Historia keskustelu 2

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tämä on yleinen ja kaiken kattava Historia-keskustelu. Ideana on kertoa, mitä mieltä on historiasta esimerkiksi kouluaineena, mutta myös tietenkin ihan yleisesti. Kuten vaikkapa että mikä historiassa kiinnostaa ja mikä ei kiinnosta. Ja saa kertoa omaa historia-tietämystään aiheesta kuin aiheesta, sekä kysyä laidasta laitaan asioita historiasta. Muistakaa: erilaisten diktaattoreiden tai vastaavien ihannointi on ehdottomasti kielletty!! Muuten sana on kyllä vapaa. Eli tässä ideaa vielä lyhykäisyydessän pähkinänkuooressa:

a) aiheena vain historia

b) mielipiteitä kouluaineena ja/tai yleensäkkin

c) saa kertoa omaa historian tietämystään

d) saa kysyä laidasta laitaan historiasta

e) muuta vapaata keskustelua historiasta

Omaa mielipidettä historiasta lyhyesti: Kouluaineenakin historia on helppoa ja mielenkiintoista, ja tykkään siitä paljon. Historiassa on mielestäni erittäin paljon mielenkiintoisia asioita, mutta mainittakoon niistä 1200-luku ja sen ajan Aasia. Ja ehdottomasti pienenä lapsena erityisesti Dinosaurusten aika sekä evoluutio ja sen kulku. Vähiten kiinnostaviin asioihin historiassa kuuluvat tyyliin "fysiikan historia" ja niin edelleen. Saatan kirjoittaa, ja varmasti tulenkin kirjoittamaan lisää tähän keskusteluun sitten joskus.

Eli vapaata keskustelua aiheena historia.

Ps. Tolkuttoman laajasta aiheesta kyllä riittää varmasti puhetta, joten yhden sanan -> yhden lauseen viestit ovat "liian" lyhyviä.

Muistakaa, että historia-aiheiselle visailulle on erikseen oma topic.

Tässä linkki uuteen erilliseen histoiria-aiheiseen visailuun:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/22650/historia_vi...

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Sivut

Kommentit (124)

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Historia on lempiaineeni koulussa. Nyt hissan kirjassamme (Historian tuulet 1 (oon kutosella)) on paljon mielenkiintoista asiaa, nytkin on aiheena Rooma. :> Rooman historia kiinostaa minua, niin kuin myös Egyptin historia. Suomen historia ei kiinnosta paljon, mutta esim. sodat ovat kiinnostavia! : D

Lainaus:
Vähiten kiinnostaviin asioihin historiassa kuuluvat tyyliin "fysiikan historia"

Tyyyylsäää. =D

Vierailija

Onahn se historiakin ihan mukavaa, riippuen aiheesta. Itse olen 2 kertaa nukahtanut aamutunnille joka oli historiaa. (Ei sille voi mitään jos yöunet jäivät vähiin...)

Mutta suurimmaksiosaksi se on ihan kivaa.

-Homeros

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minulla on muuten sama juttu kuin mitä vikke98 tuossa juuri sanoi noista aiheista, paitsi että minua ei juuri sodat kiinnosta!

Minua kiinnostaa lähinnä Väli- ja Etelä-Amerikoiden intiaani heimot ja niiden elämä sekä Rooman valtakunta, varhainen Egypti, dinosaurusten aika sekä 1200-luvun Aasia.

Siinäpä sitä kiinnostavia historia-aiheita.

Ankkarock
Seuraa 
Liittynyt14.5.2008

Minua historiassa eniten kiinnostaa Suomen ja pohjoismaiden historiat johon sisältyy muun muassa viikinkiaika jne..

Myös Kiinan mongoliaika (dynastiat ja hallitsijat kuten Yuan & Jin-dynastiat sekä Tshingis-kaani & Kublai-kaani [ Kublaihan loi Yuan-dynastian).

Myös intiaani-heimot ovat kiinnostavia ja maailman synty ja esihistoria.

Toki myös nippelitietoja on kiva katella Wikipediasta, ja selaankin Wikiä joka päivä.

Oma historianumeroni oli 9 ja olemme käsitelleet varsinaisesti vasta Suomen historiaa, esim. miten Suomi muuttui autonomiseksi..

//:

Lainaus:
Ah, skandinaavinen mytologia.:3 Ehkä ainut historiallinen asia, josta voin suoralta kädeltä myöntää olevani kiinnostunut. Viikinkien ryöstöretket eivät niinkään inspaa, mutta hemmojen maailmankuva kylläkin.

Juuri näin!

Touhula
Seuraa 
Liittynyt25.8.2008

Okei, Donald siis avasi tämän uuden topicin historiakeskustelulle, ja se sopii minulle hyvin. =)

Muistakaa sitten, että tietovisailukysymyksiä ei laiteta tähän topiciin. ; )

Palaan aiheeseen (eli keskustelemaan) itse myöhemmin.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Don: Minulla on muuten sama juttu kuin mitä vikke98 tuossa juuri sanoi noista aiheista, paitsi että minua ei juuri sodat kiinnosta!

Sama mielipide sodista, siksi lukion hissa olikin armottoman puuduttavaa. Ei voi kiinnostaa, minkä valtion kanssa mikäkin valtio solmi hyökkäämättömyyssopimuksien ja mikä hyökkäsi minnekin minä vuonna.. Eikö historiasta tosiaan löydy muuta opetettavaa, sotimaanko tässä pitäisi ryhtyä? Olisin ollut kiinnostuneempi eri kulttuurien historiasta, sieltä voisi löytyä jotain sivistävääkin.. Perustiedot jostain maailmansodista on ihan hyvä osata, mutta jos koko historian opiskelu ei pahemmin muuta kata, niin se on mun mielestä jo vähän liikaa.

Lainaus:
Ankkarock: Minua historiassa eniten kiinnostaa Suomen ja pohjoismaiden historiat johon sisältyy muun muassa viikinkiaika jne..

Ah, skandinaavinen mytologia.:3 Ehkä ainut historiallinen asia, josta voin suoralta kädeltä myöntää olevani kiinnostunut. Viikinkien ryöstöretket eivät niinkään inspaa, mutta hemmojen maailmankuva kylläkin.

djlordi
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Itse en historiasta kouluaineena ollut kovinkaan kiinnostunut, siitä varmaan johtuukin se, etten ole mikään kovin hyvä tietämään/muistamaan historiaa.

Nyt kun koulut on ohi, niin on alkanut enemmän kiinnostaa jotkut historialliset asiat. Varsinkin Yhdysvaltain historia, ja kaikkien muidenkin maiden/kaupunkien historiat joissa olen käynyt.

Niin ja Wikipediastahan on hyvä lukea ja opetella uusia asioita historiasta.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Wondy: "Ah, skandinaavinen mytologia.:3 Ehkä ainut historiallinen asia, josta voin suoralta kädeltä myöntää olevani kiinnostunut. Viikinkien ryöstöretket eivät niinkään inspaa, mutta hemmojen maailmankuva kylläkin."

Sama juttu! Ei minuakaan juuri itse Viikinkien ryöstely ja ryöstöretket kiinnosta niinkään, mutta sen sijaan pohjoismainen mytologia kiinnostaa. Ja sen kiinnostus onkin noussut itselläni ihan muutaman vuoden aikana. Tiedänkin jo mitä Aku Ankka -juttua aijon äänestää vuoden 2010 parhaaksi. Se ilmestyi loppuvuodesta, se olkoon vihjeenä.. : D

McDuck-fani
Seuraa 
Liittynyt26.10.2008

No, minun historia-kiinnostukseni ei ole suuntautunut millekkään tietyle alueelle, vaan periaatteessa kaikki kiinnostaa. Myös sodat voivat olla mielenkiintoisia, kunhan niistä jätetään ne hyökkäämättömyyssopimukset ja muut sellaiset pois. Niissä kiinnostaa se, miksi sinne hyökättiin. Esimerkiksi öljyvarojen vai muiden arvokkaiden materiaalien takia.

Mutta myös antiikin aika on kiinnostavaa. Esimerkiksi luen silloin tällöin kahta Galliaan (Ranska) sijoituvaa sarjakuvaa, jotka ovat mielestäni hyvin mielenkiintoisia. Molemmissa on mukana Julius Caesar ja häntä kuvataan hyvin eri tavoin.

Vierailija

Minua kiinnostavat keksintöjen historia. Sodan historia on käyty jo läpi niin monta kertaa, Mutta ristiretket ja löytöretket ovat kiinnostavia.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
ip: "Minua kiinnostavat keksintöjen historia."

Kyllähän se keksintäjenkin historia toki on ainakin vähän kiinnostavaa. Mutta ei kuitenkaan kiinnostavinta.

Lainaus:
sama: "-- ristiretket ja löytöretket ovat kiinnostavia."

Minua taas ei niin paljon ristiretket kiinnosta, mutta löytöretket kyllä sitä enemmän kuitenkin.

McDuck-fani
Seuraa 
Liittynyt26.10.2008

Tämä vuosi taitaa olla ainakin minun kotikaupunkini kannalta historiallinen, sillä kotikaupunkini toimii Euroopan kulttuuripääkaupunkina tämän vuoden ajan. Mielestäni aluksi Tallinnan piti olla toinen kulttuuripääkaupunki tänä vuonna, mutta he taisivat luopua hankkeesta rahojen puutteen takia.

Täällä, eli Turussa, on paljon tapahtumia tänä vuonna ja Suomessa kiertää turkuaiheinen näyttely, joka lähti liikeelle viime kesänä Mäntsälästä ja saapuu kesällä Turkuun.

Vierailija

Minä en ole oikeasti varma, mistä Historian-aihealueesta olen kiinnostunut, mutta olen hyvin kiinnostunut tietämään asioista, että esim. miksi tapahtui joku kauhea räjähdys jossain tai sellaista.

En siis vain osaa sanoa ;/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat