11.9.2001

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tein tämän topicin, koska aihe on mielestäni mielenkiintoinen. Tämänhän voisi liittää Historia-topiciin, mutta mielestäni tästä on paljon keskusteltavaa. Ja nykyäänhän Historia-topicin on muuttunut miltei pelkäksi tietovisaksi.

Eli kuten topicin otsikosta varmaan huomasitte, aiheena on vuoden 2001 syyskuun 11. päivän tapahtumat. Eikä niinkään Suomessa, vaan rapakon takana, Yhdysvalloissa. Tässä topicissa on tarkoitus keskustella siitä terrori-iskujen sarjasta, joka kohdistui Yhdysvaltoihin ja yleensäkin nykyajan länsimaiseen kulttuuriin ja jonka aiheuttajiksi on virallisesti ilmoitettu Al Qaida-terroristijärjestö.

Yritetään on saada aikaan asiallista keskustelua ilman, että foorumin sääntöjä rikotaan millään lailla. Voitte esittää vapaasti mielipiteenne kaikkiin iskuihin liittyviin asioihin ja kysyä aiheeseen soipivia kysymyksiä.

TAPAHTUMIEN KULKU

Syyskuun 11. päivänä 19 terroristia kaappasi neljä matkustajalentokonetta. Kaapparit ohjasivat kaksi koneista tahallisesti päin New Yorkissa sijaitsevia World Trade Centerin kaksoistorneja. Etelätorni romahti vajaan tunnin ja pohjoistorni vajaan kahden tunnin kuluttua. Lisäksi kolmas rakennus, WTC 7, johon mikään lentokoneista ei osunut, romahti yhdeksän tunnin kuluttua. Kolmannen lentokoneen kaappaajat lensivät koneen päin Yhdysvaltojen puolustusministeriön rakennusta, Pentagonia Arlingtonissa Virginiassa. Neljäs kone putosi maahan Shankysvillessä Pennysylvaniassa, kun matkustajat olivat yrittäneet saada koneen haltuunsa kaappareilta. Iskuissa kuoli yhteensä melkein 3000 ihmistä ja yli 2700 sai surmansa kaksoistorneissa ja niihin lentäneissä lentokoneissa.

SEURAUKSET

Välittömästi kaappausten tapahduttua Yhdysvallat sulki ilmatilansa syyskuun 13. päivään asti. Terrori-iskujen syyllisiksi nimettiin terroristijärjestö Al-Qaida ja Osama Bin Laden. Iskujen merkittävimpänä seurauksena pidetään Yhdysvaltojen silloisen presidentin George W. Bushin julistamaa terrorismin vastaista sotaa. Siihen kuului hyökkäys Afganistaniin lokakuussa 2001.

SALALIITTOTEORIAT

Aiheesta on esitetty lukuisia salaliittoteorioita. Salaliittoteorioiden ympärille on kasvanut lukuisia aktiivisia totuusliikkeitä jotka vaativat puolueetonta tutkimusta aiheesta. Yhdysvaltain presidentti George W. Bush kehotti vuoden 2001 syksyllä pitämässään YK:n puheessaan olemaan ottamatta kantaa syyskuun 11. päivää koskeviin "pöyristyttäviin" salaliittoteorioihin. Jotkin näistä teorioista väittävät Yhsyvaltojen hallituksen itse suunnitelleen ja toteuttaneen iskut, mikä olisi antanut maalle syyn julistaa terrorismin vastainen sota ja hyökätä Afganistaniin. Monet todisteet puoltavat tätä teoriaa.

Lähde: Wikipedia

Pahoittelen mahdollisia virheitä ja vääriä faktoja tekstissäni. Jos löydätte virheitä, ilmoittakaa toki minulle.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Itse olen aina katsonut kaikki dokumentit siihen liittyen, paljoa siitä kun en muista, kun olin silloin vajaa 2-vuotias.

Mielenkiintoinen aihe on, sen kannalla minä olen.

Mikäli jokin elokuva kertoo asian oikein, yhden lentokoneista matkustajat ottivat haltuunsa, mutta lopulta sekin putosi maahan ja matkustajat kuolivat (?)

Vierailija

Minustakin se on kiinostava juttu... JIMiltähän tuli niihin aikoihin paljon dokumentteja tästä, kun tämä terrori-isku täytti vuosia. Katsoin melkein kaikki, ja hyvin jänniä oli. Tuosta luvuista 9 ja 11 on saatu kaikkia juttuja aikaan... Joten isku on ollut tarkkaan suunniteltu. On jännittävää miettiä, mitä ihmiset jotka ovat hypänneet tornista alas ovat mahtanet miettiä. Myös on mielenkiintaoista, se mitä lentokoneissa tapahtui. Sitähän ei kukaan tiedä. Iskuhan oli kauhea, mutta kiinnostava. Aluksi sitä kuitenkin luultiin onnettomuudeksi, ja sortumista ei osattu edes odottaa...

Vierailija

Se oli hirvittävä teko, onneksi nykyään kaikkia on muutettu paljon turvallisemmaksi. Eli tämmöisiä ei tulevaisuudessa kovin helpolla tämän luokan terroristiiskuja ei tehdä.

Vierailija

Korjaus: Sitä luultiin onnetomuudeksi ensimmäisen koneen törmättyä rakennuksiin. Terroriiskun todennäköisyydestä vasta, kun toisnen kone oli törmännyt.

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Kiinnostava aihe on, totta vie. Olen katsonut monta dokumenttia (tai mitä onkaan) siihen liittyen, en muista mitään siitä päivästä, olinhan vasta kolme-vuotias.

Lainaus:
. On jännittävää miettiä, mitä ihmiset jotka ovat hypänneet tornista alas ovat mahtanet miettiä.

No, olisinhan minäkin hypännyt tornista alas, jos lentokone on törmännyt torniin. Jos on sortumisvaara ja tulipalo, kai sitä on pakko hypätä sieltä alas, vaikka siihen kuoleekiin varmasti (?).

Lainaus:
Myös on mielenkiintaoista, se mitä lentokoneissa tapahtui.

Olisi kiva tietää... : D

Kauhea päivä se oli, vaikka en muistakkaan mitään siitä. Onneksi jotkut selvisivät sieltä hengissä.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Silloin kun se tapahtui niin katsoin tv-uutisia, taisi olla ylimääräinen uutislähetys. Aluksi en sitä kauheasti edes ihmetellyt, mutta sitten kerroin siitä vanhemmilleni hieman myöhemmin.

Itse olen katsonut kaikki dokumentit ja elokuvat kyseiseen katastrofiin liittyen. Ja Wikipediasta löytyy paljon tekstiä ko. teosta.

Olihan se kauheaa varmasti kaikkien omaisille, jotka siellä tornissa tai niissä lentokoneissa silloin olivat. Ei siinä voi oikein mitään tehdä.

Enkä ymmärrä miksi ihmisten pitää sotia. Kaikki taitaa olla Osama bin-Ladenin ja Al-Qaidan syytä. Nykyään terrori-iskuja voi pelätä lähes missä vain maassa - jopa Suomessa, vaikkakin aika epätodennäköistä on, että Suomessa sellaista tapahtuu lähivuosina.

Pienempiä järjestöjä, jotka tekevät terroritekoja on paljon ympäri maailmaa, mutta Al-Qaida on maailmanlaajuisesti selvästi tunnetuin.

Gabi47
Seuraa 
Liittynyt2.6.2010

Kiinnostavaa mutta kauheaa. Ei olisi itse kiva joutua sellaiseen tapahtumaan. Mietittää, mitenköhän ne terroristit pääsivät sisälle sinne koneeseen? Ihan tavallisina matkustajinako? Niinkuin jo sanottiin, ensimmäisen iskun jälkeen sitä luultiin onnettomuudeksi, mutta toisessa se havaittiin terroristiiskuksi. Kauheaa oikeasti, miten jotkut voivat tehdä sellaista täysin viattomille? Alueeltahan sortui paljon muitakin rakennuksia(Ei nyt välttämättä paljon) niiden lisäksi. Sinnehän ei olla edelleenkään rakennettu mitään. Mitäköhän oikeasti kaikki ihmiset ajattelivat? Ja etenkin ne, joitten työpiste oli suoraan sen ikkunan edessä, josta päin sen näki. Hirr...

~Gabi~

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kun tuo terrori-isku tapahtui, olin juuri tulossa koulusta kotiin. Ja muistan aivan päivän selvästi, kun sitä luultiin ensimmäisen koneen törmättyä ensimmäiseen torniin, että kyseessä olisi "vain" lento-onnettomuus. Eikä siis mikään kauhea terrori-isku. Tuolloin en kovin vielä kymmenen vuotiaana luonnollisestikaan uutisia televisosta seurannut, joten en hirveästi sen enempää muista tapahtumapäivästä.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Re: Re: 11.9.2001

Gabi47 - 29.09.10 06:04 (ID 636643) Sinnehän ei olla edelleenkään rakennettu mitään.

"New Yorkin World Trade Centerin rakennukset WTC1, WTC2 ja WTC7 tuhoutuivat syyskuun 11. päivän iskussa vuonna 2001."

"Tuhoutuneen WTC 7-tornin tilalle valmistui uusi WTC 7 vuonna 2006."

Ja muidenkin tuhonneiden rakennusten tilalle on jo ilmeisesti aloitettu rakentamaan uusia rakennuksia. Sellaista luin en-wikistä.

Vierailija

Olin silloin noin kolmisen vuotta joten en muista siitä yhtykäs mitään, mutta myöhemmin tutustuin aiheeseen. Teko oli aivan hirveä miten kukaan voi tehdä semmoista (olen aivan kauhea amerikka fani)

Olen katsonut aiheesta myös elokuvan, joka itseasiassa esitetään kai joka vuosi.

Tepsutin

Vierailija

Itse en edes ymmärtänyt sitä silloin kun olin vasta vähän vajaa 2 vuotiasMutta näin jälkeenpäin tajuan sen ja onhan se aika kauhea teko,mutta saanen antaa vielä vähän täydennystä tähän?

Syyskuun 11. päivä vuonna 2001 kaksi matkustajakonetta lensi päin World Trade Centerin kaksoistorneja New Yorkissa. Tornit sortuivat myöhemmin virallisen tiedon mukaan "kerosiinin palamisen aiheuttaman pannukakkuteorian" takia surmaten noin 3000 ihmistä. Yhdysvaltain hallituksen virallisen selonteon mukaan kaappaajat olivat Al-Qaidan jäseniä ja koko iskun pääsuunnittelija järjestön johtohahmo Osama bin Laden, josta tuli iskun myötä FBI:n maailman etsityin mies. Yhdysvaltain hallitus pitää iskuja yhtenä syynä Afganistanin ja Irakin sodalle. FBI ei ole kuitenkaan löytänyt pitävää todistetta Osama Bin Laden:in syyllisyydestä syyskuun terrorin iskuista 2001.

Nämä löysin wikipediasta ja jos haluaa vielä lisää tietoa näistä niin sieltä voi etsiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat