Rahastus

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Mielestäni Aku Ankan liiketoiminta on menossa koko ajan turhaan rahastukseen. Lukijoilta yritetään viedä kaikki rahat uusilla kirjasarjoilla, taskarien jatkotarinoilla ja ns. "pakollisilla bonuksilla" kuten triplataskareilla.

En väitä, että Aku Ankan ei pitäisi tavoitella voittoa, vaan siitä pitäisi tehdä inhimillisempää. Listaan huomaamani rahastustuotteet:

Mini-taskari

Mihin tarvitaan kauhean pientä kopiota taskarista? En ole ostanut ainoatakaan Mini-taskaria enimmäkseen ylipienien sivujen takia. Eikö ole paljon mukavampaa lukea isoja sivuja, joissa silmät eivät mene kipeäksi pienen tekstin takia. Eipä tuossa mitään. On uusia Aku Ankka-kirjasarjoja ennenkin tullut. Moni kuitenkin osti ensimmäisen Mini-taskarin sen takia, että haluaa tulevaisuudessa sanoa "Minullapa on ensimmäinen painos ekasta minitaskarista.". Sen lisäksi hyvin moni kerää Mini-taskareita koko sarjan keräämisen takia. Se kun oli helppo aloittaa uuden sarjan ilmestyessä. Luulen, että Aku Ankan väki on tiennyt kaikki yllä mainitsemani asiat, mutta aloittanut kuitenkin Mini-taskarin rahastuksen vuoksi.

Tuplanolla yms. Taskarien jatkosarjat

Jatkosarjathan ovat perinteinen tapa saada lukijat ostamaan seuraava numero, mutta että takareissa! Jatkosarjat eivät vaan ole koskaan kuuluneet Taskareihin, eivätkä mielestäni nytkään kuulu. Tämän ei olisi pitänyt haitata aktiivisia Taskarin lukijoita, jotka ostavat joka tapauksessa aina uusimman Taskarin, mutta alkoi jo vähän ärsyttämään kun joka viidennen Taskarin nimi menee "Tuplanolla ja..." ja kansikuvatkin liittyvät vain Tuplanollaan. Meitä aktiivisia lukijoita enemmän tästä kärsii satunnaiset taskarin lukijat, jotka eivät ole ollenkaan perillä tarinan juonesta, jos eivät ole ostaneet aikaisempia taskareita. Tämä on siis suoraa rahastusta; heidän pitää ostaa joko aiemmat taskarit, tai nauttia tarinasta vähemmän.

Triplataskari

Lainaan tässä omaa viestiäni:

Lainaus:
Re: Ostatko triplataskarin?

laakeri987 - 04.09.10 04:27 (ID 624718)

Oli pakko ostaa, muuten jäisi aukko kokoelmiin.

En muuten kannata kyseistä toimintaa ollenkaan. Aikaisemmin Aku Ankka on saanut tuottonsa "reilulla pelillä", mutta nyt muutaman vuoden aikana homma on mennyt ylimääräiseksi rahastukseksi.

Esimerkiksi minä ostin triplataskarin vain kunniakkakkaan Aku Ankan taskukirja -kirjasarjan takia. Maksoin siitä melkein kaksi kertaa enemmän kuin normaalista taskarista, tai puolet enemmän kuin tuplataskarista.

Miettikää, jos Aku Ankka päättäisi julkaista jatkossa kaikki taskarit triplataskareina. Ostaisitko? Minulle se menisi ainakin yli, ja lopettaisin kaikkien Aku Ankka -tuotteiden ostamisen.

Tähän mennessä tuo rahastus on kuitenkin ollut kohtuullisen inhimillästä, ja jatkan melko tyytyväisenä Aku Ankan ostamista. Taidampa kirjoittaa laajemman viestin tähän rahastukseen liittyen jollekin toiselle alueelle.

Mielestäni Akkarin ja Taskarien hintojen nousu johtuu yleisestä taloustilanteesta, eikä ole epäinhimillistä rahastusta, joten en ottanut sitä tähän.

Enempää ei nyt tullut mieleen, mutta lisään tähän jos tulee. Vastatkaa mielipitetänne asiasta!

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

No, laakeri 987, olet perustellut asiasi todella hyvin ja kattavasti, mutta olen silti eri mieltä. Minusta Aku Ankassa ei olla käytetty rahastusta eikä toivottavasti käytetä tulevaisuudessakaan.

Vierailija

Lainaus:
Re: Rahastus

cecci - 04.09.10 06:40 (ID 624895) No, laakeri 987, olet perustellut asiasi todella hyvin ja kattavasti, mutta olen silti eri mieltä. Minusta Aku Ankassa ei olla käytetty rahastusta eikä toivottavasti käytetä tulevaisuudessakaan.

Olen osittain samaa mieltä ceccin kanssa. Mielestäni kyse ei ole mistään rahastuksesta, mutta Mini-taskarit ovat todella turhia! En ole ostanut niitä ikinä enkä ostakaan.

Fort Tripla
Seuraa 
Liittynyt5.4.2010

Nyt on vihdoin saatu tämäkin asia ylös. Olen huomannut saman kuin Laakeri 987. Taskarien hiinat reippaasti tulleet ylöspäin. Vuonna 2006 tavallinen taskari maksoi 4,20 ja tuplataskari 7,30. Kummankin hinnat ovat tulleet reippaasti ylöspäin.

Tuplanollaa voi sanoa rahastukseksi, mutta vielä enemmän rahastaa Roope Ankan miljoonat-sarja, kymmenen peräkkäistä taskaria ostaa pelkästään yhden jatkosarjan takia. Jatkosarjat jatkossa Aku Ankka-lehteen.

Kaikki nämä Roope Ankan miljoonat ja Tuplanollat olisi voitu julkaista Teemataskarissa, siihen ne olisivat sopineet.

Fort Tripla

Vierailija

Tripla, tosta sun tekstistä vain yksi asia: Kaikki Aku Ankan Taskukirjan tarinat muodostetaan Topolino sarjoista, joissa siis tuota Tuplanollaa ja Roope-Sedän Miljoonat sarjaa esiintyy.

Vierailija

Mielestäni Aku Ankka ei ole niinkään liian kallista tai mitään rahastusta, kun ajattelee, paljonko tarvitsee musteisiin, yms. rahaa...

~Sweet

Fort Tripla
Seuraa 
Liittynyt5.4.2010

Joona31, miksi niitä ei kuitenkaan voinut muodostaa omaksi Teemanumerokseen. Silloin koko sarjan olisi saanut halvemmalla. Sentään Ultrasankarit julkaistiin omassa Teemassaan, niitä ei lähdetty julkaisemaan jatkosarjoina taskarissa.

Mini-taskarit taas ovat täydellisen turhia, mitä niitä vaikuttaa ostaa. Tavalliset taskarit täyttävät komeammin hyllyn.

Kovakantisista Ankkalinnan- kirjasarja on täysin turha. Samat sarjat löytyvät Aku Ankka-lehdistäkin joten mitä vaikuttaa niitä ostaa. Maailmanhistoria on myös pientä rahastusta, siinä suurin osa sarjoista on sentään ennennäkemättömiä.

Fort Tripla

Vierailija

Minustakin taskarien hinnat ovat aika korkeat.

Hintoja voisi laskea edes senteillä, mikä on tyhjää parempi.

Itselläni ei ole aina rahaa ostaa taskareita, eikä vanhemmiltakaan aina voi saada.

Täytyy siis odottaa, että seteli tipahtaa käteen.

Meinasin muuten ostaa tripla-taskarin, mutta hinta oli aika korkea (mikä on ymmärrettävää) jätin sen ostamatta.

Kysyn ehkä vanhemmiltakin, voisivatko semmoisen minulle ostaa.

Viitatar2 - Kiitos ja kumarrus!

Vierailija

Minusta myös itse Aku Ankka-lehdessä on rahastuksen makua. Esimerkiksi jatkotarinat. Niitä on aivan liikaa. Ihmisten on pakko ostaa myös seuraava numero, jos he haluavat tietää, mitä tarinassa seuraavaksi tapahtuu.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Rahastus

laakeri987 - 04.09.10 05:32 (ID 624811)

Mini-taskari

Mihin tarvitaan kauhean pientä kopiota taskarista? En ole ostanut ainoatakaan Mini-taskaria enimmäkseen ylipienien sivujen takia. Eikö ole paljon mukavampaa lukea isoja sivuja, joissa silmät eivät mene kipeäksi pienen tekstin takia. Eipä tuossa mitään. On uusia Aku Ankka-kirjasarjoja ennenkin tullut. Moni kuitenkin osti ensimmäisen Mini-taskarin sen takia, että haluaa tulevaisuudessa sanoa "Minullapa on ensimmäinen painos ekasta minitaskarista.". Sen lisäksi hyvin moni kerää Mini-taskareita koko sarjan keräämisen takia. Se kun oli helppo aloittaa uuden sarjan ilmestyessä. Luulen, että Aku Ankan väki on tiennyt kaikki yllä mainitsemani asiat, mutta aloittanut kuitenkin Mini-taskarin rahastuksen vuoksi.

Kattava ja hyvin perusteltu aloitusviesti, nice. : D

Olen osittain samaa mieltä, osittain en. Jos nyt aloittaisin Minitaskareista. Minitaskarit eivät minun mielestäni ole silkkaa rahastusta. Kyseisen taskarin ominaisuudet, kuten pieni koko, on jotain erityislaatuista. Kaiken lisäksi, kyseinen kompakti kokonaisuus ainakin toistaiseksi harvoin ilmestyvä julkaisu, jota ketään ei pakoteta ostamaan. Kaiken lisäksi kyseinen julkaisu on prein halpa, 4,50€ ja 300 sivua. Jos verrataan esimerkiksi Aku Ankka-lehteen, niin halvaksi tulee. Tuo tekee 1,50€/100 sivua, Akkarissa hinta lähentelee 6€/100 sivua. Ja mikäs siinäkään, ei kaikilla silmätkään kipeäksi mene pienen tekstin lukemisesta. =) Miinuksena kuitenkin Minitaskarista se, että monet tarinat ovat noissa jo ennenjulkaistuja, uutta sarjaa ei kovinkaan paljoa noista voi lukea. Ja mikäs tuon sarjan keräämisessäkään on vikana? Onhan se helppoa ja niin edelleen, mutta antaa ihmisten itse päättää, ostaako vai eikö osta. En sanoisi tuota niinkään rahastukseksi, hyvä vain, että ahkerat lukijat saavat lisää lukemista.

Tuossa olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että Tuplanolla-, Roope-sedän miljoonat-jatkosarjat yms. ovat kyllä silkkaa rahastusta. Taskukirja on kuitenkin erikseen ostettava julkaisumuoto, eikä tuo ole minunkaan mielestä kovin kunnioitettava tapa rahastaa lukijoita. Tuollainen toiminta herättää minussa lähinnä ärsytystä - eihän kaikilla ole edes varaa ostaa aina uusinta taskaria, ja kun tuollaista jatkosarjaa sinne tungetaan, niin hinku kyllä alkaa olla aika kova.

Lainaus:
Fort Tripla: Taskarien hinnat reippaasti tulleet ylöspäin. Vuonna 2006 tavallinen taskari maksoi 4,20 ja tuplataskari 7,30. Kummankin hinnat ovat tulleet reippaasti ylöspäin.
Onhan se ikävää, että Aku Ankkojen hinnat kohoavat, mutta sitä nyt ei ainakaan voi rahastukseksi laskea, lama, inflaatio... Muidenkin tuotteiden, esimerkiksi elintarvikkeiden ja päivittäistarvikkeiden hinnatkin nousevat samaan tahtiin... Ja eihän tuo hinnan nousu kovin paha ole, 2002 taskarilla oli hintaa 4,00€, nyt 4,50€. Kahdeksassa vuodessa hinta on siis noussut "ainoastaan" n. 15% (jos nyt laskin oikein. : D )

Lainaus:
Fort Tripla: Miksi niitä ei kuitenkaan voinut muodostaa omaksi Teemanumerokseen. Silloin koko sarjan olisi saanut halvemmalla. Sentään Ultrasankarit julkaistiin omassa Teemassaan, niitä ei lähdetty julkaisemaan jatkosarjoina taskarissa.

Lainaus:
Sama: Maailmanhistoria on myös pientä rahastusta, siinä suurin osa sarjoista on sentään ennennäkemättömiä.

Hieman ristiriitaista. En sanoisi ainakaan Maailmanhistoria-kirjasarjaa rahastukseksi, siinähän nimenomaan on tehty oma sarja/julkaisu/julkaisumuoto tietyn idean ympärille. Vielä, kun suurin osa tarinoista ei ole yhtään riippuvaisia sarjan muista osista, ei tuota voi sanoa miksikään jatkotarinan tyyppiseksi. Vaikka taitaa tuossakin sarjassa joku pitempikin tarina olla... Ehjän lukukokonaisuuden voi siis saada siis lukemalla pelkästään yhden osan.

Lainaus:
sofa2: Minusta myös itse Aku Ankka-lehdessä on rahastuksen makua. Esimerkiksi jatkotarinat. Niitä on aivan liikaa.
...Ottaen huomioon, että valtaosa Aku Ankka-lehden lukijoista on aktiivisia tilaajia, en voisi sanoa sen olevan mitään erityistä rahastusta, sillä heille tulee joka tapauksessa kumpikin osa tarinasta. Ja, jatkosarjojahan on julkaistu Aku Ankassa iät ja ajat, jo 1950-luvulta lähtien...

Kokonaisuutena voisin sanoa, että mitäänhän ei ole pakko ostaa, mutta jatkosarjat sopivat mielestäni vain tilattaviin julkaisuihin, lähinnä Aku Ankka-lehteen.

-Akuhullu

Vierailija

Viime viikonloppuna kävin kaupassa ja näin siellä triplataskarin. Minusta se on turha juttu, ja kaiken lisäksi vielä kalliskin. Sitä voi jo sanoa rahastukseksi.

karvisfani97
Seuraa 
Liittynyt27.11.2008

Lainaus:
Re: Re: Re: Rahastus

lohkare - 08.09.10 04:27 (ID 626705) Olen samaa mieltä Akuhullu97kn kanssa.omasta mielestäni minitaskarit ovat turhia

Triplataskari on kieltämättä kallis, mutta on siinä jonkin verran lukemistakin. Minitaskarit ovat selvää rahastusta: mitä Suomen kansa tekee minitaskareilla? Niin mitä? Ei mitään! Ei kertakaikkiaan mitään!

Entä sitten historiaa käsittelevä Ankkojen maailmanhistoria-sarja? Minua ei kyseinen kirjasarja kiinnosta, mutta ehkä niitä, joita se kiinnostaa, tympii sarjan harva ilmestymistiheys.

Siksipä pyytäisin Toimitukselta palvelusta: ilmoittakaa Ankkojen maailmanhistoria-kirjasarjan ilmestymispäivät sarjasta kiinnostuneille joko tässä topicissa tai Ajankohtaista-tiedotteena.

Vielä iso kiitos laakeri987:lle, joka älysi panna tämän keskustelun pystyyn!

karvisfani97 - Akun ohella myös Karvisen fani

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
laakeri987:

Esimerkiksi minä ostin triplataskarin vain kunniakkakkaan Aku Ankan taskukirja -kirjasarjan takia. Maksoin siitä melkein kaksi kertaa enemmän kuin normaalista taskarista, tai puolet enemmän kuin tuplataskarista.

Tällaisena pikkutarkkana nipottajana täytyy sanoa, että puolet enemmän ja kaksi kertaa enemmän tarkoittavat samaa asiaa. Samoin puolet ja kaksi kertaa vähemmän ovat sama asia.

Itse asiaan. Ymmärrän hintojen nousun hyvin, sillä koko talous on ollut jo vuosia hitaan inflaation alla. Kaikki hinnat kohoavat, myös Aku Ankkojen. En siis sanoisi sitä rahastukseksi.

Sensijaan jatkosarjojen sisällyttäminen erikseen ostettaviin ankkajulkaisuihin haiskahtaa jonkin sortin rahastukselta. Tämän lisäksi on alkanut ilmestymään niin monia julkaisuja, ettei mukana pysy. On akkarit, taskarit, ropsut, mini-taskarit, jumbot, aikakoneet, teemataskarit ja vaikka mitä.. Mutta onneksi kukaan ei pakota ostamaan niitä. Toimitus on kehitellyt meille monia erilaisia houkuttimia joihin syytäisimme rahamme, mutta mitään ei ole pakko ostaa. Valitettavasti olen itse höyrähtänyt noihin kaikkiin. En minä uusimpia julkaisuja osta, mutta etsin kuumeisesti kaikkea Akuun liittyvää kirppareilta ja divareista.

Rahastusta kaikki tyynni. Toisesta ääripäästä tutkittuna kuitenkin pelkät akkarit, taskarit ja ropsut tuntuisivat ehkä liian suppealta tarjonnalta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat