Viestimaraton: Kausi 7

Seuraa 
Liittynyt9.7.2008

Pitkän tauon jälkeen on vihdoin aika aloittaa Viestimaratonin seitsemäs kausi täällä akuankka.fi'ssä!

© Salwer1st/ Viestimaratonin säännöt

Tutustu sääntöihin hyvin ennen kuin rupeat kirjoittamaan. Viestimaratonin ylläpitäjillä on oikeus muokata sääntöjä milloin vain.

Sääntö 1: Tavoite

§1: Viestimaratonin tavoite on kirjoittaa mahdollisimman pitkä viesti seuraavien sääntöjen mukaisesti:

§2: Aihe vaihtuu joka osakilpailussa.

§3: Viestissä pitää olla faktaa edes jonkin verran ja omat mielipiteetkin ovat täysin sallittuja, mutteivät pakollisia.

§4: Jokainen tietää itse mikä on turhaa, se on vissi ja varma, ja siksi muutamaa itsestäänselvyyttä ei ole sääntöihin kirjattu.

Sääntö 2: Osallistuminen

§1: Osallistuminen ei maksa mitään.

§2: Osallistuminen on sallittua kaikille käyttäjätunnuksen haltijoille.

§3: Osallistuminen ei velvoita mihinkään muuhun, kuin viestin lähettämiseen sallittuun aikaan, mikäli osallistut.

§4: Osallistuminen on vapaaehtoista.

Sääntö 3: Pistelasku

§1: Pisteitä saa: voitto: 12 pistettä

2. sija: 10 pistettä

3. sija: 8 pistettä

4. sija: 6 pistettä

5. sija: 4 pistettä

6. sija: 3 pistettä

7. sija: 2 pistettä

8. sija: 1 piste(ttä)

§2: Jos 1000-3000:lla merkillä ei ole pisteillä, saa siitä 05, pistettä armoa. Mikäli yli 3000:lla merkillä ei ole pistellä, saa siitä 1p. armoa.

§3: Jos pisteille pääsee alle 1000:lla merkillä, puolitetaan ko. henkilön kyseisestä osakilpailussa saamat pisteet.

§4: Ylimääräiset puoli pistettä jaetaan kaikille ankisteille tärkeinä päivinä eli 13.3 ja 9.6. Ylimääräinen 0,5 pistettä menee sille kirjoittajalle, jolla on päivän päätteeksi pisin viesti silloin menossa olevasta aiheesta. Ylimääräinen pisteenpuolikas jaetaan myös VM:n syntymäpäivänä 6.9. Mikäli Viestimaraton on näinä päivinä tauolla, ei tätä sääntöä huomioida.

Sääntö 4: Rankingit ja tulokset:

§1: Viestimaratonin tulosten laskijat tekevät joka osakilpailun päätteeksi tulokset. Kilpailijat ja ulkopuoliset saavat tehdä rankingeja vapaasti, mikäli niin haluavat keskellä osakilpailua.

§2: Tulokset lasketaan jokaisella Viestimaraton-foorumilla kirjain-, numero- yms.- merkeillä. Välejä ei lasketa. Otsikot lasketaan.

Sääntö 5: Osakilpailut

§1: Jokainen osakilpailu päättyy sunnuntaiaamuna kello 10.00 ellei toisin ilmoiteta.

§2: Jokainen osakilpailu alkaa sunnuntaiaamuna kello 10.00 ellei toisin ilmoiteta.

Sääntö 6: Kaudet

§1: Yhdessä normaalimittaisessa kaudessa on 6 osakilpailua + 2 BONUS-kilpailua.

§2: Miniatyr-Viestimaratonin yhdessä kaudessa on 3 osakilpailua.

§3: Kausien väliin jää normaalisti 2-5 viikkoa.

§4: Uusi kausi aloitetaan yleensä puolenpäivän jälkeen sunnuntaina, ellei alkamispäivää ja aikaa toisin ilmoiteta.

Sääntö 7: Mestaruuden voittaminen

§1: Mestaruuden voittaa eniten pisteitä kerännyt kilpailija.

§2: Jos kauden jälkeen ilmenee netistä kopioimistapauksia, käsittelee Viestimaratonin arvovaltainen tuomaristo tapauksen ja päättää rangaistuksen. Jos rangaistusta ei kahden viikon kuluessa tule, ei tälle kilpailijalle tule rangaistusta ellei toisin ilmoiteta.

§3: Kaikilla jaetuilla sijoilla käytetään Formuloista tuttua systeemiä, eli eniten voittoja savuttanut kilpailija saa paremman sijoituksen. Jos voittoja on saatu saman verran, katsotan toisia sijoja ja jos niitäkin on saman verran katsotaan kolmansia jne. jne.

Sääntö 10: Viestin kirjoitus

§1: Viestiä kirjoittaessa saa tietoa hakea mistä tahansa.

§2: Tekstin suora kopiointi on kiellettyä ja jos näin tekee, on kilpailija tuomittu kahden osakilpailun kilpailukieltoon (toinen kielto-osakilpailuista on se kilpailu, missä rike on tapahtunut.)

§3: Mitä pidemmän viestin kirjoittaa, sitä korkeammalle sijoittuu tuloksissa.

§4: Viestiä jatketaan käyttämällä Ctrl C-Ctrl V-toimintoa. Jos muokkaus ei toimi ollenkaan, tai toimii liian rajallisesti, voi uusia viestejä lähettää, mutta kohtuullisesti, vähintään viiden rivin jatkot.

§5: Viesteistä lasketaan merkit (katso lisää kohdasta Tulokset.)

§6: Viestin kirjoittaja on itse vastuussa kirjoittamastaan aineistosta.

§7: Viestin saa kirjoittaa vapaasti annetusta aihealueesta ja siinä saa olla sekä faktaa että mielipiteitä.

§8: Viestin aloituksen täytyy olla vähintään kymmenen riviä pitkä.

Sääntö 8: Hylkäykset ja rangaistukset:

§1: Tuomaristo päättää näistä asioista vapaasti.

Sääntö 9: Tuomaristo

§1: Tuomaristo vaihtuu foorumeittain.

§2: Tuomaristo päättää rangaistuksista.

Sääntö 10: Viestimaratonin parannusideat

§1: Mikäli saat Viestimaratonin parannusideoita päähäsi, voit ehdottaa niitä kyseisen foorumin(akuankka.fi, Kisafoorumi) Viestimaraton-topicissa.

§2: Mikäli Salwer (ja muut ylläpitäjät) hyväksyvät idean, se pyritään toteuttamaan mahdollisimman nopeasti.

§3: Idean keksijälle luvassa mainetta ja kunniaa. :D

Epäkohdista säännöissä voi ilmoittaa Salwerille. Ne korjataan mitä pikimmiten.

© Salwer1st/ Viestimaraton

Kilpailukalenteri:

Hanhivaaran osakilpailu 16.-23.5.2010 (Aihe: Roope Ankan elämä ja teot)

Sulkalan osakilpailu 23.-30.5.2010 (Aihe: Viestimaraton akuankka.fi’ssä)

Kaakkurilan osakilpailu 30.5-6.6.2010 (Aihe: Ankan elämää –sarja)

Sorsakylän osakilpailu 6.-13.6.2010 (Aihe: Aku Ankka –sarjakuvien epäloogisuudet ja kummallisuudet)

Kurjenmutkan osakilpailu 13.-20.6.2010 (Aihe: Vapaa aihe valitsemastasi Aku Ankka –julkaisusta (Ei Akkaria))

Ankkalinnan osakilpailu 20.-27.6.2010 (Aihe: Taskarien selkämyskuvat)

Tervetuloa mukaan kaudelle!

Sivut

Kommentit (198)

Vierailija

Lainaus:
Re: Viestimaraton: Kausi 7

Aku Vankkis - 16.05.10 11:44 (ID 529140)

Tästä alkaa siis Hanhivaaran osakilpailu (16.-23.5.2010) aiheena Roope Ankan elämä ja teot!

Ja tällä aiheella tarkoitetaan sitä Don Rosan kirjaa.



Onko kyseessä Roope Ankan elämä ja teot ensimmäinen, vai toinen osa? Vai onko kyse molemmista kirjoista?

Itse ainakin osallistun, mikäli se on täällä mahdollista ilmoittaa.

-Star Duck-

Vierailija

Osallistun!

Voinko laittaa tähän viestiin ensimmäisen osakilpailun tekstin, vai pitääkö se tehdä erilliseen viestiin?

-CD-

Vierailija

Minähän nyt siis en osallistu, mutta tulin vain sanomaan, että mukava, kun ehdottamani Ankan elämää pääsi mukaan. (=

On ilo seurata kilpailua, vaikka itse ei enää kisoihin ja visoihin en jaksa omalta osaltani enää osallistua vähään aikaan. Toivottavasti paras/parhaat voittavat.

Peukkuni ovat pystyssä kaikkien niiden osallistujien kohdalla, jotka ovat myös Parhaissa käyttäjissäni. Onnea kuitenkin ihan kaikille peliin! :D

Kilpailua seuraten:

OP kuittaa.

Santtu99
Seuraa 
Liittynyt1.12.2009

Roope Ankan elämä ja teot.

Roope Ankan elämä ja teot 1 alkaa Klaaninsa viimeinen sarjasta, jossa nuori Roope ja hänen perheensä oli rutiköyhiä. Roopen perhe omisti kuitenkin Ankkapurhan linnan, jonne he eivät uskaltannet mennä paholaiskoiran takia. Roopen 10 vuotis syntymäpäivillään, Roope kiilottamaan kenkiä ja ansaitsee 10 sentin kolikon. Myöhemmin hän alkaa myydä turvetta, ja kun rahaa on riittänyt Roope lähtee amerikkaan tuomaan perheelle rahaa ettei he menettäisi Ankkapurhaata. Roopen tultua Missipille, hän tapaa setänsä Hiidenkirnu MacAnkan. Samalla hän tapaa ensimmäistä kertaa Karhukoplan ja Pelle Pelottoman isoisän Petteri Pelottoman, samalla hän liittyy Hiidenkirnun jokilaivaan. Myöhemmin Roope lähtee suoraan länteen. Roope oli lähdössä junalla länteen, ja tapaa yhden professorin jolla oli kädessään kulmikkaat munat. Samalla junassa oli tapahtumassa ryöstö, ja Roope samaten tippuu junasta ja ryhtyy Cowboyksi. Myöhemmin Roope lupaa tuoda takaisin päämiehensä Murdo MacKenzien palkinto härän. Samalla hän tapaa palkintohärän yhdestä varastijista ja junalla taphtuneen ryöstön yhdestä syylisestä Jesse Jamesin, ja tapaa tulevan Yhdysvaltain presidentin Theodore Rooseveltin. Myöhemmin saatuaan palkintohärän takaisin, Roope irtisanotaan työstä ja Roope jatkaa matkaansa Anacondaan. Roopen kuultua että sähkö toimii kuparilla (tai jotenkin sinne päin) hän alkaa ryhtyä mainariksi. Roope tapaa Anacondasta Kroisos Pennosen isän Howard Pennosen, joka opettaa Roopea. Roopen kaivattua kuparia, Howard saa kuulla että Roopen kaivama kupari ja Anacondan lähellä olevan tehtaan on sama määrä (jotakin) niin hän sanoo tuomarille (tai jollekin muulle) että tämä olisi Roopen halussa. Kuitenkin Roope ei saa sitä haltuunsa sillä hän joutuu auttamaan köyhää perheäänsä, joka on menettämässä Ankkapurhan linnan Vaskervilleille. Roopen saavuttua Skotlantiin Roope haastetaan kaksintaisteluun jonka voittaja saa pitää Ankkapurhan. Hän voittaa yhden Vaskervilleistä, mutta Roopeen osuu salama ja hän tipahtaa veteen. Roopen herättyä hän huomaa että on MacAnkkojen taivaasella golf-kentällä ja Rikhard Ankanmielen (Sen joka muurasi itsensä) yrittää kaikensa että Roope pääsee takaisin taistelutantereelle. Roope onnistuu pääsemään takaisin ja saa Ankkapurhan linnan MacAnkoille. Myöhemmin Roope lähtee etsimään kultaa Transivaaliin, jossa hän tapaa Kulta-Into-Piin joka myöhemmin ryöväsi hänet. Roope kuitenkin nappaa hänet, ja hän löydä kultaa Afrikasta ja lähtee Australiaan. Roopen tultua etsimään kultaa Australiasta hän tapaa erämaassa Aborginaalin joka kertoo Roopelle uniajasta. Roope olisi voinut rikastua ensimmäistä kertaa, jos hän olisi varastanut opaalin, mutta jättää varastamatta. Myöhemmin Roope lähtee Yukoniin jossa hän ensimmäistä kertaa rikastuu. Roopen tultua Yukoniin hän ostaa Petkunterältä hakun, mutta hän joutuu maksamaan velkaansa hänelle koska hännellä ei ollut varaa siihen. Roope löytää White Agony Creekin jossa kukaan ei ollut koskaan, ja saa sieltä Hanhemunahippunsa. Roope myös kuulee että hänen äitinsä Lauha kuoli. Roope tapaa myös Klondikessa Kultu Kimalluksen. Roope lähtee samalla myös kotiin Skotlantiin, jossa häntä ei kaivata. Hän osallistuu Ylämaan kisoihin eikä hänellä ollut kanttia siihen. Roope lähtee siskojensa kanssa Ankkalinnaan, johon samaan aikaan Roopen isä Fergus kuolee. Saavuttuaan Ankkalinnaan (kun sai Julle Ankanpäältä Ankkalinnakkeen) ja kun hän saapuu Ankkalinnakkeesen Sudenpentu partio usko siihen, he kutsuvat Calisotan viranomaiset sotaan. Calisotan sotajoukkuen tultua, Roope tapaa taas Karhukopaln, ja samaan aikaan Theodore Rooseveltin. Ankkalinnake tuhoutui ja Roope asetti siihen rahasäiliön. Roope lähtee myöhemmin sisartensa kanssa etsimään kultaa. kultaa hän sai mutta tultua takaisin Ankkalinnaan hän menettää sukulaisiinsa yhteyttä, ja hänen sisarenpoikansa Aku potkaisee häntä pyrstöön. Roope tapaa sukulaisensa myöhemmin joille hän näyttää rahasäiliönsä. Mutta Roope tapaa rahasäiliössä Karhukoplan, jotka varastivat kaikki rahat. syntyy suuri takaa-ajo jonka Roope ja hänen sukuilaisten (Aku, Tupu, Hupu ja Lupu) voittivat. Roope ja pojat saapuvat rahasäiliöön palauttamaan rahat johon koko episodi päättyy.

Don Rosa sai tästä kirjasta Eisner palkinnon vuonna 1997.

Roope Ankan elämä ja teot 2.

Roope Ankan elämä ja teot alkaa tarinasta Ensilantin tarina, jossa Milla Magia yrittää saada ensilantinsa hyppysiin vuonna 1877 (kun Roope oli 10 vuotias) Milla nappaa kolikon hyppysiin, mutta antaa sen Roopelle takaisin koska muuten hänestä ei olisi tullut rikas. Ja samalla saatiin selville että Ruupertti Ojankaivajan antama lantti on tullut Fergusilta! Seuraavassa tarinassa Cutty Sarkin cowboykapteenissa Roope saapuu Cutty Sarkilla Jaavaan (nyk. Indonesia) jossa hän yrittää myydä palkintohärät. Mutta Solon sulttaani varasti nämä Roopelta, ja samalla kaappasi hänet viidakkoon jossa hän tapaa Petteri Pleottoman. Roope lähtee Petterin kanssa viidakosta suoraan Jaavalle Petterin kehittämällä A.U.T.O.lla Cutty Sarkiin joka yrittää saada Solon sulttaanin varastamat palkintohärät. Roope saa ne takaisin ja kerrottuaan tästä Djokan sulttaniille Roope saa kasapäin timantteja, mutta joutuu menettämään ne kunnes Hollanin residentti antoi Roopelle sakot tekemistä tuhoista autolla.

Hämäyksen hurrikaanissa Roope lähtee Arizonasta Phoenixiin tapaamaan setäänsä Hiidenkirnu "Angus" MacAnkkaa. Roopen ollessa paikalla Daltoneitten veljekset varastivat rahaa jossa oli Hiidenkirnun pesämuna. Buffalo Bill, Annie Oakley, Goklayeh, P.T Barnum, Hiidenkirnu ja Roope lähtivät suoraan Daltoneita perään suoraan Hämäykseen, jossa Roope oli ennen lähdettyyään. Perillä Bill ja Hiidenkirnu lähtivät saluunaan, jossa molemmat joutuivat panttivangiksi. Samalla Roope ja Goklayeh tipahtivat kaivoon. Myöhemmin Oakley ja Barnum tulivat apuun, ja nostivat Roopen ja Goklayehin kaivosta. Roope aloittaa hyökkäyksen Hortensia hevosen kanssa. Ennenkuin Roope hyppää hevosensa kanssa Roope huutaa: GERONIMOOO!. Roope voittaa Daltonit ja yksi heistä kysyi että miksi luodit eivät tepsinneet, Roope huomauttaa että ne olivat paukkupanoksia. Ja se miksi Roope huusi Geronimoa, tarkoittaa siihen Goklayeh on itse Geronimo! (Jotkut itse tietävätkin).

Tarina loppuu siihen kun yksi ankanpojista huomauttaa että Hollantilaisen kadonnut kaivos oli itse mainari Jacob Waltzin, kun taas Roope uskoi että Jacob ei löytänyt Hollantilaisten kadonnutta kaivosta, koska henkilö on Saksasta!

Seuraavassa White Agonyn Creekin vangissa tapahtumat perustuvat siitä mitä tapahtui kun Roope vei Kultu Kimalluksen White Agony Creekkiin. Pojat kysyvät Roopelta että mikä on hänen tärkein oleva tavara, jonka takia Roope ajattelee taphtumia. Roopen ja Kultun ollessaan White Agonyssa, Petkunterä tekee sopimuksen Wyatt Earpin, Bat Masterson ja Roy Beanin kanssa Kultu Kimalluksen pelastamisesta, josta Petkunterä vaatii että he pidättävät Roopen. Ennenkuin kolmikko oli lähdössä (Earp, Masterson ja Bean) seurueeseen tuli mukaan pahinmaiset Butch Cassidy ja Sundance Kid joita he luulivat "oppaiksi" Kolmikon ja oppaiten (lainsuojattomeitten) tultua White Agonyyn. Heti kun he pääsivät Kultun puheille, Kultu juoksee Roopen luokse ja sanoo heitä Merirosvoiksi, verokarhuiksi jne Roope alkaa taistella Kolmikon kanssa, jonka Roope voittaa murskalukuin. Kuitenkin lainsuojattomat nappavat Kultun, ja Roope lähtee perää jonka hänkin voittaa ja upottaa taas Petkunterän laivan. Roopen ja Kultun saavuttua Kultu huomaa että Earp, Masterson ja Bean aikovat tainuttaa hänet. Kultu auttaa heitä pussaamalla Roope, jonka avulla Masterson voi lyödä Roopea pampulla. Kultu ei suostu tulemaan kolmikon kanssa mukaan vaan jää Roopen luo, ja häipyy. Roope palaa takaisin tajuihinsa ja sanoo ettei poikien ja Akun veikkaukset menneet oikein.

Yukonin sydämmessä Dawson on köyhään partalla ilman ruokaa. Mutta kun Steele saapuu kaupunkiin, kansa väittää että syyllinen on Roope joka oli silloin omassa kaivossa. Steele kutsuu Scartin menemään sinne kertomaan että hänen kultansa on takavarikoitu Kultu Kimalluksen nimissä. Roope lähtee Dawsoniin takaisin kunnes hän huomaa ruoka pelastus avun, jonka kanssa tämä lähtee. Myöhemmin Dawsoniin tulee tulipalo jossa Roope yrittää pelastaa Kultun, mutta hänen päähän osuu jääkimpale ja taas Kultu esittää että Roope pelasti hänet. Myöhemmin tulipalon jälkeen Roope lähtee takaisin kaivokseensa, mutta Scarth tulee antamaan Roopelle kirjeen jonka Kultu on kirjoittanut. Roope ei lue sitä ja jatkaa matkaa.

Toisessa tarinassa Lumikenttien kimalluksessa Roope on oikeassa konkurssissa, ja kun hän sai viestin Whitehorsen pankista, jonka takia hän tulee takaisin vanhoihin muistiin jossa hän menetti kelkkansa, ja samalla osti Ankkalinnakkeen Konrad Ankanpäältä. Hän tulee takaisin tajuihinsa ja hän vie pojat ja Akun mukaan Dawsoniin. Roope huomaa että Rivolli oli muutettu hotelliksi. Roopen kuultua että hotellin omistaa Kultu Kimallus, hän lomauttuu hotelliin ja jatka kelkan etsintää, mutta Roopen pahin vihollinen Petkunterä kuulee asiasta, ja heivaa Roopen ja pojat veteen. Roope käyttää Kultun hotellin kuumailmapalloa takaa-ajoa varten. Jännittävä taistelu alkaa ja Petkunterän laiva tuhoutuu, ja Petkunterä ei saa kelkkaa. Myöhemmin saatiin selville että Roopen kelkassa on supilakki, hirvennahkanuttu, kahvikannu, valurautapannu, hakku ja huuhdontakulho. ja kelkasta löytyi myös Roopen ostama suklaarasia Kultulle. Toiseksi viimeisessä tarinassa Culebran liikenerossa. Roope kertoo hänen huonoista tekemistään kaupoista. Roope on siskojensa kanssa tekemässä kauppoja Guaymi-intiaanien kanssa. Roope palasi siskoksien kanssa kaivokseen, jonka lähellä tehtiin Panaman kaivosta. Panaman kanavan omistajan maan presidentti Theodore Roosevelt tulee kaivokseen, jossa hän tapaa Roopen. Roope kertoo Rooseveltille miksi hän on Panamassa. Syynähän oli se että siellä vuoressa väitettiin olevan kultaa. Roope ja Theodore menevät yönä ottamaan kaivuri, mutta aitaus jossa on kaivuri oli lukittu, ja Matilda ja Hortensia keksivät keinot ottamalla vartijalta avaimet. Roope ja Thedeore lähtivät kaivurilla päälikkö Paritaan luon, joka päästää ainoastaan Theodoren. Theodore juo chicha nimistä juomaa ja menettää hetkensä tajuntansa. Roope hoitaa homman, ja Theodoren tultua tajuihinsa Roope ja Theodore lähtevät kartalle merkittyyn paikkaan. Samalla kapteeni Esteban seuraa heitä. Roope ja Theodore pääsevät vuoreen ja löytävät Panaman kallisarvoisia kulttuuri aarteita. Theodorin ja Roopen sopimus pureutuu ja he alkavat taistella. Lopulta he tekevät aselevon ja saapuvat siihen aikaan kun Yhdysvaltalaiset ja Panamalaiset haastoivat taistelua. Roope löytää Estebanin joka on pidättämässä hänet. Mutta päälikkö Parita hoitaa hänet. Roope tekee Rooseveltin kanssa sopimuksen että Roope saa Theodorelta jotakin. Roopen juotua chicaa Roope ei voi päättää minkä hän saa, joten Roopen siskokset valitsevat minkä Roope saa Theodorelta eli Teddykarhun. Yksi ankanpojista huomauttaa Roopelle että tämä Teddykarhu on ensimmäinen aito ja alkuperäinen, joten Roope myy tämän 10 miljoonalla. Viimeisessä tarinassa Unelmoiden läpi elämän Roope nukuttu, Karhukopla tunkeutuu Roopen uniin Pellen keksinnöllä saadakseen selville Roopen holvin lukon numerosarjan. Pelle lähettää Akun mukaan Roopen uniin, jossa Aku ja Karhukopla huomaavat että Roope ei uneksi rahoistaan vaan hänen menneisyydestään. Roopen uniksettua Hämäyksessä (Hämäyksen hurrikaani) Karhukopla lähtee Roopea karkuun kun taas yksi Karhukoplista jää Akua vahtimaan. Mutta Akun huomautettua Karhukoplalaiselle, Aku ja Karhukoplalainen heräävät, kun he tulivat Roopen unista. Pelle huomaa kun on kaukana Roopesta, henkilö herää unista. Aku lähetetään takaisin jossa Roope on Australiasta (Uniajan urho) Myrskyveden tultua, Aku viestittää pojille, ja Karhukopla, Aku ja Roope selviytyivät. Ja Roope uneksii Missipin ajasta (Missipin mestari) Aku uhittelee Karhukoplaa viestittämällä pojille. Myöhemmin Roope uneksii Titanicista (Maailman rikkain ankka), Junaryöstöstä (Julman maan jehu) ja lapsuus aikoista (Klaaninsa viimeinen). Aku alkaa tipauttaa Karhukoplia vauhdilla ja jäljelle jää enää yksi. Aku yrittää viestittää poikien saamaan Roope klondiken aikoihin (Yukonin sydämet) ja pojat onnistuvat siitä. Viimeinen Karhukopla heitetään, ja Akukin samalla heitetään. Jännittävän tarina ja toinen episodi päättyvät hienosti, ja näin nähtiin miten Roopesta tuli köyhästä kirkonrotasta rikkaaksi molemmista osista. Tarinasta Unelmoiden läpi elämän, Rosa sai idean yhden Ranskalaisen ankka-fanilta joka lukee Piscou (Roope-Setä)lehteä.

Ja sanoisin että Rosa hienoa jälkeä vuosina 1997 ja 2007.

Vierailija

Roope Ankan elämä ja teot(The life and times of Scrooge McDuck)

Roope Ankan elämä ja teot on selkeästi ja selvemmin sanottuna Roope Ankan elämänkerta. Teos on jaettu kahteen kirjaan. Roope Ankan elämä ja teot 1 sisältää kaksitoista lukua, joista neljään on lisätty b luvut ja yhteen c luku.

Luvut:

Luku I, Klaaninsa viimeinen

Tässä ensimmäisessä luvussa Roope on pienenä poikana ja kulkee Ankkapurhan lähistöllä isänsä Ferguksen kanssa. Fergus selittää klaanin historiasta. Seuraavana pävänä Roope täyttää kymmenen vuotta ja saa Fergukselta lahjaksi kengänkiilloitus laitteen. Roope saa luvussa ensilanttinsa, mutta se onkin Amerikkalainen. Roopen halu saada rahaa kiihtyy ja hän säästää rahaa Amerikan matkaan. Luvun lopussa Roope lähtee Amerikkaan.

Kommentit Luvusta I:

Hyvä luku, onhan sentään Don Rosan!

Luku II, Missisipin mestari

Roope saapuu kolmetoistavuotiaana Amerikan Missisippiin. Roope pestautuu töihin Agnus "hiidenkirnu" MacAnkan jokilaivaan. Roope tapaa tässä luvussa ensimmäistä kertaa Petteri Pelottoman, Pelle Pelottoman isoisän. Roope tapaa myös Karhukoplan ensimmäisen kerran tässä luvussa.

Luku sisältää paljon seikkailua. Lopussa Roope lähtee kohti länttä.

Kommentit luvusta II:

Hyvä luku oli tämäkin luku.

Luku III, Julman maan jehu

Roope saapuu länteen junalla, mutta tippuu kyydistä ja alkaa cowboyksi. Kun Roope on Cowboyna hänen esimieheltä, Murdo MacKenzieltä varastetaan palkintohärkä. Roope lähtee Murdon puolesta etsimään härkää ja hän tapaa Jesse Jamesin. Roope saa luvussa Murdolta hevosen jonka Roope nimeää pikkusiskonsa mukaan Hortensiaksi. Roope tapaa luvussa myös Ameriikan tulevan presidentin, Theodore Rooseveltin. Roope kuulee luvussa Kulmikkaista Munista.

Kommentit luvusta III:

Tämäkin oli ihan menevä luku.

Luku IV, Kuparikukkulan kuningas

Murdo MacKenzie joutuu valitettavasti irtisanomaan Roopen ja Roope ryhtyy mainariksi. Roope löytää kuparia suuren Anacondan kuparikaivoksen vierestä ja työskentelee kovaa yrittäen rikastua. Howard Pennonen, Kroisos Pennosen isä, antaa Roopelle, joka on juuri saamaisillaan suuren Anacondan kuparikaivoksen lakien avulla haltuunsa, pienen oppitunnin kuparin etsimisestä. Roopen täytyy kuitenkin luopua kuparikaivoksesta ennen kuin edes on saanut sen haltuunsa saadakseen rahaa ja voidakseen auttaa monenlaisissa ongelmissa olevaa perhettä, hänen pitää lähteä kotia kohti.

Kommentit luvusta IV:

Hyvä luku oli tämäkin.

Luku V, Ankkapurhan uusi valtias

Viidenessä luvussa Roope Ankka palaa syntyjuurille skotlantiin pelastaakseen linnan pakkohuutokaupalta. Roope haastaa Argus Vaskervillen kaksintaisteluun, mutta MacAnkkojen epäonneksi Roope tippuu kesken taistelun vallihautaan. Haarniska päällä maatessaan vallihaudan pohjalla hän käy kuoleman rajamailla ja tapaa taivaan golfkentillä menehtyneitä sukulaisiansa ja saa uuden tilaisuuden. Roope käyttää ensilanttia ruuvimeisselinä ja pääsee ulos vallihaudasta. MacAnkat saavat linnan takaisin.

Kommentit luvusta V:

Ihan OK tämäkin.

Luku VI, Transvaalin tuittupää

Roope lähtee kultaryntäyksen viittaamana Afrikkaan ja tapaa Kulta-Into Piin valenimellä Buuri. Buuri (Kulta-Into Pii) ryöstää Roopen, mutta Roope kostaa Piille ja Pii joutuu vankilaan. Silti Roope ei löydä grammaakaan kultaa.

Kommentit luvusta VI:

Tämäkin oli hyvä luku, luku muiden joukossa

Luku VII, Uniajan urho

Roope menee Austraaliaan ja tapaa korvessa erään Austarlian alkuperäiskansalaisen joka kertoo uniajoista. Roopella olisi ollut hyvä tilaisuus rikastua ensimmäistä kertaa varastamalla todella suuri opaali, mutta Roope ei halunnut varastaa. Roopen ensilantti varastetaan, mutta Roope saa sen takaisin seinässä olevan unitarun avulla. Unitarusta Roope päättelee, että hänen kannataisi mennä Yukoniin.

Kommentit luvusta VII:

Ihan hauska luku tämäkin. Ovelasti keksitty tuo unitaru.

Luku VIII, Klondiken keisari

Roope matkustaa Yukoniin, jossa on todella paljon kultaa. Roope löytää paikan jossa kukaan ei ole vielä etsimässä kultaa ja suuren uurastuksensa myötä löytää hanhenmunan kokoisen kultahipun. Roope tapaa tässä luvussa ensimäistä, muttei viimeistä kertaa Kultu Kimalluksen.

Kommentit luvusta VIII:

Ehkä paras luku, Roopen kullankaivuu tarinat on parhaita!

Jatkuu...

-CD-

Vierailija

Roope Ankan elämä ja teot

Ensimmäinen Roope Ankan elämä ja teot kirjan 1 osan ensimmäinen painos julkaistiin vuonna 1997. Don Rosa sekä kuvitti että käsikirjoitti tämän teoksen. Alkuperäisessä teoksessa oli 212-sivua, mutta Don Rosa on myöhemin lisännyt mm. ruutuja tarinoihinsa ja jopa lukuja joita kutsutaan b luvuiksi. Niitä on julkaistu teoksen toisessa osassa. Vuonna 2007 julkaistiin kirjalle toinen osa. Kirjan tarinat muodostavat jatkuvan sarjan, joka käsittelee Roope ankan elämän tärkeimpiä asioita. Melkein kaikki tarinat on julkaistu jo aikaisemmin vuosien 1992 1993 ja 1994 aikana.

Sisältöä (osa 1.)

-Luku 1. Klaaninsa viimeinen (The Last of the Clan Mac Duck) 1877-1880

-Luku 2. Missisipin mestari (The Master of the Missisipi) 1880-1882

-Luku 3. Julman maan jehu (The Buckaroo of the Badlands) 1882-1883

-Luku 4. Kuparikukkulan kuningas (The Rider of the Copper Hill) 1883-1885

-Luku 5. Ankkapurhan uusi valtias (The New Laird of Castle the Mac Duck) 1885

-Luku 6. Transvallin tuittupää (The Terror of the Transval) 1886-1889

-Luku 7. Uniajan urho (The Dreamtime Duck of Never-Never) 1893-1896

-Luku 8. Klondiken keisari (The King of the Klondike) 1896-1897

-Luku 9. Ankantaan miljardööri (The Billionaire of Dismal Downs) 1899-1902

-Luku 10. Ankkalinnakkeen valloittaja (The Invader of Fort Duckburg) 1902

-Luku 11. Maailman rikkain ankka (The Richest Duck in the World) 1909-1930

-Luku 12. Ankkapalatsin erakko (The Recluse of McDuck Manor) 1947

Rosa sai vuonna 1995 teoksesta Eisner – palkinnon parhaasta sarjamuotoisesta tarinasta. Kirjan kustantajana toimii Sanoma Magazines Finland.

Sisältöä (osa 2.)

-Luku 0: Ensilantin tarina (Of Ducks and Dimes and Destines)

-Luku 3B: Cutty Sarkin cowboykapteeni (The Cowboy Captain of Cutty Sark)

-Luku 6B: Hämäyksen hurrikaani (The Vigilante of Pizen Bluff)

-Luku 8B: White Agony Creekin vanki (The Prisoner of the White Agony Creek)

-Luku 8C: Yukonin sydämet (The Heart of Yukon)

-Bonusluku 1: Lumikenttien kimallus (Last Sled to Dawson)

-Luku 10B: Culebran liikenero (The Sharpie of the Culebra Cut)

-Bonusluku 2: Unelmoiden läpi elämän (The Dream of a Lifetime)

Teoksen 2. osassa on 224 sivua. Tämä teos sisältää myös Aku Ankan sukupuun kokonaisuudessaan.

PS: Saako viestiä muokata myöhemmin pidemmäksi?

Vierailija

Roope Ankan elämä ja teot 1

Roope Ankan elämä ja teot on Don rosan piirtämä ja käsikirjoittaja hyvä sarjakuvakirja. Kirjassa on 12 eri lukua. Kirja julkaistiin vuonna 1997. Teoksessa oli alunperin 212-sivua, mutta Don Rosa lisäili lisää ruutuja, ja syntyi B-luvut.

Roope Ankan elämä ja teot luvut:

Luku 1, 1887-1880: Roope rupeaa kymmenvuotiaana kengänkiillottajaksi ja ansaitsee Ensilanttinsa. Pian hänellä on tarpeeksi rahaa, ja hän lähtee Amerikkaan tuottamaan suvullensa kunniaa.

Luku 2, 1880-1882: Roope saapui kolmetoistavuotiaana Amerikkaan.

Vierailija

En ole perehtynyt RAEJT-sarjaan kovinkaan tarkasti, joten tähän osakilpailuun en osallistu ainakaan kovinkaan tosissani, seuraavan sitten. VAROKAA! :D

Roope Ankan elämä ja teot on Don Rosan suunnittelema ja toteuttama sarja, joka kertoo Roope Ankan elämän eri vaiheista.

Kokoelman tarinat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden Roopen elämästä. Roope Ankan elämä ja teot-kirjasarjassa setvitään läpi Roopen elämän merkittävimipiä hetkiä aikajärjestyksessä. Roope Ankan elämä ja teot-sarjaan kuuluu 2 osaa. Osa 1 ilmestyi jo vuonna 1997 ja se koostui 12 luvusta, jotka muodostivat 212 sivun mittaisen kovakantisen kirjan. Näille alkuperäisille luvuille Rosa on jälkeenpäin tehnyt jatko-osia, ns. b-lukuja, joista vuonna 2007 koottiin teos nimeltä Roope Ankan Elämä ja Teot 2. Tosin Roope Ankan elämä ja teot oli julkaistu jo aiemmin akkari-lehdessä vuosina 1992, 1993 ja 1994 (paria ensimmäistä lukua lukuun ottamatta.

Roope Ankan Elämä ja teot osa 1

RAEJT osa 1 koostui siis 12 luvusta, jotka kuvaavat Roopen elämän vaiheita. Luvussa 1 Roope on vasta 10-vuotias. Roopen isä Fergus MacAnkka kertoo nuorelle Roopelle MacAnkan klaanin historiasta. Kyseisessä luvussa Roope ansaitsee ensilanttinsa. Ja alkaa jo vähän suunnitella matkustavansa Amerikkaan.

jatkuu...

Vierailija

Minä en valitettavasti osaa tähän aiheeseen paljoakaan kirjoittaa, mutta vaikka ei osallistu tähän osakilpailuun niin voiko tuleviin osallistua? Eli ei kai kaikkiin osakilpailu osioihin tarvitse kirjoittaa, vai pitääkö? Haluaisin selvennöksen vielä tähän.

Muiden viestejä on kiva lukea. Roopen elämä ja teot kuulostaa todella hyvältä, miksiköhän en ole itse niitä lukenut vielä... tai ehkä olen, mutta en vain muista. :D

Lainaus:
Kurjenmutkan osakilpailu 13.-20.6.2010 (Aihe: Vapaa aihe valitsemastasi Aku Ankka –julkaisusta (Ei Akkaria)

Tarkoittaako tuo "Ei Akkaria", että pitää kertoa jostain kovakantisen kirjan tai takukirjan tarinasta? Koska eikö "Akkarilla" yleensä tarkoiteta Aku Ankka lehtiä? Anteeksi jos jotakuta ärsyttää minun, ehkä vähän tyhmätkin kysymykset, mutta haluan vain selvittää varmuudelle asiat.=D

*Nöösi, nauru naamalla*

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat