Kirjoittaminen

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Itse olen harrastanut pienestä asti kirjoittamista: runoja, mietelmiä, tarinoita, laulunsanoja, näytelmän tapaisia... Olisi mukavaa keskustella muiden asiasta innostuneiden kanssa! (: Hyvien tapojen mukaisesti toivon ja suositan viestejä, jotka eivät koostu kahdesta sanasta ja jotka sisältävät oikeaa asiaa.

Muutamia kysymyksiä, joilla pääsee alkuun:

Kuinka pitkään olet harrastanut kirjoittamista?

Millaisia tekstejä kirjoitat?

Mikä/kuka/ketkä innoittavat sinua?

Hyviä vinkkejä inspiraation saamiseksi?

Oletko saanut tekstejäsi julkaistua/esitettyä?

Yritin etsiä tällaista palstaa haun avulla, mutta ei ainakaan osunut silmiini. Jos tämä koetaan turhaksi, niin poistaa saa.

Kommentit (8)

Vierailija

Täähän on kivan kuulonen toppa (kerrankin).

1. Itse olen harrastaut kirjoittamista ehkä noin pari vuotta vasta. Mutta eihän se siihen loppu!

2. Itse kirjoitan pääasiassa joitain romaaneja... tai no ylipäänsä kaikenmaailman tarinoita. Niin koulussa kuin kotonakin. Mutta ehkä myös joskus jotain runoja ja näytelmiä. Ja jos käsikirjoittamiset lasketaan erikseen, niin niitä myös.

3. Meille tuli noin pari vuotta sitten aiheeksi kirjoittaa koulussa yhdelle tarinalle jatkoa (Maailman ympäri kahdeksassakymmenessä päivässä), ja koska minulla oli harvinaisen tylsää, niin päätin stten sitä kirjoittaa. Ja kirjoitinkin sitä koko viikonlopun. Eli sanotaan vaikkapa, että sen hetkinen tekemättömyys innosti minua... mutta mistäs sen tietää. Suurinman osan innostukseen olen myös saanonut sarjakuvista, mm. Akkareista. (Ja sanovat niitä vielä turhiksi. Pöh!)

4. Itse saan parhaan insipiraation kun kuuntelen musikkia, itse asiassa kaikissa tarinoissani on a i n a jotakin johonkin kappaleeseen viittavaa, mutta jos ne haluaisi etsiä, pitää olla aika tarkka silmäinen (/korvainen).

5. En nyt oikeastaan, mitä nyt olen niitä joitan luokalle lukenut, mutta haaveammattini on kyllä kirjailija, että eihän sitä sitten koskaan tiedä.

Itse en tosissaankaan ole nähnyt vielä tälläistä keskustelua, mutta yleensä sitten olenkin väärässä. (kannustavaa)

~ Viitta on voimaa

Vierailija

Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

1. Olen kirjoitellut jo seitsemän vuotta.

2. Tarinoitahan minä raapustelen, usein jotain hauskaa, joskus fantasiaa ja joskus jotain ihan muuta.

3. Tuota noin... en osaa sanoa...

4. Ööh... niin oudolta kuin tämä kuulostaa, mutta kun minulla ovat ideat loppuneet, katson televisiota ja sitten taas välähtää... Koulun ainekirjoituksissa huonosti pärjääville vinkiksi, ajattele, mitä omassa elämässäsi on tapahtunut ja sovella sitä.

5. En, en ole vielä edes yrittänyt, mutta minulla on se haaveissani.

:)Ninnu

Vierailija

Lainaus:
Re: Kirjoittaminen

Viittavitsi - 26.01.11 06:40 (ID 700890) 3. Meille tuli noin pari vuotta sitten aiheeksi kirjoittaa koulussa yhdelle tarinalle jatkoa (Maailman ympäri kahdeksassakymmenessä päivässä), ja koska minulla oli harvinaisen tylsää, niin päätin stten sitä kirjoittaa. Ja kirjoitinkin sitä koko viikonlopun. Eli sanotaan vaikkapa, että sen hetkinen tekemättömyys innosti minua... mutta mistäs sen tietää. Suurinman osan innostukseen olen myös saanonut sarjakuvista, mm. Akkareista. (Ja sanovat niitä vielä turhiksi. Pöh!) 4. Itse saan parhaan insipiraation kun kuuntelen musikkia, itse asiassa kaikissa tarinoissani on a i n a jotakin johonkin kappaleeseen viittavaa, mutta jos ne haluaisi etsiä, pitää olla aika tarkka silmäinen (/korvainen).

Musiikki tosiaan on oivallinen inspiraation lähde myös minulle. :)

Itse olen harrastanut kirjoittamista siitä asti, kun aloitin koulun eli aikamoisen kauan. :D Kirjoitan "kirjaprojekteja" kuten niitä itse kutsun. Tarkoitan siis pitkiä novelleja/romaaneja, jos niitä niiksi voi kutsua. :) Kirjoitan myös runoja ja sekalaisia ajatelmia. Silloin tällöin muokkaan jotakin omaa tekstiäni hieman ytimekkäämpään muotoon, ikään kuin kappaleen sanoituksiksi. Säveltämispuoli vain yleensä tökkii. :D Pienenä kirjoitin näytelmien käsikirjoituk

sia ja olin niin onnekas, että luokkani oli hyvin innokas esittämään niitä ala-asteella ja sitä kautta oli aina muutaman kerran vuodessa teksti julki. Silloin tällöin pikkusisarukseni saavat vilkaista tekstejäni, mutta eivät hekään kovin usein. :p Muuten tekstejäni luetaan lähinnä äidinkielen tunneilla.

Itseäni innoittavat Tove Jansson, Anni Sinnemäki ja Kerkko Koskinen ajattomilla teksteillään. Musiikki on myös hyvä inspiraation lähde, siitä saa aina paljon ideoita tai vähintäänkin potkua.

Lasken kirjoittamiseksi myös päiväkirjan, sitä kirjoittelen muutaman kerran kuussa. Sinne tulee tallennettua päivien tapahtumia ja fiiliksiä. Vinkkinä päiväkirjaa kirjoittaville; kun katsoo vanhoja päiväkirjan merkintöjään, voi saada uutta inspiraatiota ja jopa kokonaisia tapahtumasarjoja omiin teksteihinsä. Kunhan vain pitää asiat tarpeekis yleisellä tasolla. :D

Millä välineillä kirjoitatte; kynä ja paperi, tietokone, pergamentti? ;) Entä minkälaisia kirjoitustottumuksia teillä on, kirjoitatteko fiilispohjalta vai säännöllisesti. Onko teillä nyt menossa joitakin projekteja? Kirjoittelemisiin.

Vierailija

1. Olen harrastanut kirjoittamista sellaiset kaksi kolme vuotta. Koko ajan paranee tarinat..

2. Tekstejä, tekstejä.. En oikein tajunnut kysymystä, mutta vastaan jotenkin. Kirjoittelen enimmäkseen tarinoita, pitkiä sellaisia.

3.-

4.-

5. Mitäs tuolla tarkoitat? Siis ei niitä missään julkisessa lehdessä tai muussa ole julkaistu, tai missään muussa. Kyllä minunkin haaveammatti on kirjailija. Tai sitten lauluja.

//Muuten kirjoitimme koulussa aineen, minulla siitä tuli 19 sivuinen. Kyllä se on jo minulle aika pitkä, en oikein jaksa kirjoittaa kaunolla..

Vierailija

Lainaus:

akkari11 - 04.02.11 05:23 (ID 705373) 1. Olen harrastanut kirjoittamista sellaiset kaksi kolme vuotta. Koko ajan paranee tarinat.. 2. Tekstejä, tekstejä.. En oikein tajunnut kysymystä, mutta vastaan jotenkin. Kirjoittelen enimmäkseen tarinoita, pitkiä sellaisia. 3.- 4.- 5. Mitäs tuolla tarkoitat? Siis ei niitä missään julkisessa lehdessä tai muussa ole julkaistu, tai missään muussa. Kyllä minunkin haaveammatti on kirjailija. Tai sitten lauluja. //Muuten kirjoitimme koulussa aineen, minulla siitä tuli 19 sivuinen. Kyllä se on jo minulle aika pitkä, en oikein jaksa kirjoittaa kaunolla..

2. Tarkoitin kysyä, millaista tekstiä kirjoitat: novelleja, tarinoita, runoja jne.

5. Ylipäätään julkista esittämistä, esim. juuri koulussa, kavereille, jossakin tilaisuudessa... Aina on mukavaa päästä lukemaan omia tekstejään. :)

Vaikka omien tekstien lukeminen on mukavaa ja on hienoa päästä saamaan palautetta ja yleisöä, monia jännittää omien tekstiensä lukeminen, mukaan lukien minut. Myös useat kirjailijat keksivät itselleen taiteilijanimiä, syystä tai toisesta. Haluaisin kuulla mielipiteitänne, miksi tekstien julkaisu/ääneen lukeminen on niin jännittävää? Mikä on parasta/pahinta?

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

1. Olen harrastanut ihan pienestä pitäen tarinoiden ym. kirjoittelua. Pienempänä tein myös lehteä, jonka nimi oli "Kissojen elämää". Jälkeenpäin asia naurattaa. : D Ja Kissojen elämää osa 5 on kesken.

2. Vähän kaikenlaista - runoista aina "kauhu"kertomuksiin. Nautin kirjoittamisesta (fantasiatarinoita on hauska kirjoittaa). =)

3. J. K Rowling ja R. L Stine.

4. Emt... Ite saan inspiraatiota muiden tarinoista. >: )

5. No olen, jos lasketaan tänne aa.fi:hin kirjoittamat tarinat + sukulaisille annetut kissojen elämää -lehtisarja. :"DD

Lainaus:
miksi tekstien julkaisu/ääneen lukeminen on niin jännittävää?

Olen ujo. :P Ja jos esittelen jotakin kaverin kanssa, alamme nauramaan tai vastaava. Ja pelkään kommentteja!!1! No ei ei... En tiiä. : D

Lainaus:
Mikä on parasta/pahinta?

Parasta: Onnistunut tekstin esittäminen.

Pahinta: Epäonnistunut tekstin esittäminen.

Vierailija

Hieno yksinkertainen topic!

1. Harrastanut ja harrastanut... Kunhan vain huvikseen kirjoittelen jotain. Huvikseen olen kirjoitellut ensimmäisen kerran jo lähes viisi vuotta sitten eli en nyt ihan ensikertalainen ole näissä kirjoituspuuhissa.

2. Yleensä fantasiaa tai scifia. Ei oikein muu kiinnosta.

3. Vanhempien ja muiden sukulaisten kommentit ja tietenkin hyvät arvosanat tarinoistani koulussa.

4. Sulje silmäsi viideksi minuutiksi ja mieti mitä olet kirjoittanut. Sitten mieti mitä voisi tapahtua, niin sitten kyllä kirjoitus pitäisi sujua. Jos fantasiaa kirjoittaa, niin kannattaa kuunnella jotain fantasiaelokuvan tunnusmusiikkia.

5. Sukulaisille sitä on tullut näytettyä ja koulussa. Onhan nitä netissäkin muutama. Myös kirja-arvostelujani on netissä muutama.

>XRoke>

Vierailija

Lainaus:
Hieno yksinkertainen topic!

Paljon kiitoksia. Mukavaa kun löysit tänne! :)

Lainaus:
4. Sulje silmäsi viideksi minuutiksi ja mieti mitä olet kirjoittanut. Sitten mieti mitä voisi tapahtua, niin sitten kyllä kirjoitus pitäisi sujua. Jos fantasiaa kirjoittaa, niin kannattaa kuunnella jotain fantasiaelokuvan tunnusmusiikkia.

Silmien sulkeminen! Tosiaan mainio vinkki, uusi itselleni. Kiitoksia sen jakamisesta meille muillekin kirjoittajille :)

Lainaus:

vikke98 - 06.02.11 08:00 (ID 707021) 1. Olen harrastanut ihan pienestä pitäen tarinoiden ym. kirjoittelua. Pienempänä tein myös lehteä, jonka nimi oli "Kissojen elämää". Jälkeenpäin asia naurattaa. : D Ja Kissojen elämää osa 5 on kesken.

Heh, minullakin oli pienenä erilaisia lehtiprojekteja. :D Mikäköhän siinä pienenä viehättää niin paljon?

Lainaus:
Parasta: Onnistunut tekstin esittäminen. Pahinta: Epäonnistunut tekstin esittäminen.

Mielestäni parasta tekstien julkistamisessa on palaute, vaikka se on toisaalta myös se pahin osio. Ristiriitaista! Positiivista palautetta on aina mukavaa kuulla, mutta siitä ei usein saa mitään onkeensa. Kriittinen, rakentava palaute on parasta, vaikkakin oman tuotoksensa virheille on täysin sokea - ja niitä on myös vaikea lähteä muokkaamaan.

Millaista palautetta te olette kuulleet omista teksteistänne? Vastaus mielellään kokonaisin lausein; pelkkä "hyvää"/"huonoa" ei ole riittävä. Missä olette hyviä, missä riittää vielä parannettavaa palautteen mukaan? Eroavatko palautteet omista näkemyksistänne? Keneltä saatte parhaat palautteet?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat