Kuinka_tehdä_hyvä_arvostelu?-Opas.

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Olen päättänyt tehdä tällaisen oppaan. Olen nähnyt kuinka "Arvostele edellinen käyttäjä!"-topicissa jotkut arvostelut ovat lyhyitä. Tämä on myös sitä varten jos haluaa jakaa tietojaan siitä miten tehdään hyvä arvostelu...

Kuinka_tehdä_hyvä_arvostelu?-opas:

Luku1 (Perusteet): Tässä siis perusteita... Ensinnäkin viestissä täytyy mainita käyttäjästä hyviä asioita.

Esimerkki:

K1: Emmantaalijuusto91 on mainio käyttäjä joka taitaa (sen) ja (sen) ja muistaa aina (sen) joka on aivan mainiota.

// Välikommentti: Nuo (sen) kohdat kuvaavat asioita jotka käyttäjä osaa ja taitaa.

Sinun on etsittävä käyttäjästä hänen parhaat puolet ja mainita ne vaikka viestin alkuun. Löytääksesi tietoa käyttäjästä enemmän, klikkaa hänen profiilinsa auki ja katso viimeisimmät viestit. Sinun on myös osattava kertoa käyttäjästä negatiiviset puolet.

Esimerkki:

K1: Emmentaalijuusto91 ei ole osannut laittaa viesteihinsä (sitä) ja (sitä) jotka laskevat hieman viestien laatua.

// Välikommentti: Nuo (sitä) kohdat kuvaavat asioita joita käyttäjä ei osaa.

Näiden negatiivisten ja positiivisten puolten avulla voit antaa käyttäjälle rakentavaa palautetta.

Esimerkki:

K1: Emmentaalijuusto91:n pitää harjoitella (tätä) ja (tätä) jotta hän saa viestiensä laatua kohennettua entisestään...

Halutessasi voit lisätä arvosanan joka on hyvin suotavaa ja mukavaa.

Luku2 (Taulukot): Jos haluat lisätä arvosteluusi jotain mukavaa. Niin taulukot ovat hyvä vaihtoehto. On miinus-plus taulukoita ja on kaiken maailman muita.

Tässä esimerkki plus-miinus taulukosta:

K1: Tässä se taulukko:

+(Tämä)

+(Tämä)

+(Tämä)

-(Tämä)

// Välikommentti: Tämä (Tämä) kohta kuvaa hyvää tai huonoa asiaa.

Noh tuo oli aivan liian helppo asia. No... Tulipahan kerrattua. Seuraavaksi voit keksiä oman taulukon jos osaat... Taas esimerkki valaisee asiaa:

ESI (Esimerkki):

K1: Keksin oman taulukon ja tässä se on:

Taso1: Osaa kirjoittaa viestejä. (Emmentaalijuusto91 suoritti tämän.)

Taso2: Osaa olla mukava. (suoritettu)

Taso3: Osaa kirjoittaa kirjakielellä. (suoritettu)

taso4: On hyvä käyttäjä. (ei suoritettu)

// Välikommentti: Älkää tehkö tuollaista taulukkoa se on ihan huono. Keksin sen noin minuutissa. (Kai kelpaa esimerkiksi...)

Tämä luku jäi lyhyeksi koska taulukko asia on lyhyt...

Luku3 (lavennukset ja supistukset):

Eli tässä luvussa näytän miten voit pienentää ja suurentaa arvostelu viestejäsi. Sinun kannattaa pienentää viestiäsi vain silloin kun aikasi on kortilla. Vaikka arvostelemiseen pitää varata tarpeeksi aikaa. No voimme käydä nyt läpi supistuksen taidon... Ensinnäkin sinulla pitää olla tiedossa mitä asioita haluat mainita käyttäjästä. Esimerkiksi K1 käyttäjä haluaa mainita että Emmentaalijuusto91 ei osaa käyttää kirjakieltä, loukaa muita, on välillä ärsyttävä eikä myöskään ole vielä hyvä käyttäjä... Hänen aikansa on kortilla joten hänen täytyy lyhentää viestiään... Se hoituu mainitsemalla ainoastaan tärkeimmät asiat.

ESI (Esimerkki):

K1: Emmentaalijuusto91 loukkaa muita eikä ole vielä hyvä käyttäjä...

Eli tärkeimmät asiat mainittiin... Nyt päinvastoin. Pidennetään viestiä. Se tarkoittaa sitä että asiaan pureudutaan perusteellisesti ja kaivetaan siitä ihan kaikki mitä irti saadaan. Siihen ei kai tarvita esimerkkiä...

Noin siinä olisi päivitetty osuus... Voit itsekkin keksiä lisää lukuja. Parhaat lisään oppaaseeni...

/////////Parannukset lukuihin\\\\\\\\\\\\\\

1.Luku2: Toisen taulukon esimerkin korjaus

Sivut

Kommentit (22)

JKP
Seuraa 
Liittynyt29.5.2008

Toivottavasti tämä on hyödyllinen topic aloittelijoille tai hieman kokoneillekkin, sillä olen tosiaan huomannut saman asian eli tuossa Arvostele edellinen AA.fi:n käyttäjä! -topassa on usein erittäinkin lyhyitä arvosteluja. En silti osaa sanoa mitään tämän topicin tarpeellisuudesta, mutta modethan sen päättävät.

Niin MR. Destroyer_Duck voisitko nyt viimein arvostella minut siellä Arvostele edellinen AA.fi:n käyttäjä -topassa. Tuo viesti mihin sinun piti muokata minun arvosteluni sitten, kun aikasi riittää on muutama sivu taaksepäin tuosta uusimmasta sivusta. Eli siis sitä arvostelua odotan sinulta siihen vanhaan viestiisi.

~JKP

Vierailija

Hyvä että teit tällaisen topicin, sillä käyn aina silloin tällöin arvostelu-topiceissa, ja on aina hiukan hankala miettiä mitä laittaa viestiin. Toivottavasti ylläpito ei lukota tätä.

-Tuplis-

Vierailija

Lainaus:
Kuinka_tehdä_hyvä_arvostelu?-Opas.

JKP - 10.02.11 07:03 (ID 708749) Niin MR. Destroyer_Duck voisitko nyt viimein arvostella minut siellä Arvostele edellinen AA.fi:n käyttäjä -topassa. Tuo viesti mihin sinun piti muokata minun arvosteluni sitten, kun aikasi riittää on muutama sivu taaksepäin tuosta uusimmasta sivusta. Eli siis sitä arvostelua odotan sinulta siihen vanhaan viestiisi. ~JKP

Tämä asia on korjattava pikimmiten! Niin ja on nyt mainittava että luku3 on lisätty oppaaseen. Käyn varmaan hoitamassa tänään tuon arvostelusi... En halua jättää ketään arvostelematta joka haluaa että arvostelen hänet. No muistutan vielä että voit itsekin kirjoittaa oppaaseeni lukuja joista poimin tarpeellisimmat oppaaseeni.

JKP
Seuraa 
Liittynyt29.5.2008

Lainaus:
Tämä asia on korjattava pikimmiten! Niin ja on nyt mainittava että luku3 on lisätty oppaaseen. Käyn varmaan hoitamassa tänään tuon arvostelusi... En halua jättää ketään arvostelematta joka haluaa että arvostelen hänet. No muistutan vielä että voit itsekin kirjoittaa oppaaseeni lukuja joista poimin tarpeellisimmat oppaaseeni.

Kiitos, että jaksat arvostella minut. Se viesti, johon sinun se arvostelu oikeastaan pitäisi kirjoittaa löytyy kyseisen topicin sivulta 610.

Vierailija

Lainaus:
tuplanolla 2: Toivottavasti ylläpito ei lukota tätä.

Miksi Yllis lukottaisi tämän? Siis yllis on tarkoitettu tiedotteihin ja palkintotopiceihin, ei lukottamiseen varten. AkeMake ja Wonderlust ovat tarkoitettu lukottamismiehiksi.

~-OP-RuFFy

Vierailija

Ei pahalla, mutta tuo "opas" on hieman... Sekava? En oikein tahdo älytä tuota kunnolla, tai sitten se on vain tyhmyyttäni...

Eikö olisi parempi, jos aloitusviestiin tulisi mm.

"Kuinka arvostella laulu" (Arvostele edellinen laulu topiciin)

Alle ohjeita ja muuta sellasta.

"Kuinka arvostella käyttäjä" (Arvostele edellinen AA:n käyttäjä topiciin)

"Kuinka arvostella tekijä" (Arvostele edellinen tekijä topiciin)

jne...

Sillain ainakin minusta olisi paljon selkeämpi...

Lainaus:
Lainaus Aloitusviestistä: K1: Emmentaalijuusto91 loukkaa muita eikä ole moderaattori...

Mitä järkeä on sanoa, "hän ei ole moderaattori"... Minusta aika huono opas, ei pahalla...

~~Hissu~~

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Lainaus:
taso4: On moderaattori

Tuon voi pyyhkiä pois, sillä ei ole järkeä laittaa tuollaista tasoa, sillä sen pystyy suorittamaan vain moderaattorit. Ja kaikenmaailman arvosteluihin ei modet tule (en ainakaan itse ole nähnyt mitään sellaista).

Olen hissu-tädin kanssa samaa mieltä, huono opas. Liian sekava. Ei pahalla.

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Olen hissun ja viken kanssa samoilla linjoilla..Sekavaa..sekavaa..

Lainaus:
Taso2: Osaa kirjoittaa kirjakiellä. (suoritettu)

Taso3: Osaa olla mukava. (suoritettu)

Eli on tärkeämpää kirjoittaa kirjakielellisiä viestejä kuin olla mukava toisille..Musta nuo kaksi asiaa on yhtä tärkeitä.

Lainaus:
taso4: On moderaattori. (ei suoritettu)

Juu..Hohoo! Täällä on kaksi ihmistä, jonka ton voi edes suorittaa..No joo okei, Onhan tietysti Horsma..Ja Hidiskin on periaatteessa..Akupedia-Galleria-Mode, mutta kuitenkin. Tuo on enemmän kuin turha kohta.

Ja mun mielestä olisi hyvä tehdä myös tämän tyylinen opas myös Uusin Aku Ankka-lehti topicia varten...

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Kuinka_tehdä_hyvä_arvostelu?-Opas.

Sohvaperuna - 12.02.11 09:18 (ID 710287) Olen hissun ja viken kanssa samoilla linjoilla..Sekavaa..sekavaa..
Lainaus:
Taso2: Osaa kirjoittaa kirjakiellä. (suoritettu) Taso3: Osaa olla mukava. (suoritettu)
Eli on tärkeämpää kirjoittaa kirjakielellisiä viestejä kuin olla mukava toisille..Musta nuo kaksi asiaa on yhtä tärkeitä.
Lainaus:
taso4: On moderaattori. (ei suoritettu)
Juu..Hohoo! Täällä on kaksi ihmistä, jonka ton voi edes suorittaa..No joo okei, Onhan tietysti Horsma..Ja Hidiskin on periaatteessa..Akupedia-Galleria-Mode, mutta kuitenkin. Tuo on enemmän kuin turha kohta. Ja mun mielestä olisi hyvä tehdä myös tämän tyylinen opas myös Uusin Aku Ankka-lehti topicia varten...

I no! But this is only a example. Sanoin että tällaista ei saa missään nimessä käyttää... Ja se pilaa koko oppaan? No jos se on siitä kiinni niin vaihdetaan sitten nuo kohdat... Moderaattori asia on vain selvin... Moderaattorit ovat ekä niitä enää tule... (Paitsi jos AkeMake ja _Woderlust_ lopettavat käyntinsä täällä joskus hamassa tulevaisuudessa...) Se kelpasi vain esimmerkiksi. Jos se pilaa koko oppaan niin minä vaihdan sen... PS jos teillä olisi uusia lukuja ottaisin niitä mielelläni vastaa.

Kalamies
Seuraa 
Liittynyt22.6.2008

Ensinnäkin, luuletteko, että vasta seitemän viestiä kirjoittanut osaa tehdä kunnon arvostelun?

Toisekseen: Miten niin sekava? Minä saan uosta selvää samanlailla kun toisen moden nimi on AkeMake. Hissu, aika törkeää mennä haukkumaan uuden käyttäjän topikia huonoksi. Miten itse olisit suhtautunut siihen jos olisit tehnyt hieman sekavan topan ja sitä tulaan sanomaan huonoksi? Varsinkin jos tämän topicin tekijä on nuori eikä sinun ikäinen 14 vuotias.

Muuten hyvä, mutta yksi kohta täytyisi poistaa: Kohta 4. Tämä on tietysti minun mielipide.

Kalamies aina kalastamassa

Kalamies aina kalastamassa.

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Lainaus:
Kalamies: Hissu, aika törkeää mennä haukkumaan uutta käyttäjää huonoksi.

Hissuhan ei ole haukkunut ketään, lainaisitko kohdan, jossa Hissu haukkuu jotakuta?

Lainaus:
Varsinkin jos tämän topicin tekijä on nuori eikä sinun ikäinen 14 vuotias.

No hohhoo. Yhtähyvin 14 vuotias voi olla kokematon netin käyttäjä, ja tämä foorumi olisi hänelle ensimmäinen (en nyt tarkoita hissu tätiä).

Lainaus:
luuletteko, että vasta seitemän viestiä kirjoittanut osaa tehdä kunnon arvostelun?

Aloitusviestin lähettäjä voi hyvin olla vaikka 15v. Ei viestimäärä ole tärkeä, Kalamies...

Kalamies
Seuraa 
Liittynyt22.6.2008

Lainaus:
Minusta aika huono opas

Siinä hissu sanoi, että tämä on huono opas.

Täytyy varmaan lopettaa täälläkäyti, koska jokaiseen asiaan mitä minä sanon niin tulee joku kommentoimaan jotain. Eli sanon nyt virallisesti, että minulle alkaa muutaman päivän tauko. Ja muuten tuo sitten niin arsyttävää, tuo sinun kommentointi joka asiassa. Voisi ihan syystä painaa sitä asiaton viesti nappulaa, mutta nyt en kerro minkä takia.

Vierailija

Jaaha... Minun iästäni keskustellaan... 13v on oikea... No se siitä. Jos teillä on jotain kohtaa tai koko opasta vastaan... Kakistakaa ulos vain! Ei tarvtse yrittää sanoa että: Äh, no tuota kohtaa voisi ehkä pikkiriikkisen paranella... Sanokaa suoraan vain olen sellaista tyyppiä joka ei aiheellisesti pahastu. Onko oppaassa siis jotain vikaa. Sekava? Epäasiallinen? Huono? Outo? Turha? Liian lyhyt? Kertokaa pois vain ja jos en osaa kirjoittaa sitä mieleiseksenne kirjoittakaa vaikka itse se että saatte siitä mieleisenne. Täällähän piti myös jakaa tietojaan muiden kanssa...

// Edit: Älkääpäs nyt kinastelko tämän topicin huonoudesta kilvan... Ei teidän ole pakko tähän vastata...

Kalamiehelle: Kommentit ovat kommentteja. Eri käyttäjien mieliteitä. Sinulla on omasi. Muilla on omansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat