Enrico Faccini - mielipiteet jakautuvat kahtia

Seuraa 
Liittynyt14.5.2008

Mitä mieltä olette Enrico Faccinista? Mikä onkaan kyseisen piirtäjän paras tarina? Miehen tarinoita julkaistaan pääasiassa taskukirjassa, ja hänhän on tuttuun tapaan Italialainen. Faccinilla on omalaatuinen tyyli ja hahmot ovat rennon oloisia, vaikka vaikuttavatkin joskus hieman "raskaasti" piirretyiltä. Mies käsikirjoittaa useimmiten tarinat itse ja tästäkin syystä arvostan häntä todella paljon.

Miehen hauskimpiin tarinoihin kuuluu mielestäni taskarissa 274 - Polttava ongelma julkaistu Lavastettu juttu ja nerokkaimpiin puolestaan taskukirjassa 281 - Kerran kuussa julkaistu Onko koira kotona?. Tässä tarinassa Roope on ottanut Karhukoplan lemmikin Kuusnelosen väliaikaisesti huostaansa, jonka avulla hän voisi todistaa Karhukoplaa vastaan todistuksessa.

Olen huomannut, että lukijoiden mielipiteet Faccinista ovat erittäin kaksisia. Joidenkin mielestä hän on loistava, joidenkin mielestä taas kehnoa piirtäjäkaartia. Toivoisin nyt hieman perusteluja kannoillenne, esim. mikä tekee Faccinista hyvän, ja mikä kehnon?

Itse en arvosanoista liiemmin piittaa, mutta miehen hauska taito piirtää ankat rennon oloisiksi (sama taito kuin esim. O. Panarolla ja M. Rotalla) on vaikuttanut minut. Annankin arvosanaksi tälle suosikkipiirtäjälleni:

Erinomainen 9+

Enrico Faccini-topic on toki jo, mutta aloitusviesti ja keskustelun taso saisi olla hieman kattavampaa. Tähän topicciin voisit laittaa myös oman suosikkitarinasi mieheltä, mutta se ei ole missään nimessä pakollista. Oma suosikkitarinani on niin ikään Onko koira kotona?

~ Ankkarock

//: AATK 369 - Tripla sisältää Faccinin tuoreen tarinan - Touhon yö.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Hyvä aloitusviesti!

Juu, itsekin olen aina miettinyt kyseistä tekijää... Hyvä vaiko huono? Päädyin silti ensimmäiseen vastaukseen, eli hyvä.

Puhutaan nyt ihan alusta asti.

Piirros jälki ei ehkä ole sitä 'Piirtäjien kermaa' mutta kelpaa paremman puutteessa. Ja, kuten Ankkarock mainitskin, hän kuulema piirtää rennolla tyylillä, mikä oli myös todella osuvasti sanottu. Jotkut kuvat toisaalta näyttävät, kuin niitä olisi joutunut työstää parikin tuntia, vaan kuka sitten tietää.

Mikä sai minut valitsemaan Enrico Faccinin hyväksi(kin) piirtäjäkäsi, on mitä luultavimmin hänen todella näppärät ja hauska kässärinsä.

Miltei kaikki hänen tarinansa ovat todella hauskaa luettavaa - minkä tietysti kruuna se, että hän on ne vielä itse piirtänytkin.

Enrico on tällä tuntumaa yksi suosikki käsikirjoittajani, hänen tarinansa ovat kuin meikäläiselle tehtyjä! Todella upeita siis.

Ensimmäisen kerran, kun Faccinin sarjaan törmäsin, ajatukset menivät näin: "Kukakohan harrastelija tuokin oikein on?". Lisää luettuani selvisiki, että hän on tehnyt muitakin, kuin vain sen yhden tarinan. Eikä hän siis todellakaan ole ' harrastelija '.

Oma suosikki sarjani kyseiseltä tekijältä on mitä luultavimmin Taskarissa nro. 309, eli Tähtien setä, julkaistu tarina nimeltään Nälkäkuuri, minkä hän on itse käsikirjoittanut, sekä piirtänyt. On toki paaljon muitakin, upeita tarinoita, mutta tuo nyt oli ehkä se tällä erää paras tarina.

// Touhon yö oli todellakin mielenkiintoinen tarina. Se oli hyvä, muttei paras.

~ Viitta on voimaa

Vierailija

Kun ensimmäisen kerran näin noita Faccinin tarinoita, niin ne olivat mielestäni todella huonosti piirrettyjä. Mutta kun niitä on tullut luettua enemmän, niin olen huomannut, että ne ovat hyviä. Faccinin tyyli on vähän outo ja se erottuu muista. Siksi mielestäni kun näkee Faccinin tarinan niin se näyttää heti oudolta, kun ei ole tottunut sellaiseen tyyliin.

Mutta kun tutustuu Facciniin tarkemmin, niin huomaa että hänen tyylinsä on vain omalaatuinen ja itse asiassa hyvä. Faccinin ankat ovat vähän "pimpom", mutta todella hauskoja. Ja hän on todellakin hyvä käsikirjoittaja.

edit. Tuolla "pimpomilla" tarkoitin sitä, että ne hahmot näyttää siltä kun ne ois vähän "pimpom".

DONUONTYHMÄ
Seuraa 
Liittynyt11.7.2010

Hienoa, että tällekin osiolle luotiin pitkästä aikaa "oikea" keskustelu, eikä vain niitä pelejä ja leikkejä, jotka tursuavat pian jo korvista! : )

Enrico Faccini on mestari vailla vertaa - hänen ankkapiirroksensa ovat hyvin omanlaatuisia ja kiehtovia, sillä vaikka ne ovatkin jäykähköjä, niistä löytyy myös rutkasti imeikkyyttä, sellaista mitä ei muilta piirtäjiltä löydy. Ennen en tykännyt ollenkaan hänen piirroksistaan ja mielestäni hän oli yksi huonoimmista piirtäjistä kautta aikojen, mutta nykyään suorastaan rakastan Faccinin tarinoita. Vaikka käsikirjoitus onkin tärkeämpi asia, tässä tapauksessa se tekee poikkeuksen, piirrokset kun ovat yksinkertaisesti niin upeita. Hänen piirrostensa sivuhahmot näyttävät toisinaan lievästi sanottuna tärähtäneiltä... se on sitä absurdia huumoria, jota ei kuka tahansa piirroksissaan käytä. ; )

Käsikirjoitukset ovat myös huippuluokkaa. Faccini on mestari luomaan kahelia huumoria sekä yllättäviä ja liioiteltuja juonenkäänteitä. Varsinkin tarinoiden loppuratkaisut tuovat väkisinkin hymyn naamalle; moiseen huumoripläjäykseen kykenevät hänen lisäkseen vain Corrado Mastantuono ja Tito Faraci.

Faccini on omiaan piirtämään käsikirjoittamiaan tarinoita, mutta joku muu absurdisti, esim. Andrea Freccero, sopii tuohon vaativaan työhön myös vallan hyvin.

Vierailija

Enrico Faccini:

Enrico Faccini on hyvin hyvä piirtäjä.Ennen suorastaan inhosin hänen tarinoitaan, mutta nykyään pidän niistä melko paljon.Faccinin piirrokset ovat aika omalaatuisia, ja vähän jäykkiä.Mutta juuri sen takia minä hänestä pidän.Tyylin erottaa helposti muista tekijöistä.Enrico Faccini on todella hyvä piirtämään Touhoa, ja minusta hänen Aku ja Touho sarjat ovat todella hyviä.Niissä on aina hauskaa huumoria, ja totta kai, ovathan ne hänen itsensä kirjoittamia!Faccinin käsikirjoituksissa on aina todella hyvää huumoria, ja ne ovat juuri sopivan pituisia minulle.Hän taitaakin olla yksi parhaimpia käsikirjoittajia.Ties vaikka joskus parhain!

Vierailija

Enrico Faccinin tarinoita löytää todella paljon Tripla-taskarista, ja hyvähän tekijä tämä on.

En ymmärrä, miten jotkut vihaavat Faccinin piirrostyyliä, mikä minun mielestäni on tosi hienoa. Enricon tyyli ei ole niin hienoa, mitä esim. Rosalla tai Fecchillä, mutta hienoa se on silti! Ja voisin sanoa häntä myös keveästi esim. Wanda Gattinoa, tai ketään muuta neljää mestaria paremmaksi.

Hänen tyylinsä muistuttaa minusta vähän Lara Molinarin omaa, mutta on jonkin verran hienompaa. (Sitäkään en ymmärrä, miksi niin moni vihaa Molinaria... Tai Roopet on joskus aika outoja, mutta muuten... ?___?)

Hän on myös todella hyvä käsikirjoittaja, niinkuin Polleo jo sanoikin. Hänen tarinansa ovat hyvin lennokkaita, ja taitaapi olla ehkä neljänneksi paras käsikirjoittaja. Tai ehkä seitsemänneksi, jos nyt tarkemmin ajattelee....

Lainaus:
Polleo: Hän taitaakin olla yksi parhaimpia käsikirjoittajia.Ties vaikka joskus parhain!

Niin. Mistäs sitä tietää.

-Hissu

Ankkarock
Seuraa 
Liittynyt14.5.2008

Kiitos näistä hienosti perustelluista mielipiteistä! Mielenkiinnolla luin kaikki vastaukset ja olen täysin samaa mieltä.

Itsekään en tajua, miksi jotkut vihaavat Faccinin omaperäistä ja nokkelaa tyyliä, ja tämän loistavia ja nerokkaita kässäreitä. Miehen tyyli on tullut minulle hyvinkin tutuksi vuosien varrella. Onhan tämän taskarimaestron tarinoita julkaistu jo kauan taskareissa. Ja tuo Onko koira kotona? tarina löytyy muistaakseni taskarista 281 - Kerran kuussa.

Kiitoksia!

Vierailija

Enrico Faccini on yksi minun inhokki piirtäjistäni, koska hänellä on liian suttuinen piirrostyyli ja Ankkojen nokat ovat liian isokokoisia, joka saa myös Ankat näyttämään todella typerän näköisiltä ja Roopen poskiparroissakin on velä parantamisen varaa, mutta ei tämä kyseinen mies sentään aivan kelvotan sarjakuvien tekijä ole, sillä hän osaa tehdä aivan mahtavia käsikirjoituksia ja siksi, hän on mielestäni keskivero tekijä, mutta piirroksiaan Faccini kyllä voisi ainakin minun mielestäni parantaa ja reilusti, sillä niistä en tosiaankaan pidä yhtään ja Faccinin paaras sarja on Touhon yö, joka julkaistiin viime vuoden Triplataskarissa. Jos arvosanankin voi antaa niin kyllä se mainioiden käsikirjoitusten takia nousee 8-

Teurastaja-Lasse voisi myös vähän perustella vastauksiaan, sillä tuollaisia Ihan ok piirtäjä viestejä ei ole oikein mukava lukea.

Kuuhullu

Vierailija

Enrico Faccinin tarinoita löytää todella paljon Tripla-taskarista, ja hyvähän tekijä tämä on.

En ymmärrä, miten jotkut vihaavat Faccinin piirrostyyliä, mikä minun mielestäni on tosi hienoa. Enricon tyyli ei ole niin hienoa, mitä esim. Rosalla tai Fecchillä, mutta hienoa se on silti! Ja voisin sanoa häntä myös keveästi esim. Wanda Gattinoa, tai ketään muuta neljää mestaria paremmaksi.

Hänen tyylinsä muistuttaa minusta vähän Lara Molinarin omaa, mutta on jonkin verran hienompaa. (Sitäkään en ymmärrä, miksi niin moni vihaa Molinaria... Tai Roopet on joskus aika outoja, mutta muuten... ?___?)

Hän on myös todella hyvä käsikirjoittaja, niinkuin Polleo jo sanoikin. Hänen tarinansa ovat hyvin lennokkaita, ja taitaapi olla ehkä neljänneksi paras käsikirjoittaja. Tai ehkä seitsemänneksi, jos nyt tarkemmin ajattelee....

Lainaus:
Polleo: Hän taitaakin olla yksi parhaimpia käsikirjoittajia.Ties vaikka joskus parhain!

Niin. Mistäs sitä tietää.

Ja arvosanaksi hänelle annan 9+. Sen verran hyvä tekijä Faccini on.

Lainaus:
Kuuhullu: Teurastaja-Lasse voisi myös vähän perustella vastauksiaan, sillä tuollaisia Ihan ok piirtäjä viestejä ei ole oikein mukava lukea

Kuuhullu on näitä käyttäjiä, jotka haluavat vain suuren viestimäärän. Laadulla ei ole väliä, kunhan viestimäärä on suuri... Näin he ajattelevat. : D

-H!

Vierailija

Ei kuule Hessu Hissu tuo Kuuhullu taida tavoitella tuota viestimäärää niin paljon..

Enrico Faccini.. hänen tarinoitaan olen lukenut aika paljon, suurimmalta osaltaan taskareissa. Jotkut ovat olleet hyviä, toiset taas huonoja. Oikeastaan en muista yhen yhtäkään hänen piirtämää tarinan nimeä. Kuten Ankkarock mainitsee omassa viestissään, minunkin mielestä Faccinin piirrostyyli on rentoa. Eikös hän muuten yleensä piirrä Akua&Touhoa ja joskus on muistaakseni pari ATK (vai mikä sen Roopen ihme puolutusjutun nimi oli???) tarinaakin. Mielestäni hän piirtää ehkä paremmin Touhoa kuin Akua. Ja minunkaan mielestäni Faccinin piirrostyyli ei ole niin upeata kuin esim. Rosalla tai muilla tosi hyvillä piirtäjälillä.

Kun luin HH:n viestiä, tuli Lara Molinarista sen verran mieleen, että heidän piirrostyylinsä on lähes melkein samanlaista, mutta itse pidän enemmän Molinarista.

Kaiken kaikkiaan hyvä piirtäjä : )

Ankkarock
Seuraa 
Liittynyt14.5.2008

Lainaus:
Eikös hän muuten yleensä piirrä Akua&Touhoa ja joskus on muistaakseni pari ATK (vai mikä sen Roopen ihme puolutusjutun nimi oli???) tarinaakin.

Joo, Aku Ankan tmv. nimikkotarinoiden lisäksi mies on tehnyt myös Aku & Touho -tarinoita. Esimerkiksi nyt vaikka eräskin tarina, jossa serkuksilla oli jonkintapainen "testi-firma", eli testasivat erilaisten asioiden kestävyyttä. Tarkotat "puolustusjutulla" vissiin Ankan Tiedustelupalvelua (ATP). Itse en muista, että mies olisi niihin tarinoihin paljoa keskittynyt, mutta hämärästi mieleen muistuu eräs tarina..

Faccinin piirrostyyli on siis rentoa, nimenomaan, mutta miten saa piirrettyä rennonoloisia ankkoja? Rennointa käsialaa on mun mielestä Marco Rotalla, jonka piirrokset ovat rentoja, ja niissä on sopivasti yksityiskohtia.

Faccinilla on yksinkertainen piirrostyyli joka on rennon näköistä, kuten esimerkiksi Al Taliaferrolla. Kenties liika yksityiskohtiin panostaminen saa sarjakuvan lukemisen tuntumaan raskaalta, esimerkiksi Don Rosan sarjakuvat.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Enrico Faccini, tämä mahtavan omalaatuisen piirrostyylin omaava italialaispiirtäjä (ja -käsikirjoittaja), kuuluu ehdottomasti omiin suosikkitekijöihini. Vaikka hän onkin käsikirjoittanut lukuisia tarinoita, on hän jäänyt mieleeni nimenomaan piirtäjänä.

Tuo omalaatuinen piirrostyyli tuo mieleeni ohuet viivat, lievän kulmikkuuden sekä usein melko uneliaan oloiset hahmot. Faccini on mielestäni loistava ilmaisemaan liikettä. Tästä esimerkkinä Suomessa julkaisematon vitsisarja 'Questione di Tecnica" (Topolino 2666). Siinä Touhon heittäessä ollessa kalastamassa, koukku nappaakin Touhon lakista kiinni ja hän kupsahtaa voltilla mereen. Tuo on ilmeiden kanssa varsin mukavaa luettavaa. :

Tuon ja muiden vitsisarjojen lisäksi myös Faccinin pidemmät tarinat ovat huumoria täynnä. Tästä esimerkkinä tarina, jossa Aku joutuu tekemään työtä "Kitin, katan..." - hokevan ihmisen kanssa. Nimeä en tuolle nyt muista, mutta hauska tarina joka tapauksessa.

Hänen kaikki tarinansa eivät kuitenkaan ole kyseisellä tavalla tehtyjä. Tarinoista, joita Faccini ei ole käsikirjoittanut, puuttuu tuo jonkinlainen "faccinimaisuus". Suomessa julkaisematon Topolino e la Jellamolecola on oiva esimerkki siitä, kuinka Castyn käsikirjoittamassa tarinassa Faccinin tyyli näyttääkin kovasti Castyn tyyliseltä.

Tämä tarina muuten on Mikki Hiiri-tarina, joita Faccini ei pahemmin olekaan piirtänyt, toisin kuin Akua ja Touhoa, joista Faccinin parhaiten muistan.

Kokonaisuutena: Faccini on omassa sarjassaan erinomainen, massasta erottuva piirtäjä, joka osaa luoda vitsikkään ympäristön tarinoihin. Ehdottomasti yksi lempipiirtäjistäni.

-Akuhullu

Mikael McDonald
Seuraa 
Liittynyt6.5.2011

On vaikea käsittää miksi silloin kun kuule Enrico Faccinin nimen kun puhutaan piirtämisestä, useat ovat helposti varsin kielteisiä. Kommentitkin tyyliin "no jaa" tai "ei hyvä..."

Pidän itse kuitenkin hänen rennon oloisesta tyylistä, vaikka ei hän suosikkipiirtäjiä kuitenkaan ole. Hahmot ovat kieltämättä raskaanoloisia mikä voi osittain selittää ihmisten asenteen, sillä yleensähän olemme tottuneet lukemaan sellaisia tarinoita jotka ovat piirtäneet sellaiset henkilöt, jotka panostavat ehkä enemmänkin ohueen kädenjälkeen ja autenttisempaan suuntaan.

Voisi siis sanoa että se on kuin ihmismielissä kehittynyt kuva "akkaripiirtäjän stereotyypistä". Emme osaa kuvitella että joku yksittäinen henkilö voi erottua omalla työllään niin voimakkaasti massasta.

Omaan mieleeni Faccini on kuitenkin jäänyt enemmän käsikirjoituksillaan kuin piirroksillaan. En osaa ulkomuistista nimetä hänen piirtämiä tarinoita kuin yhden tai kaksi, mutta kirjoitukset ovat jääneet mieleen.

Eli kaiken kaikkeaan varsin kohtuullinen piirtäjä jolla on oma (kaistapäinen ja ainutlaatuinen) piirosjälki. 8½

Ton Roza
Seuraa 
Liittynyt19.11.2010

Faccinin piirrosjälki on mielestäni hyvin rentoa, ja hahmot hauskoja. Huumori toimii aika hyvin, ja piirrosjälki erottuu. Hänen tarinansa ovat hyviä, varsinkin Touho ja Aku: Asiaa tulitikuista. Myös joitakin yhden sivun vitsisarjoja on häneltä tullut, muun muassa voiton huumaa.

On se hurja. On se hurja kaveri.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat