Perjantai 13. -epäonnea vai päivä muiden joukossa?

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Nyt, kun tämä aihe on käsittelyssä päätin avata myös tälläisen topicin : ).

Perjantai 13. päivä mielleetään usein epäonnen päiväksi, mutta onko se sitten lopulta sitä? Poikeaako tämä kyseinen päivä lopulta mitenkään muista 364 päivästä vuodessa? Tapahtuuko muka kaikki epäonni samana päivänä? Mitä siis olet itse mieltä perjantaista 13. päivästä? Varaudutko tähän päivään jotenkin erikoisesti?

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tämän päivän tarkoitusta, miksi pelätään juuri perjantaita 13. päivää, miksi se ei voisi olla vaikka maanantai 13. päivä, jolloin "epäonnea" mukamas olisi koko päivän ajan ja ettei mikään onnistuisi. Toki on hyvin hauskaa seurata ihmisiä, jotka tähän epäonnen päivään uskoo eli, että nyt juuri sitä epäonnea olisi älyttömästi, ja muita on hauskaa kiusoitella tällä päivällä, mutta en minä itse koe mitenkään yhtä päivää ainoaksi epäonniseksi päiväksi. En siis usko tämän päivän olevan se epäonnisin vuodessa. Voihan joku syntyäkin tänä päivänä, joten en usko, että hänen mielestään tämä päivä olisi epäonnisin.

Jakakaa vain rohkeasti mielipiteenne tästä asiasta : ).

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Samoilla linjoilla menen Hidiksen kanssa. Ei tätä päivää ole syytä pelätä, ainakaan minun mielestäni. Päivä muiden joukossa, ok. Itselläni on tähän mennessä ainakin ollut todella mukava päivä, koko päivä koulussa ja ei mitään hämminkiä tai mitään ihmeellistä.

Mutta jotkut voivat olla taikauskoisia, mutta ei siihen taikauskoisuuteen kannata suhtautua vakavasti. Mutta on mukava seurata kavereita jotkat vilkuilevat ympärilleen pitkin päivää onnettomuutta varomassa. (;

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Harmillisen vähän olen saanut näyttöä juuri 13. perjantain huono-onnisista vaikutuksista, vaikka jollain tasolla haluaisinkin ehkä uskoa siihen.: D Harmaan arjen keskellä kaikenlaiset erikoispäivät tuntuvat tuovan jonkinlaista piristystä, vaikka ajatus epäonnenpäivästä ei ehkä niin pirteältä kuulostakaan.

Kiinnostus erinäisiin yliluonnollisiin juttuihin taitaa olla osasyynä halulleni epäillä tässä päivässä olevan jotain perää, mutta koska en ole törmännyt kummituksiin tai muihinkaan kummajaisiin, uskoni näihinkin on varsin olematonta.. Mutta aina on hauska ajatella, että jos ehkä sittenkin.: D

Vierailija

Lainaus:
Re: Perjantai 13. -epäonnea vai päivä muiden joukossa?

_wonderlust_ - 13.08.10 04:22 (ID 612232)

Harmillisen vähän olen saanut näyttöä juuri 13. perjantain huono-onnisista vaikutuksista, vaikka jollain tasolla haluaisinkin ehkä uskoa siihen.: D Harmaan arjen keskellä kaikenlaiset erikoispäivät tuntuvat tuovan jonkinlaista piristystä, vaikka ajatus epäonnenpäivästä ei ehkä niin pirteältä kuulostakaan.

Kiinnostus erinäisiin yliluonnollisiin juttuihin taitaa olla osasyynä halulleni epäillä tässä päivässä olevan jotain perää, mutta koska en ole törmännyt kummituksiin tai muihinkaan kummajaisiin, uskoni näihinkin on varsin olematonta.. Mutta aina on hauska ajatella, että jos ehkä sittenkin.: D

Yhdyn Wondy tätiin. ;) Itsekkin uskon vaikkei mitään usein tapahdukkaan. Paitsi viime vuonna itselleni kävi pahasti kun kompastuin naama edellä mutta oli Molarin maski päässä niin tuli vaan pikku lommo kypärään ;) Itsellänikin on yleensä aina perus tylsä päivä joten sehän tuo paljon erikoistusta päivään kuten Wondy sanoikin sen jo.

Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!

Vierailija

Tämähän on taas näitä ikuisuuskysymyksiä, lähinnä ken uskoo epäonneen ja kyseiseen päivään. Itse miellän perjantaina 13. päivänä tapahtuneet onnettomuudet pelkäksi sattumaksi, voihan samoja "onnettomuuksia" tapahtua minä päivänä tahansa kenelle tahansa. Omalla kohdallakaan ei ole näyttöä kyseisestä päivästä epäonnen saralla, oikeastaan paljon enemmän tapahtuu muina päivinä. En muutenkaan usko onneen enkä epäonneen, vaan sattumaan. Lottovoitot, arpajaisvoitot, ei niihin kyllä voi mitenkään ennalta vaikuttaa. Sattuu vain valitsemaan oikeat numerot ja ostamaan juuri oikealla hetkellä sen voittavan arvan. Onnettomuuksissakin ihmiset vain sattuvat niiden tielle tai toisin päin. Olet juuri sillä hetkellä kävelemässä ulkona, kun tapahtuu joku tapaturma.

käyttäjä-23846
Seuraa 
Liittynyt3.9.2008

En usko, että mulla ainakaan nro 13 on epäonnen luku oon syntynyt 13.8, eli oli eilen synttärit ja löytyyhän toi 13 omasta lottolapustakin ja arvotaankin aika usein. Loppujen lopuksi on ihan mukava päivä toi 13. perjantai varsinkin jos osuu elokuulle. Minä siis henk.koht pidän kyseisestä päivästä. btw Fidel Castro on syntynyt perjantai 13 pvä. Itse oon syntynyt tiistaina

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minun tietojeni mukaan perinne/uskomus siihen, että juuri perjantai 13.päivä on se epäonnenpäivä, pohjautuu kauaksi Keskiajan "hämäriin".

Jos ei nyt aivan Keskiajalle, niin melko kauaksi ajassa taaksepäin kuitenkin. Että ei se uskomus kuitenkaan mikään nykyajan villitys ole. Siitä on vain ehkä enemmän alettu nykyään puhumaan kuin ennen vanhaan.

Perjantai 13.päivän huono-onnisuuden (huono) maine siis kummunnee kaukaa historiasta, ja alkunsa se on hyvinkin saattanut saada jostain satunnaisesta epäonnisesta tapahtumasta jollekin ihmiselle/joillekin ihmisille jonakin perjantaina, jolloin on sattunut olemaan 13.päivä.

Muitakin teorioita ja selityksiä toki on olemassa, mutta tässä on yksi.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Hienoa, että joitakin aihe kiinnostaa : ).

Lainaus:
Wondy: Harmaan arjen keskellä kaikenlaiset erikoispäivät tuntuvat tuovan jonkinlaista piristystä

Onhan tämä tosiaan totta. Vaikkei itse epäonneen uskoisi perjantaina 13. päivä on se kuitenkin hauska päivä, kun näkee miten muut ottavat tosissaan kyseisen päivän. No ken uskoo ken ei? Omapa on valintansa : ).

Lainaus:
Wondy: Mutta aina on hauska ajatella, että jos ehkä sittenkin

Toki on hauskaa ajatella jotain sattuvan, tai Halloweeninä kummitusten yms. olevan olemassa, mutta on ihan eri asia uskooko niihin. Ei minusta kuitenkaan näitä päiviä mitenkään kannata pelätä.

Onhan meidän epäonnen ritari Aku Ankkakin syntynyt perjantaina 13. päivä. eli jotain hyvää on sattunut silloin : D.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Täällä on ollut, hauskaa sinänsä, puhetta epäonneen _uskomisesta_! ;) Eihän epäonnisuus ole mikään uskon asia. Siitä on todisteena jonkinlaiset epäonniset tapahtumat. Kuten vaikka johonkin kompastuminen. Mitä se muutakaan on kuin epäonnea?

Yritämpä taas esittää viisasta tällä seuraavalla lauseella:

- Epäonnen mahdollisuutta ei voi kiistää, mutta epäonnenpäivän merkityksen voi.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

Minulle ei kyllä sattunut mitään epäonnista Pe 13 päivä. Pelkäsin, että jotain kuitenkin sattuisi, pyörän rengas puhkeaisi koulumatkalla tai jotain, mutta eipäs niin käynyt!

Vierailija

Aika tavallinenhan päivä se oli, toisin kuin tälle henkilölle, josta luin lehdestä:

13-vuotiaaseen osui salama perjantaina 13. päivänä kello 13.13.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat