Kirjakieli

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Olen kuullut että täällä haukutaan toisia jos vaikka kirjoitaa,aku on Paras.Eihän kaikki voi aina kirjoitaa niiiiiiin kirjakieltä.Mutta ei nyt sentään mennä liiallisuuksiin esim.AKU menee tuolla.Antakaa sitte haukut mutta tää on totta.

PS.Hukuttakaa tää Topi sitten ku sitä ei enää tarvita!

Kommentit (4)

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Ensinnäkin pitäisi nyt erottaa kirjakieli ja kirjoitusvirheet toisistaan. Tuossa sinun esimerkissäsi on ainoastaan kirjoitusvirheitä. Kirjakieli tarkoittaa kieltä, jota on mm. kirjoissa ja lehdissä. Ja sillä, kun sanotaan, että pitää käyttää kirjakieltä tarkoitetaan sitä, ettei täällä keskustella millään murteella tai puhekielellä.

Ei siis näin: "Moi mä tulin just koulust ja sit mä söin jotain ja sit mä meen ulos pelaa futist.."

Vaan: "Moi, tulin juuri koulusta ja söin äsken jotain ja kohta menen ulos pelaamaan futista."

Kirjakieltä suositaan sen takia, että viestit olisivat siistimmän näköisiä ja kaikki ymmärtäisivät ne. Välttämättä kaikki ei ymmärrä kaikkia mahdollisia murteita ja jos kaikki kirjoittaisivat puhekielellä/murteella tai millä hyvänsä, niin kaikki viestit olisivat yhtä sekasotkua.

Ja ketään EI HAUKUTA täällä. Jos joku kirjoittaa jollain muulla kuin kirjakielellä, niin siitä saatetaan huomauttaa, mutta toisten käyttäjien haukkuminen on ehdottomasti kiellettyä.

Eli koskikohan tämä sinun aiheesi kirjakieltä vai kirjoitusvirheitä? No joka tapauksessa..ei tässä tällä kertaa muuta.

Vierailija

Kiitos kommentista tai litaniastasi.Tarkoitin kirjoitusvirheitä,mutta ystäväni oli meillä ja näytti missä topissa sitä oli kiusattu.Siellä luki jotain:Ootko noin hölmö vai etkö osaa kirjoitaa tai jotain sellaista(Siis jotkut sanat voi olla näin:Oletko noin tyhmä......)Mutta on täällä myös joissain muissa topeissa aika paljonkin kirjoitus virheitä.Mutta eikö se ole niin että jos korjaa kirjoitusvirheet niin siitä tulee kirjakieltä?

No ei sen kummenpaa.[/quote]

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat