihmissuhteita. Joten kannattaa miettiä, kannattaako valehdella, ennen kuin valehtelee. ; )

Valehdellaanko sinulle usein? Valehteletko itse paljon? Entä mitä mieltä olet valehtelusta?

~Mr R.A.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minulle ollaan valehdeltu tänään koulussa, että siwassa olisi ale, mutta mitään aletta siellä ei ollut. Mutta itse valehtelin kerran pikkuveljelleni kännykän ääressä.

Vierailija

Tämähän oli hyvä idea! Todella hyvä aihe, MrRA!

Valehtelu on ärsyttävää. Varsinkin jos joku ystävä valehtelee. Joskus 3luokalla yksi kaverini valehteli selkäni takana koko ajan ja paras kaverini kertoi siitä minulle, mutta käski olla kertomatta, että hän kertoi tämän minulle. Ja sitten vielä toiseksi paras kaverini uskoi niitä kaverini valheita. Mutta onneksi kaikki kääntyi lopulta parhain päin, ja olemme nyt todella hyviä ystävyksiä. Mutta en voi vieläkään kunnolla luottaa kaveriini, joka valehteli selkäni takana. :I

Vierailija

Niin minustakin valehtelu alkaa ottaa päähän esim. joku sanoo toiselle: "katso, 50 euroa on maassa" mutta sitten ei olekaan. Ja minulle valehdellaan aikas paljon jota en voi enää hetkeäkään kestää, ja kerran minulle valehdeltiin niin, että uusimmassa Akkarissa olisi Rosa jatkis.

Vierailija

Eräs naapurini on valahdellut minulle aika usein kun olin vielä esikoulussa. Hän väitti että koulussa on aivan hirveää ja että uimahallissa saa olla missä altaassa huvittaa ja vaikka mitä. Pienenä tietysti uskoin kaiken, mutta kun kasvoin ja tajusin kaiken olevan puppua, sanoin tyypille suorat sanat niin että valehtelu loppui siihen paikkaan. Mutta vaikka valehtelu onkin jo ohi, en vieläkään ole hänen kanssaan niin sanotusti "puheväleissä". Mitään riitaa meillä ei ole, pikemminkin minua on loukattu. Mutta koska tämä menee niin henkilökohtaiseksi, en taida kertoa mitä oiken tapahtui.

-Kia K

Vierailija

Hienoa, että tämä topic on heti lähtenyt hyvin käyntiin ja pitkiä viestejä on tullut. Ja kiitos kehuista, Merimaria.

~Mr R.A.

Ben380
Seuraa 
Liittynyt5.12.2009

Minulle on valehdeltu joskus.

Minulle on valehdeltu esimerkiksi "Katso tuolla on (jotain)!" vaan siksi että ne pystyy hyökätä minun kimppuun. En usein välitä kiusaamisesta/valehtelemisesta. Jos joku kiusaa, minä kaadan sen, ja sitten se on loppu. (melkein).

Vierailija

Minun kaveri valehtelee koko ajan tänäänkin hän valehteli että on lukenut koko kirja sarjan!!!

Ärsyttää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija

Äräs entinen "kamuni" valehtelee, valehtelee ja puhuu pahaa selän takana. Jos esim. soitan sille

ja kysyn voiko se olla,

niin se sanoo että joo mä tuun pian, mut sit se ei tuulekkaan, eikä vastaa puhelimeen!

Jakaiken lisäksi se tahlaa kavereiden rahat sen omiin juttuihin, jo se on mulle velkaa noin 50€!

:(

Vierailija

Olen muiden kanssa melko samaa mieltä, että valehtelu on melko ärsyttävää. Minua ei olla pahemmin tultu vetämään nokasta, paitsi yhden kerran jolloin olin ostarilla Tampereella. (Vanhassa asuinpaikassani) Minulle tuli eteen yksi vieras tyyppi joka väitti: "Tampereen koulu ollaan peruutettu väliaikaisesti, sillä joku apina on rikkonut mm. luokkien katot, rikkonut ikkunat ja polttanut kaikki paikat." No sitten kävin viikonloppuna vilkaisemassa koulua, mutta eihän siellä mitään ollut tapahtunut. Tietenkin aravasin sen jo edellisenä päivänä, koska se tybe juoksi heti jonnekkin muualle. Maanantaina kävin sitten etsimässä hänen kotinsa, ja sieltä se sitten löytyi rikkomasta toisten ihmisten ikkunoita. Ei mikään hyvä tapa elämänsä aikana. Sitten vedin aluksi häntä t*rpiin ja hän sitten kaatui maahan ja sanoi pillittäen: "Okei, okei, mä tunnustan et kukaan sitä kouluu ei oo rikkonu, mut halusin vaan vitsailla sulle!" Ja sitten vedin häntä viellä kerran lättyyn ja lähti kirkuen ja itkien kotia päin juosten. Valehtelu on todellakin ärsyttävää, sillä ei siinä ole mitään järkeä loukata muita (siis ainakin minua se loukkasi, sillä luulin oikeastikin että koulu paloi, ja enkä saisi ees töitä!) Joten sittenpä en enää ikinä luottanut valehteluun, tai keneenkään joka minulle valehteli. Sen pituinen se.

Vince
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Valehtelu on paha asia ja väärin, ja myös ärsyttävää, oli sitten kyseessä iso valhe tai valkoinen valhe. Juuri tuollaisissa asioissa sen huomaa, että kaveri lupaa tulla käymään tai maksaa velkansa eikä pidäkään lupaustaan. Siinä huomaa heti, että kuinka huonon ja ärsyttävän kaverin on saanut. Sellainen käyttäytyminen ei tunnu kivalta.

Jos ajettelee valehtelemista vaikka poliittisissa, vakavissa, asioissa. Se on vielä pahempi, koska jos vaikka luvataan yrittää parantaa elintasoa mutta ei nostetakaan, vaan tehdään jotain aivan muuta, niin tavalliset kansalaiset kärsivät.

Omalle kohdalle osunut valehtelu on tosi ikävä asia. Itsekin muistan, kun eräs entinen kaverini lupasi tulla käymään mutta ei tullutkaan. Häntä ei näkynyt eikä kuulunut, ja mua otti päähän vähän aikaa. Olisi edes soittanut, että ei halua tai ei ehdi tulla. Se olisi ollut reilumpaa. Mutta ei, mokomaa ei näkynyt.

Vierailija

Lainaus:
Neiti Magia:

Äräs entinen "kamuni" valehtelee, valehtelee ja puhuu pahaa selän takana. Jos esim. soitan sille

ja kysyn voiko se olla,

niin se sanoo että joo mä tuun pian, mut sit se ei tuulekkaan, eikä vastaa puhelimeen!

Jakaiken lisäksi se tahlaa kavereiden rahat sen omiin juttuihin, jo se on mulle velkaa noin 50€!

Juuri tuon takia en lainaa kavereilleni rahaa velaksi. En edes luotettaville kavereilleni, koska niitä rahoja ei pakosti saa koskaan takaisin. Voin tietysti tarjota kaverille vaikka mäkki aterian ja tälleen, mutta en lainata rahaa.

No minulle on valehdeltu. Entinen parasystäväni jolle siis kerroin vähän kaikenlaista henkilökohtaista esim. kehen olin kulloinkin ihastunut ja vaikka että ukkini oli joutunut sairaalaan sen ja sen takia tai muuta vastaava. No tämä ns. paraskaverini kertoi näitä juttuja kaikille toisille jotta hänellä olisi puheenaihe ja ditten valehteli minulle että joku muu oli kertonut muille tyypeille ne jutut, kun ne kysyivät multa että onks totta se ja se juttu.

No. Sama tyyppi tekee edelleen samaa, paitsi ettei minun asioillani koska enää hän ei Todellakaan ole paras kaverini.

Tosin hän itse "löi välit poikki". Siis Alkoi olla välkillä toisen tyypin kanssa ja kaikkee tollasta. Aluks olin pettyny mutta sitten hoksasin että Ilo- 97 ja yhet kaks muuta tyyppii on Paljon parempaa seuraa. Non nyt me ollaankin sitten ylimmät ystävät ja tää valehtelija kulkee omia reittejään ja valehtelee edelleen.

Valehtelu on aina inhottavaa, mutta pahimmalta se tuntuu silloin kun joku johon on todellakin luottanut valehtelee.

*Nöösi, totista totta*

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat