Sarjakuva-Topic

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Anteeksi, jos tällainen aihe on jo entisestään. En ainakaan löytänyt haulla samanlaista, mutta huomauttakaa minulle, jos samanlainen topic on jo tehty.

Niin, kuten otsikossa lukee, täällä puhutaan kaikenlaisista sarjakuvista. Idean tähän sain siitä, kun tässä hiljattain oli tehty pari ainoastaan yhtä sarjakuvaa koskevaa topicia. Eli kaikki sarjakuva-asia voisi tulla tänne, ettei foorumi täyttyisi erillisistä sarjoista.

Seuraavassa ote Wikipediasta:

-Sarjakuva on esitys, jossa joukko perättäisiä kuvia muodostaa yhtenäisen tarinan. Kuvissa saattaa olla kirjoitettua tekstiä puhekuplien ja kuvatekstien muodossa.

-Yleisimmät sarjakuvan tyypit ovat sanomalehtistripit, sarjakuvalehdet ja -albumit. Sanomalehtistripissä on yleensä kolme ruutua ja se on usein mustavalkoinen ja piirrostyyliltään pelkistetty. Useat sanomalehtistripit perustuvat vitsiin, mutta stripit voivat myös muodostaa pitkään jatkuvia ja yhtenäisiä juonia. Sarjakuvalehdet koostuvat useista lyhyistä, muutaman sivun pituisista tarinoista. Sarjakuva-albumit taas kertovat tavallisesti yhden pitkän tarinan, ja joskus tarina voi venyä usean albumin mittaiseksi. Sarjakuvia julkaistaan myös webissä.

-Sarjakuvien juuret ovat elokuvien tavoin vankasti populaarikulttuurissa, mutta nykyään valtavirtasarjakuvan ohella elää myös ei-kaupallinen ja kokeileva sarjakuva. Aiheiltaan vakavampia ja juonenkehittelyltään monimutkaisempia sarjakuvia on kutsuttu nimellä graafinen novelli tai graafinen romaani.

Nyt on teidän puheenvuoronne, hyvät sarjakuvien ystävät!

~Mr R.A.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Hmm... Tietääkseni tälläistä ei vielä ole.

Itse sarjakuva tyyleistä minulla ei niin paljon mainittavaa ole, mutta omia hahmoja ja sarjoja minulla on pilvin pimein. Ehdoton oma-hahmo suosikkini on Höntti Hiiri, Mikki Hiiren karikatyyri. Hönnti on yksinkertaisen tyhmä ja tumpeloiva hiiri, joka on täydellinen Mikin vastakohta, vaikka ei rikollinen olekkaan. Uusin Höntti-sarjani kertoo siitä, kun piirtäjä velttoilee. Eli tässäpä pikainen alkukäsikirjoitus, jonka jätin väliin: Hönntti Hiiri on kävelyllä. Äkkiä hän houmaa, että tämän tausta on kadonnut ja toteaa: Hei! Mihin tausta katosi? Velttoileeko piirtäjä? Sitten Höntin kädet alkavat repsottaa ikävästi. Sen jälkeen Höntin vartalo on vain tikku-ukko. Lopulta Höntti toteaa: Minua ei ole! Sitten hän sanoo: Tussi, kiitos, ja piirtää itsensä uudestaan. Lopussa Höntti raivoaa itse piirtäjälle, eli minulle, sanoen: Minä sille piirtäjälle tussaukset näytän! Minusta idea on yksinkertaisen hauska. (Ei saa kopijoida!)

Nimeni on K -Kia K

T3
Seuraa 
Liittynyt17.7.2009

Hyvä topic!

Hmm, minulle tulee Karvinen, sekä luen sanomalehdistä aina Viivin ja Wagnerin ja B. Virtasen. Ja sitten käyn joskus aina tsekkaamassa Hesarin sivuilta Fingerporin, sekä josatin sivuilta (osoitetta en nyt muista) Musta Heppa-sarjakuvan. Ja lukaisen myös aina Pikkutunneilla.comin Moska, Piikki ja Sirkku sarjiksen. (:

T3

Vierailija

Sarjakuvia tulee luettua paljolti.

Aku Ankkaa, tietenkin luen ja kerään, ja sanomalhedistä luen aina sarjakuvat, vaikka niitä en kerääkään. Luen niistä Viivi&Wagnerin, Lassi&Leevin, Jeren, B.Virtasen ja Fantomin aina.

Ja luenhan myös paljon japanilaista sarjakuvaa, eli mangaa. Kahta sarjaa, aina kun lisää osia ilmestyy, ne lainaan sitten kirjastosta.

Sarjakuvat ovat mukavaa vaihtelua kirjoihin, joissa yleensä vain tekstiä.

Siinäpä sarjakuvasta tekstiä minun suustani.

OP kuittaa.

Vierailija

Kiitos vaan kehusta.

Luen itse joka aamu sanomalehden sarjakuvat. Siinä on Touhulan Perhe, Lassi ja Leevi, Harald, Aku Ankka (vain sunnuntaisin), Muumi, Fingerpori, Viivi & Wagner yms. Mielestäni Fingerpori on kaikista paras, koska se vaan on niin hauska. Minä taas ihmettelen Muumia, jossa ei edes ole mitään hauskaa ja siinä on vain pätkiä ja seuraavana aamuna on taas aivan erilainen juttu. -Mitä mieltä te olette Muumi-sarjakuvasta sanomalehdissä?

~Mr R.A.

Vierailija

Minä en pidä niistä Muumi-sarjakuvista. Nehän ovat niitä "oikeita muumeja", joissa on mm. alkoholia.

Miksikähän niitä on Muumeihin pitänyt tunkea? Kaikki muut siis luen sanomalehdistä, paitsi Muumit.

Unhodin mainita sunnuntaisin tulevat sarjakuvat lehdessä, koska silloin on eri sarjakuvat. Haraldin, Ipanavallan, Pojun ja Mikälieyksityisetsiväjutun(jonka nimeä en muista) luen joskus, ne eivät ole niin hyviä.

OP kuittaa.

//: Kaisakoo, linkkisi ei ikävä kyllä toiminut.

Vierailija

Tälläinen on jo: http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/ketju/15895/sarjakuvat/viesti...

Mutta lempisarjakuviani ovat siis Aku Ankka, Witch ja Viivi&Wagner. Aku Ankka onkin kestosuosikki, ja Ankkamaiset seikkailut ovat vain niin sympaattisia. Monta eri piirtäjää, jolla jokaisella on oma, ainutlaatuinen ja hireno piirrostyyli. Witch:issä on myös monia eri piirtäjiä, jopa Akkarin piirtäjiä! Heidän tyylinsä on myös hieno, ja sarjakuvaan on keksitty hauska juoni ja alusta asti. Välillä on tosin vähän tylsää, kun Witch-tytöt ovat vain siellä ns. taikamaassa. Lisäksi eläimet ja We ovat suloisia! Eläimet muistuttavat jonkun verran oikeita eläimiä. Viivin ja Wagnerin sanomalehtistripit (huh, huh, pitkä sana!) ovat hauskoja, niissä on hyvä vitsi. Henkilöt ovat hauskasti keksittyjä mielikuvitusolentoja. Myös sarjakuvakirjat ovat hyviä. Juba piirtää hienosti ja omalla tyylillään!

Pojot kaikille sarjakuvapiirtäjille, kiitos ihanista ja hienoista sarjakuvista!

Vierailija

Juu, Superin linkki toimii, jatketaankos nyt sitten siellä vaiko täällä? Sinne, tänne, vai minne?

OP kuittaa.

Vierailija

Niin, mun laittama linkki ei toimi... Täytyy kyllä myöntää, etten nyt voi mitenkään alkaa (tavalliseen tapaani) nalkuttamaan, sillä tässä topicissa on paljon parempi aloitusviesti. Mitä siis teemme?

Vierailija

Tehdään niin, että jatketaan keskustelua tässä topicissa, sillä yleisen käytännön mukaan on keskustelua jatkettu siinä topicissa, joka omaa parhaiten nämä ominaisuudet:

¤Topic on suosituin

¤Topicissa on paras aloitusviesti

¤Topic on luotu aikaisemmin

Tässä topicissa on paras aloitusviesti, joten ei meidän kannta upottaa tätä ja nostaa jotain vuonna 2008 tehtyä roskatopicia.

Anteeksi, että offasin, nyt takaisin aiheeseen.

>Ra12

Vierailija

Samaa mieltä olen minäkin. ; ) Ei kannata jatkaa vanhoissa topiceissa, joissa viestien laatu on huonompi. Ja on myös järkevää jatkaa uusimassa ja näkyvillä olevassa topicissa, ei vanhoissa ja hukkuneissa keskusteluissa.

Tämä viesti toimii samalla nostona, eli NYT voimme siirtyä jälleen aiheeseen.

~Mr R.A.

Vierailija

Wohoo!!!

Sattui isäni löytämään kaapista 3 vanhaa sarjakuva lehteä!!

Kyseiset lehdet olivat:

Mikki Hiiri ja Neekeripoika Torstai lehti vuodelta 1954. Kunto on mitä on mutta kaikki sivut näyttäisivät olevan tallessa.

Pecos Bill N:o 10 Nuoruuden lähde. Lokakuu 1954

Robin Hood N:o 11 - 1959

Vieläkun jostain tietäisi mitä arvoa noilla on.

Vierailija

Olen ehkä vähän outo, koska olen tyttö ja pidän näistä sarjakuvista:

Aku Ankka

Asterix

Fingerpori

Lucky Luke

Tex Willer

Tintti

:)Ninnu

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat