Harry Potter -kirjasarja

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Yleinen topic Harry Potterista. Näin kun olen uusi käyttäjä, sanokaa rohkeasti jos tämä on turha topic. Oma arvioni:

Olen lukenut kaikki Potterit läpi. Päätin aluksi, etten näitä lue, mutta kun näistä kohistiin niin paljon, niin pakkohan nämä oli lukea, että tietää kuka on Hermione, mitä on huispaus tai mikä on jästi.

Ensimmäiset kirjat olivat ihan jees ja veivät mukanaan, mutta jotenkin viimeisissä kirjoissa ei enää ollut mitään hohtoa. Jotenki viimeisimmät kirjat tuntuivat lässähtäneiltä, ikään kuin kirjailijalla oli ideat jo lopussa ja mielikuvitus olisi käytetty. Tai sitten kirjoissa kuitenkin toistui samoja juttuja, niin niistä meni maku. Tai ehkä syy on vain se, ettei fantasiakirjallisuus minuun vain niin iske.

Kirjat ovat ihan hyvin kirjoitettuja, kieli on värikästä ja helppolukuista. Tämä on kuitenkin vain minun henkilökohtainen kokemukseni ja mua varmasti on auttanut se, että olen lukenut kirjat järjestyksessä. Olen melkein varma siitä, että kirjoihin voisi olla melkoisen vaikeaa päästä sisälle, jos ei ole lukenut ensimmäisenä kirjasarjan ensimmäistä teosta. Tai kirjat voisivat ainakin tuntua kamalan sekavilta.

Suoraan sanottuna en ole voinut koskaan ymmärtää sitä kohua, Potter-hysteriaa, mikä näistä kirjoista on syntynyt. Suomennusta odotellessa on luettu englanninkielistä tekstiä ja tehty tästä ei-niin-hyviä omia suomennoksia. Ja voi veljet niitä tosifaneja, jotka ovat odottaneet kirjakauppojen ulkopuolella Potterien tulemista myyntiin. Ja kirjakauppoja avattu tämän vuoksi aikaisemmin... Huhhuh. Ei voi ymmärtää, ei.

Ei nämä mun mielestä nyt niin hyviä kirjoja ole, todellakaan, että pitäisi saada kirja sen ilmestymispäivänä tai mieluummin tietenkin vähän aikaisemmin. Ihan hyvin olen ehtinyt lukea nämä kirjat myöhemminkin. Tuon kaiken kohun ja "Pakko lukea kaikki Potteri" -hysteriaa ei voi katsoa kuin ihmetellen, missään tapauksessa nämä kirjat eivät ole tuollaista kohua ansainneet. Täysin yliarvostettu kirjasarja siis.

Kaikkein parhaimpana osuutena näissä Pottereissa näkisin suomentaja Jaana Kapari-Jatan loistavan käännöstyön. Siitä pointsit! Kirjan suomenkielinen teksti on rikasta, onnistunutta, elävää, sujuvaa. Sen ansiosta kirjoja voi jopa lukea :)

Wikipediasta otettu sekasortoinen pätkä (pahoittelen jos siinä on linkkejä, joita ei saisi olla tai joitain ihmejuttuja.)

Päivityksiä: Wikipediateksti poistettu

Lainaus:
Re: Harry Potter -kirjasarja

Jones Duck - 08.11.10 08:42 (ID 655820) Oikein hyviä kirjoja. Mikä on muuten suosikkihahmonne Potterissa? Itselläni on varmaan Draco tai Alekto. Pahikset rulaa, ei sarjasta väliä : D
Itse pidin erityisesti professori Lipetistä, ja myös Voldemortista ja Hagridista! Myös Ron oli makuuni...

Kommentit (8)

Paapoja
Seuraa 
Liittynyt17.12.2009

Minäkin olen lukenut kaikki seitsemän Harry Potteria suomen kielellä ja ne ovat milestäni jännittäviä ja mukaansatempaavia. Minäkään en kyllä ymmärrä, miksi pitää mennä ilalla odottamaan kaupan eteen seuraavan päivä aukeamista, jotta saisi kirjan. Onko se vaan hienoa lukea se ennen monia muita tai, että on kirjan ensipainos omalla hyllyllä. Kyllä ne myöhemminkin saa hankittua.

Oma tuntemukseni Harry Potteriin alkoi joskus vuonna 200?, kun ykköselokuva tuli telkkarista. Kirjoihin tutustuin, kun mummillani oli kirjakerhista tullut neloskirja. Mummi antoi sen meille lapsille. Seuraavana joluna saimme muut siihen menessä ilmestyneet suomennokset, oliko ne nyt 1-3.Loput (5-7) onkin meidän mummime hankkinut, kun ne ovat suomeksi ilmestyneet. Eli ne me siis saimme muutaman päivän sisään siitä, kun ne myyntiin tulivat.

Hyviä, tai no oikeastaan loistavia, kirjoja Potterit siis ovat ja ilman niitä elämäni olisi ollut paljon köyhempi. Harry Potter on kasvattanut omaa mielikuvitustani valtavasti.

Save me from the dark.

Vierailija

Öööö... Toi teksti oli suurimmaksi osaksi Wikipediasta kopsattu, jos ette sattuneet älyämään. Mutta; mennäänpä aiheeseen. Itse aloitin lukemisen 6-vuotiaana vuonna 2006, ja luin viime vuoden loppupuolella sen viimeisen HP:n. Oikein hyviä kirjoja. Mikä on muuten suosikkihahmonne Potterissa? Itselläni on varmaan Draco tai Alekto. Pahikset rulaa, ei sarjasta väliä : D

Vierailija

Scoore Highman oon sun fani fanitan sua sä oot paras ja tää on maailman paras topic oon lukenu kaikki ja ok sarja

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Harry Potter -kirjasarja

peksu1 - 11.11.10 03:00 (ID 656724) Scoore Highman oon sun fani fanitan sua sä oot paras ja tää on maailman paras topic oon lukenu kaikki ja ok sarja

Kiitoksia!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat