Biologia

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

???????? Tervetuloa Biologia Topicciin!????????

--------------------------------------------------

Olen erittäin huono kyhäämään aloitusviestejä, tässä nyt kuitenkin jotain:

Tämä topic on yleistä ja korkealaatuista keskustelua varten, Biologiaan liittyvistä asioista tietenkin. Idea on sama kuin esimerkiksi Donald-91 suositussa Historia topassa. Täällä tietenkin myös pätevät yleiset keskustelunohjeet, käyttäydythän siis siivosti, niin kaikilla on hauskempaa! Toivottavasti keskustelu pysyy asiallisena.

Topic suunniteltu lillenin Topic?:issa

Tässä keskustelunaihetta:

Biologia kouluaineena?

Onko biologia mielenkiintoista?

Pidätkö biologiasta yleensä?

Mitä biologiasta tulee mieleen?

Missä arkipäivän asioissa tulee törmättyä biologiaan?

Onko bilsan opettaja mielestäsi mukava?

Omasta mielestäni biologia on ihan mukava kouluaine, ja sitä on kivaa ja mielenkiintoista lukea, kuten muitakin reaaliaineita. Biologian tieto on tärkeää tietoa elämässä, varsinkin jos pyrit esim. lääke tieteelliseen korkeakouluun. Biologian opettajanamme toimii ihan oma opettajamme. Monikin arkipäiväinen asia, esim.taudit liittyvät jollain tavalla biologiaan.

Biologian Osa-alueita: (Ote Wikipediasta)

-Aerobiologia

-Anatomia, eliöiden rakenteen tutkimus

-Astrobiologia

-Ekologia, eliöiden ja ympäristön suhteiden tutkimus[1]

-Eläintiede, eläimien tutkimus

-Etologia

-Evoluutiobiologia

-Fysiologia, elimistön toiminnan tutkimus

-Hydrobiologia

-Iktyologia, kalojen tutkimus

-Kasvipatologia eli kasvitautioppi

-Kasvitiede, kasvien tutkimus

-Kehitysbiologia

-Kudosoppi eli histologia, kudoksien ja solujen tutkimus

-Käyttäytymisekologia

-Meribiologia, mereen kohdistuva biologinen tutkimus

-Mikrobiologia, pieneliöiden tutkimus

-Molekyylibiologia, soluissa esiintyvien eloperäisten yhdisteiden molekulaaristen ominaisuuksien tutkimus

-Muoto-oppi eli morfologia

-Neurotiede

-Perinnöllisyystiede, perinnöllisyyden tutkimus

-Sienitiede

-Skatologia eli ulosteoppi

-Systematiikka, eliöiden luokittelun tutkimus

-Taksonomia eli tieteellinen luokittelu

-Ympäristöbiologia

Näistäkin nimityksisä käy ilmi, että esimerkiksi niinkin alkeellisen asian, kuin sienen tutkiminen on jollain asteela biologiaa. Eri asioita ovatkin sitten esim. Neurologia, jossa tutkitaan ihmisen monimutkaista psyykettä.

Myös monet suuremmat asiat, kuten ihmisen evoluutio apinan alkeellisesta sivulajista siihen mitä nyt olemme, on biologiaa. Biologia onkin tieteenala, joka käsittää monenlaisia eri asioita, ja niiden tutkimusta.

Mikäli Biologia-visalle tulee kannatusta, niin kyhään sen kyllä tähän aloitusviestiin.

Mahdollinen kritiikki topicista otetaan vastaan.

Muokkaan aloitusviestiä tarvittaessa!

Hauskoja keskusteluhetkiä biologian parissa!

-Late98-

Kommentit (5)

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:
Late: Biologia kouluaineena?

Onko biologia mielenkiintoista?

Pidätkö biologiasta yleensä?

Mitä biologiasta tulee mieleen?

Missä arkipäivän asioissa tulee törmättyä biologiaan?

Onko bilsan opettaja mielestäsi mukava?

Loistava topic! Tälläistä täällä kaivattiikin.

Biologia on mielestäni erittäin mielenkiintoista ja olen monesti halunnut sitten isona työskennellä jollain luonnontieteellisellä alalla. Ala-asteella biologia oli lähinnä eläinten ja kasvien tunnistamista sekä muistaakseni jotain perusasioita..kierrätyksestä ja sen sellaista. En enään tarkemmin muista. Ylä-asteella kerrattiin ala-asteen asioita ja lisättiin hieman tietoa.. 7-luokalla aiheena oli meribiologia: Kalat, vedet, meret jne.. 8-luokalla aiheena oli metsät sekä eläimet, linnut ja hyönteiset.. 9-luokalla aiheena oli ihmisen biologia sekä perinnöllisyystiede lyhyesti.

Nyt lukiossa olen käynyt kaksi biologian kurssia ja parhaillaan käyn kolmatta. Ensimmäinen kurssi on Eliömaailma, jonka pääaiheita on evoluutio, elämän synty ja kehitys, taksonomia sekä ekologia. Toinen kurssi puolestaan oli Solu ja perinnöllisyys-kurssi, jossa aiheena on solubiologia sekä perinnöllisyystiede. Tämä oli huomattavasti vaikein kurssi, mutta perinnöllisyystiede oli hyvin mielenkiintoista, kun pohtii, että mitä voi periytyä vanhemmalta lapselle ja niin edespäin. Kolmas kurssi, mitä juuri nyt käyn on ympäristöekologian kurssi ja se on aika helppo kurssi. Kurssilla käydään syvennetysti läpi 1.kurssin ekologia-osuus ja isona aihealueena on biodiversiteetti eli luonnon monimuotoisuus. Aihealueina on myös uhanalaiset luontoalueet, kuten koralliriutat sekä uhanalaiset eläimet sekä pohditaan ihmisen ja eliöiden vuorovaikutusta.

Itse aion kirjoittaa biologian yo-kirjoituksissa ja ehkäpä siitä tulee tulevaisuudessa ammattikin, siis biologiasta.. biologian opettajakin olisi ihan hieno olla.

Biologiasta tulee mieleen yksinkertaisesti elämä ja ihminen. Jos en tietäisi, mitä biologia on ja kuulisin sanan biologia ensimmäistä kertaa, niin sanoisin, että siitä tulee mieleen se, että se tutkii ihmistä ja maapallon eliöitä. Näinhän se onkin, mutta onhan biologia paljon muutakin.

Joka päivä törmää biologiaan. Uutisissa saatetaan kertoa sademetsien hakkuista, saimaannorpan ahdingosta tai jostain muusta tai sitten luonnossa saattaa törmätä vaikka palokärkeen tai laulujoutseneen tai hyvällä onnella voi nähdä ketun yms..nisäkkään. Biologiaan kuuluu myös ihmisen biologia eli ihan oma keho ja kehossa tapahtuvat muutokset ja sairaudet ovat myöskin biologiaa.

Meidän koulussa on neljä biologian opettajaa. Yksi näistä opettajista on sellainen, joka on todella rento ja tunnilla käytetään vaihtoehtoisia opetusmenetelmiä: Käydään netistä hakemassa tietoa, luetaan lehtiä jne.. kaksi muuta opettajaa on tiukempia ja heidän tunneillaan enemmänkin luennoidaan ja kuunnellaan opettajaa sekä kirjoitetaan muistiinpanoja. Neljännen opettajan tunneilla en ole koskaan ollutkaan.

Moni varmasti pitää biologiasta, mutta sitten on niitäkin jotka eivät siitä pidä. Ymmärrän toki heitäkin, en minäkään pidä vaikkapa fysiikasta, matikasta tai uskonnosta, vaikka ne saattavat jonkun mielestä olla kiinnostavia. Bilsa on kuitenkin hyvin tärkeä oppiaine, koska siellä oppiii ymmärtämään luontoa, eliöitä sekä myöskin ihmistä, ihmisen biologian ja perinnöllisyystieteen puolelta. Ja oppii ymmärtämään luontoa monipuolisesti ja eri näkökulmista sekä sen, että luonnossa on paljon muutakin kuin vain ne takapihan västäräkit.

Vierailija

Niinpä niin, loistava Topic! Itse pidän paljon Biologiasta ja se on todella kivaa. Meidän koulun Biologia/Maantiedon opettaja on todella kiva. Hänen puheitaan on hauska kuunnella ja samalla oppii todella paljon asioita.

Lisäksi biologia on muutenkun tärkeä oppiaine. Siinä oppii, miten säästää luontoa, ymmärtämään sitä ja miten siellä pitää olla. Tunneilla oppii myös erilaisia kasvilajeja, joita ei saata tietää. Itsekin olen halunnut työskennellä joissan kansallispuistossa tai jossain luonnon parissa. Se olisi hauskaa ja oppisi ymmärtämään luontoa enemmän ja opiskelemaan sitä vielä lisää.

Meidän biologian opettaja arvostaa paljon viittamista ja tarkkaa kuuntelemista tunnilla. Kaikkien mielestä biologia on tylsää, mutta minusta se on hyvin kiinnostavaa ja opettavaa. Biologia onkin yksi lempiaineistani ja kuunetelenkin tunnilla hyvin tarkkaan, jotta opin paljon kaikenlaista. Näin saan myös hyvän numeron.

-Scrooge McD, World the richest duck and King of the Klondike-

Vierailija

Biologia on kiva aine ja sainkin siitä todistukseen 9. Meillä oli alakoulussa yhdistettynäö biologia ja maantieto, mutta käsittääkseni yläkoulussa ne ovat erilliset oppiaineet.

Meidän bilsan opettaja oli meidän luokan ope, eli koko koulun mukavin ope. Hän selitti asiat hyvin ja kirjoitti taululle aina jotain tärkeää, minkä me luonnollisesti kopsasimme vihkoihin. Kuutosella meidän bilsan tunneilla käsiteltiin mm. kasveja, erillaisia metsätyyppejä ja niiden maapohjaa, ihmisen rakennetta ja muita saman kaltaisia asioita.

Bilsa kuuluu lempiaineisiini ja minusta se on historian, enkun, ranskan ja mantsan kanssa parhaita kouluaineita.

Mikä on paras koenumeronne biologian kokeesta? Minulla on 9½ ja sain sen kerran tämän vuoden bilsan kokeista. Meillä oli kolme biologian koetta. Muista sain ysillä alkavat myös. 9½ oli myös siitä kokeesta paras, josta sain 9½.=D

*Nöösi, nauru naamalla ja hymky herkässä*

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:
Nöösi: Mikä on paras koenumeronne biologian kokeesta? Minulla on 9½ ja sain sen kerran tämän vuoden bilsan kokeista. Meillä oli kolme biologian koetta. Muista sain ysillä alkavat myös. 9½ oli myös siitä kokeesta paras, josta sain 9½.=D

Mantsasta yksi kymppi 9.luokan kokeesta, joka käsiteltiin sääilmiöitä, jääkautta (hiidenkirnut,supat yms..) sekä kaikkea muuta mukavaa ja bilsasta kaksi kymppiä ja muutamia 10- ala-ja yläasteelta. Lukiosta noita kymppejä on vähän vaikeampi ottaa..

Vierailija

Ihmettelin äsken tuota Pulinat- foorumia selatessani, että mistä tämäkin oikein on pulpahtanut pinnalle... Itse olin jo ainakin menettänyt toivoni tämän topicin suhteen : D Kiitoksia vain nostajalle! Mutta asiaan!

Sainpahan tänä vuonna Bilsan kokeista 9½ ja 10-, joten opettaja katsoi minun bilsantietämykseni 10 arvoiseksi. Todistuksessani siis komeili kaksi kymppiä, toinen Biologiasta ja toinen Enkusta! Siitä olen kyllä erittäin mielissäni, olenhan hyvin innostunut biologiasta ja maantiedosta.

-Late98-

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat