Lasten kurittaminen

Seuraa 
Liittynyt27.11.2008

Hei!

Keskisuomalainen uutisoi tänään lasten kurittamisesta. Lasten kurittamiseen luetaan esimerkiksi tukistaminen, lyöminen ja muu kovakourainen käsittely. Lasten kurittaminen on kielletty lailla.

Miltä kurittaminen tuntuu?

Voisivatko vanhemmat riidan sattuessa sinun mielestäsi tulla väliin jotenkin muuten kuin kurittamalla?

Täällä keskustellaan siis lasten kurittamisesta.

karvisfani97 - Akun ohella myös Karvisen fani

Kommentit (14)

Vierailija

siis haloo! kuka tukistaa lastaan!? ihan kauheeta! vaikka lapsi olis tehny mitä kauheuksia hyvänsä, sitä EI saa rankaista ruumillisesti. asiat pitää selvittää jotenki muuten. lapset on lapsia. lapset tekevät virheitä! ei siitä voi vaan tukistaa.

mua ei oo ikinä kuritettu ruumillisesti. mua vaan torutaan. en oo ikinä ees saanu kotiarestii. jee

yoda, voiman mestari, aik priimus (heh)

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Lainaus:
Yoda:)-99:siis haloo! kuka tukistaa lastaan!? ihan kauheeta! vaikka lapsi olis tehny mitä kauheuksia hyvänsä, sitä EI saa rankaista ruumillisesti. asiat pitää selvittää jotenki muuten. lapset on lapsia. lapset tekevät virheitä! ei siitä voi vaan tukistaa.

Kaikenlainen ruumiillinen väkivalta on väärin ja onhan tuo tukistaminenkin eräänlaista ruumiillista väkivaltaa, vaikka siinä ei lasta satutettaisiinkaan. Kuitenkin asiat pitäisi pystyä selvittämään puhumalla ja tukistaminen tai muu ruumiillinen rankaisu ovat minun mielestäni niitä ehdottomasti viimeisiä tekoja, mitä pitäisi tehdä ja niin ei saisikaan tehdä. Ja sehän riippuu siitä, että mitä varten tukistetaan..ymmärrän kyllä, että jos on vaikka lapsi, joka ei tottele millään, niin palaahan siinä hermot itse kullakin, mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että lapsen kurittaminen pitäisi hoitaa puhumalla ja torumalla.

Itsekään en ole saanut ikinä kotiarestia ja minun mielestäni se on aika turhaakin. Mitä se hyödyttää? Lapsi tulee siitä vain entistä kiukkuisemmaksi ja pienestä asiasta tehdään suuri asia. Asioita ei ratkaista kotiarestien, tukistamisten tai muidenkaan yllä lueteltujen asioiden avulla.

Vierailija

ajatella, et joskus tää ruumillinen kuritus oli iha sallittua! kuulemma jopa koulus kuritettiin. auuh... joskus on ollu khyl aik erilaista

yoda, voiman mestari, aina varsin kilttinä : )

Vierailija

Ei oo muakaa tukistettu tai mitää tollast,mul on järkevät vanhemmat.Eisiin ois ees järkee.Lapset on lapsia!

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Lasten kurittaminen

Sohvaperuna - 24.10.10 12:45 (ID 648080)

Lainaus:
Yoda:)-99:siis haloo! kuka tukistaa lastaan!? ihan kauheeta! vaikka lapsi olis tehny mitä kauheuksia hyvänsä, sitä EI saa rankaista ruumillisesti. asiat pitää selvittää jotenki muuten. lapset on lapsia. lapset tekevät virheitä! ei siitä voi vaan tukistaa.

Kaikenlainen ruumiillinen väkivalta on väärin ja onhan tuo tukistaminenkin eräänlaista ruumiillista väkivaltaa, vaikka siinä ei lasta satutettaisiinkaan. Kuitenkin asiat pitäisi pystyä selvittämään puhumalla ja tukistaminen tai muu ruumiillinen rankaisu ovat minun mielestäni niitä ehdottomasti viimeisiä tekoja, mitä pitäisi tehdä ja niin ei saisikaan tehdä. Ja sehän riippuu siitä, että mitä varten tukistetaan..ymmärrän kyllä, että jos on vaikka lapsi, joka ei tottele millään, niin palaahan siinä hermot itse kullakin, mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että lapsen kurittaminen pitäisi hoitaa puhumalla ja torumalla.

Itsekään en ole saanut ikinä kotiarestia ja minun mielestäni se on aika turhaakin. Mitä se hyödyttää? Lapsi tulee siitä vain entistä kiukkuisemmaksi ja pienestä asiasta tehdään suuri asia. Asioita ei ratkaista kotiarestien, tukistamisten tai muidenkaan yllä lueteltujen asioiden avulla.

Niin niin,väkivalloin ei pitäisi ratkaista mitään asioita.

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Lainaus:
siis haloo! kuka tukistaa lastaan!?

Mun vanhemmat. :D No joo, jos olen vähänkin huonokäytöksinen, tulee remmiä.

Lainaus:
vaikka lapsi olis tehny mitä kauheuksia hyvänsä, sitä EI saa rankaista ruumillisesti.

Tuo täytyis sanoa vanhemmilleni. ;D

Lainaus:
asiat pitää selvittää jotenki muuten.

Kai se niin on, mutta voihan lapsi tajuta huonommian jos sitä ei "kuriteta", mutta esim. puhumalla pitäisi selvittää asiat.

Noo, kurittaminen tuntuu kamalalta, tulee usein mustelmia kun lyödään remmillä. On vähän pakko totettalla äiskää ja iskää. :D

Vierailija

auuuuuts. vikke-parka... :o

Lainaus:
Lasten kurittaminen

roope setä - 24.10.10 04:56 (ID 648242) "Ken vitsaa säästää se lastaan vihaa." Tähän malliin ennen vanhaan.

no jo on joskus ollu outoo porukaa! ; O ehk o yritetty opettaa lapsia silleen et ne varmasti oppii. mut silti outoo...

yoda, voiman mestari, kiltti jedi

ps. tää o muute iha hyvä topic

Vierailija

Lasten kurittaminen on alhaista ja epäsopivaa. Hyvän vanhemman hermot täytyvät kestää lasten temppuilut ja hulluttelut. On todella alhaista rankaista lasta väkivallalla. Lapseen ei missään nimessä saa käydä käsiksi. Ihmisoikeudet pitää olla jokaisessa perheessä kunnossa. Tarkoitan sillä sitä että lasta ei saa lyödä eikä lapsi saa lyödä vanhempaansa. Lapsi ei ole yhtään ”vähemmän kunnioitettava” henkilö kuin aikuinen. Aikuiselle tulee toisen aikuisen lyömisestä vähintään sakot, pahimmassa tapauksessa linnaa. (Eli vankilaa.) Lapsi ei saa olla yhtään ”vähemmän kunnioitettava” henkilö kuin aikuinen. Aikuinen ei saa lyödä toista mutta lasta saa lyödä. Niinkö? Ehdottomasti: Ei. Lapsen pitäisi saada vahingonkorvausta väkivallasta häntä kohtaan. Tavat lapsen kurittamisesta voivat jopa jäädä kuritetulle lapselle joka oppii tavan ja alkaa kurittaa lapsiaan kun hän niitä saa. Asiat täytyy hoitaa puhumalla ja muita rangaistuksia käyttämällä. Väkivalta on ehdottomasti kielletty kuritustapa. Lapsen ei tarvitse kokea väkivaltaisia otteita häntä kohtaan missään tilanteessa varsinkaan aikuisilta. Lasten käsiksikäyminen on kielletty laissa. Ylipäätään minkäänlainen väkivalta lapsia kohtaan on kielletty ja siitä aikuista pitäisi tuomioistuimen päätöksen kautta rangaista. Te joita kuritetaan: Ottakaa yhteys lastensuojeluviranomaisiin pikinmiten älkääkä alistuko väkivaltaiseen kohteluun. Pytäkkää läheisiänne tekemään ilmoituksen. Luin luotettavalta sivulta tämän: Ilmoituksen syynä voi olla esimerkiksi lapsen tarpeiden laiminlyönti, lapsen heitteillejättö, lapsen pahoinpitely tai seksuaalinen hyväksikäyttö tai niiden epäily tai uhka. Kirjoittamalla googleen: Lastensuojelu niin yksi linkki on sivulle ja linkissä lukee lastesuojeluilmoitus. Klikatkaa siitä ja luette juuri sen mitä tarvitsette pahoinpitelyn lopettamiseen. Lapset ovat kaikkien kanssa samanarvoisia. Kirjoitan varmaan tähän topiciin vielä...

Vierailija

Lasta tietysti saa vähän kurittaa että ymmärtää tehneensä väärin. Jos vain puhutaan ja laitetaan jotain rangaistuksia niin lapsi ymmäärtää että senhän voi tehdä uudestaan.

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minä en kannata lapsen fyysistä enkä henkistä pahoinpitelyä missään olosuhteissa. Kurittaminen kyllä on sallittavaa, mutta kivun tuottaminen lapselle ei ole kurittamista. Meillä kotona rangaistukset olivat joko kotiarestia tai vietiin vessaan miettimään mitä tulikaan tehtyä. Eihän se koskaan ollut mukavaa, kun isä vihaisena vei vessaan. Se toimi kuin nurkassa häpeämisenä ja siitä varmasti huomasi, että tuli tehtyä väärin. Monesti uhattiin myös pestä suu saippualla, jos kiroili, mutten nähnyt tuon uhkauksen toteutuvan kuin yhden kerran. Jos oltiin sotkettu jotain niin ensin vietiin vessaan ja hetken kuluttua haettiin siivoamaan sotkut. Tuollainen ei-fyysinen kurittaminen toimi kotona varsin hyvin ja kaikista meistä on nyt kasvanut ihan kunniallisia vanhempiaan arvostavia ihmisiä. : )

Vierailija

Minä kannantan tuhmien lasten kurittamista, esim. tukkapöllöä ja piiskan antaminen ynnä muut. En kuitenkaan hyväksy lyömistä.

Itse jos hankin lapsia ja ovat tuhmia, niin saavat kyllä raipalla piiskaa kunnolla.

Minua on ainakin kuritettu ruumillisesti, mutta nykyään vaan torutaan.

Vierailija

Lasten kurittaminen on hirveää! Luin kerran TOSItarinan yhestä 12-vuotiaasta tytöstä, jota hakattiin ja lyötiin kotona jos se teki pienenkin virheen. En muista tarinaa ulkoa, mutta yhdessä välissä, kun tyttö otti kissan syliin, sen isä tuli ja löi sitä tyttöä lujaa poskelle.

Ikävä kyllä, joskus nämä lapset pääsevät hengestään kyseisten asioiden taustalla. Olen kuullut ja lukenut lehdistä.

? Libel. Ei mikä tahansa sudenkorento!

Vierailija

Jotkut täälä on kysynyt miksi kotiaresti on sallittua jos lapsi tekee pahojaan.No siksi koska lapsi ei pidä kotiarestista joten tulevaisuudessa hän välttää pahoja rikkeitä joista seuraisi kotiaresti.Mutta ruummiillinen väkivalta on kyllä kiellettyä!Asiat pitäisi hoitaa puhumalla tai muulla tavalla mistä ei seuraa ruumiillistakipua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat