Uudistettuja artikkeleita Akupediaan!

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kuten valtaosa lienee huomannut, Akupedian joutuminen taannoin sotkemisen kohteeksi on vaikuttanut artikkelien tasoon vähemmän mairittelevalla tavalla. Koska versiohistoriasta voi palauttaa vain rajallisen määrän muokattuja artikkeleita, jotkin niistä ovat valitettavasti huonossa jamassa.

Tarkoitus olisikin korvata suoraan Wikipediasta kopioidut artikkelit uusilla ja uljailla, ennen kaikkea käyttäjien itse muotoilemilla teksteillä. Tällaiset täysremontin kaipaavat artikkelit tullaan korvaamaan tekstillä "Vanha versio katosi Akupedian sotkemisen myötä, kaipaa uutta tekstiä." tai muuta vastaavaa (keksikää parempi: D).

Innokkailla akupedisteilla olisikin nyt mahdollisuus auttaa tekemään Akupediasta entistä ehompi ankkatiedon pyhättö. Ymmärtääkseni käyttäjät eivät voi tällä hetkellä muokata Akupediaa, mutta mikäli tähän topicciin muotoiltaisiin kivoja artikkelitekstejä, ainakin minä, AkeMake ja Hiidenkirnu voisimme siirtää niitä Akupediaan.

Miten on, löytyisikö apujoukkoja? Onko kysyttävää?

Sivut

Kommentit (32)

Tapsa99
Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Siis, minä en ihan ymmärtänyt, vaikka luinkin aloitusviestin moneen kertaan huolellisesti.

Pitääkö tähän topicciin siis postata johonkin artikkeliin lisää tekstiä? Siis jos esim. sanon: "Rahasäiliö artikkeliin sopisi tämä: (jotakin tekstiä) Voitteko lisätä tuon Rahasäiliö -artikkeliin?"

Toimiiko tämä toppa siis näin? : D

Anteeksi, jos kysyin tyhmän kysymyksen, mutta minä nyt olen näin yksinkertainen. : D

~ Tapsa

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Niin, auttakaa nyt ihmeessä Akupediaa. Koitetaan saada täällä foorumin puolella artikelit jo hieman alkuun ja sitten jatkuu tietysti korjaileminen Akupedian puolella kunhan muokaaminen on taas kaikille mahdollista.

Ymmärsit ihan oikein Tapsa.

Korjailtavia artikkeleita, jotka kaipaavat ensimmäisenä korjauksen : ):

Roope Ankka

Aku Ankka

Rahasailiö

Hannu hanhi

Noista siis vain kirjoittelemaan.

Mukavia kirjoitus hetkiä kaikille!

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Vierailija

Minä en nyt kauheasti tiedä näistä hahmojen keksijöistä, vuosista jne. mutta tässä muuta tietoa esim hahmojen luonteista:

Hannu Hanhi

Hannu Hanhi on Aku Ankan serkku, joka raivostuttaakin välillä Akua aivan suunnattomasti. Hannu näet on todella onnekas, ja hän itse kertoo sen johtuvan siitä että hän on syntynyt onnellisten tähtien alla. Vaikka Hannu yrittäisi olla epäonnekas, hän ei onnistu siinä. Jos hän esimerkiksi rikkoo peilin, sieltä tulee seteleitä. Hannu Hanhen on luonut Carl Barks (???)

En ole varma, onko Barks luonut Hannun, mutta se tuli vain jostain muistini pohjalta. Tuossa siis jonkunlainen artikkelinalku. Ja siirryn nyt seuraavaan aiheeseen, joka on Aku Ankka. Ja tieto ei ole varmaa, joten tarkistakaa vielä.

Aku Ankka

Walt Disneyn luoma piirroshahmo Aku Ankka on merimiespukuinen, epäonnekas ankka. Akulla on 4 srkkua: Touho, Into, Hannu ja Sisuvius. Muita Akun läheisiä sukulaisia/ystäviä ovat mm. Iinea Ankka (Akun tyttöystävä), Roope Ankka (Akun eno), Tupu, Hupu ja Lupu (Akun veljenpoikia), Mummo Ankka (Akun äiti), Teppo Tulppu (Akun naapuri) sekä monia, monia muita. Aku raivostuu aina naapurilleen Teppo Tulpulle, sillä Aku on kova raivoamaan ja suuttumaan. Aku on luonnollisesti Aku Ankka-sarjakuvan päähahmo, vaikka ihan kaikissa tarinoissa Aku ei esiinnykkään. Akulla on punainen avoauto American Bantam (???) jonka rekisteri on 313. Akun osoite on Paratiisitie 13 (???).

Siinä jotain, en varmaan ihan tajunnut mutta tuossa jotain pikku pätkiä.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Siis onko tässä muka nyt jotain järkeä, että foorumille kirjoitetaan Akupediaan kuuluvaa tekstiä? Vaikka ne siirrettäisiinkin Akupediaan, niin... sanonko mitä... Parempi vain laittaa kaikille muokkausoikeudet takaisin, ja antaa kirjoittaa sitten sinne tekstiä. Paljon helpommin se niin onnistuu.

Ja Wikipediasta kopioituihin tai muuten vaan surkeakuntoisiin artikkeleihin voisi laittaa Wikipedian tapaan vaikka tekstin: "Tämä sivu on tynkä ja tarvitsee laajennusta. Voit auttaa Akupediaa kirjoittamalla artikkelille kunnon alun."

// En syytä ketään. Mutta jokin järki tähän sentään on saatava.

Vierailija

Lainaus:
djlordi:

Siis onko tässä muka nyt jotain järkeä, että foorumille kirjoitetaan Akupediaan kuuluvaa tekstiä? Vaikka ne siirrettäisiinkin Akupediaan, niin... sanonko mitä... Parempi vain laittaa kaikille muokkausoikeudet takaisin, ja antaa kirjoittaa sitten sinne tekstiä. Paljon helpommin se niin onnistuu. Ja Wikipediasta kopioituihin tai muuten vaan surkeakuntoisiin artikkeleihin voisi laittaa Wikipedian tapaan vaikka tekstin: "Tämä sivu on tynkä ja tarvitsee laajennusta. Voit auttaa Akupediaa kirjoittamalla artikkelille kunnon alun."

Hyvä idea tuokin, mutta älkää minua syyttäkö, syyttäkää rakasta modeamme Wondya (no, en voi väittää että minua olisi syytettykkään). Minusta tämäkin on hyvä idea, joten minulle käy ihan kumpi vaan.

Vierailija

Minä voin kyllä ainakin yrittää auttaa.

Jos olisi mahdollista, minä voisin kyllä auttaa siirtämään artikkeleja akupediaan, jos vain mahdollista.

Ja olisi mielestäni hyvä, jos hahmojen englanninkieliset nimet ja muuta sellaista oleellista tietoa kirjoitettaisiin.

~Ankkatieturi - Aina ankkailemassa

// Djlordi, juu taidat olla oikeassa. Mutta ainakin alkuperäiset nimet... Ainakin minun mielestäni ne olisi mukavaa tietää.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:

ankkatieturi - 21.11.10 07:31 (ID 661385)

Ja olisi mielestäni hyvä, jos hahmojen englanninkieliset nimet ja muuta sellaista oleellista tietoa kirjoitettaisiin.

Juuri sellaiset eivät ole oleellista tietoa, vaan ne ovat lähinnä triviaa. Tärkeintä on, että artikkeleissa on perusasiat kunnossa.

Vierailija

Lainaus:
Re: Uudistettuja artikkeleita Akupediaan!

djlordi - 21.11.10 07:50 (ID 661390)

Lainaus:

ankkatieturi - 21.11.10 07:31 (ID 661385)

Juuri sellaiset eivät ole oleellista tietoa, vaan ne ovat lähinnä triviaa. Tärkeintä on, että artikkeleissa on perusasiat kunnossa.

Totta! Englannin kielinen nimi on pieni alkulisäke, jonka voi lisätä huvin vuoksi, jos tietää. Tärkein mielestäni olisi, että jokaisesta hahmosta löytyisi ainakin nämä:

-Ulkonäkö

-Luoja

-Ammatti

-Koti

-Sukulaiset

-Muuta yksilöllistä

Sitten oma kantani topiciin. Muuten ihan hyvä idea, mutta olisi parempi ja nopeampi antaa vain kaikille muookausoikeudet. Sitten olisi hyvä, että olisi kaikille näkyvä "historia", josta tuhotun artikkelin voisi palauttaa kuka vaan. En kylläkään tiedä onko tuollaista helppo tehdä =D

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Kaisakoo: " Mummo Ankka (Akun äiti) ---"

Tuo pitää tähän väliin korjata: Mummo Ankka _ei_ ole Akun äiti. Aku Ankan äiti on Akun sukupuun mukaan Hortensia McAnkka.

Sen voi tarkistaa, kun kirjoittaa googleen hakusanaksi 'Aku Ankan sukupuu'.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Vierailija

En tajunnut täysin, vaikka luinkin noita ihmisten viestejä. Mutta jos ymmärsin oikein, niin eikö olisi järkevämpää kirjoittaa suoraan Akupediaan, kuin tänne foorumille. Mutta en sitten tiedä...

Tuli vain mieleen, että olen jo useasti yrittänyt takoa päähäni, miksei sinne voi kirjoittaa, jo(t)ku(t) sen siis sotkivat? Ellen väärin ymmärtänyt.

Eivät ne alkuperäis nimet niin tärkeitä ole tietää, nehän voi löytää vaikkapa Wikipediasta (tai jostakin muualta.) Eli siis Ropsu Ankan mainitsemat tiedot ovat todella hyvät, lisäyksenä (miten kukin haluaa) voisi laittaa hahmon nimet englannin- tai hahmon nimen alkuperäiskielellä.

Ja sitten tuo djlordin mainitsema juttu, että voisi laittaa "Tämä sivu on tynkä ja tarvitsee laajennusta. Voit auttaa Akupediaa kirjoittamalla artikkelille kunnon alun." näin tietäisi tarvitsisiko aihe muutoksia jne.

Toivon mukaan joku tajusikin tuosta jotain. ; )

~ Viitta on voimaa

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
djlordi:

Parempi vain laittaa kaikille muokkausoikeudet takaisin, ja antaa kirjoittaa sitten sinne tekstiä.
Niin kauan kuin ylläpito pitää sen muokkauksen käyttäjien ulottumattomissa pitää keksiä jotain muuta. Tällä tavalla käyttäjät voivat jo nyt muuttaa artikkeleita.

Lainaus:
ankkatieturi:

minä voisin kyllä auttaa siirtämään artikkeleja akupediaan, jos vain mahdollista.
Koska se ei ole mahdollista, artikkelien muokkaus toteutetaan tällä tavoin. Kirjoittakaa vain niitä artikkeleita niin saadaan järkevää sisältöä näihin tärkeisiin artikkeleihin.

Lainaus:
Ropsu Ankka:

Sitten olisi hyvä, että olisi kaikille näkyvä "historia", josta tuhotun artikkelin voisi palauttaa kuka vaan.
Tällä tavoin näiden töhertelijöiden olisi entistä helpompi sotkea artikkelit lopullisesti. Ei hyvä idea.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
AkeMake:
Lainaus:
djlordi:

Parempi vain laittaa kaikille muokkausoikeudet takaisin, ja antaa kirjoittaa sitten sinne tekstiä.
Niin kauan kuin ylläpito pitää sen muokkauksen käyttäjien ulottumattomissa pitää keksiä jotain muuta. Tällä tavalla käyttäjät voivat jo nyt muuttaa artikkeleita.

Mutta tässä ei ole mitään järkeä... kyllä kaikki sen verran jaksaa varmaan odottaa taas, että pääsevät muokkaamaan sinne. Ei niitä mikään pakko ole saada täydelliseksi ennen kuin muokkaaminen taas onnistuu. Miksi sitä ei voisi muutenkin jo nyt avata? Onko vielä paljonkin sotkettuja artikkeleita jäljellä?

Lainaus:
AkeMake:
Lainaus:
ankkatieturi:

minä voisin kyllä auttaa siirtämään artikkeleja akupediaan, jos vain mahdollista.
Koska se ei ole mahdollista, artikkelien muokkaus toteutetaan tällä tavoin. Kirjoittakaa vain niitä artikkeleita niin saadaan järkevää sisältöä näihin tärkeisiin artikkeleihin.

Luulisi, että modet kyllä nopeasti keksisivät jotain tekstiä niihin, kunnes kaikki pääsevät taas muokkailemaan. Ja miksi ne pitää aloittaa kokonaan alusta? Onko artikkeleiden historia hukattu?

Lainaus:
AkeMake:
Lainaus:
Ropsu Ankka:

Sitten olisi hyvä, että olisi kaikille näkyvä "historia", josta tuhotun artikkelin voisi palauttaa kuka vaan.
Tällä tavoin näiden töhertelijöiden olisi entistä helpompi sotkea artikkelit lopullisesti. Ei hyvä idea.

Kaikki jotka sotkevat, niin heiltä voi ottaa kokonaan pois Akupedian muokkausoikeudet.

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
djlordi:

Miksi sitä ei voisi muutenkin jo nyt avata? Onko vielä paljonkin sotkettuja artikkeleita jäljellä?
Ei sotkettuja taida olla ollenkaan, mutta joistain artikkeleista on voitu palauttaa ainoastaan suoraan wikipediasta kopioitu versio. Wikipediakopiot eivät anna Akupediasta kuitenkaan kovin luotettavaa kuvaa, joten ne olisi hyvä kirjoittaa kokonaan uusiksi. Akupedian avaamisesta pitäisi kysyä ylläpidolta.

Lainaus:
Luulisi, että modet kyllä nopeasti keksisivät jotain tekstiä niihin, kunnes kaikki pääsevät taas muokkailemaan. Ja miksi ne pitää aloittaa kokonaan alusta? Onko artikkeleiden historia hukattu?
No varmaan keksittäisiinkin, mutta luuletko, että meiltä aikaa löytyy siihen. Jo pelkästään Roope-artikkeliin voisi kirjoittaa pitkät litaniat tekstiä, mutta sellaiseen ei meidän aika riitä. Aloitusviestistähän tuon syyn artikkelien uusiksi kirjoittamiseen löytää. Palautushistoria on rajallinen ja joistain artikkeleista saatiin palautettua ainoastaan suora wikikopio. Kyseiset artikkelit on hyvä kirjoittaa kokonaan uusiksi, koska wikikopio tai edes hiukan muokattu sellainen antaa todella huonon kuvan Akupediasta (ja mahtaako moinen kopioiminen olla luvallistakaan).

Lainaus:
Kaikki jotka sotkevat, niin heiltä voi ottaa kokonaan pois Akupedian muokkausoikeudet.
Bannitun profiilin tilalle on helppo tehdä uusi käyttäjätunnus, jolla sotkea artikkeleiden historiat. On kyllä hyvä, jos Akupedian sotkijoilta otetaan muokkausoikeus kokonaan pois, mutta en kannata artikkelihistorian antamista kenen tahansa käyttöön. Jos se annettaisiin kaikkien nähtäville, sotkijat tietäisivät kuinka pitkältä ajalta historian voi palauttaa ja näin he voisivat sotkea artikkelin niin ettei alkuperäistä enää löydykään historiasta..

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
djlordi: Miksi sitä ei voisi muutenkin jo nyt avata? Onko vielä paljonkin sotkettuja artikkeleita jäljellä?

Tarkennan vielä Maken viestistä sen, että sotkettuja ei ole enää ollenkaan, nyt pitäisi saada vain noiden turhien artikkeleiden poistamisen takia poistamis-oikeus, kunhan saamme poistettua turhat Akupedia on taas kaikille avoina. Akupedia avataan muutenkin ihan tässä lähiaikoina eli ette te kauaa joudu odottelemaan pääsemistä muokkailemaan Akupediaa. Toivottavasti saataisiin vaan paikat siistiksi ennen Akupedian avautumista : ).

Itselläni saattaisi löytyäkin aikaa kirjoittaa noiden sorkettujen artikkeleiden tilalle uudet tekstit, mutta mitä ideaa siinä lopulta olisi yhden henkilön kirjoittaa koko artikkelia, eikös ole paljon mukavampaa kun monet osallistuvat artikkelin kirjoittamiseen eikä vain yksi henkilö? Syntyihän alkuperäiset tekstitkin varmaankin monen käyttäjän toimesta eikä vain yhden, miksi nyt asian pitäisi jotenkin muuttua?

Tiedoksenne vaan muutenkin, että nuo wikikopiot ovat sitten alunperin wikipediaan kuulemma tullut tämän sivuston kautta eli Wikipedia nuo artikkelit on meiltä kopioinut ja heillä sietäisi olla viittauksia artikeleissaan tähän sivuun ; ).

Eipäs taida oikein löytyä kiinnostusta uusien tekstien kirjoittamiseen, ehkä pieni mainostaminen parantaisi tilannetta : )?

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Äh, vaikka eilen lupasin pitäväni pienen kirjoitustauon, niin pakkohan tätä on taas kommentoida : ) Kiinnostava aihe kun on.

Lainaus:
AkeMake: Palautushistoria on rajallinen ja joistain artikkeleista saatiin palautettua ainoastaan suora wikikopio. Kyseiset artikkelit on hyvä kirjoittaa kokonaan uusiksi, koska wikikopio tai edes hiukan muokattu sellainen antaa todella huonon kuvan Akupediasta (ja mahtaako moinen kopioiminen olla luvallistakaan).

Ok, no ei siinä sitten mitään. Luulin, että vanha historia ei katoaisi mihinkään, mutta näille sivuille ei olekaan ilmeisesti varattu loputtomasti tilaa Akupedian historioille.

Joo ja Wikipediassa on kyllä jo huomattukin kauan sitten, että jotain on kopioitu sieltä suoraan tänne. Mutta ei se niin kauhean vakavaa ole, kun ajattelee Wikimedian lisenssejä, jotka ovat varsin vapaita...

Lainaus:
Hiidenkirnu: mutta mitä ideaa siinä lopulta olisi yhden henkilön kirjoittaa koko artikkelia, eikös ole paljon mukavampaa kun monet osallistuvat artikkelin kirjoittamiseen eikä vain yksi henkilö? Syntyihän alkuperäiset tekstitkin varmaankin monen käyttäjän toimesta eikä vain yhden, miksi nyt asian pitäisi jotenkin muuttua?

Tässäpä se taas tuli: Eli olisi hyvä, että Akupedia avautuisi kaikille taas. Sitten kaikki voivat taas yhdessä muokata : ) Ja toivottavasti tosiaan pian aukeaakin, jos kerran enää turhat artikkelit on poistoa vailla.

Lainaus:
Hiidenkirnun kova väite: Tiedoksenne vaan muutenkin, että nuo wikikopiot ovat sitten alunperin wikipediaan kuulemma tullut tämän sivuston kautta eli Wikipedia nuo artikkelit on meiltä kopioinut ja heillä sietäisi olla viittauksia artikeleissaan tähän sivuun ; ).

Todisteita tälle rajulle väitteelle? Wikipediasta kyllä poistetaan kaikki kopioitu materiaali, jos sellaista löydetään.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat