Matemaattiset pulmat

Seuraa 
Liittynyt27.12.2009

Tämän topicin ideana on keksiä matemaattisia pulmia ja ratkoa muiden esittämiä pulmia.

SÄÄNNÖT:

Pelissä saa olla koko ajan auki kuinka monta pulmaa tahansa, ja jokaisesta oikeasta vastauksesta saa pisteen. Vastaus tulkitaan oikeaksi kun kysymyksen esittäjä vahvistaa sen oikeaksi. Kun vastaat pulmaan, muista kirjoittaa viestiin kenen esitämä pulma on. Pulmat eivät vanhene koskaan. LASKIMEN KÄYTTÖ JA LUNTTAAMINEN ON KIELLETTY! Kilpailussa on kaudet. Kausi päättyy kun joku pelaaja saa 40 pistettä (40 pulmaa oikein). Pulmien tulee olla SANALLISIA. Jos pulmassa on useampi kohta (a, b, c...), niin jokaisesta oikein vastatusta kohdasta saa puoli pistettä. Myös minä voin vahvistaa vastauksia.

Muutama pulma:

-Kuinka suuri on sisäkulma ?, jos kolmion muut kulmat ovat: sisäkulma 18° ja ulkokulma 200°? (ratkaistu)

-Suorakulmion muotoisen porkkanapellon pituus on 38,5 m. Kuinka leveä pelto on, kun sen pinta-ala on 4,6 a?

-Suunnikkaan pinta-ala on 75 cm² ja kanta 15 cm. Kuinka korkea suunnikas on? (ratkaistu)

Sivut

Kommentit (189)

Vierailija

En ole noista ulko- ja sisäkulmista ihan varma kun en muista kuulleeni sellaisista...

Mutta yrittänyttä ei laiteta, joten:

-sisäkulma ? on kai 2 astetta.

-porkkanapelto on laskelmieni mukaan n. 11,9 neliömetriä leveä.

-suunikas on 5cm korkea.

Jos nämä menivät ihan metsään, älkää käsittäkö minua kovin väärin... : ) Olen luokkani paras matikassa (tai no, kahden parhaan joukossa, mutta se toinen on kaverini).

pikkusohvi
Seuraa 
Liittynyt8.11.2009

En oo minkään sortin matikkanero mutta....

Siis en tiiä äijä sun kysymyksii yhtään mutta....

1095 jaettuna kolmella (VINKKI:vuosi) mutta...

pikkusohvi mutta.........

Vierailija

Okei, no tässä tulee nyt pulma. En ole keksinyt tätä itse, vaan teimme tällaisia matikantunnilla.

Linnan pihassa on lampi, jossa kasvaa lumpeenkukka. Joka päivä lumpeenkukan lehdet peittävät kaksi kertaa niin paljon vedenpintaa kuin edellisenä päivänä (ensimmäisen päivän jälkeen lehdet peittävät pinnasta kaksi neliömetriä, toisen päivän kuluttua neljä) Lumpeelta vie 9 päivää peittää koko lampi.

a. Kuinka monta päivää kestää, ennen kuin lampi on kokonaan lehtien peitossa, jos lammella on kaksi kukkaa?

b. Kuinka suuri lampi on?

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tälläinenkin topic on laitettu pystyyn : P.

No koitetaas ratkaista edellistä pulmaa:

a)4,5 päivää

b)512 neliömetriä

Saattoi mennä ihan hakoteille...

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Jos "hiidenkirnun" vastaus meni oikein,niin tässä tulee uusi "pulma."

Huom! Tehtävässä tarvitaan laskinta!

Suorakulmion sivujen pituudet ovat 8cm ja 3cm. Suorakulmion sisällä on tasakylkinen kolmio,jonka kanta on 4cm ja molemmat sivut 6cm. Laske:

a) kolmion korkeus?

b) suorakulmion pinta-ala ilman kolmiota?

Vierailija

Lampitehtävä on legendaarinen. Oikea vastaus on tietenkin 8. päivänä, koska se tuplaantuu joka päivä. => Viimeistä edeltävänä päivänä sitä on puolet seuraavasta.

512 m² lienee oikein.

Tässä kaksi arvoitusta, jotka ovat osittain matemaattisiakin:

Mikä on pyramidin seuraava rivi? Millä säännöllä rivit muodostuvat? (Vaadin molemmat pisteeseen.)

1

11

21

1211

111221

4 4 4 4 4 = 55

Nelosten väliin saa laittaa peruslaskutoimitusten merkkejä. (Eli +, -, x, :.) Tulokseen ei saa koskea.

Kuinka saat tuon pitämään paikkaansa?

~kirja

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ensimmäisenä kiinnostaisi tietää SuperÄijän laatimista säännöistä, että onko paperilla laskeminen sallittua? Itse laskin nämä laskut päässä olettaen, ettei paperillakaan laskemista hyväksytä..

SuperÄijän toinen kysymys:

Jos nyt yhtään oikein muistan niin eikös aari ole 100 neliömetriä.. Näin ollen pellon leveys olisi... *laskee päässään pitkään* ...jaa-a Tulokseksi sain saman kuin *Kultu* sillä erotuksella, että hän pyöristi tuloksensa hiukan väärin. Pellon leveys näyttäisi olevan ~12m

Rubic's cuben kysymys:

En oikein tiedä mitä 'tavallisella' laskimella tarkoitetaan, mutta kelpaisikohan esimerkiksi lasku, jossa esiintyy pii, jokin korkeampi juuri tai logaritmi. Näinpä kyhäsin kokoon tällaisen laskun: log(kuutiojuuri piistä)

Vaikea esittää tuota laskua koneella, mutta toivottavasti kelpasi. En usko, että 'tavallinen' laskin pystyisi ainakaan logaritmeja laskemaan..

Sohvaperunahan pisti vaikean laskun päässälaskuksi. Siihen joudun kyllä paperia käyttämään, mikäli se on sallittua. Kirjan ensimmäisen arvoituksen luovutin jo aika nopeasti. En saanut siitä mitään järkevää selvyyttä. Toista tehtävää mietin melko kauan, mutta se vaatii vielä muhimista, jotta vastauksen saan. Eli Sohvaperunan ja kirjan kysymyksiin pyrin vastaamaan myöhemmin, mutten ole varma saanko niihin mitään järkevää..

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Täytyy kyllä myöntää,että pistin aika pahan noin päässälaskuksi. Minusta olisi kuitenkin paljon parempi,jos tässä topicissa saisi käyttää laskinta, mutta en tarkoita,että kaikkia plus-ja miinuslaskuja pitäisi laskea laskimella, mutta jos pitäisi laskea esim. neliöjuuria tai jotain mitä ei pysty päässä laskemaan ellei ole jokin helppo esim. neliöjuuri 25 on tietysti viisi tai neliöjuuri 64 on 8.

Ainoa kohta tuossa tehtävässäni, missä voi vähän kaivata laskimen apua on juuri tuon kolmion korkeuden laskeminen,jos sen laskee pythagoraan lauseen avulla. Siitä eteenpäin pitäisi olla helpompaa.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Huom! Tehtävässä tarvitaan laskinta!

Suorakulmion sivujen pituudet ovat 8cm ja 3cm. Suorakulmion sisällä on tasakylkinen kolmio,jonka kanta on 4cm ja molemmat sivut 6cm. Laske:

a) kolmion korkeus?

b) suorakulmion pinta-ala ilman kolmiota?

Sohviksen laskussa on ainoastaan tuo neliöjuuri, jota ei voi päässä laskea ja tietenkin desimaaleja on vaikea laskea päässä.

a)Kanta=4:2. Tulee 2 cm. Tässä kohdassa hyödynnetään pythagoraan lausetta eli 6²-2²=36-4 36-4=32 Neliöjuuri 32=5.66 Vastaus: korkeus on 5.66

b)8²-3²=64-9 64-9=55 neliöjuuri 55=7,42 3cmx7.42cm:2=22,26cm²

Ei ole kyllä aavistusta menikö nuo oikein.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat