Viestimaraton: Kausi 11

Seuraa 
Liittynyt9.7.2008

Kymmenen kautta on takana, toivon mukaan vielä mahdollisimman monta edessä - yhdestoista Viestimaraton-kausi starttaa nyt ja on täällä teidän ilonanne aina vappuun saakka.

Kaikki osallistujat oletettavasti tietävät mistä tässä kisassa on kyse, mutta uusien kilpailijoiden varalta kerrattakoon vielä säännöt lyhyesti:

Viestimaraton on kilpailu, jossa tarkoituksena on kirjoittaa mahdollisimman pitkä viesti annetusta aiheesta. Yksi kausi kestää kuusi viikkoa ja sen aikana kilpaillaan kuusi viikon mittaista osakilpailua. Jokainen osakilpailu alkaa sunnuntaina klo 12 ja päättyy seuraavana sunnuntaina samaan aikaan, ellei toisin ilmoiteta. Aihe vaihtuu joka osakilpailussa, eli yhdestä aiheesta on aikaa kirjoittaa viikko. Viesti kirjoitetaan tähän topiciin ja sitä voi jatkaa vaikka kuinka monta kertaa viikossa, joten kerralla sitä ei tarvitse kirjoittaa.

Viestiä kirjoittaessa on huomioitava sen siisteys. Vaikka ideana onkin kirjoittaa pisin viesti, se ei tarkoita sitä että viesti saisi olla ihan minkälainen tahansa. Viestin tulee ensinnäkin olla selkeä ja sitä kirjoittaessa tulee yrittää välttää pahempia kirjoitusvirheitä ja muita sotkuja. Viestin tahallinen pitkitys ja aiheesta poikkeaminen on kiellettyä. Sama pätee kopiointiin. Tekstin kopiointi toiselta kilpailijalta, netistä tai jostain muualta on ehdottomasti kiellettyä. Ensimmäisestä sääntörikkeestä tulee varoitus, jos rike ei ole kovin suuri, mutta toisesta rikkeestä tulee rangaistus, joka voi olla merkki- tai pistevähennys, kilpailukielto tai pahimmassa tapauksessa suoritusten hylkääminen.

Kun osakilpailu päättyy, pisimmän viestin kirjoittanut saa korkeimmat pisteet, toiseksi pisimmän kirjoittanut toiseksi korkeimmat jne. Pisteet jakautuvat seuraavanlaisesti:

1. sija: 15p

2. sija: 12p

3. sija: 10p

4. sija: 8p

5. sija: 6p

6. sija: 5p

7. sija: 4p

8. sija: 3p

9.-> sija: 2p

Kahdeksalla parhaalla sijalla olevat saavat siis pisteitä kolmesta viiteentoista. Kuitenkin, kaikki kilpailijat joiden viesti on yli 1000 merkkiä pitkiä, saavat 2 pistettä jos ovat jämäsijoilla. Alle 1000 merkillä saadut pisteet puolitetaan. Kauden loputtua se kilpailija, jolla on eniten pisteitä, voittaa mestaruuden.

Yksilökilpailun lisäksi samaan aikaan on meneillään tallikilpailu, johon osallistuvat kaikki jotka kuuluvat johonkin Viestimaraton-talliin. Tallien pisteet määräytyvät sen mukaan, kuinka hyvin sen kilpailijat pärjäävät osakilpailuissa. Tallin pisteet yhdestä osakilpailusta määritetään samalla tavalla kuin kilpailijoidenkin pisteen, eli paras talli saa osakilpailusta 15 pistettä. Tallien paremmuusjärjestys saadaan laskemalla tallin kilpailijoiden viestien pituudet yhteen, jolloin tulee tallin merkkimäärä ja talli jonka merkkimäärä on korkein, saa korkeimmat pisteet. Kauden loputtua talli jolla on eniten pisteitä, voittaa tallimestaruuden.

Kauden 11 kilpailukalenteri:

Hanhivaaran osakilpailu 20.3.-27.3.2011 (Aihe: Ankkaharrastukseni alkuaskeleet)

Kaakkurilan osakilpailu 27.3.-3.4.2011 (Aihe: Sää ja ilmasto Ankkalinnassa)

Sorsakylän osakilpailu 3.4.-10.4.2011 (Aihe: Pukeutuminen Ankkalinnassa)

Kurjenmutkan osakilpailu 10.4.-17.4.2011 (Aihe: Roopen nuoruus Carl Barksin näkökulmasta)

Sulkalan osakilpailu 17.4.-24.4.2011 (Aihe: Ankkalinnan juhlat ja muut tärkeät päivät)

Ankkalinnan osakilpailu 24.4.-1.5.2011 (Aihe: Akuankka.fi'n uudempi Viestimaraton)

Yritin valita tälle kaudelle sellaisia aiheita, joihin ei voisi Wikipediasta katsoa tietoja - ainoastaan 'Pukeutuminen Ankkalinnassa' -aiheeseen voi. Laitan tähän vielä selitykset kaikkien aiheiden tarkoituksista, jottei se jää kenellekään epäselväksi, että mitä milloinkin tulee kirjoittaa.

- Ankkaharrastukseni alkuaskeleet: Tässä aiheessa on ideana kirjoittaa siitä, kuinka sinä itse päädyit Aku Ankka -sarjakuvien maailmaan, kuinka aloit niitä lukemaan, keräilemään jne. Tässä kuitenkin siis on ideana kirjoittaa vain niistä alkuaskeleista, eli mitään elämänkertaa on turha alkaa kirjoittamaan.

- Sää ja ilmasto Ankkalinnassa: Nimestäkin voi jo päätellä että mistä tässä on kyse.

- Pukeutuminen Ankkalinnassa: Nimi kertoo tämänkin.

- Roopen nuoruus Carl Barksin näkökulmasta: Aiheen nimi on harvinaisen huonosti muotoiltu, mutta ideana on siis kirjoittaa Roopen nuoruudesta sen perusteella mitä Carl Barks siitä kertoi ja paljasti. Don Rosaa tai muita tekijöitä ei sotketa tähän aiheeseen, vaan tässä on kyse vain Barksin viittauksista Roopen nuoruuteen.

- Ankkalinnan juhlat ja muut tärkeät päivät: Nimi kertoo kaiken oleellisen.

- Akuankka.fi'n uudempi Viestimaraton: Tässä aiheessa ideana on kertoa tämän sivuston uudemmasta Viestimaratonista, eli kaudesta 7 eteenpäin. Kaudet 1-6 ovat siis sitä 'vanhempaa' maratonia, eikä niitä lasketa, mutta seitsemännen kauden kohdalla kilpailu heräsi taas eloon ja muuttui selkeästi uudempaan suuntaan.

Kaudelle 11 ilmoittautuneet tallit:

SpeedDuckers (SD)

Tallipäällikkö: Tapsa99

Kilpailijat: Tapsa99 & JKP

Powerduckers (PD)

Tallipäällikkö: Veli Huilu

Kilpailijat: Veli Huilu & VillEetu

Team Hissula (TH)

Tallipäällikkö: hessu hissu!

Kilpailijat: hessu hissu! & vikke98

Campeón de Escritores (CadEs)

Tallipäällikkö: Fort Tripla

Kilpailijat Fort Tripla & Aku Vankkis

Best Team (BT)

Tallipäällikkö: Kalamies

Kilpailijat: Don Rosa1 & cxv

Tutut bomber-säännöt sunmuut pätevät yhä, joten ei kannata edes harkita niiden rikkomista. Nyt alkaa sitten yhdestoista VM-kausi ja ensimmäisen osakilpailun aiheena on 'Ankkaharrastukseni alkuaskeleet' - aikaa on ensi sunnuntaihin saakka!

Sivut

Kommentit (222)

Tapsa99
Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Ankkaharrastukseni alkuaskeleet

En enää muista mitenkään hirveän kirkkaasti ensimmäisiä hetkiäni Aku Ankan parissa, muistelen kuitenkin mahdollisimman hyvin, miten pääsin mukaan lukemaan Aku Ankkaa.

Isoveljelleni oli tullut Aku Ankka-lehti jo ennen minun syntymää (1999), joten pääsin jo vauvana katselemaan Aku Ankka-lehteä sekä muita Aku Ankka-julkaisuja, sillä hänelle ostettiin myös välillä Aku Ankan taskukirjoja. En tietenkään vauvana osannut lukea, joten katselin vain sarjakuvien kansikuvia ja ruutuja. Pidin jo silloin Aku Ankasta erittäin paljon, koska siinä kuvat olivat värikkäitä ja hauskoja vauvalle. Näitä vauva-vuosia en enää kuitenkaan ihan kunnolla muista, mutta ensimmäiset muistoni Aku Ankasta ovat noin vuodelta 2003 ollessani 4-vuotias. Juuri sinä vuonna opin lukemaan joten kuten, eli silloin pääsin kunnolla lukemaan Aku Ankkaa. Silloin myös opin Aku Ankasta erittäin monia uusia sanoja ja sanontoja Aku Ankasta, jotka olisin varmaankin oppinut vasta paljon myöhemmin, jos en olisi lukenut Aku Ankkaa silloin. Aluksi en tiennyt piirtäjien nimiä, mutta pidin silloin eniten Don Rosan tyylistä, vaikken hänen nimeä silloin tiennytkään. Kun kuitenkin tajusin, että sivun alareunasta voi lukea kyseisen tarinan käsikirjoittanut ja piirtänyt henkilö, rupesin aina katsomaan tekijöiden nimet. Aivan alussa tunnistin vain Don Rosan tyylin, mutta myöhemmin rupesin tunnistamaan enemmänkin tyylejä. Hyvällä tavalla mieleeni jäivät Don Rosa, Carl Barks sekä Vicar. Rakastin heidän tarinoitaan jo silloin. Jostakin kumman syystä en silloin pitänyt Italialais-piirtäjistä, esim. Giorgio Cavazzanosta. Yleensä kun näin jonkun Italialais-piirtäjän tarinan, skippasin sen vain yli. Huonolla tavalla mieleeni taas jäivät Romano Scarpa ja Bernadó, vaikka nykyään olen sitä mieltä, että Romano Scarpa oli hyvä piirtäjä. Lempihahmokseni rupesin mieltämään jo heti alussa Aku Ankan, sillä tykkäsin silloin (niin kuin nytkin) hänen toilailuistaan ja hauskoista tarinoista. Pidin pienenä lyhyistä vitsisarjoista, enkä silloin liiemmin pitänyt pitkistä seikkailutarinoista. Tarinamakuni on nykyaikaan mennessä kuitenkin vähän muuttunut, sillä pidän enemmän seikkailutarinoista kuin ennen. Ensimmäistä taskukirjaani, joka on ostettu pelkästään minulle, en muista/tiedä. Roope-setääkin minun isoveljelleni tilattiin jo ennen minun syntymää ja sen tilaus on jatkunut aina tähän päivään asti, eikä loppua näy. Ennen kuitenkaan en pitänyt Roope-setä julkaisuista, sillä siihen piirsivät Italialaiset piirtäjät, joiden tyyleistä en pitänyt.

Aku Ankka on siis ollut erittäin merkittävä julkaisu minulle lukemiseen opettelussa ja olen oppinut sen avulla monia uusia sanoja ja sanontoja. Aku Ankan avulla olen oppinut monia uusia asioita, joita tarvitaan myös koulussakin.

~ Tapsa

Vierailija

Ankkaharrastukseni alkuaskeleet:

Pääsin mukaan Ankkamaailman menoon ensimäisen kerran noin kahdeksan vuotta sitten, kun sain haltuuni vuoden 2003 Aku Ankka-lehden. Minulla ei ollut hajuakaan mistä oli kyse. En osannut lukea, joten aloin selailemaan kuvia. Pidin niistä valtavasti. Erityisesti pidin jatkotarinasta nimeltä Valopallot. Ikävä kyllä en ikinä saanut jatko osaa. Ja koska meille tilattiin jo silloin Aku Ankkaa, voi arvata oliko keskiviikko lempipäiväni. Kerran jopa purin pienenä siskoani, koska hän ei antanut lehteä. Minulla oli myös tapana keksiä omia puhekuplia tarinoihin, että se ei olisi pelkkää kuvian töllöttelyä. Eihän "omat" tarinani olleet kuitenkaan oikeiden veroisia. Sitten kun muutaman vuoden kulutta opin lukemaan, huomasin että Aku Ankka oli monta kertaa hauskempi kuin edes osasin kuvitellakkaan. Olenkin nauranut monta kertaa Aku Ankka lukiessani, ja tietysti nauran nykyäänkin. Kerran jopa itkin Don Rosan Kirje Kotoa tarinalle. Tuolloin meillä ei ollut vielä tomivaa konetta, joten Akkari oli suurin iloni. Tykkäsin myös lukea vanhempieni lehtiä. Meillä oli tallessa myös paljon vanhoja Carl Barksin tekemiä albumeita. Tykkäsin niistä valtavasti. Barks ja Rosa olivat lempipiirtäjiäni. Tykkäsin kylläkin myös Vicarista, Kari Korhosesta, sekä Cavazzanosta sekä monista muista, mutta aiemmin mainitut oli ikuisesti jääneet sydämeeni. Vuonna 2009 minulla oli parikymmentä Aku Ankka-kansiota vanhoista lehdistä uusiin. Nykyään ostan lähes kaikkea Aku Ankkaan liittyvään, aina Roope-Sedästä kovakantisiin, joihin saan napattua aina silloin tällöin myös pari nimmaria. Kuitenkaan en ole ikinä ostanut Aku Ankka Extraa. Pummaan sen luettavaksi mieluummin kavereiltani tai kirjastosta. Ja valehtelisin jos sanoisin että en ole lukenut kaikkia Aku Ankkoja jotka omistan. Ja silloin tällöin myös opin Aku Ankasta jotain, esimerkiksi olen oppinut jakojäännöksen, syllogismin... pitäisi tehdä lista jos pitäisi luetella kaikki. Tähän mennessä omistan todella paljon Aku Ankka sälää. Kerran jopa voitin palkintotehtävässä. Sen vain sanon että Akkari muutti elämäni.

-Tuplis-

JKP
Seuraa 
Liittynyt29.5.2008

Hieman hankala on yrittää muistella, miten tutustuin Aku Ankkaan, mutta yritetään nyt. Kaikillahan on oma tarinansa ja tässä seuraavassa kerronkin oman tarinani, miten olen päätynyt Aku Ankan pariin.

Ankkaharrastukseni alkoi luultavasti noin siinä 2000 -luvun alkuvaiheilla. Silloin vain löysin vanhempieni vanhoja Aku Ankan taskukirjoja ja Aku Ankka -lehden vuosikertoja, joita aloin tietenkin heti innolla lukemaan. En osannut vielä siihen aikaan tietenkään lukea, sillä olinhan minä vasta kolmisen vuotta, mutta silti selailin niitä hieman ehkä kuluneitakin Aku Ankkoja läpi välittämättä siitä pienestä sivuseikasta, etten osannut lukea. Selailin ne kaikki Aku Ankat, mitä meiltä kotoa löytyi läpi moneen kertaan. Sitten minulle alettiinkin tilaamaan omaa Aku Ankka -lehteä vuonna 2001. Sitten kun menin kouluun ja opin lukemaan aloin taas lukea niitä Aku Ankkoja läpi, mutta tällä kertaa ihan oikeasti lukien, enkä vain kuvia katsellen. Aluksi arvostin Ankkapiirtäjistä eniten Carl Barksia, mutta pikkuhiljaa aloin arvostamaan myös muita piirtäjiä kuten Don Rosaa ja italialaisia. Tutustuin siis Aku Ankkaan vanhempieni kokoelman kautta, joka oli siis varsin mittava, sillä olivathan he keräilleet Aku Ankkoja jo varsin kauan ennen syntymääni. Sitten aloin keräilemään taskareita lisää, sillä lukeminen aina vain loppui yksinkertaisesti kesken. Muutama Aku Ankka -lehti on jäänyt erityisen hyvin muistiin(taisi olla vuoden 2004 pääsiäisnumero), sillä kaverien ensimmäiset Aku Ankka -lehdetkin on jäänyt päähän, kun olen niitä kavereideni kanssa yhdessä erityisen tarkkaavaisesti lukenut. Noista ajoista lähtien olen kerännyt ties kuinka paljon kaikenlaisia erilaisia Ankkajulkaisuja omiin kokoelmiini.

**Päivitetään**

Tällä hetkellä minulla on täällä käymis- ja kirjoitusmotivaatio varsin alhainen, mutta yritän silti osallistua aina näihin osakilpailuihin, jotta tiimimme taistelisi taas voitosta.

Don Rosa1
Seuraa 
Liittynyt11.2.2011

Ankkaharrastukseni ensiaskeleet

Vaikea nyt muistella näitä ensimmäisiä vuosia, kun jo kymmenen vuotta on kulunut tämän "ankkaharrastuksen" parissa, mutt kyllähän minä jotain keksin.

Minulla, kuten monella muullakin henkilöllä, on vanhemmat jotka ovat lukeneet Aku Ankkaa. Valitettavasti he eivät ole säästäneet niitä, joten en voi lukea 1960-luvun alkuperäisiä Aku Ankkoja, vain näköispainoksia. Muttei minun sisaretkaan ole lukeneet Aku Ankkoja ennen kuin synnyin. Ensimmäiset muistot Ankoista putkahtavat mieleeni vuodelta 1999. Olin silloin 2-vuotias, enkä osannut lukea, mutta kuvat olivat hauskoja, ja värikkäitä. Carl Barks ja Vicar olivat silloin etualalla, joiden tarinoita julkaistiin. Siihen aikaan lempisarjani oli Vicarin kymmensivuinen, en nyt muista nimeä, mutta siinä oli avaruusolioita. Muuta en siitäkään muista. Inhokkisarjani oli siihen aikaan Barksin tarina, jossa Aku joutuu junavahdiksi, Roopen pakottamana, mutta rosvo ryöstää aseman, mutta jotkut korppikotkanpoikaset pelastivat heidät. En muista senkään tarinan nimeä. Siitä meni muutama vuosi kunnes opin lukemaan, ja tykästyin vieläkin enemmän Aku Ankkaa. Muistan kuin eilisen päivän, kun ostin, (tai no äiti osti), ensimmäisen taskukirjani. Kahden isosiskon kanssa valitsin aina vuorotellen yhden taskukirjan, ja koska minä olin nuorin ja sain valita ensimmäisenä, niin valitsin numeron 82, Mikki taas kuvassa, näköispainoksena tietenkin. Samalla siitä tuli huonoin taskukirja, minkä olen koskaan lukenut, enkä tässä myöhemmälläkään iällä, ole oppinut tykästymään siitä. Kun isosiskoni valitsi taskukirjan, niin hän valitsi numeron 265, Isojalan Jäljillä. Se oli ihan mukava taskukirja, joten tietysti pidän siitä yhä. Kuitenkin lempitaskukirjani, noista vanhemmista on numero 267, Räyhä Maassa. Siinä oli hullunkurinen kansi, ja tarinatkin olivat loistavia. Aku Ankat nykyään eivät ole parantuneet sitten alkuaikoihin kun aloitin keräilyni, johtuen varmaan siitä, että lempipiirtäjieni tarinat ovat lopussa. Al Taliaferron yksisivuiset vaikuttivat paljon elämässäni, kun olin parivuotias. Niissä oli sitä hauskuutta, mitänykyään on monissa muissa sarjakuvissa. Roope-sedistä muistan ensimmäisen Roope-sedän. Vuonna 2003 sähköt lähtivät meiltä kotoa ja minulla ei ollut mitään tekemistä niin äitini osti Roope-sedän minulle luettavaksi. Siinä oli yksi todella hieno tarina jonka teki Romano Scarpa. Siinä oli kuinka kannattaa olla antelias ja vaatimaton niin saavuttaa suuria. Hämmästykseni oli todellakin suuri, kun kuulin, että isosiskoni oli saanut Roope-sedän jo vuonna 2001. Minä luin senkin, ja olen äärimmäisen tyytyväinen siihen, että ensimmäinen Roope-setäni oli vuodelta 2003. Nimittäin vuoden 2001 Roope-setä oli todella huono. En pitänyt yhtään niistä käsikirjoituksista, enkä tajunnut sen huumoria.

Ylivoimaisesti huonoimmat piirtäjät olivat isä ja poika Noel ja William Van Horn. En tykännyt heidän käsikirjoituksistaan, ja piirrostyyli oli jotenkin liian outoa. Marco Rotalla oli hyvät käsikirjoitukset, mutta huono piirrostyyli, Heymansin tyyliin pystyi aina luottamaan, Scarpalla ja Jippesillä oli hyvät käsikirjoitukset ja piirrostyyli, ja Barksilla oli paras tyyli ja kirjoitukset.

Siihen aikoihin (5-vuotiaana) kuitenkin löysin sen lempipiirtäjäni, joka on nyt pysynyt samana. Luin Don Rosan kovakantista, Kymmenen Avataran aarre ja muita Don Rosan parhaita, niin niissä näin sen piirrosjäljen, ja värityksen, joka oli mielestäni paras näkemäni koskaan. Kymmenen Avataran Aarre olikin lempitarinani seuraavat kolme vuotta, kunnes tuli toinen tarina. Olin kuitenkin sitä ennen lukenut Don Rosan tarinoita, mutta tämä tarina jäi mieleeni sen takia, kun siinä kerrottiin Intian mytologiastaja historiasta. Muita Don Rosan tarinoita, mitä olin lukenut ennen Kymmenen Avataran Aarretta, olivat koskettava tarina kolikon matkasta läpi Ankkalinnan, ja kaikkihan tunnistavat tämän tarinan Kolikko Karussa. Se kuitenkin julkaistiin ennen kuin osasin lukea, joten vasta myöhemmin luin sitä ja huomasin sen mutkittelevan tarinan. Sitä ennen olin vain katsonut hassunkurisia kuvia Akusta, ja ihmetellyt eri perspektiivejä. Vielä ennen Kymmenen Avataran Aarretta tuli toinenkin Don Rosan tarina. Tämä kyseinen tarina oli mielestäni, ehkä yksiä tylsimpiä tarinoita, ennen kuin aloitin lukemaan huolella tarinoita läpi. En ollut kovinkaan kiinnostunut sodista, ja diktatuureista, mistä tarina osittain kertoi. Tarinan nimi oli Culebran Liikenero, ja vasta myöhemmin huomasin sen loiston ja sen hienouden mitä tarina piti sisässään. Mutta sitä ennen kun opin lukemaan huolella, en pitänyt siitä ollenkaan. Se kuului inhokkeihini. Toki muistan Rosan tarinat Ensimmäinen Keksintö, jossa pelkäsin paljon pelottavaa mäyrää, joten muistan sen tarinan siitä, Unelmoiden Läpi Elämän josta tuli yksi lempisarjoistani sen seikkailun, ja Akun viisaan repliikin myötä, jos tajusinkaan siitä yhtään, ja se repliikki käsitteli sitä että Roope oli etsinyt "Sitä oikeaa" 50 vuotta ja nyt vasta löytää sen, ja minäkin olen käyttänyt sitä viisasta sanomaa hyödykseni tulevina vuosina, että "Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, muistan myös tarinan Olla kuin ei olisikaan, jossa oli mielestäni parhaimmat värit, kuin koskaan, paitsi kunnes tuli lisää tarinoita. Kuitenkin se tarina jonka muistan eniten vuodelta 2002, oli Flemming Andersenin formula-sarja, jossa Aku voittaa F1-mestaruuden. Sen tarinan tulen aina muistamaan. Kun olin tarhassa niin luin pelkkää Aku Ankkaa, vaikka olisin voinut lukea muitakin kirjoja. Ensimmäisellä luokalla opettaja valitti, kuinka kirjoitan sarjis-tyylisesti liian lyhyitä lauseita. Kun olin kakkosella jouduin aloittamaan ruotsinkielisiä akkareita. Olin kielikylpykoulussa, ja kun aloitin Aku Ankkojen lukemisen, ymmärsin, että akkareita tehdään muuallakin kuin Suomessa. Tästä tekstistä voi päätellä kuinka sain sen kipinän Aku Ankkoihin, ja kuinka se palava into on yhä loistanut yhä. Opin Aku Ankkojen parissa englannin kielen ja ruotsin kielen, puhumattakaan suomen kielestä.

**Päivitetään**

-Don Rosa1 kiittää ja kumartaa-

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Ankkaharrastukseni ensiaskeleet

Minulla on selviä muistoja siitä, kun "luin" Aku Ankka lehteä ensimmäistä kertaa. Olin pari vuotias muistaakseni kun keksin itse puhekupliin tekstit. Eli voidaan sanoa, että silloin Ankka harrastukseni alkoi. Ja meille on tilattu Aku Ankkaa jo vuodesta 1998 (eli siitä asti kun synnyin), eli meillä oli tuolloin jo paljon Aku Ankka lehtiä. Ennen lukemisen oppimista, katselin kuvia paljon, ja kuvista sai hyvän käsityksen siitä, mitä tarinassa tapahtuu. Kun opin lukemaan, pystyin lukemaan tekijän nimen, ja silloin opin tunnistamaan muutamien piirtäjien piirosjälkiä, Vicarin, Don Rosan ja Carl Barksin. Piirtäjiin en tuolloin kiinnittänyt oikein mitään huomiota, kiinnostuin enemmän tarinan juonesta. Pienempänä pidin kaikista seikkailutarinoista, ja eniten mieleeni oli nuorempana Taikaviitta -tarinat.

Joskus noin kuusivuotiaana aloin "virallisesti" lukemaan ankkojen seikkailuja, vuoden 2006 jouluna taisi ankkaharrastukseni alkaa. Silloin opin myös lukemaan, eli pystyin ihan lukemaan Aku Ankkaa. Vuosi myöhemmin, eli vuonna 2007, sain joululahjaksi kaksi Aku Ankan taskukirjaa, joita luin sitten innokkaasti. En kuitenkaan lukenut mitenkään erikoisen paljon Aku Ankkaa, vaikka mainio olikin.

Ensimmäiset vuodet ankkaharrastukseni parissa

Kuten jo mainitsin, vuonna 2006 aloitin ankkaharrastukseni. Tuolloin se oli vielä niin pientä, että ankkaharrastusta voi tuolloin verrata esimerkiksi piirtämiseen. Pikkuveljelleni on tilattu Roope-setää noin vuodesta 2000 asti. Hän ei itse ollut kuitenkaan kiinnostunut Ankoista, joten minä luin Roope-setiä. Pienenempänä, kun en vielä osannut lukea, pidin kovasta Aku Ankka -julkaisujen kansikuvista ja muista piirroksista, koska ne olivat värikkäitä, ja teksti oli selvää. Minä en kuitenkaan oppinut lukemaan Aku Ankka -lehden avulla.

Seuraavien vuosien aikana aloin oikeasti lukemaan Aku Ankka lehteä. Olin oppinut lukemaan, ja samalla kiinnostunut yhä vain enemmän ankkojen seikkailuista - sainhan silloin paljon paremmin juonen päästä kiinni. Tuolloin minulle alkoi tulla lempipiirtäjät ja sellaiset piirtäjät, joista en pitänyt. Ehkä ensimmäinen piirtäjä, josta en pitänyt, taisi olla Bernando, josta en vieläkään pidä. Lempipiirtäjäni oli ehdottomasti Don Rosa, sillä pidin hänen piirosjäljestäään ja siitä, että se oli tarkkaa. Silloin pidin eniten Don Rosan piirtämistä Roope Ankka tarinoista. Lempihahmoni oli pienempänä Aku Ankka, luonnollisesti. Mikki Hiirtä en voinut sietää ja olen aina hypännyt Mikki Hiiri tarinoiden yli. Ja kun opin lukemaan vain paremmin, kiinnostus kasvoi ja kasvoi. Lopulta Aku Ankkaan kiinnostuminen sai minut alkaa ostamaan erilaisia Aku Ankka julkaisuja. Pienempänä (enkä nytkään) ole ostanut mitään muita Ankka juttuja, kuten pehmoleluja tai vastaavia.

Kun sukulaiset huomasivat minun kiinnostuneen Aku Ankkaan, jotkut heistä toivat minulle ankka julkaisuja, joita he eivät itse enää tarvinneet. Vanhimmalta serkultani sain paljon Aku Ankka lehtiä. No, siitä tietysti kiinnostukseni Ankkoihin vain kasvoi, eikä ottanut laantuakseen. Ja koska Ankka lehden tilaus oli jo alkanut vuonna 1998, oli minulla paljon luettavaa.

Hiljaiseloa keräilyn/harrastuksen suhteen

Koulullamme käy kirjastoauto, joten aloin lainaaman "oikeita" kirjoja. Ankka harrastukseni jäi sivulle, koska olin kiinnostunut kirjoista enemmän kuin Ankoista. Hiljaiselo jatkui muutaman vuoden, ja joskus vuonna 2008 aloin taas innostumaan Ankoista.

--

Vierailija

Aihe ei ole minulle hankala kirjoitettava, mutta

oman ankkaharrastukseni aloittaminen ei ole hirveästi jäänyt mieleen, minulle riitti aina että

Ankka on Lintu ja Mikki on hiiri, se ei ollut minulle mikään hirveän elämää suurempi asia, minulle ja kaikille muillekkin riitti että se oli selkeää luettavaa,jossa taphatui hauskoja juttuja.

Olen niin ikään varttunut Aku Ankkojen keskellä, jo ennen kuin minä synnyin meille tuli Aku Ankka lehti ja isoveljelleni ostettiin Taskukirjoja ja Roope Setiä.

Veljeni luki sitä ennen minua ja kun keskikiviikko koitti, hän luki lehden ensin ja sitten minä sain katsella kuvia.

Mietin aina pienenä että miksei Isoveljeni antanut minun luke niitä ilman valvontaa ja miksi en saanut leikellä niistä hienoja kuvia.

Se oli ensimmäisiä vastuu asioita joita minulle opetettiin tavaroiden käsittelyssä, niillä lehdillä minua opetettiin lukemaan, koska en oppinut lukemaan aapisella, Isoisäni tai pappani,oikeammin minut opettettiin lukemaan niillä.

Se oli minun ensikosketuksiani Aku Ankkaan, mutta kaikkein ensimmäinen kokemukseni se kerta, kun

kaivoin veljeni lehtihyllystä lehden ja aloin mutustamaan sitä, tätä en luonnollisestikaan saanut jatkaa pitemmälle.Mutta kaipa sinne päähäni jäi jotain itämään, jotain joka ajoi pitemmälle ja innosti jatkamaan.

Ikävuosina 3- 6 aloin virallisesti katselemaan Ankkojen toilailuja.En ymmärtänyt tekstiä, mutta kuvat antoivat hyvän käsityksen siitä mitä tarinassa tapahtui.

Kun sitten näinä vuosina aloin oppia kunnolla lukemaan isoa ja selkeää tekstiä,Aku Ankka oli ensimmäinen kunnon luettava jota osasin lukea.

Silloin paljastui että pidin joistain piirrosjäljistä enemmän kuin muista.

Se oli minusta aina lapsena kummallista, kun en osannut lukea, että hahmot eivät aina olleet samanlaisia.

sitten kun asia alkoi hahmottua ja opin lukemaan kunnolla, äkkäsin että piirtäjiä olikin monta.

En enää muista ammoista suosikkipiirtäjääni, koska ne eivät vieläkään oikein ole pääasia.

Kaikkien mielestä oli kummallista kun katsoin piirtäjiä, veljeni mielstä se oli ajanhukkaa.

jostain syystä minulle kuitenkin jäi se päähän, vaikka tiesin vain ne kuuluisimmat.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Muistahan nyt Vankkis, että viestimaraton on peli tai leikki, kummin sen nyt ite ajatteleekaan eli se kuuluu pelit ja leikit osioon. Ei pulinoihin, sillä pulinat on tarkoitus puhdistaa tälläisistä ja siirtää ne pelit ja leikit osioon. Seuraavan kausi sitten peleihin ja leikkeihin suoraan niin ei tarvitse modejen alkaa siirtelemään.

Onnea kaikille kauteen, enköhän mä taas katso ainakin sen tämänkin kauden voittajan jos en muuten jaksa seurailla. : )

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Kalamies
Seuraa 
Liittynyt22.6.2008

Ihan hienoa tekstiä on tullut jokaiselta, joten jokaiselle onnea(eritoten meidän tiimillemme :D)

Eli muutkin henkilöt kirjoittamaan jotta saadaan tiukka osakilpailu ja toivon ettei tästä' tulisi floppi kautta kun joskus tuli.

Kalamies aina kalastamassa.

Kalamies aina kalastamassa.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Lainaus:
Re: Viestimaraton: Kausi 11

"Hiidenkirnu" - 21.03.11 04:12 (ID 727876) Muistahan nyt Vankkis, että viestimaraton on peli tai leikki, kummin sen nyt ite ajatteleekaan eli se kuuluu pelit ja leikit osioon. Ei pulinoihin, sillä pulinat on tarkoitus puhdistaa tälläisistä ja siirtää ne pelit ja leikit osioon. Seuraavan kausi sitten peleihin ja leikkeihin suoraan niin ei tarvitse modejen alkaa siirtelemään.

VM siirretään hiekkalaatikolle :):):):):):):):):)

//niihä se tekiki :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Vierailija

Ensiaskeleeni Aku Ankkojen parissa

Omalta osaltani tämä aihe ei ole helpoin mahdollinen, sillä omat ensiaskeleeni ankkojen parissa olivat vasta vuonna 2003, jolloin ensimmäinen Aku Ankka-lehteni kolahti postilaatikkoon. Tällöin en osannut vielä lukea, joten katsoin ainoastaan kuvia. Kuitenkin, jos lukisin nyt niitä lehtiä, joita silloin katselin, muistan tarinan käänteet ja pääjuonen, joka onkin se pääsyy, miksi en lue tarinoita ikinä enempää kuin yhtä kertaa. Tilaus kesti sitten vuoden 2004 puoleenväliin, eikä sen jälkeen Ankka-lehtiä nähty postilaatikossa, kunnes vuonna 2009 Roope-setien tilaukseni alkoi. Ensimmäinen Ropsuni oli numero 340, joka oli paksuin ropsu ikinä. Mummoni osti sen. Yksi yleensä paisuu moneen osaan. Näin kävi nytkin. Isäni osti minulle vuoden 2009 juhannuksena kirpputorilta pussillisen taskukirjoja ja Roope-setiä. Tästä innostuneena kävin keskustassa eräässä antikvariaatissa ja huomasin miten paljon Roope-setiä oli. Ostin niitä huikean määrän, eikä se suinkaan jäänyt siihen. Siitä lähtien olen lähes jokaisena viikonloppuna käynyt tarkastamassa antikvariaatin ja kirpputorit. Nyt Roope-setiä on itsellni kertynt reilu 200. Tuota kirpputori-aikaa voidaan sanoa "ajaksi jolloin alkoi ankka-harratukseni".

Jatkuu... Varmaankin... Ehkä... Kumminkin... Toivottavasti... Jopa...

>XRoke>

SuperÄijä
Seuraa 
Liittynyt27.12.2009

Osakilpailujen aiheet vaikuttavat todella hyviltä. Tosin varsinkin toisen ja viimeisen osakilpailun aiheet ovat aika vaikeita, mutta ei se haittaa, haasteet piristävät. =D

Kai tähän sai osallistua ilman talliakin?

Aku Vankkis
Seuraa 
Liittynyt9.7.2008

Toivon mukaan kilpailijat sitten löytävät tämän topicin täältä, kun veikkaanpa että suurin osa on jo tottunut löytämään VM:n pulinoista, johon se joskus aikoinaan määrättiin siirrettäväksi. Täältä topicia on muutenkin hankalampaa löytää, kun kymmeniä roskatopiceja nousee ykkössivulle viiden minuutin päästä siitä kun tänne on jokin viesti kirjoitettu.

Anyway, aloittelen omaa viestiäni huomenissa, tänään en vielä millään jaksa : D Toivon mukaan kaikki talleihin ilmoittautuneet sitten myös osallistuvat, ettei käy niin että kaikki tallit joiden kilpailijat osallistuvat, pääsevät automaattisesti palkintokorokkeelle, jolloin mitalin saamiseksi ei tarvisi tehdä juuri mitään.

//SuperÄijä: Ofkoors saa osallistua ilman tallia, eihän tähän muuten voisi ikinä tulla mitään uusia tulokkaita tai vanhoja konkareita jotka ovat unohtaneet ilmoittautua talliin. Lisää kilpailijoita kaivataan ehdottomasti.

Veli Huilu
Seuraa 
Liittynyt4.1.2010

Minun ensiaskeleeni Aku Ankka -sarjakuvien parissa

Olen ollut lähes puolet koko pienestä iästäni ankkojen parissa. Minulla on niin paljon kokemuksia että minun tuottaa vaikeuksia puristaa kaikki nyt yhteen tekstikasaan. Aloitan aivan alkuajoista. Aloitan vaikkapa Aku Ankka -lehdellä:

Aku Ankka -lehteä aloin tilaamaan jo 2004, ollessani neljävuotias. Sitä en kyllä harmikseni muista, mutta olen jälkikäteen lukenut niitä akkareita ja luulen, että joitakin tarinoita olisin aattanut muistaa, mutta en tiedä varmalla tiedolla onko tämä totta. Jatkan Aku Ankka-aiheessa sillä tavalla, että minulle on käynyt tuuria myös siinä, että kun aloitin varhain sitä "oikeaa" keräilyäni, niin rakkat hauskat sukulaiseni lahjoittivat minulle vuosilta 1991-2000 kaikkien akkarien vuosikerrat!! Jos olette oikeita ja todella kovia Aku Ankka ja disney -keräilijöitä, niin tiedätte miltä se todellakin tultuu!

mutta jos otetaan ensimmäinen muisto kehiin, sen luulen olevan kun sain ensimmäisen taskarini vuonna 2006. Halusin erään taskarin, ja äitini antoi ostaa minun sen. Tai hän osti, en nyt tällä hetkellä muista. KAuppa mistä tämä kyseinen tuote ostettiin saattaa olla muistaakseni K-supermarket eräästä paikasta lähellä kotikuntapaikkaani. Taskarin oston jälkeen aloin lähes hulluna keräämään taskareita ja myös akkarieta enenmmän tämän taskarin jälkeen ja keräsin lähes kaikki vuosien 2005 ja 2006 taskukirjat. Tämä saattaa olla hyvinkin varhaisin Aku ANkka -sarjiksiin liittyvä muisto Mutta, varhaisin muisto mitä minulla on saattaa olla myös se, kun äitini osti minulle helsingistä Don Rosan kovakantisen. (minä en sitten koskaan muista mitään kunnolla...) Kovakantisen nimi oli Musta Ritari. Don Rosa ja Barks olivat tuolloin lempipiirtäjäni, ja ovat vieläkin. Luultavasti he olivat lempipiirtäjäni siksi, että tiesin he3istä jo ennen kun virallisesti aloin Aku Ankka -sarjakuvamaailman tavaroita ja sarjakuvalehtiä lukemaan ja keräämään. Tuolloin en sen paljoa välittänyt taskarin piirtäjistä vaikka niitäkin innolla luin. Se että en heistä välittänyt saattaa johtua myös siitä että kun Italialaispiirtäjiä on niin pirullsien paljon, joten en vieläkään niitä kaikkia muista!

Nyt kun ollaan puhuttu paljon taskareista ja Akkareista, siirryn muut disney ja Aku Ankka jutut -osioon:

Roope setä -lehti:

Ensimmäiset roope setä -lehdet joita sain oli kun äiti osti minulle tekemiseksi kaksi Roope setä lehteä yhden hinnalla -paketin. Valitin äidilleni koska lehtien tarinat olivat mielestäni todella huonoja ( luultavasti juuri sen takia ne saatiin alennuksella niin paljon, siis kaksi yhden hinnalla) aika lapsellista, kylläkin. Sen jälkeen aloimme tilaamaan Roope setiä, ja vanhemman isosiskoni kaapeista kun niitä siivosin, löytyi eräs vanha Roope setä. Nykyään en Roope setä -lehtiä enää keräile enkä varsinkaan tilaa niitä.

Aku Ankka extraa en vielä nuorena tai siis pienempänä tilannut.

Nyt kun taskareistakin puhetta oli niin Siirryn teemataskareihin: teemataskareiden ensimmäinen kappaleeni oli teemataskari numero 10: pakettimatka. Se oli jouluun liittyvä, ja minä tykkäsin siitä niin paljon, että halusin heti kerätä lisää. Juuri sen takia seuraavana kesänä tuli Ruotsin laivalta eli viking linelta ostettua seuraava taskarin teemanumero elikkä siis taskarin teemanumero numero 11: Banzai! Vähän kyllä jännitti mennä itse ostamaan se sieltä aamiaispalapöydästä!

Kovakantisista sanotaanko näin, että niitä minulla ei ollut paljoakaan harrastukseni alkuvaiheilla, mutta muutama oli esim. sellaisia joita oli jo perheelle yhteisenä omistuksessa sekä ylhäällä mainittu se kyseinen don rosa: musta ritari -kirja.

cxv
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

En kovin hyvin muista Ankkaharrastuksen alkuja,mutta yritetään.Isoveljeni tilasi Aku Ankka jo ennen minun syntymää.Sain nauttia vanhoista Aku Ankka-lehdistä,vaikken silloin osannutkaan lukea.Kuvia oli mukava ihailla.Kun opin ykkös-luokalla lukemaan pääsin kunnolla Akkarin pariin.Minua käskettiin lukemaan mielessäni.Kuvittelin tuolloin erillaisia ääniä hahmoille.Kuvat olivat todella tärkeitä ja niistä oli hauska etsiä yksityiskohtia,varsinkin Don Rosan sarjoista.Joka keskiviikko odottelin innolla uutta Aku Ankka-lehteä.Isoveljeni sen tosin joskus rohmusi itselleen,kun en osannut juurikaan pitää puoliani.Aku Ankka extrat oli minulle hiukan uudempi juttu.Jostain syystä en pyytänyt isääni hankkimaan niitä.Piirtäjien nimiä en paljoa tutkinut,mutta vähitellen piirtäjien nimiä jäi mieleen,kuten Vicar ja Carl Barks.Joitakin tarinoita ja Akkarin kansia on myös jäänyt mieleen.Yhden tarinan nimen muistan ja sen nimi oli: Kilpapurjehdus Etelä merelle.

Aku Ankan Taskukirjoja en juurikaan kerännyt.Vain syntymäpäivilläni sain jonkun Taskarin,tosin niitä en yleensä edes jaksanut lukea.Ainoastaan pari tarinaa luin ja jätin homman siihen.Kaksi Taskukirjaa muistan hyvin.Ne olivat Roope-sedän Rahanippu ja Teemanumero:Laki ja järjestys.Ne olivat myös minun ensimmäiset Taskukirjat ikinä.Senpä takia ne minulle hyvin tärkeä ovatkin.

Yksi mieleenpainuvimmista kovakantisista oli Ankkalinnan mailmanmatkaajat.Sitä luin pienennä aina,kun olin matkoilla.

Hiukan myöhemmin alkoi Don Rosan sarjat kiinnostamaan.Satuin kirjahyllystäni löytämään Musta Ritari ja muita Don Rosan parhaita kirjan.Kuvia katselin ihmeellisenä.Kaiken laista löyty miltei jokaisesta ruudusta.Ihmettelin miten niin paljon voikaan yksityiskohtia löytyä yhdestä ruudusta.Kysyin isältäni mistä Don Rosan-kirjoja löytäisi lisää ja parin päivän sain lukea lisää Don Rosan sarjoja.Tuolloin fanitus oli kuitenkin aika pientä.D.U.C.K:it olivat minulle hyvin hankalia.Käytin miltei,joka kerta käytin D.U.C.K-ilonpilaaja tekstiä.

Palataanpa vielä Aku Ankka-lehteen.Jätin usein Oma nurkka ja muut tekstit lukematta ja siirryin suoraan sarjakuvan pariin.Entäpä Aku Ankka kansiot?Niitä minä en ole koskaan ostanut,mutta veljelläni oli niitä paljon.Selailin vielä lukutaidottomana Aku Ankka-lehtiä kansioissa.Lähinnä vain niitä kansikuvia.Muistan hyvin yrittäneeni opetella piirtämään Aku Ankka-lehden sarjakuva koulussa.Sellaisia töherryksiä niistä kyllä tuli.

Aku Ankka tarinoiden juonesta en juurikaan piitannut.Ruudut ja tekstit vain vilahtelivat silmieni ohi,kuin ne eivät olisi merkanneet mitä.Myöhemmin tajusin juonen arvon ja joskus löysin hauskoja viittauksia elokuviin ja kirjoihin.

*Päivitetään*

Foorumin tylsin mies.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat