Politiikka

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tämä on näiden sivujen virallisen epävirallinen Politiikka-topic. tässä puhutaan topicin nimen mukaisesti politiikasta ja lähes kaikesta mitä siihen liittyy. Mutta tietnkin näiden sivujen sääntöjen ja __Suomen lain__ rajoittamissa puitteissa. Eli omia mielipiteitä ja tosiasioita politiikasta laidasta laitaan. Mutta rasismiin tai muuhun sellaiseen EI saa syyllistyä, se on kiellettyä jo Suomen laissakin, niin myös näiden sivujen säännöissä.

Olen jo ainakin vuoden halunnut tehdä tämän topicin. Tähän asti en ole tehnyt, koska täällä käy suhteellisen vähän sen ikäisiä, joita politiikka voisi kiinnostaa ja joita kiinnostaisi siitä puhua. Niin olen ainakin lukenut joskus Off-Topicissa. Mutta nyt siis kokeilen rohkeasti saako tämä topic minkäänlaista kannatusta. Toivottavasti saa! :)

Tulen varmasti kirjoittamaan itsekin omia mielipiteitä ja "tietämyksiä" politiikasta joskus myöhemmin.

Aiheena on siis politiikka.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Sivut

Kommentit (283)

Vierailija

Saako puhua Itsevaltaista (TV-ohjelma)? : DDDD

Noh, itse en ole kovin kiinnostunut politiikasta. Varsinkaan tasavallasta. Noh, ei kyllä kuningaskuntakaan hyvä olisi... Paavo Lipponen on kova jätkä!

Vierailija

Kun olen itse lukenut koulussa kotona ominpäin historiaa suomen valtakausista olen itse ihan tyytyväinen että suomella on presidentti kuninkaan sijasta koska uskoisin että tämä maa olisi hieman erillainen jos Friedrick Hessenistä olisi tullut meidän ensimmäiseksi kunikaaksi...

Olen myöskin tyytyväinen tämänhetkiseen eduskuntaan vaikka joskus tietenkin on mielestäni tullut päätöksiä josta vähemmän pidän ...

hmm... en tiedä puhuinko oikein oikeasta aiheesta kun meillä ei ihan politikkaa vielä opeteta mutta kohta...

Lillen-Positiivisuus on voimaa-

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tottakai siitä Itsevaltiaat-nimisestä entisestä ohjelmasta saa puhua.

Mutta nyt minulla alkaa illan televisionputki, joka kestää ainakin puoli yhteentoista asti illalla.

Vierailija

Lainaus:
Politiikka

Donald-91 - 12.03.10 05:04 (ID 485514)

Mutta nyt siis kokeilen rohkeasti saako tämä topic minkäänlaista kannatusta. Toivottavasti saa! :)

Eikö melkein kannattaisi aloitusviestiin laittaa jonkinlaista "vihjettä" siitä, mistä kannattaisi keskustella. Politiikka on kuitenkin hyvin laaja aihe, ja vaikka sanotkin, että kaikesta saa kirjoittaa, on keskustelua vaikea synnyttää ellei päästä kunnolla alkuun. Siksi esimerkiksi jonkinlainen kysymys saattaisi saattaa tämänkin keskustelun aivan hulvattomaan kiitoon. Ja tietenkin myös se, että itse kertoisit jo heti aloitusviestissä jonkinlaisen oman näkemyksesi aiheesta voisi lisätä huomattavasti keskustelua.

Aihehan on kuitenkin hyvä ja tietenkin myös aina ajankohtainen. On myös tärkeätä, että lapset osallistuvat politiikkaan jo varhain. Politiikkahan ei ole pelkästään sitä, mitä tehdään Eduskunnassa. Ei suinkaan! Siksi olisikin tärkeätä, että ihmiset oppisivat "arvostamaan" politiikka, nykyään tuntuu nimittäin siltä, että politiikasta ei kukaan halua keskustella. Väitetään, että se on tylsää. Itse en ole tuota koskaan ymmärtänyt. Miten oman ja muiden elämän parantaminen voi olla tylsää? Sitähän politiikka käytännössä on...

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tuli tuosta "muiden elämän parantamisesta" mieleen eräskin tänä keväänä joidenkin syksyllisten Maikkarin uutisten mukaan voimaan astuva laki siitä, että Romaniasta ja Bulgariasta tulevat pakolaiset eivät muka saa mitään toimeentulotukea, jos eivät muutoin tule toimeen!! Sekö on muka ihmisten elämän parantamista? Tai sekö on reilua? Eipä ole ei. Aika outoja ihmeellinen laki jos sellainen kerta astuu voimaan.

Mitä muuten olette mieltä tekstiviestihäirinnästä? Mitä asialle pitäisi tehdä? Ja minkälaisia tuomioita häiritsijän pitäisi saada?

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
"Barksi"Miten oman ja muiden elämän parantaminen voi olla tylsää?

No ehkäpä onkin.. Sen lisäksi poliitikoista saa turhan usein sellaisen kuvan, että tyypit tahtovat vain valtaa itselleen tai jotenkin päästä esiin. Politiikka aiheuttaa jo sanana mulle haukotuksen, tunnustan sen näin kättelyssä, ja tämä onkin varmaan teinimäisimpiä piirteitäni. Kansanedustajien tulisi olla kansan edustajia, mutta jotenkin musta tuntuu, että häiskät jakkupuvuissa edustavat lähinnä itseään irralla kansasta. Politiikka ei tunnu olevan lähellä, se on jotain aikuisten kuivaa puhetta, mistä ei ole helppo löytää tarttumapintaa.

Saan nykyisin äänestää, mutta rehellisesti sanottuna homma ei jaksa juuri kiinnostaa. Sopivan ehdokkaan löytäminen kuulostaa mahdottomalta. Mistä muka löytäisin tyypin, joka ajaa (ja oikeasti ajaa eikä vain sano ajavansa) itselleni tärkeitä arvoja ja asenteita. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos itse ei viitsi edes yrittää, ei ole oikeutta valittaa. Taidan siis äänestää ja sitten valittaa.: )

Yksi käsittämättömyyksistä on mielestäni tämä nykyinen järjestely, että vaalipuheissa ja ties missä kosiskeluvaleissa saa luvata kuun ja vaikka Linnunradan taivaalta, mutta mitään ei tarvitse toteuttaa. Häh? Ketäs tässä on tarkoitus äänestää, parasta valehtelijaa, rikkaimman mielikuvituksen omaavaa? Ihan jees.. Pakottakaa ne puhumaan totta, helpottaisi äänestämistä jo kummasti.

Vierailija

Mielestäni hyvä topic. En ole nyt oiken selvillä miksi Astrid Thorsia niin "vainotaan", voisiko joku tarkentaa mitä hän on tehnyt? Jotain maahanmuuttoon liittyvää.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:
Re: Politiikka

javal - 13.03.10 08:46 (ID 486621) Mielestäni hyvä topic. En ole nyt oiken selvillä miksi Astrid Thorsia niin "vainotaan", voisiko joku tarkentaa mitä hän on tehnyt? Jotain maahanmuuttoon liittyvää.

Hänhän Eurooppa-ja maahanmuuttoministeri. Ei hän ole varsinaisesti mitään tehnyt, mutta hänhän on suomenruotsalainen,joten oikeastaan syyt miksi häntä vainotaan ovat pelkästään rasistisia.

Ja kyllä varmaan tuo maahanmuuttoministerin virkakin jotain vaikuttaa...

Ja tässähän on vainottu myös muitakin poliitikkoja, mutta tiedä sitten mikä siinä on syynä.. Joku päähänpisto, ehkä?

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Politiikka

Sohvaperuna - 14.03.10 08:22 (ID 486647)

Hänhän Eurooppa-ja maahanmuuttoministeri. Ei hän ole varsinaisesti mitään tehnyt, mutta hänhän on suomenruotsalainen,joten oikeastaan syyt miksi häntä vainotaan ovat pelkästään rasistisia.

Mielenkiintoinen väite. Rasismistako tässä tosiaan on kyse? Kansa vaatii siis Thorsin eroa vain koska hän on suomenruotsalainen? Kyllä itse sanoisin, että kyse on ennemminkin hänen valmistelemastaan ulkomaalaislainsäädännöstään...

Vierailija

Minä sanon heti kättelyssä että en tiedä paljoakaan politiikasta, mutta jotkin yksittäiset asiat kiinostavat minua kovasti.

Olen myös tyytyväinen että Suomessa on presidentti ja tyytyväinen että Halonen on vieläkin presidenttinä. Itse en haluaisi esim. Matti Vanhasta Suomen presidentiksi koska en tykkää hänen puhetavastaan enkä läheskään kaikista hänen kannanotoistaan.

Lainaus:
Mitä muuten olette mieltä tekstiviestihäirinnästä? Mitä asialle pitäisi tehdä? Ja minkälaisia tuomioita häiritsijän pitäisi saada?

Minusta tekstiviestihäirintä on sen tekijöiltä varsin lapsellista, paitsi jos se osoittautuu vakavammaksi. En tiedä millä keinolla sen voisi lopettaa, mutta se pitäisi kyllä lopettaa ainakin minun mielestäni. Tämä on jo aika kulunut lause, mutta totta: "Mene omaan mieleesi ja pohdi miltä itsestäsi tuntuisi jos sinulle tehtäisiin sama."

Varmaankin tuomioksi kelpaisi isot sakot ja varoitus. Ei sentakia sentään vankilaan pitäisi joutua, mutta ankarat sakot olisi minusta ainakin hyvä.

*Nöösi, nauru naamalla*

Vierailija

Nykyisin seuraan erittäin paljon politiikkaa. Kiinnostukseni alkoi osittain jo viime kevään eduskuntavaaleissa, mutta etenkin tänä talvena olen seurannut politiikkaa enemmän kuin koskaan. Pääsyy on tietenkin presidentinvaalit, mutta yksi toinenkin syy lisääntyneeseen kiinnostukseeni on varmasti ikä. Yläkoulun ylimmällä luokalla sitä osa alkaa jo pohtimaan eri yhteiskunnallisia kysymyksiä ja muita siihen liittyviä asioita. Nämä ovat muuten ensimmäiset presidentinvaalit, jotka jälkeenpäin muistan ja olen näin valinnan hetkillä tietoinen asiasta. Neljän vanhana vuonna 2000 sitä ei oikein tiennyt kaikista maailman asioista, puhumattakaan politiikasta.

En siis vielä ole oikeutettu äänestämään, mutta olen jo valinnut ehdokkaan, jota äänestäisin (ja tulen mahdollisesti äänestämään myös seuraavissa vaaleissa). Vielä hetki sitten olin oikeastaan kahden vaiheilla, mutta pari tiettyä seikkaa ratkaisivat lopulta tuloksen. Nimiä en kuitenkaan ala täällä kertomaan, vaikka sitten sen kuuluisan ja puhutun vaalisalaisuuden takia.

//: Niin ovat, mutta Halonenhan jatkoi presidenttinä myös niiden jälkeen.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:
Mr.Roope Ankka: Nämä ovat muuten ensimmäiset presidentinvaalit, jotka jälkeenpäin muistan ja olen näin valinnan hetkillä tietoinen asiasta. Neljän vanhana vuonna 2000 sitä ei oikein tiennyt kaikista maailman asioista, puhumattakaan politiikasta.

Olihan vuonna 2006 presidentinvaalit =).

Itsekään en aiemmin ole politiikasta ollut kiinnostunut, mutta Mr.Roope Ankan tapaan niin viime keväiset eduskuntavaalit herättivät oman kiinnostukseni politiikkaa kohtaan. Ja nyt varsinkin kiinnostusta on, kun pääsen itse ensimmäistä kertaa äänestämään. Presidenttitenttejä olen seuraillut kyllä ahkerasti, vaikka minulla onkin ollut koko ajan kaksi selvää ehdokasta keistä äänestän jompaakumpaa ja nyt kyllä viime päivien aikana on vahvasti alkanut näyttämään siltä, että ehdokkaani alkaa olla selvillä. Ja voin kertoa ettei se ole ainakaan Niinistö =).

Vierailija

Presidentinvaalien tulokset julkistetaan jonkun päivän päästä. Ehkä vähän jännittää, ketä sieltä tulee, mutta olen melko varma Sauli Niinistön voitosta. Arhinmäestä ei kuulemma ainakaan tule uutta presidenttiä. Koulussa kuulin, että jos Soinista tulisi pressa, hän ottaisi koulupuvut käyttöön koululaisilla. En tiedä, on huhu varma, mutta jos olisi, en haluaisi Soinia pressaksi ikinä.

:::Bowser:::

Vierailija

Lainaus:
Bowser: Ehkä vähän jännittää, ketä sieltä tulee, mutta olen melko varma Sauli Niinistön voitosta.

Niin minäkin. Niinistö on jo ajat sitten todettu pomminvarmaksi ehdokkaaksi toiselle kierrokselle, ja toisesta paikasta kamppailevat realistisesti vain Pekka Haavisto ja Paavo Väyrynen, piste.

Lainaus:
Bowser: Arhinmäestä ei kuulemma ainakaan tule uutta presidenttiä.

Ei tule. Niinistön, Haaviston ja Väyrysen jälkeen tulee valtava aukko todellisista mahdollisuuksista presidentiksi. Ainakin tänä vuonna. Seuraaviin presidentinvaaleihin Väyrynen on jo auttamatta liian vanha, mutta esim. Haavisto on hyvin todennäköisesti mukana tulevissa vaaleissa. Jos hän ei tällä kertaa voita, niin varmasti hän tulee vielä tekemään comebackin näihin kuvioihin.

//:

Ja tänään tosiaan äänestimme presidenttiä yhteiskuntaopin tunnilla oman luokkamme kesken. Maanantaina opettaja on laskenut yhteen kaikki äänet, ja äänestyksen voittaneen naamavärkki ilmestyy ilmoitustaululle ruokalan viereen. Jännityksellä odotan tulosta, ihan kaikki on mahdollista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat