Kuvaamataito

Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Eli täällä puhutaan kuvaamataidosta/piirtämisestä koulussa ja kotona. Itse tosiaan harrastan piirtämistä, joka päivä piirrän jotakin aika varmasti. Yleensä piirrän ankkoja, mutta olen ruvennut harjoittelemaan ihmisten piirtämistä, kuten naamoja ja kehoja, kun me koulussakin olemme siinä vaiheessa. Kuvis on muuten yksi minun lempiaineistani, toisena heti liikunnan jälkeen. Piirtovälineitä minulta löytyy tavallisia lyijykyniä, pari tussauskynää, Derwent Studio-puuvärikynät, Derwent Inktenset ja Derwent Pastel pencils. Niillä teen nuo työtkin, jotka lähetän galleriaan. Ensin piirrän lyijykynällä, tussaan tussauskynällä, kumitan lyijykynän jäljet pois ja väritän. Tämä ei sitten ole itsekehua, mutta monesti kuviksen openi ja luokkakaverini kehuvat töitäni. : ) Meillä on aina torstaisin kaksi tuntia kuvista ja ne ovatkin viikon ainoat tunnit kuvista. Haluaisin, että kuvistunteja olisi enemmän viikossa, mutta ei voi mitään.

Väritys ei ole tosiaankaan vahvinta alaani, mutta on minulla sekin parantunut ainakin siitä, kun aloitin koulun. : D Silloin minulle riitti kun kuvassa oli muutamia väriläikkiä. Itse inhoan vesiväreillä tuhertelemista, en vain ole omaksunut sitä omaksi lajikseni. Kaikista vesiväritöistäni tulee jotakin aivan muuta yleensä mikä on tarkoitus. : D

~ Tapsa

Sivut

Kommentit (88)

Vierailija

Mun kuviksen numero on ollut aina ysi. En havittele kymppiä, koska sitä on vaikea saada, täytyy olla oikea Don Rosa et sais : D. Ainakin meiän kuvan open mielestä.

Mä oon itse piirrellyt koko ikäni, ja sarjiksia 5 vuotta. Suvussani ei ole tietääkseni mtn kovin hyviä piirtäjiä, mutta mä + pari serkkuani ollaan kovia piirtelemään.

Muistan, kun oli eräs kuvistunti 5lk : lla. Piirsin mangatyttöä, ja eräs poika tuli luokseni, katsoi kuvaa hetken aikaa ja sanoi

"Onhan meiän luokalla sentään yksi joka osaa piirtää!"

Siitä jäi hyvä muisto (: Muistan myös, kun joskus 6lk : lla täytyi piirtää muotokuva eräästä luokkamme pojasta, joka suostui malliksi. Kaikki pitivät ja kehuivat työtäni, ja ope suorastaan hukutti mut kehuihin xD.

Lainaus:
Piirtovälineitä minulla on kotona tavallinen lyijykynä, tussauskynä ja puuvärikynät.

Omasta kynätelineestäni löytyy erilaisia lyijykyniä, pehmeitä ja kovia, rajauskynä ja jotain muuta roinaa. Täällä ei ole mtn kynä -tai taiteilijakauppaa, joten en voi täydentää varastoani vaan täytyy pärjäillä vanhoilla : /.

? Libel. Ei mikä tahansa sudenkorento!

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Minä piirrän (melkein) joka päivä, mutta kaikki piirustukset jäävät puolitiehen. Tai sitten olen piirtänyt esim. Roopen pään, rakkaat veljeni tulevat ja piirtävät vartalon sille, TUSSILLA. Kiva... Mulla on tussauskyniä kaksi kappaletta (hmm... taisi olla 0.4 & 0.2 kokoa..?). lyijykyniä, tarkemmin täytekyniä ja puuvärit + tussit. Mä piirrän melko "suoraan" koko kuvan, en luonnostele melkeinpä ollenkaan. Sitte tussaan ja lopulta väritän. Koulussa on mahtavaa kuvista, nyt harjoittelemme varjostusta! Varjostus on mulle kuitenkin jo tuttua. Yleensä kuviksen tunnilla teemme mielestäni aina jotain kivaa! : D Viikossa on kaksi kuviksen tuntia ja nekin peräkkäin.. Pitäisi olla enemmän kuviksen tunteja! : )

Fort Tripla
Seuraa 
Liittynyt5.4.2010

Tästäkin aiheesta on kuitenkin tehty topic:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/ketju/9028/jou_jou_kuvista_/v...

Jatketaan siis siellä.

Omasta mielestäni kuvaamataito eli kuvataide on suhteellisen mukava aine. Piirtelen vähän niitä ja näitä, muutamia piirroksia ankoista ja hiiristäkin on tullut tehtyä. Niitä en tosin ole (vielä) galleriaan laittanut. Niitä siis saattaa olla tulossa, mielestäni ihan hyvin onnistuneita. Ilman mallia en niitä tosin ole piirtänyt, mallia on tullut käytettyä.

Fort Tripla

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Viilailen pilkkua, mutta se on kuvataide eikä kuvaamataito.: P Oman harrastuksensa sanastosta on tarkka.

Lainaus:
Fort Tripla: Tästäkin aiheesta on kuitenkin tehty topic:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/ketju/9028/jou_jou_kuvista_/v...

Jatketaan siis siellä.

Tässä tapauksessa taidan kuitenkin tehdä niin, että jätän tämän auki ja lukotan vanhan. Edellisen topicin iäkkyyden lisäksi sen otsikko ei nimittäin täytä kunnon otsikon kriteerejä (kuka mukaa etsii kuvisaiheista ketjua googlaamalla "jou jou"?), minkä takia en itsekään löytänyt sitä, vaikka etsin ja tiesin tuon jossakin majailevan.

Noita lukkoon-viestejä voisi sitten jättää modejen huoleksi, sitä vartenhan me täällä olemme.

Ellei tästä aiheesta löydy tuoreempaa, suht. menestynyttä ja asiallisella otsikolla varustettua versiota, kuviskeskustelu tullaan käymään jatkossa täällä.

----

Mulla on tällä hetkellä viisi tuntia kuvista viikossa, ja teen kuviksen lukiodiplomia. Tutustuessani nykyiseen opinahjooni jokunen vuosi sitten näin vitriinissä esillä sen aikaisia kuviksen lukiodiplomeita, ja silloin jo ajattelin, että tuollaisen taidan tehdä. Niinpäs teenkin, luonnostelen parhaillaan työtäni aiheesta matemaattinen taide.. Ei maailman helpoin, mutta eivät kyllä ole muutkaan.

Vierailija

Itselläni on kaksi tuntia kuvista viikossa, mutta aiheet ovat tällä hetkellä niin tylsiä, että voisin nukahtaa pulpetille. Mutta kotona piirtelen joka päivä, ja itseltäni löytyy monia lyijykyniä, värikyniä, tussaukseen tarkoitetut tussit, joita on kolmea eri kokoa, ja 10 Promarker tussia, joilla lopuksi väritän työni. Ja kuten jossakin muussa topicissa mainitsinkin, kotona piirrän pääasiallisesti mangaa.

-Star Duck-

Vierailija

En osaa piirtää kovin hyvin mitään vä

väritystöitä, koska kärsivällisyys, pikkutarkka työ ja minä emme oikein sovi yhteen......Piirränkin sen vuoksi enemmän näitä varjopiirroksia sekä lyijykynä piirroksia. Koulun kuvistunnit ovat jostain syystä olleet minulle aina jostain hyvin syvältä, johtuen opettajasta joka ei välitä pätkän vertaa mistään erikoisesta tai luovasta, piirräämme vain jotain

muotokuvia itsestämme ja sellaista....Sopii ehkä sellaiselle, joka pitää ohjeista ja määräyksistä, mutta ei minulle. Sen lisäksi kuvismaikalla on ihan selvästi jotain meidän luokkaamme vastaan, miksei kuvisopeiksi voitaisi valita vain sellaisia ihmisiä jotka ihan oikeasti pitävät kuvistöistä?

Vierailija

En ole yhtä näppärä pensselinheiluttaja kuin eräs kaverini, jonka kuvis on aina ollut 10, mutta osaan piirtää suhteellisen hyvin. Itse olen täysin tyytyväinen töihini hyvin harvoin, sillä luon aina ennen työn aloittamista mielikuvan millaiseksi haluan työn tehdä. Jos se ei onnistu niin hyvin kuin toivoin niinö...=)

Minulla on kuvista kaksi tuntia viikossa. Uuden lukujärjestyksen ansiosta sitä on heti kaksoistunti maanantai aamuna yhdeksältä, eli heti kouluun tultaessa pääsee koulun parhaimpaan luokkaan. Pidän suuresti myös omasta kuviksen maikastani. Hän on omien sanojensa mukaan kenttäkestävä ja lisäksi hän puhuu hyvin paljon, mikä luo hyvän pohjan keskustelujen syntymiseen. Tunneilla onkin kiva samaan aikaan piirtää ja puhua. Oli sitten puhe kumppani kaveri tai ope.Itse rakastan puhumista.=)

Juuri tällä hetkellä me käsittelemme kuviksessa varjostusta, vastavärejä ja pakopisten käyttämistä. Meidän piti tehdä luonnos A4 paperille ja siinä piti olla mukana kännykkä, jokin asia mikä kuvaa meitä ja jokin outo asia tai tunnelma. Itse tein luonnokseen puun, kännykän kaksi outoa oliota (jotka kuvastavat molemmat minua) ja nyt kun teen varsinaisen työni A3 paperille, niin väritän sen ensin vastaväreillä ja sitten tummennan ne mustan avulla ja ten tumman maiseman niiden taakse. Haluan siihen nimittäin kerrankin synkän tunnelman. Nähtäväksi jää, onnistunko!=)

Kuvis muuten kuuluu lempiaineisiini, jos joku ei sattunut sitä tietämään!;)

*Nöösi, nauru naamalla*

Tapsa99
Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Lainaus:
Re: Kuvaamataito

_wonderlust_ - 21.10.10 05:19 (ID 646891)

Viilailen pilkkua, mutta se on kuvataide eikä kuvaamataito.: P Oman harrastuksensa sanastosta on tarkka.

Jaa'a, meillä päin opettajatkin kutsuvat sitä kuvaamataidoksi. : D

Minulla tosiaan kuvis on yksi lempiaineistani heti liikunnan jälkeen, jonka mainitsinkin jo avausviestissä. Erityisesti pidän sarjakuvahahmojen ja oikeiden ihmisten piirtämisestä. Olen myös ruvennut vähän harjoittelemaan mangan piirtämistä, vaikken mikään mangan fani olekkaan. Osaan mielestäni ihan hyvin jo piirtää mangahahmojen silmiä.

~ Tapsa

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Kuvaamataito ja kuvataide ovat yksi ja sama asia, molemmat termit löytyvät suomenkielestä ja ovat ihan virallisia ilmaisuja. Jotenkin vain kuvaamataito kuulostaa jonkin asian ilmentymältä visuaalisessa muodossa, pyrkimykseltä kuvata jotain tiettyä. Kuvataide taasen kuten taide, mutta nimenomaan visuaalisessa muodossa, ei esimerkiksi musiikkina.

Joka tapauksessa, muistaakseni Hermanni teki "Taide"-topicin jo vuosi sitten joten jos etsisimme sen? : D

Vierailija

No, pakko kai on myöntää, että kuvataide on yksi suosikkikouluaineistani, äidinkielen ja historian ohella. Minusta vain on karsean törkeää, että meillä on viikossa vain tunti kuvataidetta, kun ennen niitä oli kaksi. Joskus tosin ottaa aivoon, kun töiden pitäisi olla mahdollisimman samantapaisia kuin mallityö. Haloo, eikö niillä tunneleilla juuri pitäisi käyttää omia taiteelliua lahjojaan? (Minulla on jutusta hyviä simerkkejä.) Mutta mitäpä inä sille voin?;)

Hmm... Vaa_rin mainitsema topic kuulostaa etäisesti tutulta...

-Kia K.

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Kuvaamataito

Kia K - 21.10.10 07:41 (ID 647048) Minusta vain on karsean törkeää, että meillä on viikossa vain tunti kuvataidetta, kun ennen niitä oli kaksi.

Älä valita. Mulla ei ole kuvista nimittäin OLLENKAAN! ): Kunpa 3.jaksossa olis... Onneksi jakso vaihtuu kohta, niin sittenpähän sen näkee. : )

Vierailija

Lainaus:
Tapsa99:

Itse inhoan vesiväreillä tuhertelemista, en vain ole omaksunut sitä omaksi lajikseni. Kaikista vesiväritöistäni tulee jotakin aivan muuta yleensä mikä on tarkoitus. : D

En minäkään erityisemmin vesiväreistä pidä. En saa niillä yhtä hyvin varjostuksia esiin, kun puuväreillä. Siitä tulee yleensä sellaista aika tasapaksua aluetta, jossa ei ole minkäänlaisia varjoja.

Kouluaineena kuvis on minusta hauskaa ja mukavaa. Meillä on kuvista kaksi tuntia viikossa. Saisi sitä minusta olla enemmänkin. Tällä hetkellä teemme rakentelu työtä, jossa pitää tehdä joku linna. Mä tykkään rakentelu töistä tosi paljon! Musta on hauskaa tehdä kaikenlaista muuallekkin kuin vain paperille.

Vapaa-ajalla piirtelen aika paljon. Yleensä piirrän Akuja, mutta nyt olen alkanut piirrellä paljon myös hevosia. Minulla on muutamia tosi onnistuneita töitä, joita en ole lähettänyt galleriaan (en kyllä ole lähettänyt mitään). Pitäisiköhän?

Ihmisen piirtämisessä olen aika huono. Melkein aina niistä menee joku osa pieleen. Tulee liian pitkät jalat tai sormista tulee kaheat nakit. Ehkä pitäisi vähän alkaa treenaamaan.

~Karsimo~

Vierailija

Jes, mahtava paikka pulista jotain piirtämislahjoistani!

No, olen mielestäni oppinut hyvin piirtämään noin 8-vuotiaana. En nyt tarkoita mitä tahansa piirtämistä. Siitä olen sitten kehittynyt koulun kuvistunneilla ja erilaisten piirrosoppaiden avulla. Minulla on aika monta manga-piirrosopasta.

Kuviksen välineinä minulla on aika paljon tavaraa. Purkillinen lyijykyniä, kumeja, siveltimiä, maaleja, vesivärejä... siis vaikka mitä.

Kuviksen numeroni on koulussa 9. Ihmettelen sitä vähän, omasta mielestäni osa töistäni olisi kympin arvoisia.

No ei minulla nyt muuta asiaa kuvaamataidosta tällä erää ole.

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Kuvaamataito

vikke98 - 22.10.10 01:45 (ID 647297)

Lainaus:
Libel: Älä valita.

Älä sinäkään valita, olet kamalan huonkäytöksinen.

: D Ja etkö muka itse ole? Kaivat vain verta nenästäsi tuolla tavalla. Tarkoitin "älä valita"-sanalla sitä, että asiat voivat olla huonomminkin kuin teiän koulussa, esim. meillä kuten kerroin. -.-"

Lainaus:
Kuviksen välineinä minulla on aika paljon tavaraa. Purkillinen lyijykyniä, kumeja, siveltimiä, maaleja, vesivärejä...

Onnenpekka. Mä en ole IKINÄ saanut maalata vesiväreillä paitsi koulussa, koska täällä ei ole mtn taiteilijakauppaa. Ostin viimeisimmät vesivärini Halpa-hallista - eikä niillä voinut maalata! Hankasin sivellintä värinappulaan ties kuin kauan + kastelin sitä vedessä, mutta väri ei tarttunut paperiin. : D Ajattelinkin toivoa uusia värejä joululahjaksi ja sellaisia, jotka eivät ole kiinalaisten tekemiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat