Uusi urheilulaji - paikkapallo

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tässä on lajin esittelevä viestini tuolta Urheilu-topicista vajaan kahden viikon takaa:

Olen keksinyt tuossa loppukeväästä (toukokuun lopulla) uuden urheilu-lajin, ja olen ristinyt sen 'paikkapalloksi'. Kuten urheilulajien nimet yleensäkin, niin myös tuokin nimi kertoo jo jonkin verran lajista.

Lajissani, jota kutsun paikkapalloksi, siis kaksi joukkuetta pelaavat lentopallokenttää vähän pienemmällä pelikentällä ja yrittävät keskellä olevan verkon takaa tehdä vastustajan maaleihin maaleja. Laji on sekoitus pääasiassa lentopalloa ja käsipalloa, mutta onpa siinä pieniä vaikutteita muistakin lajeista. Pelissä ollaan koko peliajan siis omalla alueella, josta tehdään maaleja vastustajan päädyssä, keskellä sijaitsevan verkon takana olevaan maaliin. Lajissa pelataan siten, että kentällä olisi molemmilla joukkueilla 4 kenttäpelaajaa. _Maalivahtia ei ole_. Maalin koko on sama kuin käsipallossa. Keskellä oleva verkko ei kehittelemieni sääntöjen mukaan ole lentopallosta tutuissa korkeuksissa, vaan jonkun verran alempana. Lajissa heitettävä pallo on samankokoinen kuin normaali lentopallokin.

Perusasioita lajista nimeltä paikkapallo:

1. Pelikenttä koostuu kahdesta 7 x 7 metrin kokoisesta kenttäpuoliskosta. Eli yhteispituus on 14 metriä pitkä ja leveys se sama 7 metriä.

2. Verkon korkeus on 180 cm.

3. Tarvittaessa myös matalempi verkko on lajissa sääntöjen mukainen. Vähimmäiskokeus on 165 cm.

4. Yksi ottelu kestää 2 x 30 minuuttia. Eli ottelussa on kaksi puolen tunnin erää.

5. Pallo, jolla lajissa pelataan, on pyöreä, kooltaan lentopallon kokoinen. Myös hieman pienempikin pallo käy.

6. Maali on saman kokoinen kuin käsipallossakin.

Säännöt lajiin nimeltä paikkapallo:

1. Pelin tarkoituksena on saada heitettyä pallo omalta kenttäpuoliskolta verkon takaa vastustajan maaliin.

2. Jokaisesta maaliin menneestä pallosta lasketaan pallon maaliin saaneelle joukkueelle yksi maali. Lajissa siis yritetään tehdä maaleja, ei pisteitä.

3. Kuka tahansa joukkueen kentällä olevista pelaajista voi yrittää maalin tekemistä.

4. Pelaajan yrittäessä maalin tekemistä, pelaaja ensisijaisesti yrittää heittää pallon kohti vastustajan päädyssä olevaan maaliin. Mutta halutessaan pelaaja voi syöttää kuitenkin myös oman joukkueen pelaajalle.

5. Joukkueen pelaajien syötellessä palloa keskenään pelin aikana, jokainen pelaaja saa koskea palloon, tarpeen vaatiessa vaikka useammankin kerran.

6. Peli on liian passiivista, mikäli sama joukkue pitää palloa hallussaan kerrallaan yli minuutin ilman, että pallo käy vastustajan alueella.

7. Mikäli ottelusta tulee liian passiivista, niin vastapuoli saaa vapaaheiton.

8. Vapaaheitto heitetään sen joukkueen etukentältä, joka on saanut vapaaheiton.

9. Ottelu alkaa kotijoukkueeksi merkityn joukkueen jomman kumman puolustajan heitolla jollekin toiselle oman joukkuuen pelaajista

10. Erien välissä on 15:n minuutin mittainen tauko, jonka ajan joukkueet ovat pukuhuoneissaan.

11. Toiseen erään joukkueet vaihtavat kenttäpäätyjä.

12. Joukkueilla on käytettävissä ottelussa yksi aikalisä.

13. Jos ottaa aikalisän, niin aikalisä on otettava viimeistään 20 sekuntia ennen ottelun päättymistä.

14. Ottelussa molemmilla joukkueilla on kentällä 4 kenttäpelaajaa. Pelaajista 2 on hyökkääjiä kenttäpuoliskon etuosassa, ja 2 puolustajaa kentän takaosassa. Tässä lajissa maalivahteja ei ole ollenkaan.

15. Pelaaja ei maalia yrittäessään ensin syötä itselleen, vaan heittää palloa suoraan vastustajan maalia kohti. Ellei syötä jollekin joukkueensa pelaajista.

16. Kun pelaaja yrittää tehdä maalia, niin hän saa koskea palloon ainoastaan käsillään.

17. Pelaajilla on ottelun aikana tietty pelipaikka, joten pelin aikana ei vaihdeta yksittäisen pelaajan pelialuetta, paitsi erien jälkeisiä pelipäätyjen vaihtamisessa.

18. Joukkue voi merkkauttaa ottelupöytäkirjaan (tms.) yhteen otteluun 18 pelaajaa.

19. Kyseiset pelaajat jakautuvat pelipaikoiltaan seuraavasti: 9 hyökkääjää ja 9 puolustajaa. Eli lajissa on joukkueella 4 kentällistä ja yksi varapelaaja puolustukseen ja hyökkäykseen.

20. Joukkueen kaikkia kenttäpelaajia on peluutettava ottelun aikana vähintään kerran.

21. Pelaajien vaihto tapahtuu vapaasti.

22. Jäähyt ovat kolmen minuutin mittaisia.

23. Pisin jäähy on huonosta käytöksestä (suun "soittamisesta") yms tuleva käytöskymppi, joka kestää siis 10 minuuttia.

24. Kolmen minuutin jäähyiltä pääsee pois, jos vastustaja tekee sillä aikaa maalin.

25. Kymmenen minuutin jäähyltä ei pääse kesken kaiken pois, vaikka vastustaja tekisi maalin sen aikana.

26. Pallon meneminen kentän rajojen ulkopuolle:

27. Jos pallo menee päätyrajasta yli, niin pallo heitetään takaisin peliin mukaan maalin ja kulman välisen matkan puolesta välistä. Päätyrajaheitto heitetään siltä puolen maalia, josta pallo on mennyt yli.

28. Jos pallo menee sivurajasta yli, niin pallo heitetään takaisin peliin kulman ja keskellä olevan verkon tolpan välisen matkan puolesta välistä. Sivurajaheitto heitetään siltä sivurajalta, jos pallo on mennyt yli.

29. Pallon osuessa maahan peli jatkuu normaalisti. Jos pallo jää kentällä maahan puolustaja avaa pelin uudestaan omalta paikalta syöttämällä jollekin joukkueensa pelaajista.

Topic on siis varattu tälle lajille ja siitä puhuimiseen. Jos ei tiedä, mitä tästä kirjoittaisi, niin minulta voi kyllä kysyä.

Asiasta ovat jo Urheilu-topicissa puhuneet aijemmin Temer, xx-roope-keräilijä ja McDuck-fani.

//: 8.11.2011 Säännöt ja muut perusasiat otettu eri ryhmiin sääntöjä selkeytetty ja niihin on hieman lisätykin.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Sivut

Kommentit (286)

Vierailija

Laitanpa yhdensuuren ongelaman:

Lainaus:
Maalin koko on sama kuin salibandyssä, eli maali on salibandy-maalin kokoinen

Lainaus:
Lajissa heitettävä pallo on samankokoinen kuin normaali lentopallokin.

Ei tule toimimaan. Ajan myötä maalivahdit kehittyvät niin taitaviksi, että maalin 7 metristä saaminen on yhtä tuskaa. Pallon suhde maalin kokoon on siis huono.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

No se ideahan lajissa juuri tavallaan onkin, että saa joka heiton kohdalla jännittää, että meneekö pallo maaliin vai eikö. Veikkaan, että maalimäärät olisivat suurinpiirtein jalkapallo-ottelun maalimäärien luokkaa. Pääasia on, että ottelussa syntyisi joku ratkaisu joukkueiden välille pelillisessä mielessä. Ja uskon siihen kyllä vakaasti.

Ja mistäs sitä käytäntöä ennemmin tietää, ennen kuin siitä on oikeasti kokemusta?

Vierailija

Lainaus:
Ja mistäs sitä käytäntöä ennemmin tietää, ennen kuin siitä on oikeasti kokemusta?

Kokeile heittää lentopalloa 7 metrin päästä salibandymaaliin samaan aikaan hypäten. Ja terävä maalivahti siihen vielä päälle. Siten.

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Olen samaa mieltä tuosta asiasta hiirikebabin kanssa ja muistaakseni mainitsinkin siitä joskus kesällä, kun Donald ensimmäisen kerran puhui tästä pelistä.

Toinen huomio: Peli soveltuu ainoastaan ihmisille, joilta täytyy myös löytyä voimaa jonkin verran. Syy: Verkon korkeus 205 cm ja pallona lentopallo. Tietysti lentopallo ei ole painava, mutta sen heittäminen kovaa on vaikeaa, koska siitä ei saa helposti kunnon otetta, varsinkaan lapsen pienellä kädellä. Tuskin kovin moni lapsi (tai kovin moni muukaan) pystyy heittämään pallon yli kaksimetrisen verkon yli niin kovaa, että sen olisi mahdollista mennä maaliin, jossa on vieläpä maalivahti ja maali on salibandymaalin kokoinen. Verkkoa voi toki laskea, mutta minä väittäisin melkein, että tässä lajissa maalimäärät jäävät hyvin vähäisiksi.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ottakaa kuitenkin huomioon että nuo säännöt on suunnattu ihan kokonaan aikuisille ja aikuisen kokoisille. Joten kyllä pitkä (yli 185 cm oleva) mies ylettyy tekemään tuolta korkeudelta helposti maalin. Väittäisin niin, sillä olen itse kokeillut sitä käytännössä. Niin ja onhan lentopallossa vielä paljon korkeampi verkko ja silti saavat pallon verkon yli lähemmäksikin kenttää kuin seitsemän metrin päähän tässä lajissani. Niin että siinäkin olisi yksi puolustava tekijä/seikka.

Mutta voinhann minä tuota maalin kokoa ja verkon korkeutta muuttaa.

Ja vaikka säännöt osoittaisivatkin kuinka, että verkon korkeus on vaikka joku 180 cm, niin voihan se olla lapsilla ja muilla tarvittaessa alempikin. Säännöissä on vain viralliset mitat. Niissä ei lue missään kohdassa, että pienillä lapsillakin on samat korkeudet oltava verkolla.

//: Muokkasin nyt noita sääntöjä aloitusviestiin.

McDuck-fani
Seuraa 
Liittynyt26.10.2008

Niin. Ei sen verko korkeus tarvitse kyllä olla lapsilla sama kuin aikuisilla ja pallokin voi olla tarvittaessa pienempi. Emmenhän me mäkihypysäkään käytä nuorten kisoissa FISin säntöjä, koska sitten yli puolet kilpailijoista diskattaisiin. Emmekä me hyppää niin suurista mäistä kuin akuiset.

Ja onhan se hyvä, että maaleja tulee vähän. Tuntuisihan se hölmöltä, jos pelin päättyessä numerot olisivat 20-18. Ja maalivahtien torjuntaprosenttikin olisi todella huono.

Mutta sitten tuosta aloitusviestistä huomasin mitättömän, mutta minun silmääni pistävän virheen, jolla ei oikeastaan ole väliä, mutta mainitsen asiasta kuitenkin. Säännön numero 5 lause alkaa pienellä kirjaimella vaikka sen kuuluisi alkaa isolla kirjaimella. Vähän turha huomio, mutta kuitenkin se nyt tuli sanottua.

// Kas. Se asia taidettiinkin hoitaa ihan itse Donaldin toimesta, eikä minun huomautuksestani.

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Pieniä vastaväitteitä taas (ehkä hieman kärjistetysti). =D

Lainaus:
Donald-91: Joten kyllä pitkä (yli 185 cm oleva) mies ylettyy tekemään tuolta korkeudelta helposti maalin. Väittäisin niin, sillä olen itse kokeillut sitä käytännössä.
Puoletkaan miehistä eivät ole noin pitkiä = puolet mahdollisista osallistujista pois (toisaalta ainakin koripallossa ammattipelaajat ovat lähes yksinomaan pitkiä). Ja oliko kokeilussasi mukana muita kenttäpelaajia sekä maalivahti estämässä maalintekoa? Tyhjään maaliin on helppo tehdä maali.

Lainaus:
Don: Niin ja onhan lentopallossa vielä paljon korkeampi verkko ja silti saavat pallon verkon yli lähemmäksikin kenttää kuin seitsemän metrin päähän tässä lajissani. Niin että siinäkin olisi yksi puolustava tekijä/seikka.
Lentopallon tavoite onkin vain saada lyötyä pallo vastustajan kenttäpuoliskolle, ei maaliin. Pelkkä pallon näpäyttäminen verkon yli vastustajan puolelle on kohtuullisen helppoa verrattuna siihen, että se pitäisi viskata vastustajan maaliin verkon yli.

Lainaus:
McDuck-fani:Ja onhan se hyvä, että maaleja tulee vähän.
Minusta on hyvä, että maaleja tulee paljon.

Ja kyllähän useimmissa lajeissa sääntöjä täytyy soveltaa pelaajien iän mukaan, se on totta. Jalkapallo tulee mieleen lajina, joissa säännöt ovat käytännössä samat joka ikäluokalle.

Omat mielipiteeni ovat vain pientä kritisointia Donaldin sinänsä hienon lajin "ongelmista". Ei niistä sen enempää kannata suuttua. Ja tuskin kukaan on suuttunutkaan. =)

//Viestiä editoitu.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Niinpä, lapsille ja vähän vanhemmille pitäisi tietenkin soveltaa vähän noita sääntöjä. Mutta kuten jo tuossa aijemmin muokkasin edelliseen viestiini, niin korjasin vähän verkon korkeutta ja maalin kokoa.

Koska maali on tuon kokoinen. niin siinä joutuu kyllä maaleja miettimään, että mistä hommaa tuon kokoiset maalit (200cm x 150cm). Sen takia aluksi ajattelin pääasiassa, että salibandymaalit olisvat hyvät tuohonkin tarkoitukseen.

//: Kuten tästä viestistä ylempää voit lukea, ja samoin myös McDuck-fanin viestistä, Touhula, niin lapsille ja pieni kokoisemmille ihmisille noita sääntöjä voisi tietenkin soveltaa. Mutta aloitusviestin säännöt on siis edelleenkin tarkoitettu aikuisille, joka itsekin alan jo olemaan, täytänhän seuraavaksi jo 20 vuotta.

///: En tietenkään suutu noin pienestä asiasta Touhula hyvä. ;) Haluankin nimenomaan keskustelua molemmin puolin, kunhan mielipiteilleen ja kannalleen esittää edes jotkut perustelut eikä vain töksäytä jotain perustelmatonta.

En usko lajin mahdottomuuteen ennen kuin olen sen omin silmin nähnyt kahden joukkueen välillä pelattavan. Siihen kuitenkin taitaa mennä aikaa.

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Joo, muokkasin tuon yhden turhan osion viestistäni pois.

E: Ei laji tietenkään mahdoton ole. Voisihan sitä jossain joku kokeilla, jos saa porukkaa tarpeeksi kasaan. Pelaamallahan sen parhaiten näkee, että onko peli toimiva.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Peli/laji on tasan sitten ihan oikea urheilulaji, kun sitä pelataan ihan oikeasti oikeissa olosuhteissa jne. Ei kait virallinen ottelu sitä tarkoita akuankka fani97, että siellä olisi Suomen tasavallan presidentti paikalla? Älä heti suhtaudu kaikkeen uuteen noin nuivasti! Tuo viestisi on aika loukkaavan sävyinen. Tuon epäilevän kannan voi ja pitäisikin osata esittää edes vähän kohteliaammin. Ottaen huomioon, että tähänkään astinen työ ei ole laskettavissa ihan minnuuteissa yhdellä kädellä. Ehkä jos tunneista puhutaan.

Vaikka laji ei ole yhtä virallinen kuin joku jääkiekko tai jalkapallo, niin silti ensinnä kehitetyt säännöt on suhteellisen viralliset. Eipä nuita muitakaan ole. Ja korostan, että vain nuo ovat oikeat säännöt lajille, akuankka fani97!

Vähän epäkohtelias on tuo sinun kysymyksesi "Mitä luulet saavuttavasi keksimällä joonkun läppälajin?" Todella epäkohtelias kun rehellisiä ollaan. Ei tämä mikään vitsi ole tarkoitus olla. Vaan minun tarkoituksena on tarjota täälä lajilla oikea ja vakavasti otettava vaihtoehto urheilumaailmassa. Pienestä ne kaikki muutkin lajit ovat lähteneet. Niin myös niin suuri ja mahtava jalkapallo. Jalkapallon suosion ymmärrän ja tunnustan täysin, ja kunnioitan kyllä sitä, enkä ihan niin suurta suosiota tavoittelekaan. Vaan mistäpä sitä tietää. Onhan jalkapallon sääntöjen hyväksymisestäkin jo 145 vuotta. Eli kohta jo puoli toista vuosisataa. Ja se on pitkä aika. Siinä ajassa laji on kehittynyt aivan valtavasti.

Muitakin lajeja kohtaan on varmasti silloin suhatuduttu hieman vitsi-mielessä ja hieman nuivastikin, kuten akuankka fani97 nyt. Mutta kyllä se siitä, niin minä uskon. Täytyyhän lajiin edes sen keksijän uskoa. Minulla sentään on pokkaa julkisesti kertoa kaikille että "Hei, olen keksinyt uuden urheilulajin." Kokeilisit sinäkin Urheilu-topicissa samaa, aa fani97. Lajeja jo on vaan niin paljon, että se sattuu olemaan hieman hankalaa jo nykypäivänä. Nyt tämäkin laji täyttää yhden oudon ja hieman kummallisen aukon.

Myönnän, että laji saattaa oudosta ihmisestä vaikuttaa ensialkuun omaperäiseltä, mutta kun urheilun ja liikunnallisesti ajattelee asiaa, niin eipä se ehkä niin vaikutakkaan.

Ja kun vastaus on jo venähtänyt helposti yli 2000 merkin, niin vastaan vielä viimeisimpään kysymykseesi, aa fani97. Vastaan siihen tällä tavalla:

Minun ei tarvitse luulla mitään, minä _uskon_ siihen!

Vierailija

Donald, ei sinun nyt noin tulisesti tarvitsisi suuttua, vaikka jollakin olisi asenne tätä lajia kohtaan vähän pessimistinen. Ole vain kuin noita viestejä ei olisikaan, ja jatka lajin kehittämistä uutterasti! :)

Ja jos ei usko tähän lajiin, se pitäisi saada kirjoittaa ilman että alat valittamaan epäkohteliasuuksista. Ei sillä, etteikö AA fanin kommentti olisi ollut hiukan yliampuva...:(

Varsinkin tuo ''Tämä laji on huono!''

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kait nyt akuankka fani97 saa edes jonkun mittaisen porttikiellon, koska hän kirjoitti niin törkeästi ja epäkohteliaasti? Muutenhan hän vaan todennäköisesti jatkaa samalla tyylillä jos hän ei saa pientäkään porttikieltoa. En sano tätä sen takia, etteikö minunn lajiani saisi kritisoida, mutta on se inhottavaa, jos joku täällä trollaa.

Ja missäs vaiheessa minä olen aa fani97:ää haukkunut? En ole häntä tietääkseni milloinkaan haukkunut. Vaikka hän haukkuikin lajini ihan pystyyn.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Rauhoitu Don!

Viestit on poistettu ja tilanne on ohi. akuankkka fani97 ilmaisi vain mielipiteensä lajista ja ehkä se taisi tosiaan olla hieman liian rajua tekstiä. Tämä kyseinen käyttäjä on ollut sivuilla aiemminkin eikä hän ole trollannut eli ei ole huolta, että hän tämän enempää aiheuttaa harmia sivulle. Porttikielto on aiheeton, koska tämähän oli tavallaan vasta ensimmäinen varoitus eikä täällä selvästikkään saa ekasta huomautuksesta porttaria.

Onnea lajin kehittämiseen, joskus nähdään tuleeko tästä lopulta jotakin : )?

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Vaikka tämä menee taas ohi aiheen, niin pitää sanoa. En minä ole mitenkään suutuksissani, joten ei minulla ole tarvetta rauhoittua. Minua vain hieman ärsyttää, kun yksi käyttäjä tulee ja ilmaisee mielipiteensä aivan liian tökerösti. Ja onnistuihan hän (aa fani97) ainakin katkaisemaan tässä topicissa asiaan liittyvän keskustelun. Sen jälkeen täällä ei ole muusta jauhettu kuin siitä, miten hän käyttäytyi, ja miten minä siihen reagoin.

Jatketaan nyt siis normaalia keskustelua aiheesta! :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat